Az aktuális témánkról beszélgetve, a munkafüzetben leirtak alapján értelmeztük a megküzdés fogalmát. Nagyon fontos életünkben, hogy megtanuljuk kezelni a problémás helyzeteket, a bennünket érő negatív érzelmi hatásokat. Néhány bölcsességet olvastunk el (Például: ,,Bajban ismerszik meg a barát”;, Minden rosszban van valami jó”), majd kértem a gyerekeket, hogy saját életükből mondjanak példát, amikor ezeket a bölcsességeket tapasztalták is.
Néhány megküzdési stratégiát ábrázoló képet néztünk meg a kivetítőn, majd megbeszéltük, ki melyiket alkalmazza mindennapjai során.
Az óra befejező részében egy konkrét helyzetet kellett leírniuk a gyerekeknek, amely miatt mostanában aggódnak. Miután ezt leírták, egy listát készítettek, hogy mi mindennel tehetnék jobbá, vagy kerülhetnék el az adott helyzetet.
A foglalkozás végén mindenki elmondhatta saját megküzdési stratégiáját.
Megküzdési stratégiák
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Februárban a megküzdési stratégiákkal foglalkoztunk a Boldogságórákon. (Minden héten egy alkalommal).
Első osztályos tanítványaimmal közösen találtuk ki, hogy a hóvirágmezőt milyen formában valósítjuk meg.
Elkészítettük a havas földet, zöld egyenpólókat szereztünk be, technika órán pedig barkácsoltuk a hóvirágfejeket.
Minden kis „hóvirág” egy-egy vigasztaló, bátorító pozitív üzenetet írt lapjára. A mesét én találtam ki a gyerekeknek, amely elindította gondolkodásukat ebben a témakörben.
Másodikosokkal szivárványt rajzoltunk. A szivárványra, vagy alá, olyan személyek, események nevét kellett írni, akik-amelyek örömet okoznak. A szivárványon kívül pedig, olyanokat, amelyek nehézséget okoznak, esetleg nap, mint nap meg is kell küzdeni velük. Ezek után közösen kerestünk megoldásokat ezekre a helyzetekre és eljátszottuk a szituációkat.
Az első osztályos gyerekek a hóvirág szépségével és örökös újjászületésével szeretnék átadni a boldogság üzenetét nemcsak maguknak, hanem mindannyiunknak. A kép színezése közben megfogalmazták üzenetüket a többiek számára, majd egy közös képen hóvirágmezőt alkottak.
Ebben a hónapban is sokféle módon foglalkoztunk a témával:
1.Nagyon sokat beszélgettünk magunkról,a küzdelmeinkről: mitől félünk,mi aggaszt, mi miatt izgulunk? Hogy hat ez ránk,mit érzünk? Mi lehet a megoldás? S milyen érzés lesz utána?
2.Elképzeltük a különböző fogyatékkal élő emberek mindennapi küzdelmeit:
-Csukott szemmel rajzoltunk,írtunk,..
-Társunk a hátunkra írt/ rajzolt, s nekünk azt kellett papírra vetni…
-Csukott szemmel közlekedtünk óvatosan az osztályban, társunk segítő irányításával.
-Beszélgettünk a kézzel/lábbal festő művészekről.
-A paralimpikonok életét is elképzeltük,micsoda akaraterővel bírnak.
Belegondoltunk,hogy nekünk ezek a nehezítések csupán pillanatok voltak,de micsoda küzdés lehet ez annak,aki örökké így él.
S átértékeltük saját problémánk súlyát hozzájuk képest,….
3.Nagyon sokat beszélgettünk az egyik legnagyobb küzdelmünkről,a felmerült magatartási problémák javításáról,megoldásáról. Ennek egyik oka természetesen a hátunk mögött levő nagyon kemény,s szomorú tanév volt. Amin átmentünk,bőven sok évre elegendő lett volna. A gyerekekhez is sorra jöttek új tanulók,folyamatosan változtak az osztályban tanítók,emelett serdülni is kezdenek a gyerekek,cseperednek felsősökké… Persze ez a sokminden és a megoldása még jobban összekovácsolta a kis közösségünket.
4.Megküzdöttünk a nyílt nap és a tanfelügyelet feladataival, büszkék is lehetünk a gyerekekre fantasztikus helytállásukért!
5.Nagyon sokat tanultunk Rákóczi koráról,a szabadságharcról,a küzdeni akarásról,a hazaszeretetről,a becsületről,s az összefogásról. Hetekig elemeztük a tudnivalókat és párhuzamot vontunk életünkkel.
6.Rengeteg versenyen küzdöttek a gyerekek ,a sok gyakorlás,felkészülés meghozta a gyümölcsét mind matekból, mind táncból,mind erőnlétből,… A siker,az elismerés erőt ad a további munkánkhoz,s mindig nagyon örülünk egymás sikerének.
7.Sajnos ez a hónap is rengeteg betegséggel telt, egymást segítjük az otthoni tanulásban, s ápoljuk a baráti kapcsolatot a társakkal.
8.Örömeinket,nehézségeinket a sok beszélgetésen kívül nagyon gyakran rajzban fejezzük ki. Az osztály egyik legnagyobb erőssége a csodálatos rajzmunka,amit hétről hétre készítnek .Kiemelkedően szépen alkotnak, tarka színvilággal, szép rajzokkal. nagyon büszke vagyok rájuk.
9.Nagyon sok gyermek sportol sokféle sportot az osztályban, s szemmel láthatóan ez is enyhíti az esetleges feszültségeket,s fokozza az örömérzetüket.
Ezek az alkalmak nagyon hasznosak,sokat segítünk egymásnak, sokkal közelebbi viszonyba kerülünk a másikkal, s sok boldog percet okoznak mindannyiunknak.
Ez a téma úgy gondolom, hogy egy kicsit tàvol àll az óvodás korosztàlytól.
De azért mégis tudtunk összeszedni olyan dolgokat, amelyek segítenek a gyerekeknek a megküzdésekben.
Ilyenek a családi közös jàtékok, boldogsàgadàs a másiknak, segítség kérés, ölelés, mosoly, vagy éppen anya puszija.
Megbeszéltük, hogy kedves szavakkal boldogabbà varàzsolhatjuk a másik napját.
Mindig a dolgok napos oldalàt keressük.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Ebben a hónapban elterveztük a gyerekekkel, hogy mindenki megpróbál végigmászni a tornaszobánkban kialakított mászófalon. Sokat beszélgettünk róla előtte, hogy milyen technikával, stratégiával érdemes, aki bátor volt, és sikerült már neki elmesélte a többieknek. Nagyon ügyesek voltak, mindenki a saját határait érezve megpróbálkozott vele, és nem adták fel. A jutalom a kitartásért a kedvenc fogójátékuk eljátszása volt.
Az 5. b osztály három csoportot alkotva készített társasjátékokat. Összegyűjtötték azokat a nehézségeket, amik az iskolában érhetik őket. Ezek mellé társítottak olyan momentumokat, amik a megküzdésben segítenek. Bizonyos csoportokban saját tulajdonságaik, máshol inkább rajtuk kívül álló események kerültek előtérbe. Ez igazán hasznos alapot adott a megbeszéléshez! A csoportok lejátszottak egy-egy kört saját találmányukkal, majd a játéktáblák küldöttek által útra keltek. A játék során igazán jól szórakoztak! Végül megbeszéltük a társasjátékok előnyeit, hátrányait és érdekességeit. Kitértünk rá, hogyan fejleszthetjük megküzdési stratégiáinkat, hogyan gyarapíthatjuk eszköztárunkat. Megfogalmazták azt is, hogy érdemes figyelnünk a bennünk rejlő erőforrásokra. Fontos megfigyelést tettek: saját korlátaink megismerése folyamatos munka, a külső segítség szükséges, ügyesen kell bevonni a megküzdésbe.
A relaxációs ráhangolódással sikerült a nyugalom tengerén vitorláznunk, majd a hajón mindenkinek sikerült megtalálnia a neki tetsző szerepet. A biztonság szigetét a tanári asztal alatt találtuk meg…
„Az akadályok nem győzhetnek le; minden akadály azért van, hogy legyőzzük.” (Leonardo da Vinci)
A februári hónap témája a megküzdés, amikor a gyerekekkel beszélgetünk a problémákról és arról, ami nekik nyugtalanságot okoz. Keressük azokat a módszereket, amivel megkönnyíthetjük a feszültség levezetését, és megnyugszanak. Másodikos gyerekek nagyon őszintén beszéltek az őket érintő problémáról és arról, ami feszültté, idegessé teszi őket.
Meghallgattuk a hónap dalát, és a dal szerint ellazították magukat.
Kerestünk olyan módszereket, amik nekik segítenek ellazulni. Ebből készítettünk egy tablót is, amit kiraktunk a tanteremben.
Megismerkedtek a A bugyelláris, a pipa és a süveg meséjével. Készítettek meseillusztrációt is. Szeretik a meséket, elcsendesednek.
A Hóvirágmező ötlete nagyon tetszett nekik. A problémától a megoldásig, a feszültség levezetéséhez kerestünk néhány gondolatot, amit az útra írtak a gyerekek különböző színes ceruzával.
Nagyon nehéz még kisgyermekkorban akár megfogalmazni és elmondani azt, ami őket feszültté, idegessé teszi. Sokszor csak azt látjuk, hogy probléma van, de nem tudja megfogalmazni. Ehhez próbáltam segítséget adni a gyerekeknek azzal, hogy egyszerű, de könnyen kipróbálható módszereket mutattam nekik. A személyes példákat külön szeretik, és jó visszahallani a szülőktől, hogy otthon szoktak beszélgetni ezekről a témákról is.