Megküzdési stratégiák
Megküzdési stratégiák
A foglalkozáson a Hősparádé című gyakorlatot végeztük el. Igyekeztünk olyan fiktív vagy valós hősöket találni, lerajzolni, bemutatni, akik segíthetnek minket céljaink elérésében. Fiktív hősök, ismerősökről mintázott „szuperhős”, pedagógus és szülő, édesanya is előkerült a kis csoportokban elkészített Hősképek között. A legfontosabb talán, hogy a tanulók felismerték ők maguk is lehetnek a saját hőseik, hiszen bízniuk kell önmagukban is a céljaik eléréséhez. Ismét egy nagyon jó hangulatú, sok nevetéssel eltöltött óránk volt a csoporttal.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Angyalok, 8. osztály
Egyik legnehezebb feladat számomra is az érzelem központú megküzdés, hogy ne hatalmasodjanak el rajtunk a negatív érzelmek. Megbeszéltük, hogy ki, milyen dologgal száll szembe, küzd meg, milyen segítséget kérhet, milyen stresszoldó technikát alkalmazhat. Ezt átgondolva elindultunk a lépcsőn, egyenként. Nagyon büszke vagyok a kis csapatomra!
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Jómadarak, 7. osztály
Egyik legnehezebb feladat számomra is az érzelem központú megküzdés, hogy ne hatalmasodjanak el rajtunk a negatív érzelmek. Megbeszéltük, hogy ki, milyen dologgal száll szembe, küzd meg, milyen segítséget kérhet, milyen stresszoldó technikát alkalmazhat. Ezt átgondolva elindultunk a lépcsőn, egyenként. Nagyon büszke vagyok a kis csapatomra!
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Egyik legnehezebb feladat számomra is az érzelem központú megküzdés, hogy ne hatalmasodjanak el rajtunk a negatív érzelmek. Megbeszéltük, hogy ki, milyen dologgal száll szembe, küzd meg, milyen segítséget kérhet, milyen stresszoldó technikát alkalmazhat. Ezt átgondolva elindultunk a lépcsőn, egyenként.
Beszélgetés, színezés, zenehallgatás.
Nagyon büszke vagyok az osztályomra!
Február hónapban a megküzdési stratégiák témájának feldolgozásánál, bevallom egy picit nekem is, és a gyerekeknek is megkellett küzdenünk.
A 4-5 éves korosztály számára a megküzdés, mint fogalom vagy a kihívás és a kudarc jellemzése, körülírása nem volt kis feladat.
A téma feldolgozását ugyan úgy, mint minden foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük, ami a „Villámlazítás” volt.
Elmondtam nekik, hogy ebben a hónapban megküzdési stratégiákkal fogunk ismerkedni. Megpróbáljuk legyőzni az utunkba gördülő akadályokat. Hogyan tudunk könnyen konfliktusokat, problémákat, nehézségeket legyőzni, valamint csökkenteni a félelmünket. Megbeszéltük, hogy mindezek előfordulnak mindenki életében, ami egyáltalán nem baj, mert ezektől válunk empatikus, kitartó, bátor és segítőkész emberekké. Nem baj, ha félünk, vagy rosszul érezzük magunkat, csak találjuk meg a megfelelő utat, módszert ezek legyőzésére.
Heti témánkhoz kapcsolódóan, ami az érzékelés, érzékszervek volt, egy érzékenyítő játékkal próbáltam őket érzelmileg is ráhangolni a témára. Bekötött szemmel kellett végig vezetniük egymást az asztalok között. Egymás között osztották fel a szerepeket, hogy ki szeretné, hogy bekössem a szemét, és ki legyen a segítője. A játék befejezése után mindenki elmondta az érzéseit. Hogyan érezték magukat azok, akik társukra hagyatkoztak, és azok, akiknek vezetniük kellett úgy a társukat, hogy az közben ne sérüljön meg. Mindkét csoport azt felelte, hogy a kezdetkor féltek, majd folyamatosan bíztak egymásban, és jó érzéssel értek célba. Megbeszéltük, hogy ilyen a félelem. Amit nem ismerek attól félek, és rossz érzésem van vele kapcsolatban. Ilyenkor jó megoldás, ha keresek egy barátot, vagy családtagot, akiben megbízok, és tud nekem segíteni, fogja a kezem, tanácsot ad. Nagyon tetszett nekik a játék.
A farsangi mulatságunkhoz közeledve mindenki elmondta, hogy milyen jelmezt fog magára ölteni. Azt is megkérdeztem tőlük, hogy ki miért választotta azt a szuperhőst, vagy állatot stb., aminek beöltözik. Sokan azt felelték, hogy „Erős!”, „Bátor”, „Vigyáz mindenkire!”, „Szeretem!”, „Olyan akarok lenni, mint Ő!”
Egy másik napon, a mozgás tevékenység előtt kértem őket, hogy mindenki gondoljon arra a jellemre, szuperhősre, aki lesz a farsangon, vagy szeretne azzá válni, és próbáljunk meg úgy végig haladni az akadálypályán. Lelkesek és sokkal bátrabbnak tűntek a gyakorlatok végzésekor.
Meghallgattuk Bagdi Bella- Ellazulni jaj de jó! dalát is, amitől valóban még jobban ellazultak, és koncentráltabbá, aktívabbá váltak.
Megkérdeztem tőlük, hogy ha szomorúak, akkor mi deríti őket jobb kedvre, mit szoktak csinálni olyankor. Letöltöttem egy plakátot is nekik, amin különböző dolgok szerepeltek arról, hogy mi segíthet számunkra, hogy jobban érezzük magunkat. A munkafüzetben ki is színezhették az erre vonatkozó feladatot a 45. oldalon.
Az érzelmekhez kapcsolódóan gyurmával készíthették el a saját arckifejezésüket sablon segítségével. A munkafüzetben pedig meg is rajzolhatták, hogy milyen arckifejezéseik vannak.
A foglalkozást Bagdi Bella- Pozitív gyerek vagyok című dalával zártuk.
A következő foglalkozást ismét relaxációval kezdtük, majd Bagdi Bella- Ellazulni jaj de jó! dalával hangolódtuk az Aranykulcs című mesére. Mindenki elmondta, hogy mennyire tetszett neki a mese, vagy, hogy miért nem.
A beszélgetőkör után a Hajótörés játékot játszottuk el a Kézikönyvből, ami annyira tetszett nekik, hogy többször is játszanunk kellett. Itt jelentek meg a különböző viselkedési formák, mint például a kudarc elviselése, a saját érdek képviselete, a segítségnyújtás stb. A játék után megbeszéltük, hogy ki, hogy élte meg a játékot. Többféle érzelem társult a játékhoz, és ezzel könnyen megismertethettem velük, hogy az életben is ilyen akadályokkal, kihívásokkal fognak szembe nézni.
A munkafüzetben dolgoztunk a foglalkozás zárásaként, és közben Bagdi Bella- Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát hallgattuk és énekeltük.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Vagányok, 5. osztály
Egyik legnehezebb feladat számomra is az érzelem központú megküzdés, hogy ne hatalmasodjanak el rajtunk a negatív érzelmek. Megbeszéltük, hogy ki, milyen dologgal száll szembe, küzd meg, milyen segítséget kérhet, milyen stresszoldó technikát alkalmazhat. Ezt átgondolva elindultunk a lépcsőn, egyenként.
Színezés, beszélgetés, zenehallgatás.
Nagyon büszke vagyok a kis csapatomra!
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
MEGKÜZDÉSI stratégiák
Már több éve csatlakoztunk iskolánkkal a Boldog Iskola programhoz. Sok munkát töltöttünk fel kollégáimmal együtt, sok elismerést kaptunk, ami igazán jól esett. Voltunk hónap pedagógusai, hónap osztályai. Elnyertük az Örökös Boldog Iskola címet, aminek szívből örülünk.
Ebben a tanévben új osztályommal, az 1. b osztállyal csatlakoztunk a programhoz. Osztályom 24 tanulóból áll, 15 fiú, 9 leány. Sok évismétlő, sok beszédhibás, sok magatartászavaros, sok iskolaéretlen gyermek egy csoportban. Szóval az én számomra is minden nap egy új kihívás, megküzdés. Nap mint nap meg kell küzdenem minden egyes sikerért. A gyerekeknek szintúgy.
Az órák során feldolgozott anyagok, feladatok:
1. Bíztató Hóvirágmező (nagyon várjuk már a tavaszt, új erővel, új feladatokkal, új sikerekről álmodozva) Minden gyermek egyedül készítette el a virágokat. Nyírtunk, ragasztottunk, hajtogattunk. Közben meg kellett küzdeni azért, hogy pontosak legyenek a hajtások, szép legyen a ragasztás.
2. Ráhangolódás – Relaxáció
3. Mese feldolgozása – kik a szereplők, kik a főhős segítői, neked ki a segítőd az életben, beszélgetések
4. Feladatok kiválasztása – kép kivetítése, ki melyiket szeretné, kit melyik nyugtat meg
5. Szivárvány – kiút keresése, stresszhelyzet feloldása
6. Levezetés – hangok hallgatása youtube-ról, melyik milyen érzelmet vált ki belőled?
Az órát az ebben a hónapban küldött oktatási segédanyagban található relaxációval kezdtük. Ezután megbeszéltük a megküzdési stratégiákhoz tartozó elméletet és elolvastuk, megvitattuk a tankönyvben található tanulságos történetet.
Ezt követte az „ismerős idegenek” feladat elkészítése. Az órát reflexióval zártuk.
Zöld Gólya Óvoda és Bölcsőde ÁMK
A kikelet első virágát, a hóvirágot kellemes tavaszi séta alkalmával fedeztük fel. VALÓSÁGOS hóvirágmező látványa tárult elénk egy falusi házikó udvarán. Megcsodáltuk, megfigyeltük és az élményt az óvoda falai közé vittük.
A téma feldolgozása során alkottunk, verseltünk, énekeltünk. Sok-sok játékot játszottunk: pl „Mi jut eszembe?”, Szoborjáték, Hóvirág-tulipán, stb…
A hóvirágmező elkészítése során több technikát kipróbáltunk és közben nagyon sokat beszélgettünk. Mit kell tenni ha, problémánk akad? Mit jelent a biztatás, a vigasztalás?
Minden elkészített hóvirággal közelebb kerültünk a kérdések megválaszolásához, és végezetül a HÓVIRÁGMEZŐ is pompázott.