Nem egyszerű téma, de a ma gyermekének nagyon is aktuális! Sajnos egyre több családban azt látjuk, hogy nulla erőfeszítés nélkül szeretnének eredményt elérni, ami persze nem sikerül, így feladják/lemondanak/otthagyják…
Meg kell tanítani a gyerekeket, hogy újra meg lehet próbálni, újra lehet csinálni, újra el lehet kezdeni, csak akarat kell hozzá. Ennek szemléltetésére a mozgást választottam első körben. Olyan akadálypályát építettem a gyerekekenk, ami sokak számára lehetetlen küldetésnek bizonyult. Segítséggel, majd egyre önállóbban mentek végig és csinálták meg a feladatokat, és közben a sok dícséret és bíztató szó hatására egyre nőtt az önbizalmuk is! Jó volt látni, hogy bátrabban és bátrabban haladnak végig a feladatok mentén!
Másik nehézkes, elmaradást mutató terület a beszéd. Itt kártyákat húztak a gyerekek és a kártyán szereplő kérdésekre először egy szóban, majd egy mondatban kellett válaszolni. Ez utóbbi feladat bizony sok gyermeken kifogott. Sok időbe telt, mire egy összetett mondatot meg tudtak fogalmazni!
De… megküzdöttünk a sikerért! Együtt!
Megküzdési stratégiák
Nem egyszerű téma, de a ma gyermekének nagyon is aktuális! Sajnos egyre több családban azt látjuk, hogy nulla erőfeszítés nélkül szeretnének eredményt elérni, ami persze nem sikerül, így feladják/lemondanak/otthagyják…
Meg kell tanítani a gyerekeket, hogy újra meg lehet próbálni, újra lehet csinálni, újra el lehet kezdeni, csak akarat kell hozzá. Ennek szemléltetésére a mozgást választottam első körben. Olyan akadálypályát építettem a gyerekekenk, ami sokak számára lehetetlen küldetésnek bizonyult. Segítséggel, majd egyre önállóbban mentek végig és csinálták meg a feladatokat, és közben a sok dícséret és bíztató szó hatására egyre nőtt az önbizalmuk is! Jó volt látni, hogy bátrabban és bátrabban haladnak végig a feladatok mentén!
Másik nehézkes, elmaradást mutató terület a beszéd. Itt kártyákat húztak a gyerekek és a kártyán szereplő kérdésekre először egy szóban, majd egy mondatban kellett válaszolni. Ez utóbbi feladat bizony sok gyermeken kifogott. Sok időbe telt, mire egy összetett mondatot meg tudtak fogalmazni!
De… megküzdöttünk a sikerért! Együtt!
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
Mondóka
A legkisebbekkel a mondókat memorizáltuk. A hagyományos számolós mondóka (egy, megérett a meggy…) után, nagy örömmel vették az új szövegezést. Ráadásul a természettel kapcsolatban nagyon sok elemet megtanultunk. A nembeszélő kis diákok is igyekeztek értelmezni a számsoroló mellett a tartalmat. Ahhoz, hogy konkréttá váljon számukra, a nagyobbak csoportjával rajzokat készítettünk hozzá. Így akik nem képesek beszédre, tudták mutatni a megértett tartalmat. Köszönjük a feladatot.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
Mondóka
A legkisebbekkel a mondókat memorizáltuk. A hagyományos számolós mondóka (egy, megérett a meggy…) után, nagy örömmel vették az új szövegezést. Ráadásul a természettel kapcsolatban nagyon sok elemet megtanultunk. A nembeszélő kis diákok is igyekeztek értelmezni a számsoroló mellett a tartalmat. Ahhoz, hogy konkréttá váljon számukra, a nagyobbak csoportjával rajzokat készítettünk hozzá. Így akik nem képesek beszédre, tudták mutatni a megértett tartalmat. Köszönjük a feladatot.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Készségfejlesztő Iskola
Hegyipatak csoport
Az én hősöm
Példaként egy-két nagyszabású hős-sztorit is megnéztünk az interneten. Dart Vader a kardjával, mindent kibíró öltözetével, Superman és mások is előkerültek. Csak hát mi nem vagyunk és nem leszünk ilyenekké, sem a varázspálca nem működik a kezünkben. Vannak azonban olyanok akikre felnézünk, elfogadjuk a segítségét, tanulunk Tőlük, kapunk olyan dolgokat, amelyekre magunktól nem lennénk képesek. A hősök rajzait a gyerekek otthon készítették. Hogy mekkora volt a szülői ráhatás, azt nem lehet tudni. Az anyukát hősként lerajzoló fiú meséje rajzáról nagyon saját, valós gondolat. Az Ő hőse anya, azért mert ketten élnek, mindenben példa számára.
–„Amit elfelejtek még azt is tudja.”
–„ De akkor mi lenne az Ő eszköze, amitől hős?”
-„ Hát a szíve!!!!”
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Készségfejlesztő Iskola
Hegyipatak csoport
Középsúlyosan értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
A februári hidegben a hóvirág-mezők készítése a megküzdés hónapjában jó kis feladat volt. A természet már helyenként engedte, hogy előbújjanak a kis virágok. Számukra az időjárással megküzdeni sincs segítség, mégis meg tudják mutatni egyszerű bájukat, jelezni, hogy hamarosan itt a tavasz. Az egyedül küzdéshez, körülbelül ezt a magyarázatot találtuk ki a gyerekekkel. Ők a hóvirágmezőikre saját megküzdési stratégiájukat írták. Volt, aki maga számára a legnagyobb segítséget saját erőlködésében is abban látja, hogy nincs egyedül. A váratlan, erőn felüli küzdelmekben a másoktól kapott biztatás a legnagyobb segítsége. Egyéni és közös munkák is készültek.
Csoportom ebben a hónapban a „Találékony térkép” feladatot választotta. Elkészítését beszélgetés előzte meg. Mindenki kivette részét a közös alkotó munkából.
Reggel, mikor megérkeztek a gyerekek, azt vették észre, hogy eltűnt néhány (kedvenc) játékuk, a polcon egy levél várta őket. Elolvastam nekik. Pók néni levele volt, miszerint elrakta a játékaikat, mert előző nap túl hangosan játszottak, és nem tudott tőlük aludni. Azt is megírta, hogy visszakapják, ha követik az utasításait. Ezen a napon a mozgás tevékenységgel kapcsoltam össze a Boldogságórát. A tornán három fő feladatot kellett teljesíteniük (a levél szerint): Hajótörés játékot, Akadálypályát, és a Cápatámadás játékot. Időközben érkezett még egy levél Pók nénitől, ami azt tartalmazta, hogy az alvókájukat is elvette, mert hangoskodtak öltözés alatt, és csak akkor fogja visszaadni, ha mindenki összegyűjt 4 db bóját az akadálypályán (4x megy végig rajta). Természetesen minden gyermek minden feladatot teljesített, folyamatosan beszéltek róla, hogy Pók néni biztos vissza fogja adni az alvókákat, és a játékokat, mert ügyesek. Amikor visszatértünk, mindenki megnézte a zsákját, és nem találták ott az alvós játékukat. Viszont a csoportba visszaérkezve, örömmel látták, hogy a játékok visszakerült a helyére egy levél társaságában, valamint az alvókájuk is várja őket egy kosárban. A levélben az állt, hogy mindent ügyesen teljesítettek, így visszahozott mindent Pók néni. Tízórai után mindent megbeszéltünk. Elmondhatták hogy érezték magukat, mikor megtudták, hogy eltűntek a játékok. A gyermekek nagyon sok negatív érzelmet fogalmaztak meg, pl. „szomorú voltam, hogy nem fogok tudni majd elaludni a kutyám nélkül”, „nagyon mérges lettem, hogy hogy tehetett ilyet, hogy elviszi a kedvenc játékunkat”, „én inkább izgultam és kíváncsi voltam amiatt, hogyha mindent teljesítünk, akkor biztosan vissza fogja-e adni, és hogy tudjuk-e teljesíteni amit kért”. Ezután egy relaxációs gyakorlattal lazítottunk (arcizom lazítás játékosan), valamint meghallgattuk Bagdi Bella Ellazulni jaj de jó című dalát. Ezután beszélgető-kör következett: kinek mi segít, ha rosszul érzi magát? Egy nagy kartonon különféle képekhez ragaszthatták a jeleiket (kedvenc játékommal játszok, sírok, könyvet nézegetek, stb.). Ezután érzelmeket varázsoltam az arcukra (el kellett játszani, hogy milyen az arcunk, ha szomorúak, mérgesek, boldogok, stb. vagyunk). Az asztalhoz ülve mindenki le is rajzolta a feladatlapon. Majd mondtam nekik érzelmeket, és meg kellett mutatniuk, hogy melyik testrészén érzik. Változatos és érdekes dolgokat mondtak: pl. „ha szomorú vagyok, a fülemen érzem, hogy ég”, „én a mérgességet itt érzem (a bicepszére mutatva)”, „én a kíváncsiságot a szememben érzem”, „a boldogságot a szívemben”. A foglalkozás végén elmeséltem nekik az Aranykulcs című mesét interaktív módon. Pl. a labirintusból úgy talált ki a királylány, hogy „jobbra fordult, balra fordult, ment néhány lépést, majd megint jobbra….stb.” (közben fordultunk mi is, lábunkkal doboltunk, megint fordultunk, stb.). Amikor végre kijutott a királylány, egy kisfiú felkiáltott „Hú, de izgultam!”. A legvégén megbeszéltük a mesét. Sok olyan helyzet van, amit meg kell oldani az életben, megbeszéltük, hogy otthon is kérdezzék meg a szüleiket, nekik mi volt ilyen, és hogyan oldották meg. Ezt követően felragasztották a jelet a következő lépcsőfokra.
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Papp Gáborné
Foglalkozás témája: Megküzdési stratégiák
A foglalkozás feladatai: Az akarat erősítése, ha nem sikerül akkor sem adjuk föl képességének fejlesztése, erősítése.
1. Motiváció: Relaxációs gyakorlat: “Égig érő fa vagyok, megnövök mint a nagyok.”
2. Téma feldolgozása: Bezzeg Andrea- Aranykulcs mese megnézése saját készítésű PPt felhasználásával.
3. Beszélgetés a meséről.
4. Feladat: Varázsösvény Sárkányvárig: babzsákok, alagút, tornapad, billenő pad, lépcső, Sárkányvár= csúszda
5. Boldogvár építése nagyméretű puha WESCO építőelemből
6. Lezárás: Bagdi Bella- Van nekem egy álmom c dalára közös körtánc.
Februárban összegyűjtöttük az eddigi módszereinket, amelyek nekünk hatékonyan beváltak. ( A helyesírási hibákért elnézést kérek!)
Majd megbeszéltük, hogy milyen módszerek válhatnának még be, hogy melyeket érdemes kipróbálnunk.