A hónap feladatát ismét lelkesen készítették el a gyerekek, bár a dal meghallgatásánál az alsós kevésbé tetszett a gyerekek, de a felsős igen. Itt egy kicsit „csaltunk” a ráhangolódásnál, hogy ezt választottuk. Mivel a gyerekek imádják a hóvirágot, és a kirándulást is, így a feladat elvégzését könnyen vették. A milyen üzentet hagynál egy túristának, vagy te mivel tudnád őt bátorítani, hogy a csúcsra való megküzdést minél könnyebben elérje…, vagy te milyen üzenetnek örülnél egy hóvirág szirmán a túra kellős közepén…, vagy a csúcsra érés előtt, mikor már minden energiád elfogyott…, a túra közepén, ahol éppen a hangok, zajok ijesztettek meg…, vagy még az elején, mikor tudod, hogy nagyon sok van még hátra… Lelkesen, ötletesen írták a hóvirág szirmokra a kis üzeneteket. Aranyosan meg is fogalmazták, hogy ezek az üzenetek mindig ott lesznek, hiszen a hóvirágot nem szedjük le, csak gyönyörködünk benne. Az osztálytermünkbe ki is raktuk, amit egy nap akár többször is elolvashatunk. A képzeletbeli túra jól sikerült, a hóvirágok kinyíltak, már csak a hó hiányzott.
Megküzdési stratégiák
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A februári hónap során ötletbörzét tartottunk a különböző megküzdési stratégiákból. Mindenki elmondhatta, mi az a módszer, ami neki a legjobban bevált.
Elkészítettük a biztató hóvirágmezőt, közben zenét hallgattunk.
Ebben a hónapban nagy örömünkre az iskolapszichológusunk nálunk tartott egy 5 alkalmas foglalkozást, mely pont a hónap témájával foglalkozott. Az ő munkája nagyobb részt az érzelmekre, érzelmi reakciókra helyezte a hangsúlyt. Így én inkább arra fókuszáltam, hogy mit tehetünk, mit tegyünk ilyen helyzetekben. Együtt megnéztük az Agymanók című filmet. Csoportban rajzoltunk hősöket, illetve egy csoport írt egy „verset” is az ajánlott téma kapcsán:
Felnőtté válás
Ebben az évben valamikor
felnőtté válok.
Imádom a szüleimet
Tőlük el nem válok.
Egy évig még élek
Gimnáziumban érek,
Bekapuszra esküszöm
Hogyha 10 leszek, megszököm!
A tanulók megismerkedtek a megküzdési stratégiák elméletével. Majd egyénileg minden diák megfogalmazta, neki melyik stratégia a kedvence, mi vált be számára stressz helyzet kezelésére. Az osztály egy csoport ábrát készített az egyéni kedvenceiről.
Ezt a témát az egyik szakmaterületen keresztül közelítettük meg- palántanevelő tanegység. Aktuális témánk a gyógynövények voltak, amelyek közül több is nyugtat, ellazít. Készítettünk aromapárnát levendulából, főztünk citromfűből nyugtató teát.
Apró kihívásokkal kezdtük: labirintus-játék, puzzle, szókereső, könnyűnek tűnik, de ha mindezt időre kell megcsinálni, már fokozódik az izgalom. A szamaras tanmese tetszett a gyerekeknek, utána mi is mozogtunk, leráztuk a feszültséget magunkról. Megbeszéltük a lehetséges stresszoldási technikákat. Genial-ly programmal készítettem el ezt a témát is.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Általános Iskolai Tagintézmény
Osztályfőnöki órán foglalkoztunk a februári témával, a megküzdési stratégiákkal.
Először beszélgettünk az elméleti háttérről: tisztáztuk a megküzdés szó jelentését, hoztunk néhány gyakorlati példát a mindennapi életünkből, miért kell megküzdenünk, milyen nehézségek adódhatnak, és hogyan, milyen tudatos vagy tudattalan módszerekkel lehet ezeket megoldani, és ezek a megküzdési stratégiák hogyan tesznek bennünket boldogabbá.
Aztán meghallgattuk Bagdi Bella: Pozitív élmények újraélése című zenés relaxációs gyakorlatát.
Majd felolvastam nekik a felső tagozatos kézikönyv 172.oldalán található „ A szamár története” című mesét, megbeszéltük a tanulságokat is.
Hatos Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A mesehősöknek gyakran van segítőjük. Persze ők is segítenek valakinek, valaminek (jótett helyébe jót várj). Sokat játszottunk, beszélgettünk erről, végül azt a tanulságot vontuk le, hogy nemcsak a cél eléréséhez lehet fontos valaki, hanem jó érzés segíteni és segítséget kapni egyaránt.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
Február
Megküzdési stratégiák
„Boldognak nevezzük azokat az embereket, akik az életük során megtanulták elviselni az élettel járó nehézségeket, így ezek nem tudják őket maguk alá gyűrni.”
(Juvenalis)
A téma bevezetése
Értelmezzétek az alábbi bölcsességeket! Egyetértesz-e velük teljes mértékben?
„Ami nem öl meg, az megerősít.”
„Bajban ismerszik meg az igaz barát.”
„Nincsenek véletlenek.”
A téma feldolgozása
Történet a megküzdésről: A szamár története
Tanulság: Akaraterővel, kitartással, türelemmel, higgadtsággal a legkilátástalanabb helyzetekből is kilábalhatunk.
Technikák rossz érzések kezeléséhez, elkerüléséhez
Mozogj többet!
Helyes légzés
Megfelelő táplálkozás
Adj értelmet az életednek!
21 tevékenység, amelytől boldognak érzed magad
Sorolj fel 21 tevékenységet, amelytől boldognak érzed magad!
A megküzdés hősei
Alkossatok két csoportot!
Válasszatok egy-egy olyan irodalmi hőst, akik a csalódásokkal, kudarcokkal, veszteségekkel szembenézve, ezeket átélve és megszenvedve, végül megerősödve, belső gazdagodással folytatták útjukat!
Készítsetek beszámolót a másik csoport számára azokról a képességekről, erősségekről, melyek a nehézségek legyőzése közben vagy után mutatkoztak meg, vagy váltak hangsúlyossá a hősök életében! Milyen tudást szereztek a hősök éppen a küzdelmes időszakokban?
Az óra lezárása
1 dolog, amit tanultam…
1 dolog, amit gyakorlok…
1 dolog, amit továbbadok…
6. foglalkozás: Mindig jobb leszel!
Cél: A foglalkozás célja az, hogy a gyermekek tanulják meg, hogy a céljaikért meg kell küzdeniük. Többször szembekerülhetnek nehézségekkel, kihívásokkal, problémákkal, kerülhetnek konfliktus helyzetekbe, de ezeket leküzdhetik. Közös erővel teljesülhetnek kitűzött céljaink.
Korcsoport: 4-6 éves óvodáskorú gyermekek
Foglalkozás menete:
Ráhangolódás a foglalkozásra: A gyermekekkel a Nap üdvözlet relaxációs gyakorlattal kezdjük a foglalkozást. A gyerekek nagy örömmel végezték a feladatot, szívesen ismételték meg többször is.
Motiválás: Kerekerdő kalandra hív téged vers elmondása után elkezdtük az Aranykulcs mese eljátszását, melynek szereplői bábok voltak. Mesélés során egy kislány játszotta a Róza királylányt, és egy fiú volt a sárkány. A gyerekek részt vettek a mese eljátszásában. A többiek részesei lettek a mesének, ők segítették a feladatokat teljesíteni. A mese végén nagyon tetszett a gyermekeknek az akadálypálya teljesítése, többször is végig mentek rajta. Ennek köszönhetően közösen küzdötték le a nehézségeket. Nagyon élvezték az egész mesét, beleélték magukat a cselekményébe, közösen örültek, hogy sikerült minden feladatot teljesíteni.
Beszélgetés A mese végén megbeszéltük, hogy a gyermekek életében volt-e olyan dolog, amit szerettek volna elérni, de nehezen sikerült. Mindenki felsorolhatott olyan nehézségeket, melyet meg kellett oldaniuk. És elmondhatták, kik segítették őket ebben.
Dramatikus játék: Eljátszottuk a hajótöréses játékot, ahol a kis állatok halyóira szállhattak fel a többiek. Ez a játék nagyon tetszett a gyermekeknek. A hajók fehér anyagok voltak. Nagyon figyeltek arra, hogy mindenki a hajón maradhasson.
Át kellett kelni, egy nagy híd alatt, együtt, közösen, egymást segítve, ez is nagyon tetszett a gyerekeknek.
Közösen űztük el a telet is, kiszebáb táncoltatással, majd kidobtuk az ablakon!
A gyermekek kiszínezték a meséhez készített színezőt, nagyon tetszett a gyermekeknek ez a feladat, mert szívesen színeznek olyan képeket, melyet aprólékosan kell kiszínezni.
Zenehallgatás alkotás közben: Alkotás közben meghallgatjuk Bagdi Bella: „Ellazulni jaj de jó!” című dalát, melynek ritmusára a színezés után a gyermekek mozoghattak.
Dramatikus játék: Zárásként a gyermekekkel közösen megformáztuk a várat. Egy napocskával egyesével végig simogattuk a gyerekeket, mely sugaraival boldoggá tette őket, így guggolásból felálltak, és boldogságot sugárzott a testtartásuk. Majd a gyermekekkel játszottunk nap-felhő játékot, ahol a nap sugaraival elűzte a felhőket, melyeket szintén gyermekek formáztak meg, és ez a nap, boldoggá tett minket.