Február hónap a Megküzdési stratégiákról szólt. A téma feldolgozását mesével kezdtem. A mese címe az Aranykulcs. A történet egy olyan királylányról szól, aki a mese elején még gonosz, de a történet végére jóságos és szelíd, tetteit megbánó királylánnyá változik. A sárkány, aki elrabolja a palotából, különböző próbák elé állítja, hogy visszatérhessen az otthonába. A próbákat végül kiállja, a szíve vezeti az úton, megküzd az akadályokkal és végül elnyeri megérdemelt jutalmát. Visszatérhet apjához a palotába. Elnyeri a sárkány szívét, amelyhez az út a jóság és a bátorság. A gonosz boszorkánytól megszerzi az aranykulcsot és a sárkány visszaváltozik királyfivá.
Rövid szituációkat teremtve eljátszottuk, megbeszéltük, hogy bizonyos helyzetekben hogyan érezzük magunkat, milyen érzéseink vannak, azokat hogyan tudjuk kifejezni, mások számára is érthetővé tenni. Beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy néha nehéz feladatokat kell megoldanunk, hogy célba érhessünk, hogy megvalósíthassuk elképzeléseinket.
Ezután ehhez kapcsolódóan megtartottuk hagyományos Farsangi mulatságunkat, ahol csapatokban versenyezve különböző ügyességi feladatokat kellett megoldaniuk a gyerekeknek, hogy ők lehessenek a feladatokban az elsők. A versenyt minden gyermek nagyon élvezte, jókat nevettünk, és vidám csatakiáltásokkal motiváltuk a csapatokat. Végül felszabadultan táncoltunk Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó dalára.
Megküzdési stratégiák
Az órát a “Ellazulni jaj, de jó!” kezdetű dal meghallgatásával kezdtük. A lazító gyakorlat jól sikerült.
Ezután megkérdeztem meg tudják-e mondani saját szavaikkal, mit jelent az a szó Küzdelem. Ezután megbeszéltük kinek volt már tapasztalat abban, hogy segített valaki máson. Egy tanuló elmesélte, hogy ő hogy kapott segítséget egy szomszédgyerektől, amikor elhagyta a lakáskulcsát. A gyerekeknek felajánlottam, hogy készíthetünk egy osztály képregényt, amiben egy történetet tudunk közösen megrajzolni, ami a segítségnyújtásról, egy probléma leküzdéséről szól. Az egyik tanuló javaslatára egy konyhai balesetet dolgoztunk fel témaként. Címnek a kisfiú elvágja az ujját adták. Felosztották egymás között, ki melyik szereplőt, melyik részletet szeretné megrajzolni, kiszínezni. Ezután a szövegbuborékok tartalmát szövegezték meg és végül elkészült a képregényünk. Tetszett nekik az óra eleji dal, így még egyszer lejátszottam nekik zárásként.
Egy nagyon sikeres foglalkozás volt úgy érzem. Megküzdöttünk a játékainkért.
Reggelre néhány kedvenc játék eltűnt a csoportból. A gyerekek hamar észrevették és lázasan keresni kezdték együtt. Teljesen izgalomba jöttek, mindenhova benéztek, mindenkit megkérdeztek. A játékok helyett azonban egy levél volt ott hagyva a csoportban BOLDOGSÁGÓRA felirattal. Ezt csak a Boldogságóra foglalkozáson nyitottuk ki. Pók néni levelében megfogalmazta, hogy a játékokat akkor kapják vissza, ha teljesítenek három próbát. Első egy akadálypálya volt, ami fokozatosan volt nehezítve, ötször kellett végigmenniük rajta. Második a mese utáni kérdések megválaszolása volt. A harmadik pedig egy térkép alapján kellet a boldogságvár kép puzzle darabjait megkeresni és összerakni. Pók néninek kedveskedtünk rajzokkal is, mindenki a saját szuperhősét vetette lapra, hogy biztosan visszakapják játékaikat. A foglalkozás végén lezárva a történetet, mindenki meglepetésére „Pók néni bekopogott” az ajtón és ott hagyta az ajtó előtt egy zsákban a játékokat.
A gyerekek elmesélték hogy ki milyen nehézségekkel szokott megküzdeni. Saját példákon keresztül beszélgettünk ezeknek a pozitív megoldásán, tanácsokat adtak egymásnak. Végül arról is szó esett, hogy mindenkinek van egy saját hőse aki segíti őket a nehézségek leküzdésében. Úgy rajzolták le őket, hogy a rájuk jellemző „szuperhős” tulajdonságok is megjelenjenek:)
A február hónapban a megküzdési stratégiák témában pozitív megerősítő kártyákat készítettek a gyerekek egymásnak.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
Havi foglalkozásunk bevezetéseként a héten megismerkedtek a gyerekek Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjével.
Beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy néha nehéz feladatokat kell megoldanunk, hogy célba érhessünk, hogy megvalósíthassuk elképzeléseinket.
Ezután ehhez kapcsolódóan megtartottuk hagyományos Farsangi mulatságunkat, ahol csapatokban versenyezve különböző ügyességi feladatokat kellett megoldaniuk a gyerekeknek, hogy ők lehessenek a feladatokban az elsők. A versenyt minden gyermek nagyon élvezte, jókat nevettünk, és vidám csatakiáltásokkal motiváltuk a csapatokat.
Lezárásként közösen táncoltunk, mozogtunk Bagdi Bella: Ellazulni, jaj, de jó című dalára, hiszen a sok izgalmas feladat teljesítése után valóban jól esett az ellazulás.
Januárban sokféle célt tűztek maguk elé a gyerekek, hogy minél könnyebben be tudjanak majd illeszkedni a felső tagozatba, az 5. osztályba. Ebből indultunk ki, amikor a megküzdés hónapjának a témáját dolgoztuk fel februárban. Megbeszéltük, hogy a célok eléréséhez küzdenünk kell, tenni kell érte. Segítenünk is kell egymást, különösen azokat a társainkat, akik valamilyen „akadályba” ütköztek, nehézségeik támadtak a megvalósítás során. Most is sok ötletet gyűjtöttünk, hogyan bátorítanánk, biztatnánk a másikat, hogy ne csüggedjen el. Ezek a biztatások kerültek a hóvirágokra.
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
Februárban egy rövid kis képzeletbeli utazásra invitáltam a gyerekeket. A foglalkozás kezdetén, mindenki kényelmesen elhelyezkedett, majd becsukta a szemét, és elképzelték magukat, ahogy egy szigetre érnek a képzeletbeli hajójukkal. A végén mindenki lerajzolhatta, papírra vethette milyen szigetet, hajót álmodott. Senki nem keveredett bajba, cápatámadás sem ért senkit :). Mindenki ügyesen papírra vetette, amit elképzelt. Színes, egyedi hajók születtek. Akik kevésbé szeretnek rajzolni, ők is lelkesen álltak neki. Büszkén mutatták alkotásaikat. Végén kis „kiállítást” csináltunk, ahol mindenki megcsodálhatta a társai műveit.
A hónap feladatát ismét lelkesen készítették el a gyerekek, bár a dal meghallgatásánál az alsós kevésbé tetszett a gyerekek, de a felsős igen. Itt egy kicsit „csaltunk” a ráhangolódásnál, hogy ezt választottuk. Mivel a gyerekek imádják a hóvirágot, és a kirándulást is, így a feladat elvégzését könnyen vették. A milyen üzentet hagynál egy túristának, vagy te mivel tudnád őt bátorítani, hogy a csúcsra való megküzdést minél könnyebben elérje…, vagy te milyen üzenetnek örülnél egy hóvirág szirmán a túra kellős közepén…, vagy a csúcsra érés előtt, mikor már minden energiád elfogyott…, a túra közepén, ahol éppen a hangok, zajok ijesztettek meg…, vagy még az elején, mikor tudod, hogy nagyon sok van még hátra… Lelkesen, ötletesen írták a hóvirág szirmokra a kis üzeneteket. Aranyosan meg is fogalmazták, hogy ezek az üzenetek mindig ott lesznek, hiszen a hóvirágot nem szedjük le, csak gyönyörködünk benne. Az osztálytermünkbe ki is raktuk, amit egy nap akár többször is elolvashatunk. A képzeletbeli túra jól sikerült, a hóvirágok kinyíltak, már csak a hó hiányzott.
A hónap feladatát ismét lelkesen készítették el a gyerekek, bár a dal meghallgatásánál az alsós kevésbé tetszett a gyerekek, de a felsős igen. Itt egy kicsit „csaltunk” a ráhangolódásnál, hogy ezt választottuk. Mivel a gyerekek imádják a hóvirágot, és a kirándulást is, így a feladat elvégzését könnyen vették. A milyen üzentet hagynál egy túristának, vagy te mivel tudnád őt bátorítani, hogy a csúcsra való megküzdést minél könnyebben elérje…, vagy te milyen üzenetnek örülnél egy hóvirág szirmán a túra kellős közepén…, vagy a csúcsra érés előtt, mikor már minden energiád elfogyott…, a túra közepén, ahol éppen a hangok, zajok ijesztettek meg…, vagy még az elején, mikor tudod, hogy nagyon sok van még hátra… Lelkesen, ötletesen írták a hóvirág szirmokra a kis üzeneteket. Aranyosan meg is fogalmazták, hogy ezek az üzenetek mindig ott lesznek, hiszen a hóvirágot nem szedjük le, csak gyönyörködünk benne. Az osztálytermünkbe ki is raktuk, amit egy nap akár többször is elolvashatunk. A képzeletbeli túra jól sikerült, a hóvirágok kinyíltak, már csak a hó hiányzott.