Sajnos társadalmi probléma, hogy mindig rohanunk, soha semmire sincs idő, bedarálódunk a hétköznapokba és feszültebbek, idegesebbek leszünk a tél végére.
Ez bizony a gyerekeket sem kíméli, hiszen a reggelük rohanás, a 1000 különórára járnak, második osztályra pedig a nagyobb önállóságot is elvárják Tőlük, így maga a tanulás is okozhat belső feszültséget. Bizony többször volt összeveszésre, megsértődésre, megbántásra, undokoskodásra is példa.
Először beszélgettünk egy picit az érzésekről. Hogy mégis: adott szituációban pontosan mit is érzünk, miért, hogy ez természetes és hogy mit is kezdjünk ezzel a feszültséggel, ami bennünk kialakul és időnként fokozódik.
Csoportmunka keretében konstruktív ötleteket gyűjtöttünk a prevencióra és dühkezelésre.
Ezeket ki is tettük, így ha szükséges, ötleteket meríthetnek, kipróbálhatják, mi is ad igazi segítséget egyéniségtől és szituációtól függően.
Megküzdési stratégiák
A téma feldolgozása előtt relaxációs gyakorlatot végeztünk közösen. Elénekeltük az „Ellazulni jaj de jó” című dalt, mely alatt végzett utánzó mozgások nagy kedvre derültek és izgatottan várták a Boldogságóránk közös tevékenységeit. Hajótörés játék kíválóan prezentálta, hogy közösen mindennel megküzdünk. Együttes erővel toronyépítésbe kezdtünk és kitartóan, -nem csüggedve ha apró kudarcok is gördültek elénk- felépítettük tornyunkat. A pozitív élményekkel való gazdagodás most sem maradt el. Tapssal fejezték ki boldogságukat a gyermekek. Megismerkedtünk a megküzdés jelével. Zárásképp újra közös éneklésbe táncolásba kezdtünk.
A februári téma a célok kitűzése után sok gondolatot, feladatot, megoldandó problémát rejtett magában a januári kitűzött cél után. A cél kitűzése nagyon fontos, de a megvalósulásig tartó út legalább annyira. Sokszor rögös ez az út, meg is torpanhat az ember, de a jól felépített, részfeladatokat megoldó, majd a végcélt megvalósító ember már az úton is lehet megelégedett, hálás, reményteljes. Az optimista szemlélet segít megvalósítani a kitűzött célt. Ezért készítettük el buzdító hóvirágmezőnket a boldogság falunkra, mely a bejárattal szemben fogad minden hozzánk belépőt. A tavasz első, bátor hírnökének kicsiny szirmaira boldogító üzeneteket írtak a gyerekek. Amelyek egy-egy nehéz helyzetben tovább lendíthetik azt, aki elfáradt.
A gyerekekkel több foglalkozáson, órán is foglalkoztunk ezzel a témával. Érdeklődőek voltak a téma iránt, ami nagy örömmel töltött el.
Az e havi boldogságóránk szoros összefüggésben áll a múlt hónap témájával: hiszen az ember akkor küzd szívvel, ha van miért küzdenie, vannak céljai. Ennek a boldogságórának a „Nem adom fel” címet adtam. Tevékenységünket dr. Bagdy Emőke: Malomkörzés c. gyakorlatával kezdtük, mely kellően lendületbe hozta a gyerekeket. Mielőtt elkezdtem volna a Szerencsepróbáló királyfi c. mesémet, körben ülve megkérdeztem az ovisokat, mit vinnének magukkal az előttük levő kosárból: volt benne iránytű, látcső, pogácsa, kendő, bot…választásukat meg is kellett indokolniuk. A mese végén megbeszéltük, milyen akadályokkal kellett megküzdenie a királyfinak, ki segítette, ki gátolta útja során, eljátszottuk, milyen arcot vágott, mikor meglepődött,vagy örült. A foglalkozást egy közös akadálypálya készítésével folytattuk: az erdő építőkockákból épült, a patak egy pléd volt, a sárkány fejei babzsákok és mivel túl könnyű akadálynak bizonyult az út, a gyerekek ötleteit felhasználva nehezítettünk rajta plusz átugrandó téglákkal, babzsákokkal. A csoport többször leküzdötte az akadályokat, nagyon jó hangulatban telt ez az óra. A végén énekeltünk együtt Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok c. dalára, és megkértem a gyerekeket, hogy hazaérve meséltessék szüleiket arról, milyen nehéz helyzeteket kellett nekik megküzdeniük és ez miért sikerült…
Nagyon motiváló foglalkozás volt. A gyerekek végig lelkesek és aktívak voltak. Reggelre eltüntek a plüssálataink amivel délután nagy szeretettel aludni szoktak. Lázas találgatás kezdődött mi történt velük. Egy szemfüles kisfiú megtalálta Pók néni levelét és rögtön kérték nézzem meg mi lehet benne. A levélben felsorolt három feladat teljesítését örömmel vállalták és rögtön nekikezdtek. Az első feladat Pók néni lakásának megtervezése a második megépítése a harmadik pedig egy kényelmes pókháló megfonása volt. Mindhárom feladatot nagy akarattal, lelkesen készítették el, örömmel díszítették rajzaikat és épületeiket, hogy Pók néninek minnél jobban tetszen. A pókfonás különösen elnyerte tetszésüket napokig fontak még a feladat elkészülte után is. Az ebéd elötti kézmosásnál örömmel vették észre, hogy Pók néninek tetszettek a feladataik mert a plüssök az ajtó elött vártak minket. Nagyon tartalmas élményekkel teli játékot tudhattunk magunkénak, sok közös játékkal és összedolgozással.
Csólyospálosi Általános Iskola
Februárban egy közös célt tűzött ki magának az osztály, mégpedig fellépni a farsangon egy bécsi keringővel. Páran járnak ugyan táncolni, de keringőzni senki sem tudott az osztályból, így elég nagy kihívásnak tűnt. Sokat botladoztunk, nevettünk és közben jól szórakoztunk, míg mindenki megtanulta a táncot. Mindnyájan elszántan gyakoroltunk, ennek köszönhetően elnyertük a legtélűzőbb címet.
Hősökké váltunk, a magunk hőseivé.
Február hónap a Megküzdési stratégiákról szólt. A téma feldolgozását mesével kezdtem. A mese címe az Aranykulcs. A történet egy olyan királylányról szól, aki a mese elején még gonosz, de a történet végére jóságos és szelíd, tetteit megbánó királylánnyá változik. A sárkány, aki elrabolja a palotából, különböző próbák elé állítja, hogy visszatérhessen az otthonába. A próbákat végül kiállja, a szíve vezeti az úton, megküzd az akadályokkal és végül elnyeri megérdemelt jutalmát. Visszatérhet apjához a palotába. Elnyeri a sárkány szívét, amelyhez az út a jóság és a bátorság. A gonosz boszorkánytól megszerzi az aranykulcsot és a sárkány visszaváltozik királyfivá.
Rövid szituációkat teremtve eljátszottuk, megbeszéltük, hogy bizonyos helyzetekben hogyan érezzük magunkat, milyen érzéseink vannak, azokat hogyan tudjuk kifejezni, mások számára is érthetővé tenni. Beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy néha nehéz feladatokat kell megoldanunk, hogy célba érhessünk, hogy megvalósíthassuk elképzeléseinket.
Ezután ehhez kapcsolódóan megtartottuk hagyományos Farsangi mulatságunkat, ahol csapatokban versenyezve különböző ügyességi feladatokat kellett megoldaniuk a gyerekeknek, hogy ők lehessenek a feladatokban az elsők. A versenyt minden gyermek nagyon élvezte, jókat nevettünk, és vidám csatakiáltásokkal motiváltuk a csapatokat. Végül felszabadultan táncoltunk Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó dalára.
Február hónap a Megküzdési stratégiákról szólt. A téma feldolgozását mesével kezdtem. A mese címe az Aranykulcs. A történet egy olyan királylányról szól, aki a mese elején még gonosz, de a történet végére jóságos és szelíd, tetteit megbánó királylánnyá változik. A sárkány, aki elrabolja a palotából, különböző próbák elé állítja, hogy visszatérhessen az otthonába. A próbákat végül kiállja, a szíve vezeti az úton, megküzd az akadályokkal és végül elnyeri megérdemelt jutalmát. Visszatérhet apjához a palotába. Elnyeri a sárkány szívét, amelyhez az út a jóság és a bátorság. A gonosz boszorkánytól megszerzi az aranykulcsot és a sárkány visszaváltozik királyfivá.
Rövid szituációkat teremtve eljátszottuk, megbeszéltük, hogy bizonyos helyzetekben hogyan érezzük magunkat, milyen érzéseink vannak, azokat hogyan tudjuk kifejezni, mások számára is érthetővé tenni. Beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy néha nehéz feladatokat kell megoldanunk, hogy célba érhessünk, hogy megvalósíthassuk elképzeléseinket.
Ezután ehhez kapcsolódóan megtartottuk hagyományos Farsangi mulatságunkat, ahol csapatokban versenyezve különböző ügyességi feladatokat kellett megoldaniuk a gyerekeknek, hogy ők lehessenek a feladatokban az elsők. A versenyt minden gyermek nagyon élvezte, jókat nevettünk, és vidám csatakiáltásokkal motiváltuk a csapatokat. Végül felszabadultan táncoltunk Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó dalára.