Az emberi lét küzdelmes, kihívásokkal teli. Ezekkel a kihívásokkal meg tudunk birkózni, ha van bennünk késztetés a siker érdekében. A gyerekekkel megbeszéltük, nekik milyen mindennapi küzdelmeik vannak. Végül a küzdelemre való képességet, az újjászületést szimbolizáló hóvirágokat hajtogattunk, ragasztottunk.
Megküzdési stratégiák
Küzdelmek, bátorság próbák, akadályok leküzdése játékos formában. Cél a boldogság kulcsának megtalálása mindenki szívében.
Szikszai György Református Általános Iskola
A megküzdési stratégiákon belül barkóbáztunk. Mindenki elmutatta jelenleg miért küzd a legjobban.
A februári Boldogságóra témája a megküzdési stratégiák voltak. Ennek a feldolgozásához az alábbi játékos feladatokat használtam fel:
1. Ráhangolódás – Relaxáció a segédanyag alapján (vitorlás)
2. Témafeldolgozás mesével: A kiskakas gyémánt félkrajcárja
3. Beszélgető-kör a mese alapján: – Mit tett a kiskakas, amikor elvették a kincsét? Te mit teszel, ha megbántanak? Mit teszel, ha valamit szeretnél?
4. Zenehallgatás, mozgás zenére: Molnár Orsi: Kincs, ami nincs
5. Az elveszett kincs keresése
5.1. Építsünk hajót (jelentésteremtés)
5.2. Sziget felfedezése – Tűz, víz, repülő mintájára Oroszlán, krokodil, sárkány játék
5.3. Kincskeresés a szigeten: 1. Hídon (padon) átkelés; 2. Lábujjhegyen, csendben lopakodás bóják között; 3. Mocsáron átkelés (egyensúlyozó lépegetőkön); 4. Célba dobás (rongylabdával kosárba)
5.4. Az elrejtett kincs (Lego Duplo láda) közös megkeresése
6. Nyugalom sziget kialakítása a csoportszobában
Bár a relaxáció alatt néhány fiú rendetlenkedése okozott némi zavart, a többség ellazulva csinálta végig a vezetett relaxációt. Érdekes volt az egyik kedvenc meséjüket más, eddig nem tárgyalt szempontok alapján megbeszélni, illetve a saját magukra vonatkoztatott megküzdési módok tudatosítása is. Igazi AHA élmény volt néhány gyermek számára. A Kincs, ami nincs dalra a klip alapján próbáltunk mi is mozogni, és a refrént énekelni. Hajót egyik fiú ötlete alapján felfordított asztalokból készítettünk, ezzel hajóztunk a viharos tengeren, ide-oda dülöngélve. A szigetre lépve a veszélyes állatok, lények elől menekültünk, majd kincskeresésre indultunk, minden próbát kiállva. Az egyik kedvenc játékukat rejtettem el, ezt kellett megtalálniuk. Nyugalom szigetet a gyerekek ötlete alapján az évszakfánk tövébe rendeztük be, egy pléd és két párna segítségével. (A foglalkozást követő napokban is többször vonultak be néhányan magukat megnyugtatni a fa alatti sarokba.)
A Katica kiscsoportba februárban a megküzdési stratégiák téma alatt, a sarkvidék élete volt a téma. A csoportunkba költözött Pindúr, a pingvin, aki eltévedt és nálunk vendégeskedett pár napig. Meséltünk, énekeltünk, játszottunk együtt, segített a gyerekeknek konfliktusokat megoldani, új ötleteket kitalálni, de egy idő után nagyon szomorú volt, mert hiányzott a Pingvin-mamája. Így hát varázshatalmának köszönhetően, mi is pingvinekké változtunk és segítettünk neki visszajutni a lakhelyére. Előszőr a világ leghosszabb hídján kellett átkelnünk, majd a Föld legmagasabb hegyét megmásznunk, köveken átugrálnunk az Óperencia leghatalmasabb óceánját és már ott is voltunk. Örömmel néztük a nagy találkozást és büszkék voltunk Magunkra, hogy legyőztünk minden akadályt.
Ne küzdelemnek éljük meg, csak célként, és tegyünk érte! 🙂
Február hónapban a megküzdés jegyében a hónap dalának és meséjének bemutatása mellett, felhívtuk a gyermekek figyelmét, hogy mennyi feladatot szeretnénk teljesíteni a hónap folyamán. Igyekeztünk Őket jutalomképekkel matricákkal, és nem utolsó sorban sok dicsérettel, buzdítani.
A verseny szellem a farsangi időszakban nem csupán a versenyjátékokban való teljesítést jelentette, hanem Néptáncbemutató foglalkozáson is részt vettek a gyerekek, valamit bemutató foglalkozáson az Iskolában is.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Február a Megküzdés hónapja.
A gyerekek mostanában nagyon hangosak, sokszor konfliktus alakul ki a játékok birtoklása miatt, ami remek alkalmat adott a téma feldolgozására.
Sokszor beszélgettünk arról, hogy ha szeretnénk egy játékkal játszani, ( de éppen egy másik gyerek játszik vele), akkor mi a módja annak, hogy hozzán kerüljön. Elméletben tudják, de sajnos a gyakorlatban ez még nem igazán működik. Mindig megbeszéljük, hogy használni kell a „varázsszavakat”: kérem szépen, köszönöm szépen, kérlek, légyszíves…
Téma feldolgozása:
Hétfő reggelre eltűntek a babák, és a kisautók a polcokról a csoportunkban. Reggel, mikor megérkeztek a gyerekek, ilyedten látták, hogy kedvenc játékaik nincsenek sehol. Keresték, kérdezgettek, de választ nem kaptak. Tízórai közben bejött a daduska néni, és egy levelet adott át nekem, amit valaki a csopotszoba ajtajához rakott.
A címzettek a gyerekek voltak, az aláíró pedig a Tél Boszorkány.
Lerírta Boszorkány Anyó, hogy olyan sokat veszekedtek a gyerekek a játékok miatt, hogy megunta látni, hallani, ezért inkább elvitte magával. A gyerekek nagyon meg voltak illetődve, többen sírni kezdtek. Szerencsére a Tél Boszorkány felajánlotta, hogy ha kiállják a próbát a gyerekek, akkor visszaadja a játékokat.
Megkérdeztem a gyerekeket, hogy megcsináljuk-e a feladatokat, amiket felsorollt a Boszorkány.
Mindenki azt válaszolta, hogy IGEN!
1. Mondjatok 1 farsangi verset!
2. Találós kérdés: Melyik állat kel fel február elején a téli álmából, hogy meglesse az árnyékát? (Medve) Mondjatok róla 1 verset, 1 dalt!
3. Rakjatok ki 3 állatos puzzlet közösen!
4. A tornaszobában teljesítsetek 3 ügyességi feladatot!
A gyerekek nagyon izgatottan láttak neki a feladatoknak.
Amikor minden feladatot teljesítettek, a dadus nénivek visszaküldte a Boszorkány az eltűnt játékokat. Nagyon nagy volt az öröm! Akkor a gyerekek megigérték, hogy mindig elkérik a játékokat egymástól, és nem fognak veszekedni.
Ezután még meghallgattuk Bagdi Bella Ellazulni jaj de jó című dalát is.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Február a Megküzdés hónapja.
A gyerekek mostanában nagyon hangosak, sokszor konfliktus alakul ki a játékok birtoklása miatt, ami remek alkalmat adott a téma feldolgozására.
Sokszor beszélgettünk arról, hogy ha szeretnénk egy játékkal játszani, ( de éppen egy másik gyerek játszik vele), akkor mi a módja annak, hogy hozzán kerüljön. Elméletben tudják, de sajnos a gyakorlatban ez még nem igazán működik. Mindig megbeszéljük, hogy használni kell a „varázsszavakat”: kérem szépen, köszönöm szépen, kérlek, légyszíves…
Téma feldolgozása:
Hétfő reggelre eltűntek a babák, és a kisautók a polcokról a csoportunkban. Reggel, mikor megérkeztek a gyerekek, ilyedten látták, hogy kedvenc játékaik nincsenek sehol. Keresték, kérdezgettek, de választ nem kaptak. Tízórai közben bejött a daduska néni, és egy levelet adott át nekem, amit valaki a csopotszoba ajtajához rakott.
A címzettek a gyerekek voltak, az aláíró pedig a Tél Boszorkány.
Lerírta Boszorkány Anyó, hogy olyan sokat veszekedtek a gyerekek a játékok miatt, hogy megunta látni, hallani, ezért inkább elvitte magával. A gyerekek nagyon meg voltak illetődve, többen sírni kezdtek. Szerencsére a Tél Boszorkány felajánlotta, hogy ha kiállják a próbát a gyerekek, akkor visszaadja a játékokat.
Megkérdeztem a gyerekeket, hogy megcsináljuk-e a feladatokat, amiket felsorollt a Boszorkány.
Mindenki azt válaszolta, hogy IGEN!
1. Mondjatok 1 farsangi verset!
2. Találós kérdés: Melyik állat kel fel február elején a téli álmából, hogy meglesse az árnyékát? (Medve) Mondjatok róla 1 verset, 1 dalt!
3. Rakjatok ki 3 állatos puzzlet közösen!
4. A tornaszobában teljesítsetek 3 ügyességi feladatot!
A gyerekek nagyon izgatottan láttak neki a feladatoknak.
Amikor minden feladatot teljesítettek, a dadus nénivek visszaküldte a Boszorkány az eltűnt játékokat. Nagyon nagy volt az öröm! Akkor a gyerekek megigérték, hogy mindig elkérik a játékokat egymástól, és nem fognak veszekedni.
Ezután még meghallgattuk Bagdi Bella Ellazulni jaj de jó című dalát is.
Sajnos társadalmi probléma, hogy mindig rohanunk, soha semmire sincs idő, bedarálódunk a hétköznapokba és feszültebbek, idegesebbek leszünk a tél végére.
Ez bizony a gyerekeket sem kíméli, hiszen a reggelük rohanás, a 1000 különórára járnak, második osztályra pedig a nagyobb önállóságot is elvárják Tőlük, így maga a tanulás is okozhat belső feszültséget. Bizony többször volt összeveszésre, megsértődésre, megbántásra, undokoskodásra is példa.
Először beszélgettünk egy picit az érzésekről. Hogy mégis: adott szituációban pontosan mit is érzünk, miért, hogy ez természetes és hogy mit is kezdjünk ezzel a feszültséggel, ami bennünk kialakul és időnként fokozódik.
Csoportmunka keretében konstruktív ötleteket gyűjtöttünk a prevencióra és dühkezelésre.
Ezeket ki is tettük, így ha szükséges, ötleteket meríthetnek, kipróbálhatják, mi is ad igazi segítséget egyéniségtől és szituációtól függően.