A Bólyi Általános Iskola felsős boldogságórás csapata a megküzdés hónapjában egy 10 állomásból álló sétányt alakított ki az iskolánk udvarán, hiszen azt vettük észre, ha nálunk valaki szomorú az csak körbe-körbe sétál az udvaron. Az interneten találtunk egy ötletet, melyet tovább fejlesztve, teljes sétányt alakítottunk ki. Állomásainkkal a gyerekek körsétáját tettük vidámabbá:
1.: Ne légy szomorú, sétálj velünk!
2.: Kapcsolatok rétje: Szívecskéken olvasható, hogy vidítana fel egy jó barát.
3.: Apró örömök padja: A padot körbevevő fa korongokon apró örömöket láthatunk.
4.: Célok lépcsője: Tűzd ki a célod! Keresd meg a hozzá vezető utat! Tégy meg minden tőled telhetőt, hogy el is érd! Sikerült!
5.: Önbizalom hegye: Az igazi munka mindig a felszín alatt rejlik, mint ahogy itt is csak egy kis domb látszik, de a felszín alatt tűzoltó víz tartály található.
6.: Mozgás szigete: Add ki a mérged, tekerj, emelj, mozogj!
7.: Jó cselekedetek tisztása: Tégy jót, legyen jobb veled a világ!
8.: Feltétel nélküli önszeretet: Selfi pont, aki téged mindig feltétel nélkül szeret!
9.:Hálafa: Szülők üzenetei a gyerekeiknek, név nélkül.
10.: Optimizmus ligete: Iskolában, osztállyal töltött legszebb pillanatok. Helyet hagyva a további öröm-pillanatok kihelyezésére.
A sétányt tegnap egy közös: ” Ültess virágot, tedd szebbé a világot!” projekttel zártuk!
A gyerekek osztályszinten közösen, de barátokkal, s egyedül is azóta céllal róják a köröket.
Megküzdési stratégiák
Rimóci Szent István Általános Iskola
A nyolcadik osztályos tanulók a megküzdési stratégiák megbeszélése után kiválasztottak azt a stratégiát, amely számukra segít a stressz leküzdésében.
Februári boldogságóráink során a problémáink legyőzéséhez kapcsolódó megküzdési stratégiánkról beszélgettünk.
A tanulószoba diákjai egyenként mesélték el melyek azok a lépések, módszerek, melyek segítenek nekik, hogy a felmerült problémáikon túl tudjanak lendülni.
A hónap produktumaként együtt létrehoztuk az osztálytermünkben a „Nyugalom szigetét”.
Képekkel díszítettük fel az osztály egyik szegletét, ahová bármikor leülhetnek, ha úgy érzik szükségük lenne pár megnyugtató, bátorító szóra.
Február hónapban a megküzdési stratégiák témát dolgoztuk fel a gyerekekkel. Először megbeszéltük a témához kapcsolódó fogalmakat, a megküzdés és a stressz fogalmát. Majd a táblára szófelhő formájában stresszkezelési módszereket írtak a tanulók, azután pedig a leírt cselekvéseket képekben megjelenítve kiszínezték.
Februárban azzal foglalkoztunk, hogy a nehézségek esetén miképpen tudunk megküzdeni a feszültségekkel, és negatív érzéseinket hogyan kezelhetjük.
Eljátszottuk azokat az eseteket amikor szorult helyzetbe kerülhetünk, itt az iskolában. Pl.: Elkésik valaki a tanítási óráról vagy kicsúfolják vagy lehurrogják egy rossz válasz esetén. Megbeszéltük, hogy ezeken hogyan tudunk hamar túllenni.
Megismerkedtek a gyerekek Lao-Ce meséjével. Csoportokat alkotva megpróbálták a történetet befejezni majd az órát az ellazulós relaxációs gyakorlattal fejeztük be.
„Megküzdési stratégiák”
„Medve vagyok cammogok”
„Hintaszék” -Mesepárnán felhúzott térddel ,két kar összekulcsolásával hintázunk.
Mester Gyöngyi:A türelmetlen nyulacska című mese meghallgatása.
„Állati állapotok”-Átfutás úgy ,mint :- ijedt nyuszik.- egymást figyelmeztető őzikék,
– téli álomból ébredő medvebocsok,
– settenkedő rókák
Bagdi Bella:”Ügyes vagyok, okos vagyok” dalára táncoltunk.
Pillangó ölelés.
Megküzdési stratégiák
A foglalkozás témája a megküzdéssel, kihívásokkal, problémákkal, konfliktusokkal való szembenézés fontossága, annak tudatosítása és a lehetőségek, hogy hogyan oldjuk meg.
Relaxációs gyakorlattal kezdtük a foglalkozást. „Medve vagyok és cammagok.” Megkértem a gyerekeket, hogy helyben járással lépkedjenek olyan lomhán, mintha a medvék volnának.
Ezután meghallgattuk Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó című dalát, melyhez különböző mozdulatsorokat találtunk ki.
A téma bevezetéseként bátorságpróbát játszottunk. A gyerekek érkezése előtt elrejtettem pár kedves plüssjátékot, majd különböző feladatok elvégzése után megtalálták a gyerekek őket. (közös éneklés, versmondás, mozgásos feladatok).
A témát mesével dolgoztuk fel. Mester Györgyi: A türelmetlen nyulacska című meséjét olvastam el. A meséhez Boldog Dóra hívta mondókával Őket. Mese után megbeszéltük, hogy mi volt a nehéz a nyulacskának, milyen érzései lehettek? Ezután mi is nyulacskákká változtunk, és különböző játékokat játszottunk: ijedt nyuszik, egymást veszélyre figyelmeztető nyuszik. Végezetül a „cápatámadás” játékot játszottuk. A szőnyegre karikákat helyeztem el, a szőnyeg volt a tenger. Hajóútra indultunk, majd veszélyes helyre érkeztünk, ahol cápák támadtak ránk, és mindenkinek új hajót kellett keresni.
A foglalkozás lezárásaként kiszíneztük a hónap jelét, melyet elhelyeztünk a Boldogság fán.
Foglalkozást vezető: Németh Noémi
Foglalkozás címe: Sokfélét érzünk, sokfélék vagyunk
Életkor: 5.-6. év
Fő didaktikai feladatok:
– Bagdi Bella: Hálával ismétlése, játéka invitálás a dallal.
– Szerepjáték a szőnyegen. Különböző érzelmek bemutatása.
– Tükörjáték mimikai mozdulatokkal.
– Rajzold le, hogy milyen vagy, amikor vidám vagy, szomorkodsz… (Arc kiegészítése)
– Mitől lesz jobb kedvem? (Színező)
– Játék: Szoborjáték, érzelmi, hangulati viszonyok bemutatásával.
Felhasznált források: https://www.youtube.com/watch?v=6yWpmWKwcvM
Bagdi Bella Bezzeg Andrea: Boldogságóra Készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet 3-6 éveseknek (Imi Print Nyomda, Nyíregyháza)