„Az élet mindig nagy tanítómester. Sokszor hisszük azt, hogy igazságtalanul állít akadályt vagy új kihívást elénk, pedig mindig a fejlődésünket szolgáló személyt vagy nehézséget gördíti az utunkba.”
Megküzdési stratégiák
Elsős lettem, eddig óvodába jártam, a napjaim nagy részét óvó nénik, dadusok és játékok között töltöttem. Ez ám a küzdelem, hogy hirtelen sok-sok idegen gyerek és felnőtt közé csöppentem.
A napjaimat az iskolai padomban élem, hiszen óránként 10-15 percem marad arra, hogy az új arcokat megismerjem, barátokat szerezzek. Közben már eltelt fél év, megtanultam írni, olvasni, számolni, folyton tanulok mindig valami újat.
Próbáltam a gyerekeket rávezetni arra, hogy ők bizony nagy hősök.
Törékenyek, de erősek, mint a pompás hóvirágok, amelyek a tavasz hírnökei.
A megküzdési stratégiák témakörben hóvirágokat készítettünk.
Boldogságóránkat a hónap dalával kezdtük, mellyel a feszültség oldása volt a célunk. Felidéztük, hogy milyen fontos az ember életében a megküzdés, mert a boldogság fenntartása attól függ, hogyan küzdünk meg fájdalmas élményeinkkel. Átismételtük a problémaközpontú és az érzelemközpontú megközelítést.
A tanulók azt a feladatot kapták, hogy készítsenek egymásról egy fényképsorozatot, mellyel a megküzdési stratégiát fogjuk szemléltetni a GIMP grafikai program felhasználásával egy általunk szerkesztett képen. A tanórán elvégeztük a fényképezést, internetes gyűjtőmunkát, a kép elkészítését otthon fejezték be a tanulók. Az órát meditációval zártuk.
Ezt a foglalkozást is technika óra keretében valósítottuk meg, ahol Fésüs Éva Télkergető hóvirág című meséje volt a motiváció. Majd origami hóvirágokat gyártottunk, miközben a megküzdési stratégiákról beszélgettünk. Majd relaxációval fejeztük be a foglalkozást.
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A megküzdési stratégiákhoz jegyében fontos a mozgás örömeinek megismerése.
A februári hónapban a megküzdési stratégiákkal foglalkoztunk. Megbeszéltük a gyermekekkel, hogy milyen fontos dolog, az, hogy meg tudjuk oldani a problémainkat, és az is nagyon fontos dolog, hogy hogyan oldjuk meg azokat úgy, hogy a lehető legkevesebb szívfájdalommal járjon. Beszéltünk arról, is hogy az előző hónapban kitűzött céljaink megvalósításában ki tud nekünk igazán, feltétel nélkül segíteni. Valamint arról is esett szó, hogy a megküzdés mennyire fontos a boldogság eléréséhez. Ez a téma elég nehéz a gyermekek számára, de nagyon ügyesen meg tudták fogalmazni gondolataikat.
Ezen a héten megismerkedtek a gyerekek a boldogság várának 6. lépcsőfokával a megküzdési stratégiával. Olyan játékos feladatokat játszottunk, mely által erősödött a csoport összetartó ereje és a gyermekek önbizalma is. A mesére alapozva építettem fel a hónap témáját, mely nagyon látványosnak bizonyult a gyerekeknek. A hosszú mese ellenére többször kérték a héten tőlem ezt a mesét, nagyon figyelmesen meg is hallgatták. A mese után lehetőségünk volt a történet tanulságának megbeszélésére, a mese síkbeli ábrázolására is. A játékos feladatok közben nagyon jól érezték magukat, egymásra oda tudtak figyelni, vigyáztak a másikra is a cápatámadás közben, illetve a hajótörés játék közben is. A gyerekek lenyugodtak a hónap ellazító zenéjével, közben a testrészeiket is játékosan gyakorolhatták.
Írtunk egy rövid verset a gyerekek megküzdési stratégiáiról, amely kiemeli a játék, a kitartás és a pozitív gondolkodás fontosságát.
MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK
(3-6 év részére)
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Mozgásalapú relaxációs gyakorlat „Irkafirka”, Kézikönyv 6-10 évesek számára 33. oldal egyéni munka Rajzoljatok irkafirkát kedvetek szerint!
Irkafirka össze-vissza, szabad jobbra, szabad balra, szabad nekem össze-vissza! Ezt magatokban mondogathatjátok és ha szólok, hogy köszönöm elég, befejezzük a gyakorlatot.
10’ Téma bevezetése Gordiuszi csomó csoport munka Álljunk körbe, csukjuk be a szemünket, karjainkat nyújtsuk ki, és lassan a kör közepe felé haladva, sétáljunk. Ha valakivel összeér a kezünk fogjuk meg, de a szemünk maradjon még csukva. Ha mindenki fogja valaki kezét, kész is a gordiuszi csomó, amit meg kell tudnunk kioldani.
15’ Téma feldolgozása Boldogságóra munkafüzet 3-6 évesek részére 44. oldal beszélgetés Nehéz, stresszkeltő helyzetekben sok érzelmet élhetünk át.
Nézzük meg, hogy milyen érzelmeket ismerünk.
eszközigény: érzelmi bábok, fénymásolat
Ezt most rajzoljuk meg a kis lapokon is.
15’ Kézikönyv 6-10 évesek részére, 144. oldal alapján; A megküzdés szivárványa mintájára képek válogatása megoldási módokról
( ének, ölelés, futás, humor, számolás, egy pohár víz, lélegző gyakorlatok) csoport munka A mesehősök is sok problémát próbálnak megoldani, de nézzük meg, hogy mi, hogy tudjuk megoldani őket.
Rajzoljunk közösen egy szivárványt, ami a mi megküzdési szivárványunk lesz. Soroljatok fel olyan dolgokat, amik segítenek nektek olyankor, amikor rosszul érzitek magatokat. Gondolok itt arra, hogy szomorú vagy, dühös, vagy félsz valamitől.
Megoldás lehet:
– mély levegő (megszagoljuk a virág finom illatát, majd elfújjuk a leveleket)
– iszunk egy pohár vizet
– elszámolunk 10-ig
– beszélgetünk valakivel
– sírás
2’ Téma lezárása beszélgetés Üljünk körbe, és beszéljük meg, ki hogy érzi magát. Mit visz ma magával?