A megbocsátás fontossága az óvodás gyerekek körében megtapasztalható. Beszélgettünk a gyerekekkel milyen problémáik lehetnek egymással a csoportban. Naponta összevesznek, és kibékülnek egymással, de előfordul többször is, hogy az óvó néni közbenjárásával oldódik csak meg egy-egy konfliktus. Ezeket mindig megbeszéljük, hogy senkiben se maradjon feszültség, harag. A megbocsátás fejleszti a személyiséget, mert „Aki megbocsátott: az lemond a haragról, leteszi a sérelmet, leteszi a bosszúvágyat. Akinek megbocsátanak: nő az önbizalma, hinni kezd abban, hogy jobb emberré válhat”. A megbocsátásnak hatalmas gyógyító ereje van. Megszabadít minket a múlt szenvedéseitől, és teret hoz létre bennünk az új élményekre, örömökre, a jelen pillanat teljes megélésére. “Elhozza az örömöt oda, ahol bánat volt, a békét a zűrzavarba, a boldogságot a haragvó felek közé, és mindenkinek visszaadja önmagát”.
Bocsánat állatokat rajzoltak egymásnak a gyerekek, és kértek bocsánatot, az ovis társaiktól.
Megbocsátás
Szituációs játkokon keresztül ismerkedtünk meg a megbocsátás változataival.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A 6. osztályos tanulók megélt konfliktusaihoz, mindennapjaihoz kapcsolódott ebben a tanévben is a bocsánatkérés technikájának gyakorlása. Szinte napi szinten gyakoroljuk a gyerekekkel a helyzetek kezelését. A pozitív megoldások sikerélményt adtak.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A foglalkozást a ,,Te tetted? ” nyelvtörő megtanulásával kezdtük, majd el is játszottuk. Nagy sikere volt az érzés játéknak. Zárásként a megbocsátás történet következett.
Katica Klára csengővel és mondókával kalandra hívta a gyerekeket. Elmeséltem a Tündéri bocsánat mesét gondolatébresztőnek majd beszélgetni kezdtünk. Ki bántott meg vagy kit bántottál meg? mit tettél utána, mi az a jól esett, mi az ami nem. Szerencsére nem volt sok kellemetlen élmény. Ilyenkor látszik, hogy a gyerekek mennyire tiszták még, milyen gyorsan lendülnek túl dolgokon. Majd piros szeretet szíveket osztogattunka legjobb barátoknak. A foglalkozást relaxációval és közös énekléssel zártuk.
A gyerekekkel beszélgettünk a megbocsátás fontosságáról. Mi az, amivel fájdalmaz okozunk a társunknak, melyek azok a dolgok, amikkel megbántjuk a másikat, melyek azok, amelyek nekünk is fájnak. Elmondtuk, milyen helyzetekben szoktunk haragot érezni egymás iránt és arról is beszélgettünk, hogy amíg meg nem vigasztalódunk, bocsánatot nem kérnek tőlünk, az nekünk is, és annak is rossz, akire mérgesek vagyunk. A Nagy megbocsátás plakátját elkészítettük, a mesét, és a hónap dalát meghallgattuk. Sokat hiányoztak a gyerekek ebben a hónapban, de amikor csak tehettük, beszélgettünk.
Beszélgettünk arról, hogy az emberek, gyerekek nem mindig türelmesek és előfordul, hogy megbántjuk egymást. Ezt később megbánjuk, mert igazából szeretjük a barátainkat. Kitaláltuk, hogyan lehetne bocsánatot kérni és kiengesztelni társainkat. A gyerekek kis képeket színeztek és miután elmesélték saját történeteiket, átadták egymásnak ezeket a bocsánatkérő, szeretetet közvetítő képeiket.
Szituációs játékokban gyakoroltuk a bocsánatkérést, majd „hajóra szállva a megbocsátás tengerén hajóztunk. „
Az aktuális hónap témája a megbocsátás volt. A foglalkozást „Az én hangom” című relaxációval indítottuk, majd Ho’opponoppo című dalt kapcsoltam be a gyerekeknek. Megtanultuk a varázsszavakat a mondóka által, és kiszíneztük a munkafüzet 56. oldalán lévő szivárványos képet a gyerekekkel.
A téma feldolgozását mesével folytattam. A „tündéri bocsánat” című vers tetszett a gyerekeknek. Lili és testvére Lola tündér története nagyon tanulságos volt mindannyiunk számára. A mesélés, verselést követően kiszínezték az 57. oldalon lévő tündért és megkerestük a kis tündérek árnyékát. A feladatokat örömmel teljesítették.
A feladatgyűjtemény 64. Oldalán lévő szeletet gyümölcsök összegét kötöttük össze a számjegyekkel. A feladatlapot mindenki hibátlanul megoldotta. Játékból elutaztunk a Hawaii szigetekre, megtanultuk a „hoponoponó” varázsszót. A játék során megtanulták a gyerekek, hogy nincs olyan hiba, amit ne lehetne kijavítani és gyakoroltuk a varázsszavakat is, amelyek segítenek abban, hogy pozitív érzelmek jussanak előtérbe.
A foglalkozás végén kiszíneztük a megbocsátás jelét és felhelyezték a vár következő lépcsőfokára. A tevékenység lezárásaként énekeltünk, és táncoltunk a kedvenc dalukra.
Szikszai György Református Általános Iskola
Ez a téma nagyon aktuális volt az osztályban az idén. Ők maguk is belátták, hogy sajnos sokat marakodtak időnként. Ezért azt a feladatot kapták, hogy informatika órán szerkesszenek egy bocsánat kérő levelet annak, akivel legnagyobb harcban álltak. Az elkészült munkákat kinyomtattam, majd átadták egymásnak és megbeszélték a dolgokat. Jó volt látni az arcukat, miközben a leveleket olvasták, majd megbékültek egymással.