Megbocsátás
A 8. Boldogságóránk témája a megbocsátás volt. A gyermekek izgatottan várták, hogy mi lesz a Boldogságóránk témája. Megbeszéltük a gyermekekkel, hogy mi is az a megbocsátás, majd a varázsszavakat is elmondtuk. A relaxációs gyakorlatokon kívül, táncoltunk Bagdi Bella zenéjére. Elbáboztam a Barátság c. mesét, ami nagyon tetszett a gyermekeknek és tanulságos történet volt. Eljátszottuk a Mérges manó és a Jön a Zombi játékot a varázsszavakat gyakorolva. Majd különböző történeteket olvastam fel a gyermekeknek, amiről el kellet dönteniük, hogy jó vagy rossz cselekedet volt-e amit hallottak. Elkészítették a megbocsátás ajándékát, egy szívecskét, amit odaadhattak annak, akit legutóbb megbántottak. Végezetül egy öleléssel zártuk a Boldogságórát. A gyermekek most is nagyon együttműködőek voltak.
Megbocsátás
Jánossomorjai Aranykapu Óvoda Újrónafői Tagóvodája
Bevezetés: Milyen dal vidítja fel őket? Tavaszi- és anyák napi dalok éneklésével kezdtük a boldogságórát.
Beszélgetés elindítása a szőnyegen: Egy saját történetemmel, amikor megbántott valaki és megharagudtam rá.
– Kire haragszol te?
-Illusztrációk képekben. Negatív, illetve pozitív tulajdonságok gyűjtése
-Egy, kettő, három, négy , egy kis madár kettőt lép… mondókára kifújjuk a haragunkat.
-Szeretetgombóc vigasztaláshoz, támogatáshoz.
Levezetés: Légzőgyakorlat a megnyugváshoz
A bocsánatkérés és a megbocsátás az Örömvárhoz, az örömhöz vezető egyik út.
Erre a gondolatra építettük fel a hónap tematikájának feldolgozását.
A Föld napját az óvodánkban működő Zöld óvoda munkaközösséggel együtt is megünnepeltük, feldolgoztuk. Játékos vetélkedőkkel, tanulságos mesékkel és közös tánccal bocsánatot kértünk a Földtől, amiért néha a szemeteléssel, egyéb dolgokkal fájdalmat okozunk neki. A bocsánatkérés után virágültetéssel, kertészkedéssel kedveskedtünk a Földnek.
Ebben a hónapban, hónap vége felé anyák napjára készülve még nagyobb hangsúlyt fektettünk erre a két érzelemre. Beszélgettünk arról, hogy kinek miért is fontos az anyukája, a nagymamája, ki miért szereti és hogy volt e olyan, hogy megbántották az édesanyjukat; ha igen, akkor hogyan kértek bocsánatot és anya hogyan fejezte ki azt, hogy megbocsátott.
A csoportba járó gyermekek körében is többször előfordul a mindennapok során, hogy megbántják egymást kisebb-nagyobb dolgokkal. Folyamatosan törekszünk arra nevelni őket, hogy a megbocsátás nagyon fontos érzelem. Szívecske adogató játék során minden gyerek elmondta, hogy őt bántotta e meg valaki már és ha igen, akkor hogyan kértek tőle bocsánatot és ez fordítva is.
Fontos szerepet szántunk a következő varázs szavak jelentőségének: ne haragudj, bocsánat.
Az eltévedt kiselefánt megbocsátó manómesét hallgattuk meg a gyerekekkel, amelyet utána beszélgetés folyamán feldolgoztunk.
A gyerekek az életkori sajátosságaiknak és egyéni képességeiknek megfelelően fejezték ki magukat a témában, lelkesen vettek részt a foglalkozáson.
Bízom benne, hogy az adott hónap tematikájának többrétű feldolgozása,valamint az elsajátított boldogságfokozó technikákat a mindennapok során is sikerrel alkalmazzák majd a gyerekek.
Csólyospálosi Általános Iskola
Föld napja alkalmából egy élőképpel hívtuk fel a figyelmet a Földünk törékenységére, és arra, hogy összefogással jobbá és élhetőbbé tehetjük bolygónkat.
Az élőkép elkészítésében iskolánk minden tagja közreműködött.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Különös dolog a bocsánat az óvodában. Megbocsátani könnyű, de sokszor bocsánatot kérni nehéz, ezért is fontos, hogy gyakoroljuk. Az óvodában minden napra jutnak kisebb atrocitások, így ezt minden nap gyakoroljuk, de fontosnak gondolom, hogy időnként mélyebben is foglalkozzunk a témával. A megbocsátás vonatkozásában is nagyon fontosak a relaxációs gyakorlatok, egy nehéz szituációban a gyerekeket emlékeztethetjük egy ismert gyakorlatra, ami az érzelmi feszültséget oldhatja. Ebben a hónapban sokat alkalmaztuk a „villámhárítót”, mely gyorsan és egyszerűen tudja oldani a feszültséget, a gyerekek könnyen használhatják önállóan is. A gyerekek nagyon szeretik a hónap meséjét a Tündéri bocsánatot. Korábbról már jól ismerik a varázsszavakat, emlékeztek is mindre egytől-egyig. Természetesen nem maradhatott el a kedvenc zombis játék sem, a gyerekek nagy izgalommal játszották, alig várták, hogy őket egye meg valaki. Ezt a játékot többször kérték is, hogy játszuk. Amikor átadtuk egymásnak a varázsszavas gondolatokat, nagyon szépen megfogalmazták mondanivalójukat a gyerekek, bár voltak páran, akik csak nagyon általános kijelentéseket tettek, hiányzott a személyesség. Akkor viszont, amikor igazán személyre szabott üzeneteket adtak, nagyon szép gondolatok születtek. A megbocsátás az óvoda egyik legfontosabb nevelési területe, amit mindig gyakorlunk, és ezek a játékok nagyban megkönnyítik a belsővé válást.
Zajzoni Rab István Középiskola
Az áprilisi tevékenységünket a Föld napjához kötöttük. Megbeszéltük, hogy milyen pozitív változást hoz a Föld számára az, ha vigyázunk rá, tisztán tartjuk, nem szemetelünk, takarékoskodunk, újrahasznosítjuk, amit csak lehet. A gyermekek csoportokban projektmunkákat készítettek erről. Nagyon sikeres tevékenység volt.
Megbocsátás
A foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk Bagdi Bellától a megbocsátás hónap dalát. A témát a Tündéri bocsánat mesével dolgoztuk fel, majd beszélgettünk a megbocsátásról. Elkészítettük a Megbocsátás erdejét, varázsszavakkal. Megismerkedtünk a kézikönyvben szereplő bábjátékkal is, megoldottuk a munkafüzetben lévő feladatokat.
Készítettünk bocsánatkérő kártyákat, amelyet mindenki átadhatott végül annak, akitől valamiért bocsánatot szeretne kérni. A foglalkozást közös énekléssel zártuk.
Boldogságóra – megbocsátás 9. A
Dátum: 2024.04.17.
A boldogságóra kezdetén a megbocsátással kapcsolatban beszélgettünk a diákokkal, hogy kinek és milyen helyzetekben bocsátottak meg az elmúlt időszakban. Ezután arra tértünk ki, hogy kinek milyen érzés, amikor megbocsátanak valakinek, és milyen érzés, amikor nekik bocsátanak meg mások valamiért. Ezután elméleti kérdésekben gondolkodtak a diákok, hogy mit nem bocsátanának meg senkinek.
A kérdések után egy feladatot oldottak meg a diákok. 4-5 fős csoportokban gondolkodtak a feladat megoldásán a diákok. Egy megbocsátással kapcsolatos rövid némafilmet néztünk meg, a gyerekeknek pedig egy lehetséges szövegkönyvet kellett megalkotniuk, amit egy narrátor vagy pedig a főszereplő mond el a saját fejében. A gyerekeknek ki kellett gondolni egy szituációt, amelyben a főszereplő megbocsát valakinek. Ezt a feladatot nagyon élvezték a diákok, és el is telt vele a boldogságóra fennmaradó ideje. Miután a gyerekek megírták a szituációt, minden csoport választott egy narrátort, aki a videó lejátszása közben narrálta a megbocsátást tartalmazó szituációt.
A kitalált történetek nagyon sokrétűek voltak. Az egyik csoport egy szerelmi megcsalást talált ki kontextusnak, amit végül a főszereplő férfi nehezen, de megbocsátott, és megkönnyebbült, hogy a szerelmük még ezt a komoly akadályt is legyőzte.
Egy másik csoport humorosabb szituációt talált ki, amiben egy félreértés okozott veszekedést, amiben a főszereplő férfi szülinapját elfelejtette az anyukája, és ezért majdnem elköltözött otthonról, de végül megbocsátott neki a főszereplő, amikor a hírekben hallotta, hogy egy balesetben meghalt egy idős asszony. Az asszony halálhírére a főszereplőnek eszébe jutott, hogy hálás lehetne, amiért az ő anyukája legalább él, és gondoskodik róla, így hát megbocsátott az apró elfelejtett szülinap miatt.
A diákok is látták, hogy apró dolgok megbocsátása is könnyíthet a lelkünkön. Összességében a diákok élvezték a feladatot, a szinkronizálást és a megbocsátással kapcsolatos szituációk fantáziálását.
A közös rajzolás próbára tette az együttműködési képességeinket. Nagyon vártuk,hogy kipróbáljuk, s meglepően jól éreztük magunkat közben. Volt,aki jobban irányított, mások sodródtak az árral, néhányan pedig megosztották a ceruza vezetésének terhét. 🌷 Mi kell egy vidám képhez?: egy ház, napocska, virágok, felhők..és egy tanító néni, aki a gyerekek szerint nem fér rá a lapra.🥹🌺