Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy általában milyen sérelmek szokták őket és családtagjaikat érni, milyen problémák merülhetnek fel az iskolában, amikor is megbánthatnak minket vagy mi bántunk meg másokat. Osztottam ki cetliket, amelyek különféle szituációkat vázoltak. Ez és az történt…Te ebben a helyzetben mit tennél, hogyan kérnél bocsánatot? Megvitattuk hányféleképpen kérhetünk elnézést, annak milyen formái vannak. Szóval, cselekedettel, apró ajándékkal, öleléssel.
Ezután rajzokkal szemléltettek egy-egy esetet.
Mindent összevetve arra jutottunk, hogy a harag rossz tanácsadó, ezért fontos, hogy meg tudjunk bocsátani és mi magunk, ha vétettünk, akkor tudjunk elnézést kérni.
Megbocsátás
Az ötödik osztály Zsibongók boldogságcsoportjával a megbocsátás és a hála témakörét beszéltük meg. Osztályfőnöki óra keretében – új belépőként- néhány témát összefésültem a gyerekekkel.
A Boldogságfalra a „Hálás vagyok, mert…”, „Bocsánatot kérek, mert…”, „Köszönöm, hogy…” kezdetű mondatokat írtak fel színes lapokra.
A Boldogságbödön pedig a jó tettek, vágyak, kívánságok és a jó kedvre sarkalló mondatokkal, idézetekkel telt meg.
Felidéztük, kinek milyen helyzetekkel kellett megbirkóznia, és a sérelmeiket milyen szinten tudta megbocsátani.
Megbocsátás
Egy kis hangulatteremtő játék, meseolvasás után megbeszéltük, kinek mit jelent maga a megbocsátás szó. Egészen régi, elsős korunkig visszanyúló emlékek jöttek elő. Pontosan meg tudtuk fogalmazni, mi is az a megbocsátás, mit jelent az adott feleknek.
A kis megbeszélés után elkészítettük a „sebtapaszainkat”, elhelyeztük azokat a táblára rajzolt sérülésre.
A foglalkozás végén pedig Nyúl Péter mintájára megbocsátottunk egymásnak, erősítettük egymást.
– Relaxáció:A haragom kifújom,mint a cica nyújtózkodom (Boldogságóra könyv 38./16.) -Mese:Az eltévedt kiselefánt (Örömvár könyv 60.oldal)
– Varázsszavak ( Boldogságóra könyv 182.oldal) -Szinező: Boldogságóra munkafüzet 60.oldal.
– Zárókör: Te kinek bocsátottál meg?
Április – a megbocsátás hónapja. Feldolgoztuk A három csibe c. mesét. Elkészítettük a megbocsátás hajóját, a gyerekek elhelyezték rajta személyes üzeneteiket.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Az áprilisi boldogság órán „A megbocsátás gyakorlásáról” beszélgettünk a gyerekekkel. Mi történik akkor, ha megbántunk valakit? A gyerekek felsorolták sérelmeiket, érzéseiket, amikor megbántották őket. Beszéltünk arról is, hogy milyen érzés megbocsátani valakinek. Ezt követően megbocsátó szavakat gyűjtöttünk, majd anyák napjához közeledve anyák napi kulcstartót készítettünk. Ezzel fejezve ki majd bocsánat kérésünket édesanyánk felé.
Katalin Andrea dr. Balogné Dévai
Elsős és másodikos kisdiákjaimmal az áprilisi foglalkozás kezdetén meghallgattuk a hónap dalát és közös énekléssel, tapsolással hangolódtunk a hónap témájára.
A foglalkozás következő részében a megbeszéltük, hogy miként fejleszti a megbocsátás a személyiségünket, hogyan leszünk tőle nyugodtabbak és boldogabbak. Mennyire fontos, hogy a családunkban és az iskolában is, hogy megbánjuk és megbocsájtsuk egymásnak, ha meggondolatlanul cselekedtünk vagy szóltunk egymáshoz. Fontos, hogy a megbocsátásunk mindig szeretetből fakadjon.
A közelgő Anyák napjára készülve, felelevenítettük, hogy mekkora szeretettel, gondoskodással, féltéssel vesznek körül minket az édesanyák és a nevelő anyukák, de mi időnként követünk el huncutságokat, csintalanságokat ellenük. Így az Anyák napi ünnepségre „nyuszifül” virágokat ültettünk nekik, és ápolgattuk több hétig, hogy minél szebbek legyenek. A tejes pohárból készült virágcserepeinket, szép színes saját készítésű kaspókkal díszítettük.
A vidám hangulat fokozására „megbocsátás rétté” változtattuk iskolánk udvarát, és párjukat vesztett „félpáras” zoknikból, lovacskákat készítettünk és a gyerekek boldogan nyargalásztak vele a „megbocsátás réten”.
A foglalkozás befejezéseként friss, tavaszi gyógynövényekből szörpöt készítettünk és a „megbocsátás réten” megfáradt csapatunk, az ízletes finomsággal pótolta, a sok vidám feladatban elvesztett folyadékot.
A munkafüzetben lévő Mark Twain idézet után röviden beszélgettünk a megbocsátásról, majd felolvastam a gyerekeknek A három csibe című mesét. Beszélgettünk a szereplőkről, kit milyen bosszúság, sérelem ért. Végül a fehér kiscsibe érzéseit, gondolatait vitattuk meg. Minden gyerkőc beszélt arról, hogy ők milyen hibát követtek el más sérelmére és hogyan sikerült azt jóvátenni. Majd arról, hogy az őket ért sérelmet, sikerült-e megbocsátaniuk társuknak. Gyakorlati feladat megbocsátókártya készítése és átadása volt. Az óra lezárásaként a témához kijelölt dalt énekeltük el.
Beszélgettünk a gyerekekkel, hogy mit is jelent az a szó, hogy megbocsátás. Mindenki készített egy rajzot, amit aztán olyan valakinek adhatott át, akit megbántott.