Az új téma egész hónapunkat átszőtte, igyekeztünk minden oldalról megközelíteni, és a tanultakat alkalmazni adott pillanatokban. Idézeteket olvastunk a megbocsátással kapcsolatban. Megbeszéltük az érzéseinket, átadtuk egymásnak gondolatainkat: Miért nem jó haragot tartani? Miért fontos szívből megbocsátani? Milyen érzések uralnak bennünket, ha megbántanak, ha haragszanak ránk, ha kibékülünk? Kivel szoktunk leggyakrabban civakodni és miért? Hogyan hat a megbocsátás a személyiségünkre?
Több tanmesét is olvastunk a megbocsátásról. Az egyik történet szerint, ha sokáig cipeljük a haragot, olyan mintha egy zsák krumplit hordoznánk magunkkal, csak a súlyt a szívünkben érezzük. Ha ráadásul az idő múlásával a krumplik rohadni kezdenek, rájövünk, el kell dobnunk azokat. Vagyis a haragtól is meg kell szabadulnunk, hogy ne nyomja a lelkünket. Kérjünk bocsánatot, bocsássunk meg! Így lett a hónapunk jelképe a meséhez kapcsolódóan a krumpli, és a „Bocsi, Maci!”. A krumpli a sokáig tartó haragot képviselte. Az aranyos macika a gyors kibékülést. Összezördülés esetén természetesen senki nem választotta a krumplit. A kis mackónk pillanatok alatt meghozta a békét.
A Föld napján az egész napot áthidaló programot szerveztem a gyerekeknek, nagy hangsúlyt adva a bolygónk védelmének. Sokféle Föld napi alkotást készítettünk. Plakátot színeztünk. „Óvd a Földet!” feliratú kis képeket készítettünk, az udvaron osztottuk ki az iskola tanulóinak. Megvalósítottuk a „Föld napi Landart alkotás” feladatot. A gyerekeket arra kértem, hogy a természet, a növények védelmét figyelembe véve, hozzanak olyan természet adta kincseket: kavicsot, csigaházat, terméseket, lehullott virágszirmokat, lemetszett ágak leveleit, ágacskákat stb., amiből alkotásokat készíthetnek. Igaz, a rossz időjárás miatt nem a természetben, hanem az iskola aulájában hoztuk létre műveinket. Szerintem nagyon szépek lettek.
Az osztályban éneket tanító kolléganőm csatlakozott hozzánk, és együtt énekeltük el Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a földért című dalát.
Az alkotást másnap is folytattuk. Egy kis rajzos gyermekfigurát színezett mindenki saját magát szimbolizálva. Körberaktuk a színes földgömbünkön jelképes kézfogással, kifejezve, hogy békében, szereteteben, egyetértésben éljünk a Földön. Következő alkotásunkhoz körberajzoltuk a kezünket. Úgy díszítettük, színeztük, olyan jelképeket rajzoltunk bele, amely a bolygónk, a természet szépségét mutatták be.
Hónapzáró Boldogságóránkon jó hangulatba hoztak bennünket a nyelvtörő mondókák.
És hogyan kapcsolódtak a hónap témájához? Hát így: „Egyszer egy pici pocakos pocok pocakon pöckölt egy pici pocakos pockot. Csóré csiga csalán csúcsán cselleng, de a csalán nem tűri, csóré csiga csupasz csápját megcsípi.” Hű, itt szükség volt a megbocsátás gyakorlására!
Megvalósítottuk a „Tavaszi ritmusok” című feladatot is.
Zárásként elmentünk a Város napjára, ahol nagyon vidám órát töltöttünk el, régi, népi játékokkal próbára téve ügyességünket.
Megbocsátás
A téma bevezetése után elolvastuk és megvitattuk Amy Biehl történetét.
Megbeszéltük, hogy a boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás, és tisztáztuk, hogy mit is jelent pontosan.
Miután bemutattam a „megbocsátás három lépcsőjét”, arra kértem a gyerekeket, hogy egyedül dolgozzanak fel egy saját történetet, amiben végig mennek a három lépcsőn, és tegyenek oda egy pipát, ahol úgy érzik, már sikerrel jártak.
Végül az iskola udvarán a gyerekek készítettek egy „Landart” alkotást, amelyet körbeálltak. Először kézen fogva meghallgattuk a „Gyújts egy gyertyát a Földért” című dalt, majd megkértem a gyerekeket, hogy gondoljanak valakire, aki megbántotta őket, és hangosan mondja ki a következőket:
„Kívánom, hogy biztonságban légy!
Kívánom, hogy egészéges légy!
Kívánom, hogy boldog légy!
Kívánom, hogy könnyen élj!”
Az órát boldogan és megkönnyebbülve zártuk.
Idézetek kiosztása és megbeszélése. „Érzések játéka” párban érzésekkel párbeszéd elmondása. „ Föld napi üdvözlet” testbeszéddel, mozdulatokkal. „Szólás montázs” állókép. „Bocsánat állatunk”- rajz készítése. „A megbocsátás előnyei” értékelni önmagunkat, ha megbocsátanak nekünk. „Bölcs Betti Bonyodalma” képregény készítése. Óra végén a Pozitivity társasjátékkal játszottunk.
Mi is a megbocsátás? Hogy lehet a gyermekekben a megbocsátás magját úgy elültetni, hogy mindig emlékezzenek rá, amikor sérelem éri őket, vagy ők okoznak kellemetlenséget? Nem könnyű feladat.
A mindennapi életünkben jelen van a békülőfal, ami abban segít, hogy előtte állva meg tudják beszélni a gyerekek a konfliktusaikat és utána kibékülhessenek a választott mozdulat segítségével. Nagyon hasznos, most már önállóan használják. 😊
Egy nagyobb fiúval konfliktusa volt a csoportnak … mindent megpróbáltunk a gyerekekkel, hogy elkerüljük a félreértéseken és a sérelmeken alapuló rossz érzéseket. Az udvaron egy spontán helyzetben körbeültük a kisfiút, mindenki megérintette és együtt mondtuk a mantrát (Sajnálom! Kérlek bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek!), a végén maguktól megölelték a középen ülő gyermeket … azóta nem kerültek konfliktusba ezzel a gyermekkel. Számomra egy feledhetetlen élmény és remélem a gyermekekben is rögzül a megbocsátás ereje.
Amikor megbocsátunk valakinek, nem neheztelünk többé rá, és nem akarunk elégtételt venni az elszenvedett sérelemért vagy veszteségért. A Biblia azt tanítja, hogy az igazi megbocsátás az önzetlen szereteten alapul, mivel a szeretet „nem tartja számon a sérelmet” (1Korintusz 13:4, 5).
A megbocsátás megsegítése érdekében meghallgattuk közösen a mesét, aminek a címe a Tündéri bocsánat. (Írta: Bezzeg Adrea)
Közösen válaszoltunk a kérdésekre. A legtöbb kisgyermek mikor azt a kérdést tettem fel, hogy mit kívánna, ha lenne egy kívánsága azt mondta, hogy örökre gyermek maradjon. Készítettem nekik egyforma kis piros szíveket, és mindenki odaadhatta egy társának. Meghallgattuk az ide tartozó dalt, és elmondtuk a verset.
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
Közös plakátkészítéssel emlékeztünk a Föld napjára. Többször meghallgattuk Bagdi Bella és a gyermekkórus gyönyörű dalát, a Gyújts egy gyertyát a Földért!
A megbocsájtás a mi kis csoportunkban jól működik. Szerencsére nem haragtartóak. Egy ölelés, néhány bocsánatkérő szó, és már minden helyre is került. Kipróbáltuk a párban rajzolást, és játszottunk sok szituációs játékot.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Óvodás korban gyermekeknél a megbocsátás elég nehéz. Egyre inkább törekszenek saját akaratuk érvényesítésére, amit sokszor a többi gyermek nem tolerál. Ezek konfliktusokhoz vezetnek, melyek feloldása nagyon fontos. Ebben az életszakaszban meg kell tanulniuk, a „varázsszavakat” használni. Csoportunkban is mindennaposak a konfliktusok. Arra törekszünk, hogy a gyermekek próbálják meg önállóan megbeszélni, megoldani az egymás közötti konfliktusokat, mely néha sikerül. Morgós medve és a szorgalmas méhecske mesét dolgoztuk fel, és megbeszéltük a gyerekekkel a mese tanulságát.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Óvodás korban gyermekeknél a megbocsátás elég nehéz. Egyre inkább törekszenek saját akaratuk érvényesítésére, amit sokszor a többi gyermek nem tolerál. Ezek konfliktusokhoz vezetnek, melyek feloldása nagyon fontos. Ebben az életszakaszban meg kell tanulniuk, a „varázsszavakat” használni. Csoportunkban is mindennaposak a konfliktusok. Arra törekszünk, hogy a gyermekek próbálják meg önállóan megbeszélni, megoldani az egymás közötti konfliktusokat, mely néha sikerül. Morgós medve és a szorgalmas méhecske mesét dolgoztuk fel, és megbeszéltük a gyerekekkel a mese tanulságát.
Zsófia Anna Krajnyákné Greutter
A tanulók nagyon jól érezték magukat. Belátták, hogy az egymásra figyelés, az empátia és a megbocsátás képessége fontos a testi-lelki harmónia megteremtésében.
Tetszett nekik a kreatív feladat, melynél a környezetben fellelhető számukra érdekes természeti elemeket, terméseket, formákat felhasználva iskolát építettek.