
Megbocsátás


PAPI KÖLCSEY FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA
Osztályom tanulói hamar megsértik társaikat, de olyan gyorsan bocsánatot is kérnek. Még kérni se kell rá őket. Eléggé tisztában vannak a hibáikkal, és próbálnak javítani ezeken. Huncut, de boldog társaság a miénk!
Réde Móra Ferenc Általános Iskola
Késtél a megbeszélt közös programunkról?!!! Vártunk rád!!!! Ezért megharagudtunk. …….Később megbocsátottunk és jól éreztük magunkat együtt. 🙂 :):) Már nincs harag, sérelem,bosszúvágy, csak BOLDOGSÁG! 🙂 🙂 🙂
Zajzoni Rab István Középiskola
Bocsika! Bocsánat! Bocsáss meg! Bizony mindenkivel megtörtént, hogy valakit megsértett, megbántott – lehet, hogy akarata ellenére -, de az is, hogy őt bántották meg. Ezeket az átélt eseteket mesélték el a gyerekek, utána pedig azt a jóleső érzést, megkönnyebbülést, felszabadulást, örömet, amikor bocsánatot kértek és megbocsátottak.
Nem jó a haragot tartani, de bocsánatot kérni sem könnyű! A megbocsátás erdejében mindenki lerajzolta a saját fáját. Minden fa egy-egy olyan tulajdonság képviselője, amely segít a megbocsátásban. Ha megbocsátunk, olyan vidámak leszünk, mint az erdőnk: tele virággal, állatokkal, madárdallal, mosolygó napsütéssel.
A tevékenységek leírása:
1. óra
A gyerekek körbeültek és ráhangolódáskéntfelidéztük az előző hónapi tevékenység tematikáját, Az apró örömök élvezetét, majd különböző érzésekről (öröm, szomorúság, harag, félelem, undor, meglepődés) beszélgetünk. Ezután megkértük őket, hogy fejezzék ki arccal, testtartással, gesztusokkal, hogy milyenek, amikor haragszanak és amikor megbocsátanak. A bemutatás után megbeszéltük a kétféle állapot legfontosabb jellemzőit.
A továbbiakban felolvastuk nekik A megbékélés hídja című történetet és különböző kérdések segítségével felidéztük az elhangzottakat, majd levontuk a tanulságot. Arra kértük őket, hogy ők is idézzenek fel olyan helyzeteket, amelyekben valamit rosszul csináltak, valakinek sérelmet okoztak és azt is, hogy hogyan sikerült ezt a helyzetet megoldani.
A megbocsátásról szóló beszélgetés következett, érveket sorakoztatunk fel amellett, hogy miért fontos megbocsátani, milyen érzéseket kelt ez bennünk. A gyerekek olyan helyzeteket meséltek el, amelyekben valamilyen sérelem érte őket, beszéltek arról is, hogy miért döntöttek a megbocsátás mellett, hogyan érezték azután magukat, milyenné vált a kapcsolatuk az illető személlyel/személyekkel. Majd arra kértük őket, hogy fejezzék be a következő mondatokat egymáshoz intézve: Sajnálom, hogy….; Bocsáss meg, azért…..; Köszönöm, hogy ……; Szeretlek, mert…..
A foglalkozás lezárásaként pedig mindenki befejezte a következő mondatot:Az az ember, aki meg tud bocsátani, boldogabb lesz, hiszen….
2-3. óra
A következő tanórán ismertettük a gyerekekkel A Megbocsátás Erdeje című feladatot. Közösen ötletelve olyan tulajdonságokat, személyiségvonásokat, képességeket írtunk össze, amelyek segítenek minket a megbocsátásban. Ezt követően a gyerekek megtervezték az erdei tájképet, majd megrajzolták a fákat, virágokat, tavat, felhőket, napot és ráírták a megbocsátás különböző címkéit. A téma lezárásaként közösen elidőztünk egy keveset a Megbocsátás Erdejében.
Fejér Megyei Integrált Szociális Intézmény
Ebben a hónapban is élménydús foglalkozásokat töltöttünk együtt. Köszönjük az élményt!