
Megbocsátás


Makovecz Imre Általános Iskola
Nem volt könnyű az áprilisi téma. MEGBOCSÁTÁS. Mintha nekünk íródott volna. Hát nem ebben a korban kezdődnek, vagy teljesednek ki a kortársi civódások? Most haragszom rád… nem beszélek veled…. elég egy tekintet, egy szó és jön a hallgatás korszaka. Megbántottak, vagy én bántottam meg másokat. Volt és van benne részünk. Nehéz megoldani. Ha nem is rögtön, de az idő nekünk dolgozik. Valahogy ezt éreztem a csoportommal kapcsolatban.
A megbocsátás erdeje
Nekünk az egyszerűség. Magányos fák, mint mi vagyunk, de együtt erdőt alkotunk.
Egyszerű szavak, de jelentéssel bírnak: CSELEKEDJ, ha megbántottál valakit.
Légy ŐSZINTE, fordulj BIZALOMMAL társad felé, együtt megoldjátok, van REMÉNY és összeköt a SZERETET.
Székesfehérvári Kossuth Lajos Általános Iskola
Április – a megbocsátás
Az órát szituációs gyakorlattal kezdtük, melyet minden tanuló nagyon át tudott élni. Minden gyereknek adódtak apróbb sérelmei, melyeket meg kellett bocsátania vagy ő maga tett olyasmit, amikor vele szemben gyakorolták a megbocsátást. Könnyen és gyorsan beleélték magukat és újra átélték a már elszenvedett sérelmet, de a megkönnyebbülés is ugyanilyen mértékben megjelent a szituáció végén. Még nem nehézségnek élik meg a bocsánatkérést, inkább megkönnyebbülésnek, hogy egy feszültséget okozó helyzetből így ki tudnak lépni és visszaáll a megszokott, kiegyensúlyozott, békés állapot. Beszámoltak a felszabadultság érzéséről is a jelenetek közben, melyet akkor éreztek, amikor megbocsátottak valakinek. Megpróbáltam tudatosítani bennük, hogy a megbocsátás akkor nem történik meg a másik ember iránt, ha azt csak elnézzük vagy elfelejteni próbáljuk a másiknak. Az elfogadásnak van itt igazán fontos szerepe.
Az arcunkra van írva játékot nem rajzosan, hanem bemutatva végeztük el. Jól tudták az érzéseket, indulatokat kifejezni, felismerni egymáson. A metakommunikáció ezen eszközeit már jól elkülönítik.
A szabadulás útja játékban megtapasztalhatták a vonzás és taszítás érzését, melyre koruknál fogva a csoport résztvevői még fokozottan is érzékenyek. Megismerték az útkeresés és választás lehetőségét a barátságos és segítő emberek felé. Megtapasztalhatták a jó érzést, a bizalmat a pozitív emberi viselkedéssel kapcsolatban. Nagyon jól érezték magukat a játékban a tanulók.
Az óra végén elkészítettük a megbocsátás erdejét, már egész könnyen össze tudták gyűjteni milyen készségek és képességek segítenek minket a megbocsátásban. Nagyon kreatív rajzok születtek a türelemhez –óra lett a fa „arca”- a bizalomhoz – ahol a fa ágai feldobnak valakit és az el is kapja, átöleli a lepottyanót, vagy a szeretethez melyben átölelik egymást a fák.
II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Feltüntettük a fáink segítségével, hogyan juthatunk el néha nem kis „munkával” a haragtól a megbocsátásig.