Kecskeméti Zrinyi Ilona Belvárosi Általános Iskola Városföldi Általános Iskolája




Kecskeméti Zrinyi Ilona Belvárosi Általános Iskola Városföldi Általános Iskolája
Megbocsátás
E havi témánk a megbocsátás gyakorlása. Először meghallgattuk a hónap dalát, majd kértem tanulóimat, hogy találják ki a dal hangulatából, szövegéből, hogy mivel fogunk foglalkozni a mai órán. Ez többé-kevésbé sikerült. Ezután beszélgettünk a megbocsátás szó jelentéséről, elmondták, hogy ki mikor és miért bántott már meg valakit és hogyan kért bocsánatot. Illetve a fordított helyzetekről is kérdeztem őket, hogy kit bántottak már meg. Az érzéseikről is meséltek, hogy mit éreztek és hogyan viselkedtek akkor, amikor megbántottak valakit és akkor, amikor őket érte sérelem. Ezután bocsánatkérő kártyákat írtunk. Ezeket felhasználva készítettük el a megbocsátás fontosságát hirdető plakátunkat.
Beszélgettünk arról is, hogy miért jó bocsánatot kérni.
Az órát színező és lazító feladattal zártuk.
Máhr Attiláné
1. o. osztályfőnök


Uzsoki Középiskolai Leánykollégium
Mellékeljük dr. Szvitekné Máté Szilvia óravázlatát az Erőszak című foglalkozásról.
MEGBOCSÁTÁS
A váratlanra fogékony, ugyanakkor lényegre törő és azonnali válaszokat kereső lányaink számára hatékony módszernek bizonyult más tematikájú foglalkozás anyagába építeni a megbocsátás kérdését. Egy a bűnmegelőzéshez kapcsolódó foglalkozássorozatba az erőszakra adott kész válaszként tudtuk beépíteni a megbocsátás, a párbeszéd szépségét és fontosságát.
Reflexió: a diákok nagyon aktívan, probléma érzékenyen dolgozták fel a témát. Az új nézőpont bevezetése új megközelítési lehetőségeket is jelentett.
Erőszak (Összes óraszám: 4 óra)
Óraszám Tananyag Tanulói tevékenység Foglalkozási keret Eszközigény
1. Áldozattá válás megelőzése Beszélgetés, csoportmunka, játék. Rablás. Médiatár 10, laptop projektor.
Segítségkérés
2. Családon belüli erőszak felismerése Frontális és csoportmunka Családon belüli erőszak. Laptop,projektor.
kezelése, segítségkérés. Mediatár 23.
3. Erőszakos cselekedetek megelőzése. Frontális és csoportmunka. Jó hecc.Mediatár 28. Laptop,projektor
Konfliktushelyzetek kezelése.
4. Erőszakos cselekedetek megelőzése. Beszélgetés, csoportmunka. Felbujtó vagy bűnsegéd? Mediatár 47.
Konfliktushelyzetek kezelése. Laptop, projektor.

Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
2. c osztály
Bartáné Jáger Anikó
Sándor Nóra
Aranyossy Ágoston Református Óvoda és Általános Iskola
Két napon foglalkoztunk ezzel a témával.
Az első alkalommal elolvastuk a mesét a kis vaddisznóról, aki az erdei iskolába érkezik. Tetszett a gyerekeknek a történet, így szívesen beszélgettek róla. Néhányan átérezték a kisvaddisznó és osztálytársai helyzetét, és több gondolatot megosztottak a csoporttal.
A második napon állati kavalkád csoportalakítást játszottunk. Hiányos állatokat rajzoltunk, majd az alapján, amit húztak a gyerekek, meg kellett találni a párjukat. Ezután nevet adtak maguknak.
Ezt egy másik közös játék követte. Azt játszottam, hogy szomorú vagyok. Kérdezni kezdtek, miért vagyok az. Ha kitalálták, nekik kellett megoldást, vigaszt találni. (Pl.: nem játszanak velem, nem fogadnak szót, éhes vagyok…stb.)
A következő tevékenységben rajzoltunk. Minden tanuló annak a társának rajzolt, akit úgy érzett, hogy valamikor megbántott. Ha nem volt ilyen, rajzolhatott bárkinek, akinek szeretne.
Végül zenét hallgattunk. A dal címe: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek!