Áprilisban a megbocsátás témáját dolgoztuk fel a boldogság órákon. Igyekeztük definiálni magát a fogalmat, majd példákat kerestünk mindannyiunk életében azokra a helyzetekre, amikor megbocsátottunk valakinek, vagy valaki más bocsátott meg nekünk. Ebből kifolyólag kategorizáltuk a kisebb-nagyobb bűnöket, majd arról beszélgettünk, kinek nehezebb megbocsátani, egy idegennek avagy egy közeli hozzátartozónak, barátnak. Többen olyan régi és számukra értehetetlen vagy ismeretlen családban lévő mai napig tartó haragról számoltak be, amelyekről oly keveset tudnak, vagy éppen teljes titok övezi az okokat.
Összességében az eddigi témák közül, ez volt az, amiről legnehezebben nyíltak meg a gyerekek.
Megbocsátás

Kecskeméti Belvárosi ZrínyiIlona Általános Iskola VárosföldiÁltalános Iskolája
Ebben a hónapban a megbocsátás volt a témánk. A témafelvetés is rögtön tetszett az osztálynak. Nem szeretik a haragot a veszekedést,így nagyon közel állt ez a téma hozzájuk. Elkészítettük a bocsánatkérés szívét is, melyből mindenki meríthet, ha éppen olyan élethelyzet előtt áll, ahol a bocsánatkérés megoldhatja a problémát, helyzetet.

Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
Szandaszőlősi Általános Iskola és AMI 1.a
Hókuszpók, Törpapa és a többi törp meséje
Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy mesebeli hős, Hókuszpók. Hókuszpók nagyon szerette volna a törpéket megszerezni, elkapni.
Egy napon elkapta a törpöket a varázspálcájával, úgy, hogy varázsolt. Először varázsolt magának egy gyönyörű lányt és neki mondta, megparancsolta, hogy lopja el a törpöket neki. A lány úgy kapta el a törpöket, hogy azt hazudta nekik, hogy beteg, Törpilla pedig segíteni akart neki, de a lány elkapta Törpillát is és a többi törpöt is, és elvitte őket Hókuszpóknak. Egyedül a legkisebb törpöt nem tudta elkapni, mert ő elbújt egy fa mögé, nagyon megijedt.
Gyorsan haza szaladt és elmonta, vagyis ő még nem tudott beszélni, így elmutogatta Törpapának, hogy a többi törpöt elrabolták. Törpapa gyorsan segített nekik kiszabadulni. Először leskelődött, hogy meglássa a törpöket. Amikor Hókuszpók nem figyelt kiszabadította a töpöket, egy ketrecbe voltak bezárva. Törpapa odaosont a ketrechez és egy varázskulccsal kinyitotta a ketrecet. Hókuszpók ezt hamar észrevette. De Törpapa gyorsan belevarázsolta Hókuszpókot a ketrecbe.
Hókuszpók megharagudott a törpökre, és nem tudott nekik megbocsátani. Újabbnál újabb dolgokat vagyis terveket szőtt, talált ki, hogy a varázserejével varázsoljon és bele rakja újra a törpöket a ketrecbe. Ez a Hókuszpók gonosz volt, írtózatosan gonosz. Nem bocsátott meg sose a törpéknek.
Törpapa belevarázsolta ugyan Hókuszpókot a ketrecbe, de mégis a szíve azt mondta, hogy ne varázsolja bele. Visszaosont és a varázspálcájával kiengedte. Törpapa megbocsátott és készített neki egy ajándékot, egy tortát. Ez egy szív alakú torta volt, ezt szeretettel készítette, varázsolta neki. Ezzel azt akarta neki mondani, hogy ő akkor is szereti, és megbocsájt neki, ő nem haragszik rá, hiába rossz szívű ez a Hókuszpók.
De a gonosz Hókuszpók nem ilyen, ő nem bocsátott meg, nagyon rossz a szíve. Mindig csak gonoszkodik, mindig mérges, a törpöket akarja elkapni az egész életében, addig nem nyugszik, míg el nem kapja őket.
Írták: a Micimackó csoport gyermekei
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
A Hoponopono dal meghallgatásával kezdtük a foglalkozást. Mark Twain haragról szóló gondolatainak felolvasása után megbeszéltük mivel foglalkozunk. A sablonmellékletbe belerajzoltak egy-egy érzelmi állapotot, melyet a többieknek ki kellett találni. A Három kiscsibe meséjének felolvasása után megbeszéltük melyik szereplőt milyen sérelem és bosszúság ért, mi járhatott a megbocsátó fehér kiscsibe fejében, nekik voltak-e már hasonló gondolataik. Majd beszélgettünk arról is, hogy milyen az életük azoknak az embereknek, akik nem képesek a megbocsátásra és milyen azoknak, akik meg tudnak bocsátani. Az „Első lépés a megbocsátáshoz” keresztrejtvényes feladatot öt három fős csoportban oldották meg. Ezután felhelyeztem a táblára a „Más szemében a gerendát” feladat kezdőmondatait, és szóban kellett kiegészíteniük azokat. Az óra végén bocsánatkérésre biztattam őket és kértem készítsenek a következő alkalomra bocsánatkérő kártyákat, melyeket átadhatnak egymásnak, elmondva miért a bocsánatkérés okát. Nagyon tetszett nekik ez a feladat. A „Megmondtuk” feladat közmondásainak megbeszélésével folytattuk a következő órát, majd arról beszélgettünk, hogy vajon aki sérelmet okoz nekünk biztos, hogy szándékos rosszindulat vezérli. A zárókörben elmondták, hogy miért nehéz, és miért jó dolog megbocsátani. A hónap feladatának, a plakát készítésének két csoportban történő megrajzolásával folytattuk a munkát, miközben Bella dalai szóltak. Köztük a „Gyújts egy gyertyát a Földért!” című dal is, hiszen osztályunk is csatlakozott a mozgalomhoz és énekelt a Földért.
Zajzoni Rab István középiskola
Szabadulj a haragtól !
Peti és Pali már óvódáskoruktól ismerik egymást, nagyon jó barátok voltak mindig. Egy szép nap egy Károly nevű fiú jött az iskolába.Peti elkezdett barátkozni Károllyal,minden délután kihívta játszani és Palit el is felejtette.
Egy ideig Pali nem szólt semmit,mert gondolta,hogy idővel minden rendbejön de három hét után már nem bírta és odament Petihez,hogy közölje vele a problémáját.
Amikor elmondta Petinek a fiú megharagudott és azt kérdezte Palitól,hogy miért nem hagyja barátkozni.Pali nem válaszolt és otthagyta Petit mivel úgy gondolta,hogy nem ért semmit.
A két fiú hónapokig nem beszélt egymással, míg végül egyikük sem bírta és eldöntötték,hogy bocsánatot kérnek egymástól.
Peti megszabadult haragjától,Pali viszont továbbra is magában tartotta és még mindig egy kicsit irigy volt.
A harag kellemetlen érzésekkel töltötte el amelyektől nem tudott szabadulni.Rosszul érezte így magát, de nagyfejűsége nem engedte, hogy igazán megbocsájtson barátjának.
Az április havi aktuális téma, a megbocsátás. Megbeszéltük a tanulókkal mit jelent maga a szó, melyek azok a fogalmak, amelyek hozzá kapcsolhatók. Milyen esetekben alkalmazzuk az életben. A felejtés és a megbocsátás kapcsolatának vizsgálata közben megállapítottuk, hogy vannak esetek, amiket meg lehet bocsátani, de elfelejteni nem. A három kiscsibe című mese, és a \”börtönviselt fiú\” története alapján a gyerekek felismerték egyrészt a veszély esetén történt megbocsátást, a fiú szívszorító története, pedig a szeretet és a szülő-gyermek kötelék fontosságát, amely szerintük, fontos alapja a megbocsátásnak.
Utána a kivágott levelekre felírták a bocsánatkérő szavakat, majd ezeket egy fára felragasztottuk. Így egy plakátot készítettünk.
Az óra végén végén meghallgattuk hónap dalát.
Nagyon jól érezték magukat a tanulók.
Az április havi aktuális téma, a megbocsátás. Megbeszéltük a tanulókkal mit jelent maga a szó, melyek azok a fogalmak, amelyek hozzá kapcsolhatók. Milyen esetekben alkalmazzuk az életben. A felejtés és a megbocsátás kapcsolatának vizsgálata közben megállapítottuk, hogy vannak esetek, amiket meg lehet bocsátani, de elfelejteni nem. A három kiscsibe című mese, és a „börtönviselt fiú” története alapján a gyerekek felismerték egyrészt a veszély esetén történt megbocsátást, a fiú szívszorító története, pedig a szeretet és a szülő-gyermek kötelék fontosságát, amely szerintük, fontos alapja a megbocsátásnak.
Utána a kivágott levelekre felírták a bocsánatkérő szavakat, majd ezeket egy fára felragasztottuk. Így egy plakátot készítettünk.
Az óra végén végén meghallgattuk hónap dalát.
Nagyon jól érezték magukat a tanulók.