
Megbocsátás


Alapiskola és Óvoda - Hidaskürt
Áprilisban a katica csoportban a megbocsátás témakörével foglalkoztunk. A témát Bartos Erika: Buborékok című meséjével vezettem be. A mese meghallgatása után a gyermekekkel megbeszéltük, hogy melyik szereplő mivel sértette meg a másikat, és utána hogyan kért bocsánatot. Megállapítottuk, hogy haragudni nem jó dolog, de kibékülni egymással annál jobb. Felsoroltuk azokat a cselekedeteket, amelyekkel az oviban a barátainkat megbánthatjuk, és utána bocsánatkérő módszereket gyűjtöttünk egy csokorba. Végül mindenki készíthetett egy vagy több bocsánatkérő kártyát. Ezeket a kártyákat ki-ki a saját öltözőszekrényébe helyezte, hogy szükség esetén felhasználhassa. Megbeszéltük, hogy egy-egy konfliktus esetén ezeknek a kártyáknak a segítségével fognak társaiktól bocsánatot kérni. Az első kártyák még aznap új gazdákra találtak.
Győri Tánc-és Képzőművészeti Általános Iskola, Szakgimnázium és Kollégium
Drága Táncos Lánykáim a videózást választották, buzgón ötlötték az ötleteket a megbocsátásos jelenetekhez. A próbák, a párbeszédek, a finomhangolások sorát nagyon élvezték, megígértették velem, hogy máskor is forgatunk:) Fogadjátok szeretettel!
Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A hónap témájának feldolgozása után – a könyv feladatainak segítségével – végül az alábbi következtetést vonták le a gyerekek: megbocsátani nehéz, de nem lehetetlen. Van, amihez hosszabb, van, amihez rövidebb időre van szükség.
Szerencsi Szakképzési Centrum - Tokaji Ferenc Gimnáziuma és Szakgimnáziuma
Mikor még kis bocs voltam oly jó volt minden,a kis bocs testvéremmel kint játszottunk,halat fogtunk dombokon gurultunk le,a mama és a papa boldogok voltak.
Aztán egy napon a papa nem jött haza,aztán másnap se,és harmad nap sem. A mama lejött hozzánk a kis vízeséshez,hogy elmondjon nekünk valamit,nem sejtettük még akkor mi vár ránk. Elmondta nekünk,hogy a papa elhagyott minket,egy új medvecsaládhoz költözött. Nem tudtam elhinni, amit hallottam a két kis fülemmel, csalódott voltam és mérges, amiért ezt tette velünk. Majd felcseperedtem,nagy bocs lett belőlem,a kicsi bocs testvérem pedig annyi idős, mint én voltam mikor a papa elhagyott. Nagy bocs létemre beláttam, hogy haragot tartani nem érdemes. Ő még mindig nem bocsájtott meg neki,ezért sivárnak érzi magát belül, elhagyatottnak, csalódottnak. Én pedig boldogan élem az életem azóta, hogy tudom,én megbocsájtottam!
BOCSáss meg te is! /Tóth Tímea, 11.D/
Kosárkó Györgyi
Petőfi Sándor Általános Iskola
Az elsősök csapata a megbocsájtás fontosságáról beszélt, és arról, hogy milyen boldog az, aki nem haragszik senkire. Egy ilyen békés világot örökítettek meg gyurmából, ebből lett kiállítás a foglalkozást követően.
Petőfi Sándor Általános Iskola
Az óvodások Virág csapata nagyon élvezte a foglalkozást. Miután megbeszélték, mit jelent a megbocsájtás, színes lapocskákra rajzolták az ezzel kapcsolatos gondolataikat, majd sorban ülve egymás lapjait megbeszélték, miután kihúzták a lapokat, akár a kártyát. Aztán szerepjáték következett, ahol öleléssel és a szeretet üzenetével zárták a foglalkozást. A rajzolt lapocskákból plakát is készült, ez a megbocsájtás fontosságát hirdeti.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
MINDENKI MÁSKÉPP EGYFORMA! – ez volt foglalkozásunk mottója, hiszen mindenki követ el hibákat, és mindenki másképp próbálja helyrehozni, de a legfontosabb, hogy egyformán szükségünk van barátokra, segítőtársakra, együttműködésre az élet minden területén.
„A bocsánatkérést nem a vétkes szokta kezdeni, hanem akiben nagyobb a szeretet.”
„Az ember sohasem olyan szép, mint amikor bocsánatot kér, és amikor megbocsát; ezek az élet legszebb pillanatai.”
„Egy bocsánatkérés az élet pillanatragasztója. Szinte bármit képes helyrehozni.”
Ilyen, és ezekhez hasonló idézetekkel kezdtük a beszélgetést a gyerekekkel. Megállapítottuk, hogy nagyon nehéz bocsánatot kérni, és megbocsátani is. Ahhoz, hogy jól érezzük magunkat, meg kell tanulnunk mindkettőt.
Megismerkedtünk a bocsánatkérés 6 elemével:
1. Sajnálkozás kifejezése: „Sajnálom”
2. Elmagyarázni, hogy mit rontottunk el.
3. Felelősség elismerése: „Hibáztam. Belátom, hogy nem volt helyes, ahogy viselkedtem. Nagyon önző voltam, hibáztam, és ezt nagyon sajnálom. Ostobaságot csináltam. Nem igazán gondoltam át az egészet, mielőtt cselekedtem volna.”
4. Megbánás tényének kinyilvánítása:”Ígérem, többet nem fordul elő.”
5. Hiba korrigálásának felajánlása: „Hogyan tehetném jóvá?”
6. Megbocsájtás kérése:”Meg tudsz nekem bocsátani?”
Közösen elkészítettük a bocsánatkérés fontosságára figyelmeztető plakátot, majd bocsánatkérő cédulákat írtunk, és adtunk át egymásnak. A lányok megölelték egymást, a fiúk pedig kezet fogtak, és pacsiztak egymással.
Közös énekléssel erősítettük meg:”A legjobb bocsánatkérés a múltban elkövetett rossz cselekedetekért a jövőben rejlő helyes tettek.”
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 3. a osztályos tanulói a megbocsátás 7 fajtájából azt üzenik a Világnak, hogy Mindenki tiszta szívvel és szeretettel tudjon megbocsátani.
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 3. a osztályos tanulója Sütő Krisztián fogalmazása a felnőtt embereknek is példaértékű.
\” A harag rossz tanácsadó, de ha rá mosolyogsz a világra, az vissza mosolyog rád\” . Fogadjuk meg Krisztián tanácsát és akkor boldogan élhetük ezen a csodálatos bolygón.