
Megbocsátás


A megbocsátás témakörét a harmadik osztállyal egy ének-zene órán dolgoztuk fel. A munkafüzet feladatait használtam fel, de adaptálnom kellett az osztály heterogén mentális képessége és a pszichés problémákkal küzdő gyermekek érzelmi állapota, valamint az osztályban aktuális problémák miatt. Ének-zene órát választottam, könnyedén beillesztettem a tananyagba. Az óra vázlatát mellékeltem.
Idén is csatlakoztunk a „Gyújts egy gyertyát a Földért” akcióhoz az alsó tagozattal 04. 17-én intézményünkben nyílt tanítási nap volt, így a foglalkozáson a szülők is részt vettek. A kicsi teremben közel 50 ember. Igazán megható volt a szülők jelenlétében a gyerekekkel együtt dolgozni. Játékos foglalkozást terveztem, melynek óravázlatát mellékeltem. Íme a bizonyíték: vizuális kultúra órába, nyílt napon is könnyedén megvalósítható a boldogságóra.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Talán ez a lépcsőfok a legnehezebb a gyerekek számára. Szorgalmazzuk, hogy egy-egy konfliktust „Ne haragudj, Bocsánat” zárja le, de nem könnyű ezt szívből megtenni. A mese és a hónap dala mellett a nagycsoportosok gyakori kötözködése adta a helyzetet, és a megoldást is. Miután több panasz is volt a nagylányokra, akik folyton el akarják venni a játékaikat, leültünk megbeszélni a problémát. Belátták a gyerekek, hogy bizony ők is provokálják a nagyokat, és nem haragudni kell rájuk, hanem megbocsájtani és együtt játszani. A beszélgetés olyan mély benyomást tett a z egyik kisfiúra, hogy délután mielőtt hazaindult, odalépett két társához is és bocsánatot kért tőlük, ezekkel a szavakkal: „Ne haragudjatok, hogy nem játszottam veletek állatosat. Rossz kedvem volt, de holnap beállok a játékba.” Nagyon jól esett a két barátnak a szívből jövő kérés. Biztos vagyok benne, hogy a pozitív példa sok gyermekre hatott.
Jászai Mari Általános Iskola Gárdonyi Géza Általános Iskolája Kerékteleki Bársonyos Telephely
Ebben a hónapban a megbocsátást gyakorolhattuk. Sajnos adódott lehetőség a gyakorlásra. Úgy döntöttünk közös erővel levelet írunk Hófehérkének, akitől a gonosz mostoha bocsánatot kér. A következő levél született!
Kedves Hófehérke!
Én a gonosz mostohád szeretnék bocsánatot kérni tőled az ellened elkövetett tetteimért!
Tudom már, hogy arra, amit vétettem nincs elfogadható magyarázat, de én akkor nagyon fiatal és hiú voltam, amikor megkértem a vadászt, hogy vegye ki a szívedet. Nem érdekelt más, mint az, hogy én legyek a legszebb a világon. Sajnos ekkor nem mértem fel a tetteim következményét. Nem néztem, hogy kinek ártok és mennyi embert megbántok, ami még rosszabb gyilkosságra kényszerítek, és más halálát kívánom. Utólag nagyon hálás vagyok a vadásznak, hogy nem ölt meg, hanem egy őzike szívével elhitette velem, hogy az a szív a tiéd!
Ne haragudj rám, még ekkor sem döbbentem rá mit tettem. Egyszerűen a hiúságom elnyomott bennem minden emberi érzést. Azért se haragudj, hogy utána különféle trükkökkel próbáltalak megölni! Most már örülök, hogy ez nem sikerült, mert így életben vagy, de még akkor sem láttam a hiúságomtól gonoszságomat. Még szerencse, hogy az alma megakadt a torkodon és így nem nyelted le, mert akkor sajnos most nem tudnék tőled bocsánatot kérni. Remélem, hogy megbocsátasz!
Tudom, hogy nagyon gonosz voltam, de akkor nem láttam a hiúságomtól a tükrömnél tovább! Hálás vagyok a törpéknek és a férjednek, hogy megmentettek, mert így bocsánatot tudok kérni! Valójában az ő örömük és boldogságuk nyitotta fel a szemem, hogy a másokon segítés, az együtt töltött idő milyen boldoggá tud tenni valakit és mennyivel tartósabb és jobb érzés, mint azzal törődni, hogy ki milyen szép! Ha tudsz Hófehérke, akkor kérlek, bocsáss meg, de ha nem azt is megértem. Kérlek, ne haragudj rám!
Szeretném, ha elfogadnád a bocsánatkérésem, és legalább szóba állnál velem!
Igaz szeretettel ölelnélek! Mostohád
Nagykárolyi 1-es Számú Napköziotthon
A Nagykárolyi Református Óvoda a Nagykároly-kertvárosi Református Egyházközség valamint az 1-es Számú Napköziotthon fenntartásában működik.
A gyermekek nevelése a biblia tanításának szellemében folyik.
A Nagykároly-kertvárosi Református Egyházközség Református Óvodájának küldetése, hogy a gyermekeket a keresztyén értékrend alapján, személyes hitünk, életünk példájával, legjobb tudásunknak megfelelően, családias légkörben a szülőkkel szorosan együttműködve neveljük.
Az óvodás gyermekek sokat vitatkoznak, veszekszenek, és meg is haragszanak egymásra. Ez akár apróságok miatt is történik. Vegyük ugyanakkor komolyan őket olyan szempontból, hogy a megbocsátást, elengedést már ebben a korban segíteni kell ahhoz, hogy az egymás iránti indulatuk ne gyűljön tovább bennük! Az óvodás gyermekek még nagyon konkrét módon gondolkodnak, ezért a megbocsátás „tanítása” és a megbékélés, kibékülés folyamata is csak konkrét helyzetekhez köthető a számukra.
Szükségük van a jó mintákra és a megbocsátás folyamatának „megtanulására”.
A Noé bárkája vegyes csoportba járó gyerekek nagyon szeretik a bibliai történeteket.
E hónap témáját,,József és testvérei” c. bibliai történetre alapoztuk.
Bevezető beszélgetéssel kezdtem, megbeszéltük,hogy:
– Kinek van testvére?
– Kinek van egy, kinek van több?
– Milyen a testvéred? Idősebb? Fiatalabb?
Akiknek nincs testvére, azokat is megszólítottam:
– Örülnél, ha lenne testvéred? Miért jó egy testvér szerinted?
– Mit szoktatok a testvéreddel együtt csinálni?
– Szoktatok veszekedni?
– Min szoktatok összeveszni?
– Gondoltad már azt, hogy bárcsak ne is lenne testvéred?
– Mikor éreztél így?
– Mi váltotta ki ezeket az érzéseket?
Ezután megjelenítettünk egy-egy, a gyerekek által elmesélt konfliktushelyzetet, illetve beszélgettünk az alábbi szituációról is:
– Mit éreznél, mit mondanál a következő helyzetekben? ,,A szüleid hazajönnének a vásárlásból, és csak a testvérednek hoznának valami figyelmességet”.
Testvérek (ovis társak, emberek) között előfordulnak nézeteltérések. Nem volt ez másképpen József és 10 testvére között sem…
Ezután elmeséltem,, József és testvérei ” c. bibliai történetet. A gyerekeknek nagyon tetszett ez a történet, hiszen naponta átélik milyen, amikor velük szemben valamelyik csoporttársuk gúnyos, elutasító, irigy, féltékeny, megbocsátó.
Megbeszéltük a felolvasott történet tartalmát.
– Mi volt a József és testvérek közötti konfliktus oka? (Féltékenység, kivételezés.)
– Hogyan akarták megoldani? (Erőszakkal.)
– Mi lett ennek a következménye? (Életveszély, ijedtség, szomorúság, szégyen, a testvérek egymástól való elszakadása, Jákob gyásza.)
– Milyen békés megoldást lehetett volna találni?
– Mit jelent az irigység, gúnyolódás, harag, megbocsátás?
– Mi mikor vagyunk irigyek, gúnyosak, haragtartóak, megbocsátóak?
– Miért kell megbocsátanunk egymásnak?
– Hogyan kérünk bocsánatot?
– Ti kerültetek már ilyen helyzetbe?
Ezt követően a gyerekek közösen lerajzolták azt a helyzetet, mikor szóval megbántották egymást, bocsánatot kértek és megbocsátottak egymásnak.
A gyerekek rajzait, a három képből álló megbocsátási történet sorozatát kifüggesztettük a csoportszobában.
Nagy öröm látni és megtapasztalni, hogy hónapról-hónapra a Boldogságóra program során tevékenységeink hozzájárulnak a gyermek pozitív lelki fejlődéséhez.
Mindig öröm, ha a gyerekek bocsánatot tudnak kérni egymástól, ha megbántották egymást, még ha véletlenül is.
Bucsa Község Napközi Otthonos Óvoda
Téma: Baráti konfliktusok
Téma feldolgozása: Beszélgetés a megbocsátásról, a barátságról és a konfliktusokról. Annak felidézése, hogy kit és mivel bántottunk meg a barátaink közül, vagy a családon belül. Mivel tudnánk ezt jóvá tenni? A csoporton belül használt szlogen felidézése :
” Béke béke barátság mi volt ez a butaság?”
Kinek szeretnéd ezt elmondani és miért?
Ajándék készítés