
Megbocsátás


Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
Óvodásaink körében a megbocsátás fogalma kevés magyarázatot igényelt. Számomra érdekes volt hallgatni a gyerekeket, hogyan beszélnek arról, miért kérnek bocsánatot , ill. kinek bocsátják meg azt amit tett? A téma sikeres megvalósítását a mesék többféle módon történő feldolgozása segítette. Süni, Lola és Lili viselkedése, jól rávilágít a helyes és helytelen magatartásra, gyerekek számára kidomborítja a jót és a rosszat másokkal szemben. Örömmel készítették saját maguknak a síkbábokat és szívesen váltak szereplőkké a mese dramatizálása során. Nagyon hamar elsajátították és előszeretettel mondogatták a varázsigét. A játékuk során többször is elhangzottak a bűvös szavak. Mindez azért is jó, mert nagy hatást gyakorol az együttlétre, a közösen végzett tevékenységekre, az egymáshoz való viszonyulásra.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A Boldogságóránkat közös énekléssel, játékkal kezdtük. Beszélgető körünk előtt elmondtuk a megküzdés mondókáját, hiszen egy nagy feladatra vállalkoztunk ismét, fel akartunk jutni Boldogság várunk 8. lépcsőfokára. Jut eszembe játékkal folytattuk, ahol egy képről kellett asszociációkat gyűjteni a gyerekeknek. Hol keressük?-interaktív játékból kiderült, hogy a megbocsátást a szívünkben találhatjuk meg. Beszélgettünk arról, hogy miért jó, ha mi megbocsátunk, miért jó, ha nekünk meg tudnak bocsátani. A tündérek új mesét hoztak egy királyról, aki hajójával bejárta a tengereket, óceánokat, és megtanulta a Ho’oponopono varázsszót. Megismertük együtt a jelentését, hogy a hibát mindig ki lehet javítani. Piros szívekkel bocsánatot kértünk attól, akit megbántottunk, használtuk a sajnálom, kérlek bocsáss meg, a köszönöm és a szeretlek szavakat.
Az órát „meleg zuhannyal” zártuk, és egy nagy öleléssel. Az Alma együttes Mutasd meg, mekkora a szíved dalára feltettük a megbocsátás jelét várunk 8. lépcsőfokára.
A gyerekek számára az egyik legnehezebb dolog a sérelmek elengedése, a megbocsátás gyakorlása. A mese dramatizálása során megélhették ezt a szereplők bőrébe bújva.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Elsőként felidéztünk olyan élethelyzeteket, amelyekben sikerült megbocsátanunk valakinek. Arról is beszéltünk, hogy ki milyen terhet cipelne magával, ha ez nem történne meg. Ezekkel kapcsolatban felmerült érzéseinket összegyűjtöttük és leírtuk.
Örömmel vettük észre, hogy a mi osztályunk nem haragtartó
Óránkat a hónap dalával zártuk.
8.a
Meixner Ildikó EGYMI, Mohács
Nyíregyházi MZSÁI. Kertvárosi Tagintézménye
Az egyik délután együtt játszott az iskola udvarán három osztály. Sokszor vitába keverednek, többször megbántják egymást vagy éppen haragudnak. De édes a kibékülés és utána a közös játék! Néhány pillanatkép Tőlük, Nektek!