A megbocsátás gyakorlásáról szóló hónapban a rajzos feladat megoldását választottuk. A gyerekek csoportba rendeződve készítették el a munkáikat, így ismét több megoldásunk is született, melyek mind a megbocsátás történetét dolgozták fel.

A megbocsátás gyakorlásáról szóló hónapban a rajzos feladat megoldását választottuk. A gyerekek csoportba rendeződve készítették el a munkáikat, így ismét több megoldásunk is született, melyek mind a megbocsátás történetét dolgozták fel.
Sorozat. Egy megbocsátás történetét rajzolták a tanulók.
A megbocsátás témájának feldolgozása jó lehetőséget adott csoportunk gyermekei,főleg a fiúk számára,hiszen naponta adódnak közöttük konfliktusok pl.elrontják vagy elveszik egymás játékát vagy akár szavakkal is megbántják egymást.Beszélgetés közben kiderült,hogy mennyire pontosan emlékeznek arra,hogy kit mivel bántottak meg pl.”Nem játszhatsz velünk,mert elrontod a játékunkat!”,”Megbántott,mert csúnyát mondott nekem!”.Az is szóba került,hogy sikerült-e a másiknak megbocsájtani,és ez hogyan történt.A megbocsátással kapcsolatos érzelmeket rajzban is kifejezték a lapon szereplő két arc kiegészítésével.A relaxációs gyakorlatokban örömmel vettek részt.
Átváltoztak széllé,mindenki másféle fújással,mozgással fejezte ki a szél milyenségét.,majd „A haragom kifújom,mint a cica nyújtózom” mondókára ismét kifújhatták a levegőt és nyújtózhattak a szőnyegen.A „Tündéri bocsánat” című történet nagy hatást gyakorolt rájuk,Lili és Lola története,és annak tanulsága,hogy akit szeretünk,azt nem szabad megbántani.Hamar megjegyezték a „Tündérbocsánatot”, és az abban szereplő varázsszavakat,amiket megbántáskor
használtak is.”Mit tennél vele,ha lenne egy varázspálcád?”-hangzott el a kérdés.Sok válasz született :
„Aki szomorú,annak örömet varázsolnék!”,”Senki ne legyen rossz!”,”Barátságot,barátokat varázsolnék!”Egy sütit varázsolnék annak,aki szomorú!”,”Anyukámnak egy virágot varázsolnék!”.A szőnyegen ülve üzenetet küldtem egy varázsszóval ,annak akinek kimondtam a nevét,majd ő is ugyanígy folytatta tovább a játékot.pl.”Sajnálom XY,hogy ma nem tudtalak megdicsérni!”.A játék végén mindenki elmondhatta,hogy az őt megbántó személy milyen jó tulajdonsággal rendelkezik.Elrepültünk a varázsszőnyeggel egy szigetre a”Repülj velem” című dal eljátszása közben,majd a gyerekek a szőnyegen járkálva egymásnak varázsszavakat mondtak.Zárásképpen mindenki elkészíthette a saját tenyérnyomatát a megbocsátás fájára,majd elkészíthették varázskártyáikat is,annak,akinek megbocsátanak,ill,akitől bocsánatot szeretnének kérni.”Ami eszetekbe jut a varázsszavak egyikéről,azt rajzoljátok le!”Ez volt a megbocsátás napja, ekkor adták át egymásnak a kártyákat,ezt kézfogással erősítették meg.Végül,megrajzolták saját smile jeleiket, ezek is felkerültek a varázskártyákhoz.A megbocsátás formáit menet közben is gyakoroltuk, öleléssel, puszival, kézfogással ,segítség adásával és a varázsszavak használatával. Mindenkiben sikerült azt megerősíteni, hogy a megbocsátás fontos,nem lehet örökké harag a szívünkben,mert úgy nem lehetünk boldogok, és másokat is boldogtalanná teszünk, ha bántást kapnak tőlünk.
Szent Tamás Görögkatolikus Óvoda és Általános Iskola
A haraggal terhet cipelünk magunkkal, ha megbocsátunk, ettől a tehertől szabadulunk meg. Ezt érzékeltettem az óra elején kiosztott apró termésekkel, kövekkel. Mindenki választott egyet magának, melyet egész órán kézben kellett tartani. Voltak olyan gyerekek, akik hamar feladták, de a többség kitartóan fogta az óra eleji játékok, majd a feladatok megoldása közben is. Az órát A só című népmese megtekintésével fejeztük be, melyben a haragos király megbocsát lányának, sőt meg is jutalmazza.
Somogyi Rezső Általános Iskola
Kedves Luna! (Szerelmem)!
Kérlek bocsáss meg nekem! Nem akartalak megbántani, csak kényszerítettek rá.
Szeretlek és szeretni is foglak Futárcsaj!
Szeretettel:
Máteó (Dinnyefej)
Somogyi Rezső Általános Iskola
Bocsáss meg!
Scorpiene sajnálom, hogy legyőztem a családod? Megpróbálom feléleszteni Őket. Ha egyedül nem tudom megtenni, szólok Raidemnek, mert neki áramos ereje van.
De – mivel Téged is megöltelek – így Téged is újraélesztelek.
Remélem, hogy jó és boldog életed lesz, jobb mint a pokolban!
Még egyszer bocsáss meg!
Sub-Zero
Zöld Gólya Óvoda és Bölcsőde Általános Művelődési Központ
Bocsánatot kérek!
Egyszer összetalálkozott az erdőben a róka és a farkas. Elkezdtek beszélgetni arról, hogy melyikük követett el nagyobb csibészséget. Először a farkas dicsekedett avval, hogy ő egyszerre három kismalacot akart felfalni. majd a róka zengett ódákat, hogy milyen cselesen vette el a medvebocsoktól a sajtot. Ekkor jött a Sárkány akit úgy hívtak, hogy „Csongor”aki, mosolyogva érkezett, amin nagyon meglepődtek a többiek.
„Neked miért van ilyen, ilyen jó kedved?”- kérdezte a róka.
„Hát mert most jöttem a sármelléki Micimackó csoportból és a gyerekek azt mondák, hogy zárjalak be benneteket egy várba, mert sok állatot becsaptatok!….”
De miért”,? kérdezte róka és farkas?…….Sárkány: a folytatásban benne lesz a válsz!
Csongor sárkány így folytatta : Nem foglak bezárni benneteket, ha a gyerekeknek megmutatjátok, hogyan kértek bocsánatot. ( gyerekek mondják, hogy szerintük mit mondhatott a két mesehős)
P. Máté (Róka) Kedves bocsok, adok nektek egy hatalmas kerek sajtot, és bocsássatok meg!
Zs. Bence (farkas): Malackák, segítek felépíteni a deszka házikótokat, bocsánat!
N. Benjamin (róka): Bocsánat, hogy elloptam a sajtot!
N Hanna (farkas): Kedves Piroska és nagyi, bocsánat, hogy bekaptalak, többet nem csinálok ilyet!
S. Dénes (róka): Bocsánat nyulacska, többet nem kergetlek ki a kunyhódból!
A sárkány nem zárt be senkit a várba, mivel az állatok megbocsátottak, itt a mese vége, fussatok el véle!
Somogyi Rezső Általános Iskola
Kedves Kiskakas!
Bocsáss meg nekem, hogy elvettem és nem adtam vissza a félkrajcárodat! Azóta átgondoltam , hogy milyen öntelt és kapzsi voltam, amiért elvettem tőled. Nagyon megbántam, hogy ezt tettem és azt is, hogy bedobattalak a kútba és másodszor betetettelek az égő kemencébe és harmadszor a méhekhez is. Megérdemeltem, hogy ezek után a gatyámba engedted a méheket és én is átéreztem azt a fájdalmat, amit Te.
Nagyon megbántam, ezért még egyszer kérlek bocsáss meg nekem!
Odaadom az egész kincstáramat, meg a fél krajcárodat is.
Nagyon tanulságos volt Veled lenni!
Szeretettel: A török császár
A megbocsátás rendszeresen visszatérő téma csoportunkban a gyermekek életkori sajátosságaiból adódóan többször is feldolgozásra került drámajátékok,dramatizálások, pozitív nevelés, konfliktus kezelés során. Április hónapban a Boldogságóra programban ajánlott játékok és mesék segítségével jártuk körbe a témát. A gyermekek fogékonyak voltak a beszélgetések során rögtön tudtak példákat mesélni, és megoldásokat hozni, hogy mit lehet tenni bocsánatkérés esetén. Többen nagyon érzékenyek megértőek, beleélők. Van egy rövid kis versikénk, amit esetenként használtunk eddig a békülésekre, de most felkeltette az érdeklődésüket a Tündérbocsánat versike a varázsszavakat könnyen megjegyezték. A gyerekeknek a mesélés a játékok a beszélgetések után felajánlottam a rajzolás lehetőségét. Készíthettek mese illusztrációt, lerajzolhatták, amikor megbántották őket, vagy ha ők bántottak meg valakit. A beszélgetések és a rajzolások alkalmával több komoly megbántás és megbántódás is színre került, ahol még az érzelmi feldolgozás nem történt meg. Többen a rajzolás a lerajzolt esemény elmondása közben nyíltak meg Az egyik kislány elmondta „Szeretem K…. (ők 5 éve ismerik egymást), …„ de néha mérges leszek rá és akkor rosszat csinálok, de amikor már sír, azt nem akarom, megakarom vigasztalni , de már őt nem lehet! …Megbántottam és ő haragszik, van hogy kicsit, van hogy nagyon. Hiába kérek bocsánatot!” Láthatóan bántja őt, és elgondolkozott………