Borsod Abaúj Zemplén Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Gönci Tagintézménye

Borsod Abaúj Zemplén Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Gönci Tagintézménye
Az óvodás gyermekek életében gyakorta tapasztalhatjuk, hogyan lehet konfliktus forrása egy-egy játék, össze lehet veszni a legapróbb dolgokon is. Ilyenkor bizony előfordul az árulkodás, lökdösődés, és valljuk be, olykor egymásnak is esnek. A megbocsátás téma nagyon jó lehetőség volt a konfliktusok kezelésének békés megoldására. A „ho oponopono” valóban varázsszó lett. Először viccesnek találták, próbálták kimondani. A mesét a gyerekek nem csupán a Boldogságórák alkalmával játszották el, hanem hétköznapokban is. A sajnálom, bocsáss meg, köszönöm szavak beépültek a szókincsükbe és egyre gyakrabban használják. Bella dalát a Ho-oponopono-t a téma első foglalkozásán relaxáláshoz használtam. Most már van olyan rész, amit együtt énekelnek vele
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola, Aranyosapáti Tagiskola
Az osztály tanulói csoportokban dolgoztak az órán. Megbeszélték mit jelent a megbocsátás, és a hozzá kapcsolódó érzéseket, érzelmeket próbálták szavakba önteni. Később mindenki választott magának egy megbocsátáshoz kapcsolódó idézetet, és arról beszéltünk, milyen érzések, érzelmek kapcsolódnak hozzá az ő életükből.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Az óra elején elismételtük azokat a varázsszavakat, amelyeket akkor használunk , ha valakit megbántunk vagy megsértünk. A „Sajnálom!” ,” Kérlek, bocsáss meg!” ,”Köszönöm!” szavak segítségével szituációs helyzeteket találtak ki a gyerekek. Megbeszéltük, hogy a szeretetből fakadó bocsánatkérés a legjobb. A Három csibe című meséből kiemeltük a szereplők tulajdonságait. Bocsánatkérő kártyát készítettek. A kártya belső lapján befejezték a megkezdett mondatokat : Hibát követtem el, amikor…. . Szerettem volna, ha megértenek és megbocsátanak nekem, ezért… . A történet úgy végződött be, hogy… . Szép gondolatokat olvastam.
A megbocsátás gyakorlásáról szóló hónapban a rajzos feladat megoldását választottuk. A gyerekek csoportba rendeződve készítették el a munkáikat, így ismét több megoldásunk is született, melyek mind a megbocsátás történetét dolgozták fel.
Sorozat. Egy megbocsátás történetét rajzolták a tanulók.
A megbocsátás témájának feldolgozása jó lehetőséget adott csoportunk gyermekei,főleg a fiúk számára,hiszen naponta adódnak közöttük konfliktusok pl.elrontják vagy elveszik egymás játékát vagy akár szavakkal is megbántják egymást.Beszélgetés közben kiderült,hogy mennyire pontosan emlékeznek arra,hogy kit mivel bántottak meg pl.”Nem játszhatsz velünk,mert elrontod a játékunkat!”,”Megbántott,mert csúnyát mondott nekem!”.Az is szóba került,hogy sikerült-e a másiknak megbocsájtani,és ez hogyan történt.A megbocsátással kapcsolatos érzelmeket rajzban is kifejezték a lapon szereplő két arc kiegészítésével.A relaxációs gyakorlatokban örömmel vettek részt.
Átváltoztak széllé,mindenki másféle fújással,mozgással fejezte ki a szél milyenségét.,majd „A haragom kifújom,mint a cica nyújtózom” mondókára ismét kifújhatták a levegőt és nyújtózhattak a szőnyegen.A „Tündéri bocsánat” című történet nagy hatást gyakorolt rájuk,Lili és Lola története,és annak tanulsága,hogy akit szeretünk,azt nem szabad megbántani.Hamar megjegyezték a „Tündérbocsánatot”, és az abban szereplő varázsszavakat,amiket megbántáskor
használtak is.”Mit tennél vele,ha lenne egy varázspálcád?”-hangzott el a kérdés.Sok válasz született :
„Aki szomorú,annak örömet varázsolnék!”,”Senki ne legyen rossz!”,”Barátságot,barátokat varázsolnék!”Egy sütit varázsolnék annak,aki szomorú!”,”Anyukámnak egy virágot varázsolnék!”.A szőnyegen ülve üzenetet küldtem egy varázsszóval ,annak akinek kimondtam a nevét,majd ő is ugyanígy folytatta tovább a játékot.pl.”Sajnálom XY,hogy ma nem tudtalak megdicsérni!”.A játék végén mindenki elmondhatta,hogy az őt megbántó személy milyen jó tulajdonsággal rendelkezik.Elrepültünk a varázsszőnyeggel egy szigetre a”Repülj velem” című dal eljátszása közben,majd a gyerekek a szőnyegen járkálva egymásnak varázsszavakat mondtak.Zárásképpen mindenki elkészíthette a saját tenyérnyomatát a megbocsátás fájára,majd elkészíthették varázskártyáikat is,annak,akinek megbocsátanak,ill,akitől bocsánatot szeretnének kérni.”Ami eszetekbe jut a varázsszavak egyikéről,azt rajzoljátok le!”Ez volt a megbocsátás napja, ekkor adták át egymásnak a kártyákat,ezt kézfogással erősítették meg.Végül,megrajzolták saját smile jeleiket, ezek is felkerültek a varázskártyákhoz.A megbocsátás formáit menet közben is gyakoroltuk, öleléssel, puszival, kézfogással ,segítség adásával és a varázsszavak használatával. Mindenkiben sikerült azt megerősíteni, hogy a megbocsátás fontos,nem lehet örökké harag a szívünkben,mert úgy nem lehetünk boldogok, és másokat is boldogtalanná teszünk, ha bántást kapnak tőlünk.