Bocsánat,sajnálom!
Megbocsátás
A foglalkozás kezdetén meghallgattuk a Sajnálom, kérlek bocsáss meg című Bagdi Bella dalt. Nagy körben álltunk, fogtuk egymás kezét, s így énekeltük. Ezután próbáltunk felidézni olyan helyzeteket, amit ma rosszul tettünk egy társunkkal, s ezért bocsánatot kell tőle kérnünk. Egy jelképes kis virágot adtak át egymásnak a gyerekek. Ezután bábjátékot tekinthettek meg. A bábjáték végén megbeszéltük, hogy Süninek miért kell társaitól bocsánatot kérni, s hogy hogyan kellett volna viselkednie. A foglalkozás végén újra meghallgattuk a Sajnálom című dalt.
1.Boldog Dóra csengővel hív
2.Ho oponopono dal meghallgatásával hangolódtunk a témánkra
3.Mondóka megismerése(varázsszavakkal)
4.Beszélgetés a témáról
5.Tündéri bocsánat mese feldolgozása
Meghallgattuk Bagdi Bella dalát. Munkafüzetünkből a témához kapcsolódó mondókát ismételgettük, színeztünk és közben beszélgettünk a varázsszavakról – sajnálom, bocsáss meg, köszönöm és szeretlek. Szituációs játékokat játszottunk a gyermekek saját tapasztalataikra alapozva. Közösen a érzelmeket kifejező arcokat rajzoltunk. Végezetül mesével zártunk, Tündéri bocsánat.
A megbocsátás téma bevezetéseképp elrepültünk közösen egy varázsszőnyegen Hawaii szigetére, ahol különleges varázsszavakkal ajándékoztak meg bennünket. A varázsszó jelentését egy rövid történet elmesélésével fejtettük meg. Avégén meghallgattuk Bagdi Bella Ho’oponopono című dalát is.
A gyerekek kiváncsian várták és élvezték ezt a kis játékot. A csoportot egy bennsőségesebb légkör jellemezte a játék alatt. A gyerekek képesek voltak átérezni a téma, illetve a varázsszavak jelentőségét.
Ezután a Tündéri bocsánat című mesét meséltem el nekik, melynek cselekményét, egy-egy fontosabb részeit kiemeltünk és közösen megbeszéltünk.
Orosháza Városi Önkormányzat napköziotthonos Óvodája Ifjúság utcai Telephely
Csoportunkban fontosnak tartjuk a gyermekek érzelmi nevelését. Gyakran beszélgetünk arról, hogy ki, mitől érzi jól, vagy rosszul magát. Életkorukból fakadóan segítséget igényelnek még konfliktusaik megoldásában. A témához kapcsolódóan mindenki számára készítettünk egy szívet. Ezt a szívet – ha szükséges volt – annak a kisgyermeknek adták át a napi beszélgetőkör végén, akit esetleg megbántottak. A hónap végén a szíveket a csoportszoba ajtaján helyeztük el, így emlékeztetve őket arra, hogy mennyire fontos bocsánatkérés és a megbocsátás.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A gyerekek a vírushelyzet után visszatérve, nagyon örültek egymásnak. Boldogan játszottak együtt, és készültünk a Föld világnapjának megünneplésére. Földgömbön és térképen figyelhettük meg a földrészeket, vizeinket, hegyeinket, majd asztaloknál földrészekhez tartozó állatokat, embercsoportokat, növényeket csoportosítottunk. Igyekeztem a különböző embercsoportok megismerésével a másság elfogadását középpontba állítani. Földgömböt festettek, közös képet készítettek gyurmából és fonaltekeréssel pillangókat is alkottak. Majd megérkezett Boldogság Dóra is aki a megbocsájtásról mesélt a gyerekeknek. A mesét követően a gyerekeket arra kértem, meséljenek el olyan történetet , amikor valamelyik csoportban lévő társuk megbántotta őket, és nagyon haragudtak rá. Nagyon sok történet elhangzott, de minden történet után, aki megbántotta a sértettet, valamelyik varázsszót használva bocsánatot kért tettéért, egy öleléssel megerősítve . Volt aki annyira meghatódott a bocsánatkérés során, hogy majdnem elsírta magát. Ez a közös kis bocsánatkérő játék engem is nagyon meghatott, és néha az én szememből is könnyeket csalt elő. Csak a játék végén jutott eszembe, hogy ezekről a csodálatos pillanatokról elfelejtettem képeket készíteni, így a gyerekek érzelmei amik az arcukra volt írva, csak az én és remélem az ő emlékeikben marad meg még nagyon sokáig. A továbbiakban is szeretném napi rutinunk részeként a csoportban fenntartani a bocsánat kérés ezen formáját.
Hogyan érzünk, amikor valaki megbánt minket?
Kinek rossz érzés a harag?
Lehetsz-e boldog igazán boldog, ha haragszol a barátodra, osztálytársadra…?
Miért fontos a bocsánatkérés? Kinek segítünk azzal, ha megbocsátunk?
A boldogság óra Megbocsájtás témaköre a csoport számára nagyon hasznosnak bizonyult.Sokat segitett abban, hogy a gyerekek tudatosabban, önállobban tudják rendezni konfliktusaikat.
A mesével inditottuk a hetet, a kérdések közös megvitatása után a fákon lévő szivecskéket összekötöttük a megfelelő számképekkel.
A Ho, oponnopono interaktiv játék segitségével megtanultuk a varázsszavakat, melyeket azóta is sűrön gyakorolnaka gyerekek.
Az április igen vegyesre sikeredett. Voltunk iskolában és online oktatásban is. Többnyire otthonról dolgoztunk.
Mindenki várta már, hogy az iskolában viszontláthassa barátait, osztálytársait, tanárait. Az online órarend lazább volt,
feladat viszont volt elég így is. Még otthon a füzeteinkben megírtuk a megbocsátásról szóló gondolatainkat, de Feri bácsi
az iskolában fotózott le bennünket utólag. Nem vagyunk egyíszerű csapat. Sok egyéniség alkotja osztályunkat. Tudunk jól tanulni, segíteni mindenkinek, de a szánkat nehezen tartjuk, akkor is beszélünk, ha nem kellene. Naponta előfordul, hogy összevitatkozunk valamin, a fiúk a focin, a lányok inkább a pletykákra érzékenyek. Ilyenkor jól jön a megbocsátás, egy darabig megint szent a béke. Kibékülünk, megbocsátunk egymásnak és persze magunknak is. Ezz utóbbi sokkal könnyebb,
nem is tudjuk, miért. Volt, aki a csáládtagjainak, mások idegeneknek bocsátottak meg. Jókat nevettünk, amikor kiderült, vannak, akik saját szüleiknek bocsátanak meg, amikor fordítva kellene, hogy legyen.
Egy biztos, nehezen lehet megbocsátani a koronavírus okozta gondokat, pedig mostanában abból van a legtöbb probléma.