A 9.A osztályban is a megbocsátással foglalkoztunk áprilisban. Az óra elejét a már megszokott beszélgetéssel indítottuk a megbocsátás témakörében. A tanulók aktívak voltak, hiszen elmondhatták sérelmeiket, majd az ezekre adott megoldási módokat. A megbocsátás ritkán került elő megoldási módként, ezért beszéltünk annak fontosságáról, előnyeiről, hasznosságáról is.
Feladatnak a „Jövőkerék vita”-t választottam. A tanulókat 4 csoportba osztottam, majd az instrukció alapján felrajzolták a kereket, és ötleteltek. A feladat második része nehezebben ment, nem szívesen cáfoltak a tanulók. A feladat megbeszélésénél több alkalommal is előkerült a megbocsátás, a megértés és a segítségnyújtás is.
Megbocsátás
Kavicsot festettünk, oda fogják adni a gyerekek valakinek, akitől megbocsátást remélnek.
Áprilisban a megbocsátással foglalkoztunk. Az óra elejét a már megszokott beszélgetéssel indítottuk a megbocsátás témakörében. A tanulók nagyon aktívak voltak, hiszen elmondhatták sérelmeiket, majd az ezekre adott megoldási módokat. A megbocsátás ritkán került elő megoldási módként, ezért beszéltünk annak fontosságáról, előnyeiről, hasznosságáról is.
A „Hangalámondás” feladatot választottam az osztálynak. 4 csoportot alkottunk, majd megnéztük a kisfilmet. A csoportok megbeszélték a történést, és az alábbi témák köré szerveződtek a problémák: férj-feleség konfliktus, haláleset, anya-gyermek konfliktus, baráti konfliktus. Mindegyik csoport nagyon ötletesen oldotta meg a feladatot, és a végén kivétel nélkül a megbocsátás győzött.
Székesfehérvári Kossuth lajos Általános Iskola
A 4 varázsszóhoz – sajnálat, megbocsátás, szeretet és köszönet – kapcsolódó érzelmet kifejező rajzok.
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A téma feldolgozását követően elkészítettük a forgatható játékunkat.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Minden hónapban aktuális téma.Egy osztályközösségben előfordulnak azok a pillanatok , amikor elővesszük a megbocsátás művészetét. Megbeszéljük az éppen előforduló eseteket, amelyek kézfogással és bocsánat kéréssel végződnek.
A megbocsátásról beszélgettünk. Meséltek arról,hogy kinek és hogyan bocsátottak már meg. Meg tudtak-e bocsátani. Ők kértek-e már bocsánatot valakitől.Elkészültek az érzelmeket ábrázoló arcok is.
A 8.hónapban vagyunk. A hónap témája: A Megbocsátás gyakorlása
A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom…relaxációval kezdtük programunkat. A hónap meséjét” A tündéri bocsánat meséjét, Lola és Lili történetét idéztük fel.
Beszélgettünk a megbocsátásról. Vannak helyzetek, amikor különösen nehéz megbocsátani! „Megbocsátani annyit tesz, hogy elfogadjuk a másik emberben lakozó értéket, még akkor is ha cselekedetét helytelenítjük”.
Megbocsátás fontos, mert megbetegíthet a harag, a düh. Ilyenkor alkalmazható Varázsszavaink: Sajnálom, Kérlek bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek! A hónap dalára a Hooponopóra hajóztunk,táncoltunk, és megismertük a király történetét, aki a bennszülöttektől megtanulta azokat a varázsszavakat, amivel segíthetjük a megbocsátást, a hibák kijavítását.
A szeretetgombóc játékunk során mindenki kapott egy kis szeretet tölteléket!
Ezután a szeretetrobot játékunkban robotként követtük az utasításokat.
A Szörnyi játék során minden kis sünis megmenekült, hiszen sikerült kimondani valamelyik varázsszót, így senkit sem kapott el Szörnyi! Jó móka volt.
Boldogságóra – Április: A megbocsátás gyakorlása
Piros szívvel motiváltuk a gyermekeket, mely során beszélgetés alakult ki, a megbocsátásról. Beszélgettünk a szó jelentéséről, milyen rossz érzés, ha valakit megbántanak és milyen jó az, amikor utána mégis bocsánatot kérnek tőlünk és újra pozitív érzéssel vagyunk egymás iránt. Később a szívet odaadhatták annak, akitől bocsánatot szerettek volna kérni, mert megbántották a társukat valamikor, valamivel. A megbocsátás jeleként átölelték egymást a gyerekek.
Igaz sajnos sokan nem érzik még a súlyát a megbántásnak, megbánásnak és a bocsánatkérésnek sem, de gyakorlással, magyarázattal, példamutatással elérhetjük, hogy megtanulják e szó, fogalom jelentését és fontosságát.
A Boldogsàg óra bevezetèsekèpp ahogy szoktuk, relaxàciós gyakorlattal kezdôdött: Szàrnyalltunk, mint a madarak. Felidèztünk szemèlyes tapasztalatokat, èrzelmeket a megbocsàtàs tèmakörèvel kapcsolatosan, beszèlgetô körben. Bàbjàtèk alkalmàval megismerkedtünk Simi Sünivel ès baràtaival. A gyermekek erkölcsi èrzèke a mese àltal fejlôdött, ok-okozati összefüggèseket vonhattak le a mese fonalàt követve. Elsajàtítottuk a Ho’oponono címû dalt is, melyhez kapcsolódó Hawai-i ôslakosok törtènte segítsègünkre volt e varàzsszó megèrtèsèhez. A megbocsàtàs jele felkerült boldogsàgvàrunk 8. lèpcsôfokàra. Közösen megszàmlàltuk ès azonosítottuk a szeretet fa gyümölcsit. Az elmaradhatatlan tànc mègszebbè varàzsolta a tevèkenysègünket.