A boldogságóra áprilisi témája a megbocsátás volt. Mind a felnőttnek, mind a gyermeknek nehéz téma, de szükséges, hiszen enélkül nincs boldogság. Úgy érzem, hogy már gyermekkorban meg kell tanítani gyermekeink számára ezen téma fontosságát.
A foglalkozásunk elején meghallgattuk a megbocsátás dalát. A gyermekek figyelmesen hallgatták, nagyon tetszett nekik. Utána még sokáig dúdolgatták a nap folyamán.
A dal meghallgatása után felidéztünk a gyerekekkel közösen egy olyan helyzetet, amikor valaki valami rosszat tett. Mi lett annak a következménye, milyen volt számára azon nap megbocsátás nélkül. Érdekes reakciók, válaszok születtek. Ezen téma megértése még nehéz a gyermek számára, mert nem értik, hogy miért van rá igazán szükség.
A Tündéri bocsánat mesével próbáltam elmagyarázni számukra. A mesét bábjáték formájában adtam elő. Örömmel figyelték, és utána ők is eljátszották Lola és Lili történetét. Sőt! Tündéri jelmezt készítettünk. Megtanultuk hozzá a megbocsátás mondókát is. A lányok kiszínezték a hozzá illő színezőt. A nap folyamán többször is használtuk a varázsszavakat, mint pl. a sajnálom, szeretlek, megbántam.
Délután örömmel újságolták a szülőknek a nap folyamán tanult fontos dolgot: a MEGBOCSÁTÁS a boldogság első lépése!
Megbocsátás
A megbocsátás témakör feldolgozása talán a legjobbkor jött az osztályunk számára, mert mostanában a szabadidőben a lányok és fiúk között is több konfliktus, sérelem is történt. A gyerekek először meghallgatták Panyi Katinka: Az ügyefogyott légy című mesét. Átbeszéltük miért is jó, ha valaki bocsánatot tud kérni és a másiknak meg tud bocsátani. Ezután a szeretetgombóc játék következett. 😊 Szinte mindenki kért egy kis támogatást, ölelést.
A megbocsátás gyakorlása
Az áprilisi tevékenységünket egy hangulatkeltő játékkal kezdtük, melynek címe: „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom…”
Ezt követte a mese bemutatása: Mészöly Miklós: „A bánatos medve” (részlet)
Egy játékmackó segítségével keltettük fel a gyerekek figyelmét, a mese befogadására. A mesélés interaktív módon valósult meg, a gyerekeket részeseivé tettük a történetnek, együtt énekeltünk, mozogtunk, hogy a mese élményszerűbb legyen számukra. A történet végén, az óvodások bocsánat pipacsot adtak át egymásnak.
Néhány játékkal folytattuk a téma feldolgozását.
* Szeretetrobot: A szeretetrobot, megteszi, amit a gyerekeknek kellemetlen, pl. ha nehéz bocsánatot kérni, jól jöhet egy közvetítő. Itt megjegyezném, hogy van egy kisfiú a csoportunkban, aki tudta, hogy kitől kellene megbocsátást kérnie, valami miatt még nem sikerült neki, de a szeretetrobot segítségére sietett.
* Szeretetgombóc: Akinek szüksége van szeretetre, ő lesz a töltelék. A többi gyerek átöleli, és közösen azt mondják: „Mi vagyunk a szeretetgombóc, és te vagy benne a töltelék”. A gyerekek addig maradnak így, amíg a „töltelék” azt nem mondja: „Köszönöm!”. Csoportunkban egy kislány nagyon érzékeny, ő vágyott arra, hogy „töltelék” lehessen.
A tevékenységet beszélgető körrel zártuk, ahol megkértük a gyerekeket meséljenek arról, hogy otthon, hogyan szokták a szüleik megbocsátani, ha rosszaságféléket csinálnak, ugyanakkor, hogyan kerül sor a békülésre.
Szeretettel,
a gyerekek és az óvó nénik: Holló Éva Andrea és Sógor Melinda Ágota
Április, a megbocsátás hónapja
Boldogságóránkat a témák felvezetésével kezdtem. Többféle kreatív tevékenység követte egymást ezen a napon.
A megbocsátás dalának meghallgatásával kezdtük az órát, közben laptopon néztük a hozzá kapcsolódó klipet, amelyben gyönyörű képek váltották egymást. A ráhangolódás után a dalban hallható varázsszavakat gyűjtöttük össze, amelyek a megbocsátás szempontjából elengedhetetlenek. A táblára felírtuk a bűvös szavakat: „sajnálom, kérlek, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek”, utána a saját életünkből említettek néhány esetet a gyerekek, próbáltunk közösen megoldásokat javasolni a nehéz helyzetekhez, amikor valakit bántás ér.
Kírérlet: a Kölyökidő adásából hoztam egy kísérletet, amikor a hit segítségével sikerül elengednünk a megbántottságot. A folyamat nagyon érdekes volt! Ételszínezékes összekevert folyadék jelképezte a sok bánatot, a keverékből csúnya, sötét szín keletkezett, majd egy lufi segítségével, amely a flakon tetejére húzva engedett le, így a zagyva folyadék – a fizika törvényei alapján – átkerült a szívószálon át a Krisztust jelképező pohárba, aki ezáltal megszabadította alanyunkat a sok-sok bánattól, amelyet a külvilágból kapott. A kísérletet ezután mi magunk is megcsináltuk, nagy öröm volt, hogy sikerült! A végén a lufit újra felfújtam, és elengedtem, amit nagy kacagás kísért.:)
A jácint virág a megbocsátást jelképezi, amit egy video segítségével elkészítettünk papír változatban többféle színben. Mivel közeledik Anyák napja, a virágot a gyerekek átadhatják édesanyjuknak a hétvégén. Ezúton is szeretnénk nagy boldogsággal köszönteni az édesanyákat!
Krafcsik Éva
gyógypedagógus
Programokkal, eseményekkel teli hónapunk volt az április, amelyben helyet kapott a megbocsátás feldolgozása is. A húsvéti ünnepre készülődve feldíszítettük az óvoda udvarán álló diófát, amely tojásfa lett. Az egyik kislány a végén azt mondta, mondhatjuk azt is, hogy „szeretetfa, mert minden kisgyerek felöltöztette a fát”. A megbocsátás témát egy történet elmondásával vezettem be, melyet az elején még nem ismertek fel a gyerekek, majd „világossá vált”, hogy ez a mi csoportunkról szól, illetve azokról a konfliktusokról, melyek az utóbbi időben egyre többször fordulnak elő. A történet vége nyitott maradt, melyet együtt fejeztünk be a kérdések megválaszolásával. „Milyen sérelmeid vannak xy gyermek iránt? Mit teszel azért, hogy ne haragudjon rád?. Annyira megnyíltak a gyerekek, hogy az otthoni konfliktusokról is beszámoltak, ez pedig alapot adott a Megbocsátás vers megtanításának, melyet a szüleiknek is meg kellett tanítani. A varázs-szavakat egyre gyakrabban használták. Sokat oldódott a feszültség, a konfliktus a csoportban. A „Tündéri bocsánat” mesét többször kérték, hogy pihenés előtt meséljem el. Mészöly Miklós: A bánatos mese nagyon aktuális volt, hiszen a mondókákat, dalokat ismerik a gyerekek, így interaktívvá vált a feldolgozása. Elkészítettük a megbocsátás kártyákat, melyre szinte mindennap szükség volt. A „Szeretetgombócunk” is sokat nőtt a hónap folyamán. Április 22-én a Föld napja Bagdi Bella dalának meghallgatásával indult, majd virágot ültettünk a csoportunk párkányaiba és az óvoda melletti KRESZ-parkban a facsemetéket locsoltuk meg. A nyolcadik lépcsőre is feljutottunk.
A csoport tagjaival tisztáztuk az elméleti hátteret.
Átbeszéltük a fogalmakat, és a megbocsátás fajtait is. Példákat is soroltunk fel minden fajta megbocsátásra.
Megbeszéltük a varázsszavakat, és minden gyerek mesélt egy saját élményen alapuló megbocsátáshoz fűződő történetet a közelmúltból.
Ezután szituációs gyakorlatokat játszottunk.
A tablóhoz a rajzokat ekkor készítették el a gyerekek.
A megbocsátás témakör a gyerekekhez nagyon közel állt. Az osztályunkba jószívű kisgyermekek járnak. A közösségformálás alatt azonban akadnak kisebb problémák, melyeket igyekszünk azonnal orvosolni. A bocsánatkérés, megbocsátás a mindennapi életünk része, hiszen vannak súrlódások. Az osztály tanítói az egymás iránti tiszteletre és az egymásra való odafigyelésre is nagy hangsúlyt fektetnek, éppen ezért a gyermekek számára a megbocsátás nem volt idegen.
A „Szeretetgombóc” játékkal igyekeztünk néhány kisgyermek lelkét erősíteni kisebb sérelmek után.
Jó, ha tisztában vagyunk érzéseinkkel, érzelmeinkkel. Mit érzünk, ha haragszunk, s mit, ha megbocsátunk.
Az órát a gyurmaarc nevű játékkal kezdtük, arcjátékkal fejeztünk ki különböző érzelmeket (megbántottság, ijedség…). Aztán beszélgetőkör formájában dolgoztuk fel a megbocsátás témakörét. Kit milyen sérelmek értek? Hogyan bocsátott meg? Varázsszavakat gyűjtöttünk tarisznyánkba: sajnálom, kérlek, bocsáss meg, szeretlek. Meghallgattuk a hónap dalát. Megállapítottuk, hogy megbocsátani jó, hiszen aki megbocsát, lemond a haragról. Akinek megbocsátanak nő az önbizalma, hinni kezd abban, hogy jobbá válhat. A megbocsátás gyakorlása egyben az elengedés művészete is. Ennek illusztrálásaként, tudatosításaként repítettük el papírmadarainkat. Aztán elkészítettük a megbocsátás fáját Örömöt virágzik a csodafa!
Témahét
2022. március 25.-29.-ig
4. hét
A Boldogságóra Program 8. hónapjának témája:
A megbocsájtás gyakorlása + Anyák napja
HÉTFŐ:
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Külső világ tevékeny megismerése
(matematikai tapasztalatszerzéssel)
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Komplexen
Mindennapos testnevelés reggelente + Foglalkozást kezdő relaxáció: 16, 17, 18+ (Mozdulj rá!)
A téma bevezetése: Gyerekek! Kerültetek már olyan helyzetbe, amikor valami rosszat tettetek? Milyen érzés volt? Milyen volt arra várni, hogy bocsánatot nyerjetek? Hogyan kértetek bocsánatot? Mi lett a történet vége? A szüleitek haragudtak már rátok, valamiért? Hogyan tettétek jóvá a rossz dolgot, azért, hogy megbocsátsanak? Itt a csoportban bántott e már meg valaki, okozott e valamilyen sérelmet neked, haragszol e valakire? Hogyan tudnál megbocsájtani? Mondj egy jó tulajdonságát annak, akire haragszol! Bocsáss meg neki, öleld meg, fogjatok kezet!
A Boldogságóra Program 8. hónapjának témája: A megbocsájtás gyakorlása
Zh: Bagdi Bella:
hooponopono www.boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
Kf.: Zene meghallgatása után éneklés
Anyák napi dal meghallgatása. Az anyák napi ajándék készítése.
KEDD:
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Verselés-mesélés, anyanyelvi nevelés
Matematika
Komplexen
Mindennapos testnevelés reggelente: mondókával egybekötött mozgásos játékok (Mozdulj rá! +ÉNO+ foglalkozást kezdő relaxáció: 16, 17, 18+ (Mozdulj rá!)
Mese: Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat
Vers: K. László Szilvia: Tavaszváró ének
Anyák napi versek gyakorlása Lásd mellékletben
Matematika: Számolási készség gyakorlása (mini- mattal, hozzáadás, elvevés: +, -)
Számképekkel ismerkedés (Gondoltam egy számra: a nagyobbik számszomszédja X, a kisebbik számszomszédja Y. Melyik ez a szám?)
Feladatlap: 56, 57, 58, 59, 60, feladatlapok színezése egyéni választás szerint.
61. old. számold meg a szívecskéket és kösd össze a számképekkel.
Az anyák napi ajándék készítése, folytatása
SZERDA:
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Külső világ tevékeny megismerése
(Matematikai tapasztalatszerzéssel)
Komplexen
A hétfői nap ismétlése, gyakorlása + Foglalkozást kezdő relaxáció: 16, 17, 18, + (Mozdulj rá!)
Zh: Bagdi Bella: hooponopono www.boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
Kf.: Zene meghallgatása után éneklés
A téma bevezetése: Gyerekek! Kerültetek már olyan helyzetbe, amikor valami rosszat tettetek? Milyen érzés volt? Milyen volt arra várni, hogy bocsánatot nyerjetek? Hogyan kértetek bocsánatot? Mi lett a történet vége? A szüleitek haragudtak már rátok, valamiért? Hogyan tettétek jóvá a rossz dolgot, azért, hogy megbocsátsanak? Itt a csoportban bántott e már meg valaki, okozott e valamilyen sérelmet neked, haragszol e valakire? Hogyan tudnál megbocsájtani? Mondj egy jó tulajdonságát annak, akire haragszol! Bocsáss meg neki, öleld meg, fogjatok kezet!
Az első osztályosok mesét mondanak nekünk 10 órától! Azután együtt játszunk az udvaron.
CSÜTÖRTÖK:
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Verselés-mesélés, anyanyelvi nevelés
(komplexen)
A keddi nap ismétlése, felidézése, gyakorlása, folytatása Mindennapos testnevelés reggelente: mondókával egybekötött mozgásos játékok (Mozdulj rá! +ÉNO+ foglalkozást kezdő relaxáció: 3, 5, 7, 11+ (Mozdulj rá!)
Mese: Varázsszőnyeg interaktív játék
Vers: Anyák napi versek gyakorlása
www.boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
Zh: Bagdi Bella: https://www.youtube.com/watch?v=zYz7bWA8jDM Repülj velem
*Feladatlap: Színezd ki a megbocsátás jelét!
*Gyerekek által választott feladat, játék
PÉNTEK: Anyák napi bemutató foglalkozás anyák napi műsorral egybekötve!
(Lásd mellékletben+ PPT film, zenével)
Játék: Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok személyiségfejlesztő kártyajáték. Szabad játék a fejlesztő játékokkal a csoportszobában.
Játék: Játék az elsőosztályosokkal az óvoda udvarán
Bagdi Bella: Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért
REFLEXIÓ:
Április 22-én, a Föld napján meghallgattuk Bagdi Bella gyönyörű dalát és elénekeltük a csoportban. Annyira tetszett nekünk, hogy a többi csoportba is átmentünk, hogy közösen meghallgathassuk és elénekelhessük. Köszönjük ezt a gyönyörű dalt, ami megdobogtatta a szívünket.
A következő hét is nagyon mozgalmasan telt. Készültünk az „Anyák napjára” versekkel, dalokkal, bemutató foglalkozással és egy kis videóval az édesanyáknak és a nagymamáknak a köszöntésére. Közben a Boldogságóra program 8, hónapjának a témáját dolgoztuk fel, a megbocsájtás gyakorlását. A varázsigéket, varázsszavakat hamar megjegyezték a gyerekek: sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek! Az egyik kisfiú a csoportban elég verekedős volt sokáig. Mostanra elértük azt, hogy nem kezdeményez konfliktusokat, ha megbánt valakit, akkor bocsánatot kér. Az édesanyjának is elmondja, amiket az óvodában megtanult a boldogságórákon a Boldogságórákról. Több gyermek pozitív irányba változott. Nagyon szeretem tartani ezeket a tevékenységeket, a gyerekek pedig már alig várják azt a hetet, amikor újból boldogságórát tartunk. Örömmel mondták, hogy már a 8. lépcsőfokra is feljutottunk. Már csak kettő van hátra!
Szerdán eljöttek hozzánk az elsősök, akik megmutatták, hogy milyen szépen tudnak már olvasni. Mesét olvastak nekünk, amit mi figyelmesen végighallgattunk. Köszönjük, hogy megosztották velünk ezt a nagy tudást, az olvasás szépségét!
Pénteken az édesanyákat és a nagymamákat köszöntöttük Anyák napja alkalmából. Nagyon vártuk már, hogy újra együtt lehessünk itt az óvodánkban! Egy rövid, kis bemutató foglalkozás keretében ízelítőt adtunk a tudásunkról, illetve a heti Boldogságóránkról. A varázsszavakat elmondtuk az anyukáknak is. A dalokat, a verseket gyönyörűen „elszavalták” a gyerekek, majd az általuk készített ajándékokat átadták. Ilyenkor természetes, hogy a könnyeiket törölgették a meghatottságtól az édesanyák. Az általunk készített videó megnézése, meghallgatása tette rá az i-re a pontot. Nagyon megható és szép volt az Anyák napi kis ünneplésünk, műsorunk.
Köszönöm a gyerekeknek, a kollégáimnak és a szülőknek!