Ennek a hónapnak a témája nagyon aktuális a Tulipán csoportban.
Sajnos többször tapasztaltuk, hogy ha valakit megbántanak az óvodában csak annyit mondanak, hogy „bocsi”. Mi már nagy csoportosak vagyunk és érzelmi élet érése, fejlődése során tapasztalják a gyerekek, hogy nem elég már, hogy a társuk csak annyit mond, hogy „bocsi”. Ha fáj, ha bánt valami nagyon nehéz megbocsátani. Erről a napindító beszélgetéseinken sokat szoktunk beszélgetni, hiszen ez az életkor, a 6 éves kor egy mérföldkő és nagyon jól tudják a gyerekeink, hogy mi a jó és mi a rossz. Tudjuk, hogy erről beszélni kell, hiszen vannak érzelmi mérgeink, amit nehéz kitisztítani még nekünk felnőtteknek jobban, mint a gyerekeknek. Sajnos tapasztaljuk, hogy otthonról hozott kis sérelmek itt a csoporton belül jönnek ki a gyerekekből. Azt, hogy ki, milyen mintát hoz otthonról, azt befolyásolni nem tudjuk, bár próbálkozunk, de itt az óvodában, a Tulipán csoportban meg lehet, meg kell mindent beszélni, még, ha ez néha nehéz is.
Azt gondoltuk ki a gyerekekkel, hogy megfestjük a megbocsátás virágát és kitesszük a csoportunkba, elvihetőek játszani térbeépítésbe, egy kis beszélgető sarokba. A gyerekek szavaival élve ez nem „bocsi” virág, hanem a nagy betűs BOCSÁNAT! Megbeszéltük, hogy bocsi szó rövid és könnyen kimondható, a Bocsánat hosszabb, elgondolkodtatóbb.
Megbocsátás
A megbocsátás mindennapjainkhoz hozzátartozik. Bocsánatot nagyon nehezen kérnek a gyerekek, ezt gyakorolniuk kell.
Az áprilisi hónap témája” A megbocsátás gyakorlása”. A délelőttöt a téma feldolgozásával kezdtük el. A gyerekek elmesélték, milyen helyzetet éltek át, amikor bocsánatot kértek attól, akit megbántottak. Elmondták, hogy rossz érzés volt, amikor valakinek fájdalmat okoztak. Ezt követően relaxációs gyakorlattal a „Haragom kifújom, mint a cica nyújtózkodom! „folytattuk a foglalkozásunkat. Majd elmeséltem „Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat” c. meséjét, mely nagyon megérintette a gyerekeket. A foglalkozást közös beszélgetéssel folytattuk. Megbeszéltük, miért jó egy konfliktus után kibékülni és bocsánatot kérni. Ezt követően eljátszottuk a szeretetgombóc játékot. Legvégül leültek az asztalhoz és kiszínezték a munkafüzet 56.oldalán lévő színezőt, hallgatva Bagdi Bella: Hoponopo c. dalát.
Kellemes és vidám délelőttben volt részünk.
Ebben a hónapban is mind az öt csoportban dolgoztuk ki a hónap témáját: a megbocsátás gyakorlása. A csoportokban a téma bevezetése az aktuális mese elmondása, ami ebben a hónapban: Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat. A mese meghallgatása után minden csoportban átbeszéltük, miről szólt a mese, feltettük az aktuális kérdéseket, pl.: mit csinálnánk ha nekünk is lenne varázspálcája, mikor köszönünk meg dolgokat, mikor kérünk bocsánatot stb.. A pillangó csoport olyan színezőt színezett ahol az egyik gyermek bocsánatot kért a másiktól. A katica csoportba a gyerekek készítettek különböző méretű szíveket, amiben a pedagógus írta be amit a gyerekek éreztek a mese után. A mókus csoport gyermekei megbocsátás szíveket díszítettek. A maci csoportban a gyerekek lerajzolták, hogy ők hogyan kérnek bocsánatot azoktól akiket megbántottak. A süni csoportban a gyerekek közösen készítettek szívekből egy képet. A téma lezárásaként minden csoportban meghallgattuk a hónap dalát Bagdi Bella: Ho’oponopono.
A megbocsátás hónapjában a csoporttal kulcsszavakat kezdtünk el felsorolni, amelyek segítik a megbocsátás folyamatát. Ezek között szerepelt a szeretet, akarat, kedvesség és a hűség. A szavakat végül papírbatik technikájával oldották meg a tanulók csoportmunkában. Ehhez nagyobb A3 és A4-es méretben dolgoztak. Zsírkrétával felírták a választott fogalmat, majd kidolgozták a hátteret is, úgy, hogy legyenek fehér részek is. Ha ezzel megvoltak, összegyűrték a lapot és a vízfesték palettájából egy adott színnel felfestékezték az egész lapot. Így a fehéren maradt részek is színt kaptak. Végül nedves szivaccsal visszatöröltük a felesleges festéket. Kialakult a végleges kép.
A kis elsősök nagyon élvezték, amikor ezt a feladatot „játszottuk”. Jelentkezett az, akinek aznap támogatásra, szeretetre volt szüksége, Ő lett a töltelék, a többiek pedig átölelték, így jött létre a szeretetgombóc.
Pécsi Testvérvárosok Terei Ált.Isk.
2022. áprilisában a témánk a Megbocsátás volt a Boldogságóra program keretein belül. A Pécsi Testvérvárosok Terei Általános Iskola 6.a osztálya a következőképpen dolgozta fel ezt a témát, osztályfőnökükkel, Gyenge Zsolttal.
A tanulók összeültek egy csoportban. Először megbeszélték, kit, mikor ér sérelem. Mit jelent az, hogy feldolgozni a sérelmet. Hogyan lehet megbocsájtani? Mit éreznek, ha mérgesek, ha szomorúak. Kihez tudnak fordulni segítségért? Mit kell tenni akkor, ha igazságtalanságot tapasztalnak, éreznek magukkal szemben, vagy társaikkal szemben? Hogyan védik meg magukat és társukat? Ezek a kérdések nagyon fontosak az osztály életében és az egyének életében is.
Majd befejezetlen mondatokat húztak, ezeket nekik kellett befejezniük. A következők álltak a kis kártyákon:
Azért voltam legutóbb mérges, mert…
Nagyon haragudtam egyszer valakire, mert….
A megbocsátás szerintem…..
A harag az emberre….
Ha mérgesnek érzem magam…
Rám megharagudott egyszer valaki, mert…
Amikor rám mérges valaki….
A bocsánatkérés szerintem…
A barátság…
Magamra voltam mérges, mert…
Megbocsájtottam, mert…
Elnézést kértem, mert…..
Nagyon jól esett nekem, amikor…
Nagyon rosszul esett nekem, amikor….
A Boldogságóra elérte a kitűzött célját, a tanulók megértették a megbocsátás lényegét, és azt is, hogy ez nem könnyű, de járható út az ő életükben is.
Pécsi Testvérvárosok Terei Ált.Isk.
2022. áprilisában a témánk a Megbocsátás volt a Boldogságóra program keretein belül. A Pécsi Testvérvárosok Terei Általános Iskola 6.a osztálya a következőképpen dolgozta fel ezt a témát, osztályfőnökükkel, Gyenge Zsolttal.
A tanulók összeültek egy csoportban. Először megbeszélték, kit, mikor ér sérelem. Mit jelent az, hogy feldolgozni a sérelmet. Hogyan lehet megbocsájtani? Mit éreznek, ha mérgesek, ha szomorúak. Kihez tudnak fordulni segítségért? Mit kell tenni akkor, ha igazságtalanságot tapasztalnak, éreznek magukkal szemben, vagy társaikkal szemben? Hogyan védik meg magukat és társukat? Ezek a kérdések nagyon fontosak az osztály életében és az egyének életében is.
Majd befejezetlen mondatokat húztak, ezeket nekik kellett befejezniük. A következők álltak a kis kártyákon:
Azért voltam legutóbb mérges, mert…
Nagyon haragudtam egyszer valakire, mert….
A megbocsátás szerintem…..
A harag az emberre….
Ha mérgesnek érzem magam…
Rám megharagudott egyszer valaki, mert…
Amikor rám mérges valaki….
A bocsánatkérés szerintem…
A barátság…
Magamra voltam mérges, mert…
Megbocsájtottam, mert…
Elnézést kértem, mert…..
Nagyon jól esett nekem, amikor…
Nagyon rosszul esett nekem, amikor….
A Boldogságóra elérte a kitűzött célját, a tanulók megértették a megbocsátás lényegét, és azt is, hogy ez nem könnyű, de járható út az ő életükben is.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Az áprilisi boldogság órán „A megbocsátás gyakorlásáról” beszélgettünk a gyerekekkel. Mi történik akkor, ha megbántunk valakit? A gyerekek felsorolták sérelmeiket, érzéseiket, csalódottságaikat, mikor megbántották őket. Beszéltünk arról is, hogy milyen érzés megbocsátani valakinek. Ezt követően a megbocsátó bőröndbe írták, rajzolták rossz élményeiket, fájdalmas csalódásaikat, végezetül megbocsátó szavakkal fejeztük be az órát.