Mindenkinek van megbocsátanivalója. Mese és beszélgetés utáni ölelés.
Megbocsátás
Magdolna Teréz Miklósné Biliczki
A relaxációs gyakorlat után megtanultuk a megbocsátás hónap dalát. A „ho’oponopono” szó nagyon tetszett nekik. Ebből kiindulva kerestünk további varázssavakat is a gyerekekkel, amíg eljutottunk a kérlek, köszönöm, bocsáss meg szavakig. Beszélgettünk arról, hogy ki miért kért már bocsánatot, és milyen érzés volt nekik, ha megbocsátás nyertek.
Ezt követően a „Tündéri bocsánat” c. mesére került sor.
Körben ülve megbeszéltük, hogy ha lenne varázspálcánk, mit varázsolnánk vele és végiggondolták, hogy van-e valaki, akitől bocsánatot kellene kérjenek valamiért.
A foglalkozás lezárásaként a nyolcadik lépcsőfokra kerülhetett a megbocsátás jele.
Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium , Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola
A boldogság egyik legfontosabb forrása : a megbocsátás.
Meghallgattuk a Három csibe című mesét, majd megbeszéltük, hogy kit milyen bosszúsás és sérelem ért a történetben. Beszélgettünk a megbocsátó kiscsibéről is, arról is, hogy ki milyen terhet visz. Ezeket a sérelmeket hogyan lehetne letenni (megbocsátani). Beszélgettünk az érzésről, amely akkor alakul ki az emberben, ha megbocsát valakinek. A beszélgetés végére elértünk a szeretet kifejezéséig. Aki szerette volna, annak csoportos öleléssel adtuk át a szeretetünket.
Helyszín: Szapáry utcai óvoda
Csoport: Levendula, vegyes csoport, 3-7éves korosztály
Feltöltő: Katona-Timár Nikoletta, óvodapedagógus, Nagy Zsoltné óvodapedagógus
Április hónap témája: A megbocsátás gyakorlása
„Ha valakit megbántottál akit szeretsz, Meséld el szíved súlyát, könnyebb lesz neked.”
Kire haragszol-gyakorlat!
A mindennapi konfliktushelyzeteket felidézzük, nézeteltéréseket felszínre hozzuk.
-Nevezzék meg azt a személyt aki megbántotta őket.
Jó lenne ha meg tudnánk neki bocsátani.
– Soroljuk el ennek a személynek a jó tulajdonságait.
Mondjuk el hogy mit szeretünk benne és milyen jó lenne, ha a jó tulajdonságaiból többet adna nekünk.
Bábjáték: A süni, a mókus és a mackó története. Boldogságóra kézikönyv 177.old.
Naplezáró beszélgetés során beszélgetünk arról, miért fontos a megbocsátás.
-Mit érzel olyankor?
– Meddig tarthat egy érzés?
Megbocsátás nap kijelölése.
Kimondott és ki nem mondott sérelmek. Minden hónapban kijelölünk egy napot amikor mindenki elmondhatja a sérelmét. Ezen a napon minden szívből jövő bocsánatkérést, megbocsátást elfogadunk. Megkereshetjük azt, akiről azt gondoljuk haragszik valamiért. Öleléssel pecsételjük meg a békét.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Nehéz téma óvodáskorban a megbocsátás, egyben mégis könnyű. Valahogy minden magyarázat nélkül, gyermeki természetükböl fakadóan sokuknak természetes a megbocsátás. A varázsszavakat szinte kivétel nélkül használják. A bocsáss meg és a sajnálom használata alapvető számukra. Ezért szivesen játszanak társaikkal. Fontos hogy képesek legyenek később is kultúráltan kezelni a konfliktus helyzeteket. A szituációs játékok segítettek a gyerekeknek a keletkezett feszültségek oldását. Egyik kedvenc daluk a hónap dala, melyet más alkalmakkal is szivesen hallgatnak.
Az áprilisi boldogságórát „Az izom feszülésének és ellazulásának tudatosítása” relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd elénekeltük a hónap dalát. Felidéztük a tavalyi évben megismert „A megbocsátás jele” című történetet. A tanulók emlékeikben kerestek olyan szituációt, mikor valakit megbántottak, és megbeszéltük a megbocsátás lépcsőfokait is.
A konkrét szituációkhoz néhány soros levelet is írtak, akinek belefért az idejébe, kisebb illusztrációt is készített a szereplőkről.
Ezután azt a feladatot kapták tanulóim, hogy értelmezzék az alábbi mondatokat:
Szabadítsd fel magad a harag terhe alól!
Tedd le végre a mázsás súlyokat, amiket cipelsz!
Tapasztald meg a megbocsátás felszabadító erejét az életed minden területén!
Az óra végén meditáció következett.
A megbocsátás a mindennapok nagyon fontos része, akarva-akaratlanul bánthatunk meg számunkra fontos embereket. Miután tudatosult a megbántás, illő a bocsánatkérés. A gyerekekkel megbeszéltük, hogyan tudunk megbántani másokat, hogyan tudjuk jóvá tenni, a bocsánatkérés nehézségeiről. A tanulók egy-egy bocsánat kérő levelet írtak a egy megsértett ember részére.
MSZC Gépészeti Szakközépiskolája
Az óra legelején mindenki egy kavicsot kapott, amit egész órán fogni kellett. Ráhangolásként a düh, harag hatását figyeltük meg a lenti youtube videón keresztül. Megoldás a szeretet volt és a felejtés.
Szófelhőt készítettünk, mi jut eszünkbe a megbocsátásról. Végiggondoltuk, ki kit bántott meg utoljára. Majd arra a témára tértünk át, ki hogyan szereti, igényli, hogy tőle bocsánatot kérjenek tőle. Összegyűjtöttük, mi a megbocsátás előnye, miért tesz jót.
A megbocsátáshoz kell a megértés. Közös pontok kereséséhez a segédanyagban található Vonaljátékot játszottuk.
Felolvastuk a Mese a megbocsátásról c. tanmesét, levonva a konklúziókat.
Levezetésképpen a Kowalsky meg a Vega Varázsszavak c. dalát hallgattuk meg, illetve énekeltük vele a refrént.
Óra végén megállapítottuk, hogy a kezünkben tartott kavics akadályként szimbolizálja az el nem engedett haragot, neheztelést. Kértem őket, hogy vagy adják vissza, vagy ha hazaviszik, eldobva engedjenek el olyan sérelmeket, amiket eddig hordoztak.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
A megbocsátás gyakorlása
„A harag egyike azon érzéseknek, amelyekkel csak az időnket pocsékoljuk. …a haraggal csak magadat bünteted. …”
(Mark Twain)