A boldogságóránk elején egy kalandos utazásra indultunk Hawaii szigetére, Bagdi Bella : Repülj velem zenéjére. A szigeten a szigetlakóktól egy különös varázsszót tanultunk meg a Hooponopono-t. A szó jelentése : a hibát kijavítani. Ebben segítenek a sajnálom, a köszönöm, a kérlek bocsáss meg és a szeretlek varázsszavak .
Az utazás után, a szigeten a gyermekek megismerhették a négy barát a süni, a mókuska, a nyuszi és a mackó történetét. A mese , amelyben a kis barátok megbocsátottak a mindig baj keverő süninek- segítette a megbocsátás fontosságának a megértését. Ezt követően vissza repülve az óvodába a gyermekek örömmel színezték, díszítették a megbocsátás ajándékát ábrázoló színezőlapokat és fogalmazták meg kis üzeneteiket azoknak a barátoknak, családtagoknak akiket véleményük szerint megbántottak. Hangulatteremtő zenének, meghallgattuk a hónap dalát : Bagdi Bella: Hooponopono-t.
Megbocsátás
Boldogságóránkat a „Hervad a virágom, éled a virágom…” és a „Meglengetem a karom..” relaxációs gyakorlatokkal indítottuk.
Ezt követően egy varázsszőnyegen Bagdi Bella: Repülj velem … zeneszámára elrepültünk Hawaii szigetére, ahol a szigetlakók különleges varázsszavakkal (sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek) ajándékoztak meg bennünket. A varázsszavakat egy játék során ki is próbáltunk. A játék lényege az volt, hogy a varázsszavak valamelyikével kellett sajnálatunkat, bocsánat kérésünket, vagy éppen köszönetünket egymásnak kifejezni. A játék során a gyermekek figyeltek egymásra, figyeltek arra, hogy ne maradjon ki senki közülük. A játék után kötetlen beszélgetést kezdeményeztem a megbocsátásról. Beszélgettünk az érzelmeinkről akkor amikor mi követünk el hibát és felismerjük azt, vagy akkor amikor nekünk okoz valaki fájdalmat. Elmondhatták melyek azok a varázsszavak, amelyeket ők ilyen helyzetekben a leggyakrabban használnak. A beszélgetés során olyan lelkesedés, motiváltság kerítette őket hatalmába, hogy a tervezett mesét későbbre kellett halasztanunk. Egymást meghallgatva, sorban osztották meg gondolataikat élményeiket a megbocsátással kapcsolatban. Boldogságóránk zárásaként lerajzolhatták képzeletbeli „Megbocsátás -állatkáikat” Ez az állat-már ha valóban létezhetne, szükség szerint segíthetne egy -egy hiba kijavításában.
A rajzkészítés közben meghallgattuk a hónap dalát : Bagdi Bella: Ho’oponopono-t.
Én hálásan köszöntem Nekik ezt az igen tartalmas -és számomra is mindig érzelmekben gazdag közös tevékenységet! ❤️💙
Relaxáció és hosszas beszélgetés után megszülettek a bocsánatkérő üdvözlőlapok, melyek személyesen átadásra is kerültek.
Az órát Mark Twain tankönyvi idézetével kezdtük. Ráhangolódásként felolvastam A megbocsátás jele című történetet, majd arról beszélgettünk, kivel történt már meg, hogy megbocsátott egy embertársának, és hogyan tette ezt.
Az óra következő részében megvitattuk, hogyan érdemes gyakorolni a megbocsátást, majd a táblára – egy egyszerű gondolattérképet készítve- a témával kapcsolatos fogalmakat írtunk fel.
Csécsei Gézengúz Óvoda és Bölcsőde
A megbocsátás képessége nem megy könnyen, de ha elsajátítod, akkor testileg-lelkileg egészségesebb és boldogabb leszel. Ezt az érzést próbáltam meg átadni és megértetni óvodásaimmal az áprilisi boldogságórán. Sokat beszélgettünk a varázsszavakról, azok hatásairól, használásáról, fontosságáról. Bezzeg Andrea havi meséjén keresztül könnyebb volt a témát elmagyarázni, a végén megbeszéltük a kérdéseket, kérdeztem őket, ha nekik lenne varázspálcájuk mit csinálnának vele? Boldogságórák alkalmával nagyon szeretem, hogy megnyílnak a gyerekek, olyanokat is elmondanak, amiket egyébként a hétköznapok során nem biztos. Felidéztek olyan történéseket, hogy a testvérükkel vesztek össze, vagy éppen anyukájuk haragudott rájuk valamiért. Megbeszéltük miért történtek ezek a dolgok, és azt is, hogyan tudtak megbocsátani, vagy ők hogyan kértek bocsánatot az adott szituációban. Ezek után lerajzolták bocsánat állatukat, érdekes volt látni, hogyan jelenik meg fantáziájuk és kreativitásuk a rajzokon keresztül. A legmeghatóbb pillanat számomra viszont a boldogító levél volt. Olyan jó volt hallgatni őket, miután lerajzolták melyik boldogságóra pillanatra emlékeznek vissza a legszívesebben, milyen élmények, tapasztalások voltak rájuk a legnagyobb hatással. Nem is gondoltam volna, hogy meseolvasásommal ennyire át tudom adni az érzéseket, többen is ezt rajzolták le, nekem nagyon jól esett. Nézegettünk régebbi boldogságórákról képeket, olyanokat is, amik több mint 1 évvel ezelőttiek és mosolyogva vették észre a képeken a már elballagott pajtásaikat. Eljátszottuk a Jön a zombi c. játékot. Ez annyira tetszett nekik, hogy utána szabadjáték során, és a hét során többször is játszották egymással. Az árnyjáték nagyon elnyerte tetszésüket, ebbe egy kicsit belecsempésztük a Föld napját is, megemlítették az egyik kerek tárgyról mikor nagyobb lett, hogy úgy néz ki, mint egy bolygó. A többi tárgyat is ügyesen hasonlították valamihez. A varázsszavak használata biztosan velünk marad a hétköznapok során is.
Ebben a hónapban a megbocsátás gyakorlása témát dolgoztuk ki, mind az öt csoportban. A foglalkozások során minden csoportban megismerkedtek a hónap meséjével Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat. A mese után megbeszéltük a gyerekekkel, hogy miért fontos a megbocsátás, a gyerekek a saját szavaikkal fogalmazták meg, hogy mit éreznek amikor haragszanak valakire, és hogy milyen fontos a megbocsátás, milyen jót tesz a szívünknek. A varázsszavak nagyon sokat jelentenek nekünk sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek. A pillangó, katica és mókus csoport a munka füzetből választottak feladatot, a gyerekek színezhettek, majd lerajzolhatták, hogy milyen arc kifejezésük lesz ha megbocsájtanak valakinek. A süni csoport gyermekei körbe ültek, minden gyermek elmondhatta a mellette lévőnek, hogy sajnálja ha megbántotta valamivel, majd ölelkeztek.A maci csoport gyermekei lerajzolták, hogy milyen az igazi megbocsátás számukra. A hónap dalát közösen énekelték a gyerekek.
A megbocsátás gyakorlását, mi beszélgetőkörrel indítottuk, mely alkalommal feltártuk, hogy mit is rejt magába, ez a szó.
Hogyan is tudunk megbocsátani, hogyan kell bocsánatot kérni és miért van rá szükség.
Az első osztályban, felszínre kerültek esetek (pl.: elvették a játékát és eldobták), ezeket megbeszéltük, mit kellett volna akkor tenniük, illetve most ebben a pillanatban mit tehetnek.
Az okozó kisfiú a helyzet megbeszélése után, bocsánatot kért. Azt mondta, hogy ez számára nem volt könnyű, de most jobban érzi magát.
Igen, ezt is meg kell tanulnunk.
Ezt követően meghallgattuk Bagdi Bella Hooponopo számát, mely minden korosztályt megnyugtat. (https://www.youtube.com/watch?v=kfTK60VE3sI )
Az első osztályosokkal elkészítettük az ő segítő kis állatkáját, aki útmutatást és segítséget nyújt a nehéz időszakban. Volt, aki arról mesélt, hogy az ő tehene, azért sárga, mert abban van a varázslat, ami őt segíti.
Az egyik kisfiú ezt mondta az állatkájáról: megtanít bocsánatot kérni és segít megenyhíteni, azt, akit megbántotta vagy aki megbántotta őt.
Nagyon okos és bölcs dolgokat mondtak az ő kis állatkájukról.
A negyedik osztályosokkal egy tervet készítettünk, hogy ők hogyan látják a megbocsátás menetének útját.
Volt, aki piramisban, volt, aki dalban, volt aki rappelve képzelte el a bocsánatkérést.
Olyan tanítványom is akadt, aki egy történet leírásával kidolgozott egy megbocsátási tervet.
Nagyon ötletes és kreatív megoldások születtek.
Nagyon élveztem, és örömmel hallgattam, ahogy meséltek a gyerekek.
A Föld napi megemlékezésünk alkalmával pedig megbocsátottunk azoknak, akik kárt tesznek a Földünk értékeiben és imádkoztunk, azért hogy az ő hozzáállásuk megváltozzon.
Ezen alkalomból az egész iskolát bevonva egy hatalmas földet festettek a 8.osztályos lányok meghallgattuk a Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért (https://www.youtube.com/watch?v=5kWhPeVkiaw ) dallamait, miközben egy teamécsest helyeztek az osztályok tanulói a kontinensek körvonalaira ,ezzel támogatva a Föld tisztaságát, fényét.
Nagyon megható volt.
A hatodikosok a Boldogító levél témát választották: levélben leírták, hogy a boldogság órákon melyik feladat tetszett nekik a legjobban, melyik volt a legérdekesebb, a legviccesebb, a legemlékezetesebb.
A megbocsátás mindennapjaink része, hiszen minden nap kezdetén megbeszéljük a gyerekekkel a szabályokat a csoportszobában és ennek zárásaként megkérjük őket, hogy használják a varázsszavakat, melyek a „Kérem szépen!”, „Köszönöm szépen!”, „Sajnálom, kérlek bocsáss meg!”, „Ne haragudj!”.
Annak ellenére, hogy ismerik a szabályokat, nincs olyan nap, hogy valamiért ne kelljen bocsánatot kérni a másiktól. Jó volt látni, hogy már a kiscsoportosok is szépen használják a bocsánatkérő kifejezéseket.
Ráhangoló tevékenységként jó volt összegezni, mit is jelent nekünk a Boldogságóra. Nehezen tudtak visszaemlékezni az ovisok, mit is csináltunk az elmúlt hónapokban, de kis beszélgetést és rávezetést követően olyan mondatok születtek, mint:
– Én azt szeretem legjobban a Boldogságórában, hogy megtanuljuk, hogyan kell egymással kedvesnek lenni.
– A legkedvesebb emlékem a Boldogságórákról a rajzolás, gyurmázás és a meditáció.
– A legviccesebb Boldogságórás pillanat a grimaszolás volt.
– A legemlékezetesebb Boldogságóra az volt, amikor köszöntöttük egymást és megküzdöttünk a zálogainkért.
– A legmeghatóbb élményem a Boldogságórával kapcsolatban a Hála témakörhöz kapcsolódott, mikor együtt énekeltük a Szép nap, ölelj át… c. dalt.
A bocsánat állataink elefántok, rókák, lovak, tigrisek, teknősök, kacsák és delfinek lennének.
Meghallgattuk a Gyújt egy gyertyát a Földért c. dalt, mely jól beillett a Föld-napi témahetünkbe is. Videó ugyan nem készült arról, hogyan üdvözölnénk egy másik ország lakóit, de nagyon ötletes megoldások születtek a pacsizástól a meghajláson át a popsiösszeütköztetésig.
Elkészítettük az ablakainkat is a megbocsátáshoz. Nagyon élvezték a nagycsoportos lányaim. Igazán kreatív munkák születtek. Viszonylag egyszerű elemeket kellett rajzolni (nap, felhő), nem okozott gondot kiteljesedni.
Beszélgettünk a szélfajtákról, gyakoroltuk a ki-be légzéssel a „sz” hangot, fújtunk papírfecniket, mely gyakorlatok anyanyelvi játékként, légzőgyakorlatként is jól funkcionáltak.
Sajnos a héten sokat esett az eső, így volt időnk az Árnyjátékot is kipróbálni, melyet már ismertek, hiszen a mackók előbújásakor, februárban már játszottunk ilyet. Nagyon élvezték, mindenki ki szerette volna próbálni magát.
Beszélgettünk Bocsánat családról is. Elkészítettem fonalból a családtagokat és jó kis szituációs gyakorlatot kerekítettünk a feladatból. Én játszottam a szülőket, a gyerekek a gyerekeiket és vicces helyzetekkel eljátszottuk, milyen párbeszédet folytatnának reggel oviba érkezésig egymással.
Természetesen végül a Boldogság várába vezető lépcsősorra felkerült a Megbocsátás jele is.