A megbocsátásról beszélgettünk Lola és Lili meséjén keresztül a Kerekerdőben. Majd énekeltünk és tancoltunk a „Ha boldog vagy tapsolj a kezeddel” dalra, végén pedig relaxáltunk Bagdi Bella Hooponopono dalára.
Megbocsátás
Ez a téma az iskolai életben rendszeresen előfordul. Érveltünk, vitáztunk, hogy megbocsátani vagy bocsánatot kérni nehezebb-e. Illetve az adott helyzeteket szituációs gyakorlatok formájában dolgoztuk fel a nem érintett felek segítségével. Volt aki ilyenkor meg tudott bocsánati azonnal, de voltak akik nem. Megbeszéltük milyen volt kívülről látni ezt a helyzetet, illetve azt is, hogy mit éreztek a szereplők abban a helyzetben.
Április hónapunk is nagyon mozgalmas volt!
Sokat beszélgettem a gyerekekkel az osztályokban , hogy volt- e már olyan helyzetben , hogy meg kellett bocsátania? Szinte minden gyermeknél előfordult! Viszont fordítva is, hogy egy gyermek tett egy nem túl helyes dolgot és a a szüleinek , vagy barátainak kellett megbocsátania.
22- én énekeltünk a Földért! Az egész alsó tagozatunk részt vett!
Köszönjük szépen a hónap dalát!
Tildy Zoltán Általános Iskola
Szeghalom
Konczné Szabó Szilvia!
Erre a témakörre egy kis cetlire mindenki leírta a sérelmét, dühét, szomorúságát – azt, amitől megszabadulna, ami teher, amit elengedne. Tanítóként én is leírtam a saját gondomat.
Majd héliumos lufit engedtünk fel az égbe, azzal jelképezve, hogy a megbocsátás, elengedés útjára lépünk. (Sajnos a cetliket nem lehetett beletenni/rátenni a lufira, mert a hélium nem bírta volna el azt a súlyt.)
A hónap témája a Megbocsátás gyakorlása, melyet relaxációs gyakorlattal kezdtünk. Meghallgattuk a hónap dalát. Beszélgetőkör keretében elmondták a gyerekek, hogy mit jelent számukra a megbocsájtás, mikor van szükség megbocsájtásra. A beszélgetéssel célunk volt, hogy a gyerekek értsék meg, hogy a megbocsájtással elsősorban maguknak tesznek jót. Ha hibáznak, ismerjék el, tudjanak bocsánatot kérni, és megbocsájtani. A Tündéri bocsánat című mese szorosan kapcsolódott a témához és elmélyítette a beszélgetés tartalmát. A hónap feladatának elvégzésén kívül kedvelt tevékenységükké vált a gyerekeknek a varázsszavak című játék is. A hónap feladatában aktívan minden gyermek részt vett, nagyon kreatívan voltak a saját bocsánat-állatuk elkészítése során és ezt a konfliktus, vitás helyzetek megoldásához egész hónapban alkalmaztuk. A foglalkozást záróénekléssel fejeztük be.
A megbocsátás gyakorlása
A foglalkozás kezdetén meghallgattuk a Ho’oponopono c. dalt, amelyet már ismertek a gyerekek és nagyon kedvelnek. Jó motiváció volt ez a dal a foglalkozás folytatásához.
Beszélgetés a varázs-szavakról: mikor mondhatjuk, kinek mondjuk, melyik mikor hatásos?!
A szavaknak teremtő erejük van, az emberi kapcsolatok javíthatók, szebbé tehetők általuk. Kifejezhetjük velük érzéseinket, hálánkat, gondolatainkat, színesebbé tehetjük velük kapcsolatainkat.
Hosszasan tárgyaltuk a bocsánatkéréseink történeteit, abban egyetértettünk, hogy megbocsátani könnyebb, mint kérni a bocsánatot! Ötleteket adtak egymásnak a gyerekek, hogy ki hogyan szokta ezt tenni.
Egy nagyon aranyos story: a kisfiú az apukájától leste el – amikor „rosszat csinál apukám és anyukám haragszik, apa szó nélkül elmosogat.
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
Az óvodai csoportban szinte naponta többször is előfordul, hogy a megbocsátás képessége fontos elemet tölt be az együtt töltött időbe. Próbáljuk a gyerekeket a kezdetektől arra nevelni, ha valakit megbántassz kérj tőle bocsánatot! Ez fontos a pozitív beállítódásunkhoz, fontos a harmóniánkhoz!
Mindenképp személyiségfejlesztő hatással bír, mindegy hogy a megbocsátott vagy a megbocsátó oldaláról. Egy mesével kezdtem a foglalkozást, melynek Tündéri bocsánat volt a címe! A mesét követően megbeszéltük, a gyerekekkel ,akik a nap folyamán konfliktusba kerültek egymással, hogy itt mégegyszer bocsánatot kérhetnek egy nagy öleléssel a végén, sok ölelgetős mondókánk van, el is játszottunk mellé párat! Majd körbe ülve a varázsszavak játékot is eljátszottuk, minden kisgyereket bevontam a játékba, aki már sorra került kapott egy színes tulipánt maga elé.
Csemete liget Napközi otthonos Óvoda
Április hónapban talán a gyerekekhez legközelebb álló témát dolgoztuk fel, a megbocsátást.
Minden cinege csoportos kisgyermek tudott mondani olyan szituációt, történetet, amikor meg kellett valakinek bocsátani a csoportban, mert olyat tett vele.
A mese, a mondóka beépítése örömmel töltötte el a gyerekeket.
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
A megbocsátás ritusai a múltban és napjainkban. Hogyan kértek bocsánatot elődeink és hogyan kérünk ma bocsánatot.
Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Papp Gáborné
Foglalkozás témája: A megbocsátás
A foglalkozás célja: A megbocsátás megismerése
1. Motiváció: Elbújt állatok megkeresése: süni, mókus, maci, nyuszi
2. Mozgásalapú bevezetés: Mondjuk el és mutassuk is amit az erdei állatokról tanultunk: Szúrós gombóc…., Mogyoró mogyoró….., Mackó mackó ugorjál…, Nyuszi fülét hegyezi….
3. Téma feldolgozása mesével: Süni és barátai
4. Beszélgetés a meséről.
5. Feladat: Süni készítése gyurmából és fogvájóból
6. Az elkészült sünik elhelyezése a megbocsájtás erdejében.
7. Lezárás: Megbocsátás gyakorlása- (nagy ölelés)