Gyerekhét alkalmával nagy öröm a gyerekek számára, hogy egész nap az udvaron van lehetőség az ugrálóvárat birtokba venni. Vidám perceket töltenek el benne közösen, ami a testmozgás egy örömteli forrása.
A KRESZ pálya jó lehetőség a közlekedési ismeretek bevezetésére, gyakorlásra és természetesen a testmozgásra is.
Testmozgás
Osztályomnak erőssége a mozgás. Szeretik a testnevelésórákat, a kihívásokat, a labdajátékokat, versengéseket. Ebben a hónapban sokat tettünk azért, hogy még többet mozogjunk.
Elmondhatták a gyerekek a véleményüket, miért tartják fontosnak a testünk edzését, milyen hatással van rájuk a mozgás. Kitölthettek egy feladatlapot, amelyen jelölhették 1-10-es skálán, mennyire szeretik a mozgást; bekarikázhatták képeken, hogy mely sportokat kedvelik; felsorolhatták, a mozgás jótékony hatásait.
Többször indítottuk a napunkat a Bagdi Bella „Jól érzem magam boogie című dalára, vagy jógáztunk, hogy reggel felfrissülve indítsuk a napot.
10 napon át testnevelésórán vagy délutáni szabadidőben 1-1 kihívást teljesítettünk (célbadobás, kötélhúzás, váltóverseny stb.), a verseny végén meghirdettük a nap győztesét. Kiderült ki a leggyorsabb, legerősebb, legkitartóbb, legcselesebb az aznapi küzdelemben.
Rajzos alkotásokkal is kifejeztük mozgás iránti szeretetünket. Mozgó, futó, tornászó figurákat színeztünk, hogy jutassuk el a hírt minden testrészünknek: Mozogni jó! Még le is utánoztuk ezeknek a mozgó rajzfiguráknak a mozgását.
Az egyik napon Zöldség – gyümölcsnapot tartottunk. Zöldségek képeit színeztük, kivágtuk, megneveztük őket. Majd szív formába rendeztük, jelképezve, hogy a zöldségfogyasztás jót tesz az egészségnek. Gyümölcsök képével is játszottunk, „Ki vagyok én?” kitaláló játékot. Egy tanuló feje fölé emeltünk egy képet, ő azt nem láthatta, hogy mit ábrázol, ki kellett találnia. Úgy kérdezgette a társait, hogy ők csak igennel vagy nemmel felelhettek neki, mint a barkochba játékban. Így kellett megfejtenie, hogy ki ő, melyik gyümölcs. Nagy gyümölcskvíz játékban (You Tube) próbára tették a tudásukat a gyerekek, felismerik-e a gyümölcsöket, ha csak kis részletet látnak belőle. Az ismertebb gyümölcsöket minden játékos, de az élen járók, a ritkábban fogyasztott gyümölcsöket is felismerték. Az egres azonban mindenkin kifogott. 😊
Az iskolai gyermeknapon remek programok vártak bennünket, egész nap mosolyt csalva a gyermekarcokra. Ezen a napon sem volt mozgásban hiány! A napot reggeli tornával indítottuk, együtt mozgott az egész iskola apraja-nagyja. Vidám fotókellékeket készítettünk: szemüvegeket, kalapokat, koronákat, bajuszokat, ezeket arcunk elé rakva készítettük el osztályképünket. Az udvarunkra érkezett egy tűzoltóautó, a gyerekek megnézhették a tűzoltók felszerelését, beülhettek a járműbe, megküzdhettek a tűzoltók erővágójával. A nap legnagyobb kedvence az udvaron felállított ugrálóvár volt. Elmentünk egy városi játszótérre is, ahol minden eszközt kipróbáltunk. Délután folytatódott a móka. Fagyizni is voltunk, utána népi ügyességi játékokat próbálhattak ki a gyerekek. Az arcfestés sem maradt el.
Május 29-én, a Kihívás napján teljesítettük a „Boldog mozgás” kihívást. Iskolánk előtt álló téren körbehaladtunk különböző mozgásokkal: kézfogással, táncolva, lassított felvételt utánozva, vonatozva, hullámvonalban, hátrafele járva, óriás járásban, versenyfutással, csukott szemmel, baráti cosportokban tengerészjárásban.
Élményekkel gazdagodva búcsúztunk ettől a hónaptól!
Május a testmozgás hónapja, ebben a hónapban a gyerekek kedvenc tevékenysége került középpontba, a sok mozgás, kirándulás. A gyerekek nagyon szeretik a mozgásos játékokat, így autizmussal élő kis csapatunk is szívesen jár a konduktori fejlesztésekre és velünk is a tornaterembe. Anyáknapi ünnepségünk idén rendhagyó volt, mozgásos feladatokkal, mely a bizalomra épült a mi csoportunkban kialakított akadálypályán, ahol csukott szemmel a gyermek édesanyját, vagy édesanya a gyermekét vezette át az akadályokon, majd megérkeztek szívecskeszigetre. Mindezt a hónapban egy tóparti séta és esős idő révén egy játszóházas mozgásos kiruccanás is feldobta, ahol igazi erőpróba volt a sok bújás, mászás, futás, csúszás mosollyal, nevetéssel karöltve. A mozgalmas májusunkat egy közös, évvégi sétával és fagyizással zártuk kis ovisainkkal.
A csoportba járó gyermekeink nagyon szeretik az udvarozást, igazán mozgásos csoport a miénk és mondhatom hogy a mindennapjaink része a testmozgás.
Mészárosné Ádám Andrea
óvodapedagógus, óvodaigazgató-helyettes
Maglódi Napsugár Óvoda
Nyuszi csoport
A 2023-24-es tanévben is szeretettel folytattuk a boldog ovi programot. A foglalkozást egy relaxációval kezdtük, Bagdy Emőke: Malomkörzés az „Egy-kettő-három-négy” mondókával melegítettünk be. Folytattuk a „Tűz-Víz repülővel” és a Bezzeg Anna: A lusta király mesével.
A mozgás jelentős szerepet tölt be intézményünk életében, hiszen pedagógiai programja is e köré épül. Minden területet érint és fejleszt, jelentős szerepe van továbbá a társas kapcsolatok és az együttműködés fejlesztésében.
Levezetésképpen beszélgetőkör kialakítása, kinek mi a kedvenc sport tevékenysége. Ki mire jár? Hiszen a csoportban szinte minden gyermek részt vesz különóra keretein belül illetve az óvoda szervezésében, tánc, foci, úszás órákon.
Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Papp Gáborné
Foglalkozás témája: Testmozgás
A foglalkozás célja: A mozgás örömének átélése
1. Motiváció: Bagdi Bella jól érzem magam c. dalára mozgásutánzás
2. Mozgásalapú bevezetés: Ha jó a kedved üsd a tenyered c. dal éneklése és mozgásutánzás
3. Téma feldolgozása mondókával: 1,2,3,4, nézd a kezem égig ér…
4. Tűz, víz, repülő játék
5. Lufi a magasban játék
6. Kötélhúzás
7. Lezárás: Vigyázz a várra játék
A Jól érzem magam boogie meghallgatásával kezdtük az órát. A gyerekek táncoltak rá. Köröket alkottak (csak fiúk, csak lányok, majd közös kör), teljesen maguktól.
Ezuán megbeszéltük, milyen jó táncolni. A mese meghallgatás aután sokat beszélgettünk a mozgás jótékony hatásáról. Nagyon szeretnek focizni, az mindennapos nálunk. Kiszíneztük a cicát , majd kimentünk az udvarra, és a kedvenc mókusos játékukat játszottuk. Mindenki vidámabb, frissebb lett az óra után.
A május rendkívül izgalmas volt számunkra, mivel a Jobb Veled a Világ Alapítvány felkért minket, hogy fogadjunk egy dániai szakértői csapatot, akik Aaalborg városában szeretnék bevezetni a boldogságórákat. Hatalmas megtiszteltetésnek éreztük, hogy meglátogatnak minket és megnézik milyen nálunk egy boldogságóra.
A látogatást megelőzően izgatottan terveztük meg az órát a csoportommal és együtt találtuk ki ” Mágikus foci” című játékot.
Nagy volt az öröm, amikor az órán Bagdi Bella is megjelent, nem tudtunk róla, hogy eljön. El sem tudom mondani, hogy mekkora boldogságot okozott az, hogy együtt táncoltunk és énekeltünk Bellával a „Jól érzem magam boogie” című dalára! Ezt a napot soha nem fogjuk elfelejteni!
Thomas Overgaard, Anders Moller és Soren Andersen dán szakértők, valamint Jozifek Zsófia, a Boldogságóra program szakmai koordinátora az iskolánk látogatását egy néptáncóra megtekintésével kezdte, ahol Kovács Zsuzsa néptánctanárunk fergeteges csángó körtáncot tanított a gyerekeknek és a táncba a vendégeket is bevonta, így tökéletesen megalapozta a jó hangulatot és a ráhangolódást a boldogságóra ’Testmozgás’ témájú órájára.
A boldogságórát egy közös „Szinkronlégzés” gyakorlattal kezdtük. Ezután átismételtük az előző hónap témáját, ami nem más volt, mint a „Megbocsátás”, majd megbeszéltük a boldogság és a testmozgás közötti összefüggéseket, és azt is, hogy mennyi testmozgásra van szükségünk ahhoz, hogy a boldogságot okozó endorfinok felszabaduljanak a testünkben. Az elmélet megbeszélése után, Bagdi Bella „Jól érzem magam boogie” című dalára táncoltunk és mozogtunk, amiben a dán szakértők is örömmel részt vettek.
Az órát az iskolaudvaron folytattuk, ahová a gyerekeknek kreatív módon kellett kijutniuk. A közeledő Kihívás Napja alkalmából a diákok lassított felvételben, hátrafelé menet, cigánykerekezve, csukott szemmel, táncolva és más mókás módokon értek el a kviddics pályára. Itt egy új, az 5. a osztállyal közösen kitalált játékot, a „Mágikus focit” játszották habszivacskardok és egy labda segítségével. A cél az volt, hogy minél többször juttassák a labdát az ellenfél kapujába. Minden csapatban volt egy játékos, aki mágikus erővel rendelkezett és 5 másodpercre leállíthatta a játékot. A diákok nagyon élvezték a játékot, és élőben tapasztalhatták meg a testmozgás által felszabaduló boldogsághormonok hatását.
Az eseményt a „Stabil vagyok, mint egy hegy” meditációval zártuk.
Idézetek kiosztása, megbeszélése, vélemények megfogalmazása. A testedzés és a sportolás jótékony hatásainak megfogalmazása. Világnapi móka májusban – általuk választott világnapról plakát készítése. Testmozgás ábrája –POSZTER készítése a gyűjtött szavakból. Az órát az Evolúciós játékkal fejeztük be, amit nagyon élveztek a diákok.
Boldogságóra: Május – A testmozgás téma
• Foglalkozást kezdő relaxáció:
„Összehangoló 1, 2 (indiánszökkellés)…”
„Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj ügyesedj…”
„Malomkörzés…”
• Foglalkozást kezdő éneklés:
Világomban minden rendben van CD : „ Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie…”
• A téma bevezetése:
„Mozogjatok együtt! Mondjátok együtt a mondókát!” (kézikönyv 192.oldal)
• A téma feldolgozása:
• Mese: Bezzeg Andrea: A lusta király (kézikönyv 193-197. oldal)
• Játék:
„Tükörjáték” (kéziköny 198. oldal)
„Tűz, víz, repülő” (kézikönyv 198.oldal)
„Vigyázz a várra” (kézikönyv 200. oldal)
„Mozogjunk akadályok között!”
• A téma lezárása:
Egymás körberakása építőkockákkal
Munkafüzet színezők, feladatok 63.-68. oldalig.
A rendszeres mozgás természetesen be van építve a mindennapjainkba. Amit pluszként adhatunk a gyermekeinknek, ha a családokkal együtt végzünk olyan tevekénységet, ami örömet, kikapcsolódást jelent.
A Macisoknak kiscsoportos koruk óta kéthavonta a hónap utolsó vasárnapjára szervezek családi kirándulásokat. Ezek az együttlétek nemcsak a mozgásról szólnak, hanem a szülői csapat összekovácsolásáról, lelki békénk erősítéséről, amit a természet adhat.
Mivel május utolsó vasárnapja gyereknap és mindenhol nagy tömeg várt volna minket, ezért június 2-ra készítettük fel a bicikliket, rollereket … kinek milye van 😊 … és útra keltünk Újpestről Dunakeszi Katonadombra.
Én alig bírtam utolérni a kis sportembereket, akik a célhoz érve még több energiával vetették be magukat a játszótér világába … és kihasználták az összes mozgáslehetőséget. Kis Duracell nyusziként ugráltak, szökkentek, pörögtek … Az óvodában feltettük a 9. lépcsőfokra a labdát és nagyon büszkék voltunk arra, hogy nemsokára elérjük a célt, meghódítjuk a Boldogság Várát.