A szabad mozgás a mindennapjaink része. Az időjárás kedvezőségét kihasználva szabadon mozoghattak a gyermekek. Gyümölcsöt, zöldséget fogyasztattunk.
Testmozgás
A kilencedik téma a testmozgás volt a boldogságóra keretében, melyet heti tervnek megfelelően valósítottam meg. Cél, feladatrendszer: Egészséges szokások kialakítása! Tudatosuljon a gyermekekben, hogy a mozgás nélkülözhetetlen hatással van egész életükre, növekedésükre, semmi mással nem helyettesíthető, és pótolható a testi és lelki fejlődésük során. Kiemelt fejlesztési terület: társas kapcsolatok fejlesztése, együttműködési készség fejlesztése alkalmazkodó képesség fejlesztése, akarati tulajdonságok fejlesztése, globális állóképesség: a test általános erejének fejlesztése. Hétfőn a kezdő relaxáció után beszélgetést kezdeményeztem a testmozgás, és az egészséges táplálkozás fontosságáról. Meghallgattuk a testmozgás hónap dalát (Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie), majd hozzá illő mozgásformákkal egészítettük ki. Tükörjátékot játszottunk. Kedden játékidőben megnéztük képről a tejfogak, és a maradandó fogak részeit. Ez most különösen érdekes volt a gyermekeknek, hiszen nagycsoportosok révén most zajlik náluk a fogváltás. Beszélgettünk a fogmosás fontosságáról! Az nap udvari kötelező mozgás tevékenység volt a tervezésünknek megfelelően. Szerdán meséltem el Bezzeg Andrea: Lusta király meséjét. Lerajzolták kedvenc sportjukat, kedvenc mozgásos tevékenységüket. Kimentünk hamar az udvarra, mikor még más csoportok nem voltak kint, hogy mindenre legyen lehetőségük. Minden játékeszközt kipróbáltunk, biztattuk a bátortalanobbakat! Csütörtökön szintén kötelező mozgás tevékenység volt, amit szintén az udvaron, szabad levegőn végeztünk. Pénteken játékidőben poharakból várat építettek, majd „Vigyázz a várra!” játékot játszották. Utána kirándultunk az erdőben, voltunk játszótéren is, ahol minden mozgásformát gyakorolhattak. A mozgás mindennapjaink szerves része!!!
Rengeteg mozgásos társasjátékot játszottunk, homokoztak a sószobában, trambulinoztak, egyre többször kerültek elő a csoportszobába, a szabad játék ideje alatt is a mozgásfejlesztő eszközök. Megismerkedtünk a különböző sportokkal, néhányat ki is próbálhattak a gyerekek. Sokat bicikliztek, rollereztek, kismotoroztak az udvaron. Rendeztünk táncversenyt, sorversenyt, váltóversenyeket. Sok csapatjátékot játszottunk pl.: kiütő, tűzlabda. Ugrálóváraztunk is a tornateremben. Saját készítésű mozgásos eszközökkel is játszottunk. Ugróiskolákat rajzoltunk az udvar beton placcára. Igyekeztünk változatos formákban mozogni a gyerekekkel nap mint nap, melyben a szülők is partnerek voltak.
A lengőteke ebből az alkalomból került megismertetésre, bevezetésre. Lelkesen és kitartóan tanulták meg a labda kezelésének technikáját és a bábuk felállításának szabályát. Látványos, mindenki számára elért sikerélménnyel zárult a tevékenység.
A Kihívás napja alkalmából intézményi szintű mozgásos játékra invitáltunk minden gyerkőcöt, ahol énekléssel, tánccal egybekötve, egy futóversennyel zártuk a közös tornaórát.
Tanulóinknak egy álom vált valóra, amikor az új tornacsarnokot átadták számukra.Sok-sok boldog órát kívánok Mindannyiuknak!
Boldogságóra
Dátum: 2024.5.31
Aktivitás: Testmozgás
Korcsoport: 4-5 évesek
Megvalósítás:
– A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük ” Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”. A gyerekek kényelmesen, egymástól távolabbra elhelyezkednek az osztályban. Kitárják a karjukat és olyan mozdulatokkal fejezik ki a szabadság érzését, mint ahogy a madár száll az égen. A gyakorlat végét egy nagy mély légzéssel zárjuk.
– A relaxációs gyakorlat után a szönyegen körben ülve elbeszélgetünk a testmozgás fogalmáról, mit jelent a mozgás, mire jó ha mozgunk, illetve sportolunk. Mindenki elmondja mit szokott otthon játszani, sportolni esetleg ha valamilyen sportkörre járnak, például biciklizés, futás, korcsolyázás, úszás, sízés, focizás stb.
A beszélgetés után mindenki az asztalnál helyet foglal és feladatlapokat oldanak meg. Ha készen vannak egyenként megnézem mindenki munkáját. Megdicsérem öket.
– Végezetül, a Boldogságórát Bagdi Bella: Jól érzem magam címü dalával zárjuk.
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
A májusi hónap témája a Testmozgás gyakorlása, ezért a Bogyó és Babóca csoporttal eljátszottuk „A kazári piacon” című népi gyermekjátékot.
Egy gyerek volt az almát áruló asszony, körülötte a többi gyerek az almák. Mindannyian leguggoltak. Egy magányosan álló gyerek volt a vásárló, aki a dal együttes éneklése alatt körüljárta a csoportot. A dal végén a vásárló rátette a kezét az egyik almára, s kérdezte: – “Hogy az alma?” – “Hét krajcár!” Amennyit kért az árus, annyit számolt a vásárló. A számolás alatt a kiválasztott alma elszaladt, a vásárló pedig a számolás végével utána. Ha elfogta, az övé. Ha nem, az alma visszajutott eredeti helyére, s ott újra leguggolt. A játékot addig folytattuk, míg minden alma el nem fogyott.
A népi gyermekjáték végén a Bogyó és Babóca csoport megfigyelte a kosárban lévő almákat, megszámolta, majd végül meg is kóstolta azokat.
Siófoki Széchenyi István Általános Iskola Kiliti iskolarész
Óra eleji közös mozgással, jógapózokkal kezdtük a téma bevezetését. Ezután baráttal, barátnővel tükörjáték, majd „titkos karmester” játék következett. Ezt nagyon élvezték a gyerekek, többször is el kellett játszani. A „Jól érzem magam boogi”-ra táncoltunk körben, kígyóvonalban haladva, össze-vissza járkálva, majd társakkal összenőve. Nagyon vicces volt ez is. Megcsináltuk az „Én és a mozgás” c. feladatot. Állításokat soroltam sporttal, mozgással kapcsolatban. Érdekes, hogy szinte mindenki mindig ugyanarra az oldalra állt. Beszélgettünk különböző sportágakról a „Sportágválasztó” c. feladat kapcsán, amit közben mindenki meg is csinált. Szóba került a mozgás kapcsán az egészséges életmód többi feltétele is: étkezés, folyadék fogyasztás, pihenés, alvás mennyisége. Házi feladatnak lehetett készülni egy kedvenc sportolóról néhány mondatban. Néhány tanuló jelentkezett is, volt aki saját kézírásával készült. A legösszetettebb és legszórakoztatóbb feladat mégis a Széchenyi kihívás volt, amit a Kihívás napjára készítettünk. A forgatókönyv a következő volt:
1. Túrázás
2. Vívás
3. Evezés
4. Úszás
5. Gimnasztika
6. Ökölvívás
7. Lóverseny
8. Sakk
9. Labdajáték
10. Szívdobogás
Minden sportot bemutatott néhány szereplő kicsit humorosan, a többiek pedig mozgással jelenítették meg ugyanezt. Próbáltuk kreatívan megvalósítani az egyes sportágak közti átmenetet. Pl. a túrabotból kard lett, a túrasapkából vívósisak, a kardból pedig evező. A lóverseny győztese lett a sakktáblán a ló, aki kiütötte a parasztot. A parasztnak kosárlabdája volt = labda a kosarában, amivel kidobta válaszul a lovat. Így lett belőle kidobós játék a végén. A szívet előre felragasztottuk, és akiket kidobtak, azok a vonalra ültek. Így alakult ki a szív, mely végül Bagdi Bella: Imádok élni c. dalára dobbant meg.
Egy hétig készültünk közösen és lelkesen. Nagyon élvezte felnőtt és gyerek a közös munkát, mindenkinek volt feladata. Jó érzés volt érezni a közösség erejét, összetartását.
-rövid beszélgetés: Miért tesz boldogabbá a testmozgás?
-egészség-mondóka és plakát közös alkotása
-játék: Stabil vagyok, mint egy hegy