Az élet bármikor hoz olyan helyzetet, hogy valaki bajba kerül. Legyen ez egy madár, egy kutya, cica vagy egy ember. Ha segítünk másokon, a szívünk is boldogsággal telik meg, és a jó cselekedeteket mindig visszakapjuk.
Testmozgás
Óvodánk 12 csoportja vett részt az eseményen, csoportunkkal mi is csatlakoztunk játékos feladatokkal a Kihívás napjához: Akadálypályát építettünk a gyerekek ötletei alapján; Futóversenyt rendeztünk; Vicces utánzó játékot játszottunk.
Pihenésként egyszerű légzőgyakorlatot végeztünk, majd, aki még vállalkozott rá, terpeszfogót játszott.
A délelőtt folyamán előkerültek a kis motorok, és a mászókán különböző függéseket, lendítéseket gyakoroltak a gyerekek.
Az egész délelőtt a játékos mozgás jegyében telt. A gyerekek örömét fokozta, hogy abban a pólóban játszhattak, amit maguk díszítettek.
Május a testmozgás hónapja, ebben a hónapban a gyerekek kedvenc tevékenysége került középpontba, a sok mozgás, kirándulás. A gyerekek nagyon szeretik a mozgásos játékokat, így autizmussal élő kis csapatunk is szívesen jár a konduktori fejlesztésekre és velünk is szeretnek táncolni minden nap a csoportban. A mozgást május hónapban egy patakparti játszóterezés és szülős, közös játszóházi kiruccanás is feldobta, ahol igazi erőpróba volt a sok bújás, mászás, futás, csúszás mosollyal, nevetéssel karöltve.
A boldogságóra programunkban a testmozgás havi témánkat igyekeztem több oldalról megközelíteni, hogy a különböző életkorú gyermekek találkozhassanak az életkoruknak megfelelő helyzetekkel. Verses mondókánkat gyakoroltuk, és megbeszéltük, hogy a Maci és a Nyuszi csoport közösen eltáncolja a kihívás napján a Pálmácska dalra kialakított koreográfiánkat, melyet az óvodabúcsúra is betanítottam és a boldoságóra honlapra is feltöltöttem a beszámolóval, videóval. Ezen kívül az alpolgármester úr kérésére is résztvettünk egy közös udvari mozgásban, mely óriási élményt adott mindannyiónk számára, így a mozgalmas májusunkat a kihívás napjával, óvodabúcsúval és fagyizással zártuk kis ovisainkkal.
Mészárosné Ádám Andrea
óvodapedagógus, óvodaigazgató-helyettes
Maglódi Napsugár Óvoda
Nyuszi csoport
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Mozdulj az egészségedért
Foglalkozást tartó tanár neve: Dr Csehóné Just Réka
Évfolyam: 9-14.
Helyszín: M21/315 tanulószoba
Foglalkozás pontos ideje: 2025. május 28. 18:00
Résztvevők száma: 7 fő
Pedagógiai módszerek: tanári ismertető; kiselőadás; beszélgetés játékos feladatokon keresztül
Eszközök: projektor, laptop, okostelefon
A foglalkozás célja: A Boldogságóra program május havi témája a testmozgás és az egészséges életmód, mint boldogságfokozó módszer.
A foglalkozás rövid tartalma:
– a program céljának ismertetése az újonnan becsatlakozó diákokkal
– ráhangoló gondolatok, tanári előadás (PPT)
– téma feldolgozása játékos feladatokon keresztül; a mozgás boldogságfokozó szerepe
• boldogság kihívás – „mozgásnapló” írása az előző heted alapján
• mutasd meg a sporthoz használt lejátszási listád, ha használsz ilyet!
• „állati pózok” – vicces jógapózok, miközben elképzeled és bemutatod, hogy milyen állat vagy éppen
• Monty Python után szabadon – „hülye járások minisztériuma” (vicces, különleges járások bemutatása sok nevetéssel)
– egészséges menü összeállítása egyszerű receptek alapján egy teljes napra
– zárókör
Reflektálás a célokra, a foglalkozás tartalmára: Mind az újonnan érkezett, mind a korábbi foglalkozásokon már résztvevő diákok nyitott, oldott jelenlévői voltak az órának. A hasonló tartalmú foglalkozásoknak köszönhető módon, illetve az egészségtudatos diákok számának növekedése által többen a témában jártasan, bőséges, hasznos tudással szóltak hozzá a foglalkozáshoz, a játékos feladatok valóban vidám perceket okoztak számunkra. Az óra elején kitűzött témát véleményem szerint teljes mértékben, megfelelő színvonalon sikerült feldolgozni.
Budapest,2025. május 28.
Dr Csehóné Just Réka
Mi,elsősök, minden lehetőséget megragadunk arra, hogy minél többet mozogjunk.
Ezeken a képeken kedvenc sportágainkat rajzoltuk le.
Többen már versenyeken is voltak közülünk, ezeket nagyon élveztük.
Ha szép eredményt érünk el ezeken, akkor mi magunk,a családunk és osztálytársaink is büszkék
lesznek a sikereinkre.
Az iskolámban ma sikerült bevonni a mozgásba az összes alsó diákot a saját osztályomon kívül. Amivel a Kihívás napja pályázatra is neveztünk.
Nagyon jó hangulatban telt . Összesen 100 diákot tudtunk felváltva megmozgatni.
A zenés bemelegítésekkel, közös tornával, és akadálypályákkal tudtuk színesíteni és mozgósítani a gyerekek hétköznapjait a testnevelési órán kívül is.
Nagyon élvezték a több osztállyal való zenés tornát és táncot is. Az akadálypályán pedig végre megmutathatták milyen ügyesek is.
Boldogságóra – Május
Testmozgás
Intézményünk egyik priorítása az egészséges életmód, melyen belül a mindennapos testmozgás hangsúlyos helyen szerepel. A boldogságóra májusi témája így jól illeszthető volt a mindennapos mozgásunkba is. Beszélgetőkörünkben előhívtuk, összegyűjtöttük ismereteinket a mozgás fontosságáról és arról, milyen mozgásformákat, sportokat ismernek a gyerekek. Az 5-6-7 éves életkorú gyermekeink nagyon jól megfogalmazták a mozgás fontosságát, annak hatását, valamint egymás után sorolták a különféle sportágakat is. Ezt követően a Boldogságóra kézikönyv ajánlását alkalmaztuk, a mozgásos mondóka többszöri mondogatásával bemelegítettünk miközben a mondókát is memorizáltuk. A fő részben a Napsugár Együttes – Móka tornájára zenés tornát valósítottunk meg. A játék szintén a kézikönyvből alkalmazott „Lufi a magasban!” volt. Mi ezt a gyermekközösségünk ismeretében egy lufival és 5-6 fős csoportokban valósítottuk meg, amit nagyon élveztek a gyerekek. Az udvaron természetesen folytattuk a napi mozgásunkat szabad mozgás formájában az udvari játékokat használva.
Zalavár, 2025. 05. 22. – Zalavári Óvoda
Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Május hónapban a gyerekekkel beszélgettünk arról, hogy a mozgás miként járulhat hozzá a boldogabb, teljesebb élethez. Ők mit tapasztalnak a mozgás hatására, és mik a kedvenc mozgásos tevékenységeik, amiket szívesen végeznek. A témát játékos feladatokon keresztül dolgoztuk fel, majd összegyűjtöttünk bátorító mondatokat, amikkel inspirálhatjuk egymást a mozgásra. Ezek fel is kerültek a táblára, és köré pedig az ő általuk leginkább kedvelt mozgásformák: futás, biciklizés, táncolás, pingpongozás, rollerezés, vízben való játék, kosárlabdázás, túrázás. Végül egy mesével zártuk a foglalkozást, mely a testmozgás fontosságára hívta fel a gyerekek figyelmét.
Áprilisi témánk a kicsikkel elsősorban a mozgás, mint örömforrás megszerettetése volt, hiszen a testmozgás egy kiváló boldogságfokozó technika.
Dalaink voltak: Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie és a Repülj velem, melyre saját koreográfiát hoztunk létre és táncolt rá óvodánk apraja-nagyja.
A Boldogságóra tankönyvből eljátszottuk a Tűz, víz, repülő és a Lufi a magasban c. játékot. Emellett kisebb versengések során mérhették össze az erejüket a gyerekek
(labdajátékok, futó, ugróversenyek).
Nagyon tetszett a gyerekeknek a Járások játéka:
Elmeséltem nekik, hogy a Szív szigeten a manókon kívül lakik még néhány fajta lény: manó, törpe, óriás, tündér, sellő, varázsló.
Ezeknek a lényeknek a járását kellett utánozniuk a gyerekeknek és kiválasztani azt, amelyik a legjobban tetszett.
Beneveztünk a Mozdulj velünk nevű Kihívás napjára is, ahol 150 kisgyermek és dolgozó vett részt a Boldogság zumba, Boldogság tánc és Boldogság futáson.
A 2.c1. osztály tanulói májusban „ a testmozgás és egészséges életmód gyakorlása” témakört dolgozták fel a boldogságóra program májusi témájaként. Ráhangolódásként Bagdi Bella : Jól érzem magam c. dalával indult az óra. Majd az óráink mottója is felkerült táblára, amit most ifj. dr. Martin Luther Kingtől választottunk:
„Ha nem repülhetsz, fuss! Ha nem futhatsz, menj! Ha nem mehetsz, csússz! De bárhogy is legyen: mozogj! ”
Miután megbeszéltük, hogy a jóllét feltétele a fizikai aktivitás és testedzés a mentális egészség védőfaktora, csatlakoztunk a mai „Kihívás napja”- hoz. Boldogságfutással és labdás figyelemjátékkal indult a napunk. Mivel a Magyar Természet Napja május 22-én volt, így a „Természet varázsa” című mese került ezután tanítói felolvasásra. A gyerekek figyelmesen, érdeklődve hallgatták végig a mesét. Melyet feldolgozás után részekre bontottuk és csoportmunkában készítették el kreatív alkotásaikat a tanulók.
Végezetül a május 17-ei „ Európai elhízás elleni világnap”-ot céloztuk meg következő feldolgozandó feladatunknak. Plakátok készültek szintén csoportmunkában. „Minek örül a hasunk, milyen ételekkel kell csínján bánnunk?„ címmel. A témát sok kérdés, hozzászólás övezte, igazi vitaindító feladatnak bizonyult.
Ebbe a délelőttbe ugyan ennyi fért bele, de pár napja a május 8-ai „Fagylalt nap”-hoz is kapcsolódtunk, amikor sétával, növényvizsgálattal egybekötött fagyizáson vett részt az osztály.
Az órák nagyon jó hangulatban, boldogan, hasznos tudást raktározva teltek. Köszönjük a sok ötletet, lehetőséget!