
Testmozgás


Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
A „Bogyó és Babóca” nagycsoportosai 2019.05.29., „Az iskola másként” projekt keretén belül pikniket szerveztek az óvoda udvarán. A rossz időjárási viszonyok miatt, a piknikre való készülődés, a csoportszobában zajlott:
– a gyermekek szendvicset kentek;
– zöldségeket aprítottak salátának;
– epret és cseresznyét mostak;
– bodzaszörpöt készítettek.
Az elkészült ételeket jóízűen fogyasztották el a „Noé bárkája” kiscsoportosaival együtt.
Az uzsonna után, egy kis szabadtéri játék következett az óvoda udvarán. A gyermekek a következő játékokban vettek részt:
– foci
– tollaslabda
– catch ball labdajáték
– akadálypálya kerülése
Nagyon szeretjük a mozgást, az egészséges életmód lehetőségeit, kínálatát. A mozgás minden gyermek lételeme. Ha mindezt variáljuk, kicsit játékossá, ötlettessé tesszük, vagy csak megzenésítjük, az csak motiváló hatással lesz…
A tanév vége fel közeledve témánk az egészséges életmód. A gyerekek kis csoportokban készítettek a testmozgáshoz kapcsolódó rövid jeleneteket, majd ezeket az egyik diák összefűzte egy közös videóvá.
Ceglédi Táncsics Mihály Általános Iskola
Májusban különösen sokat foglalkoztunk az egészséges életmóddal, ezen belül a testmozgással a 3.z osztályban.
Egyrész dúskáltunk az olyan programokban, ahol mozogni lehetett. Az időjárás is kegyes volt hozzánk és lehetett kint szaladgálni, játszani, mozogni.
Az osztály nagy része sportol iskolai és iskolán kívüli keretek között.
Úszik, kézilabdázik, szivacskézilabdázik, focizik, birkózik, judózik, karatézik, táncol (hip-hop, jazz balett, mazsorett),kerékpározik, vízilabdázik, lovagol, tollaslabdázik a gyerekek zöme.
Van, aki ezt olyan kiváló színvonalon űzi, hogy teljesítményéért érmeket, kupákat nyert el a közelmúltban.(A Balaton tour 70!km-es teljesítménytúra és a táncbajnokság díjazottjait láthatjuk a képeken.)
Az érmek, kupák, díjak különösen boldoggá tették a gyerekeket, de megbeszéltük, hogy önmagában a sportolás -és nem csupán a versenysport- is micsoda boldogságot okoz! Milyen jó hatással van a mozgás a testünk és a kedélyünk állapotára is.
Ezt mi sem bizonyította jobban, minthogy a Táncsics estünkön egy mesejátékot adtunk elő, amelyet táncokkal színesítettünk és egy fergeteges tánccal zártunk. Már a próbákat is nagyon élvezték a gyerekek, ám azt még inkább, hogy az előadás végén jutalmunk a vastaps volt!
Egy külön foglalkozást szántunk a Sün és a nyúl vetélkedéséről szóló mesének, ami igen tanulságos volt.(Le is vontuk!)
Majd kisebb csoportokban megírták a gyerekek a történet másféle befejezését. Ezután meg is rajzolták.
Ez a feladat remekül kapcsolódott a fogalmazás tananyaghoz, ugyanis épp a párbeszéd írását és a képregény készítését tanultuk.
Zenei osztály lévén sosem maradhat el az éneklés sem , így Bagdi Bella dalára ( Jól érzem magam boogie) énekeltünk,táncoltunk.
A boldogságórák anyagának tanórákba, tanórán kívüli foglalkozásokba való beilleszthetősége könnyedén megoldható. Korábban már bemutattam magyar nyelv és irodalom, ének-zene, vizuális kultúra tanórákat, ahol ezt sikeresen megvalósítottuk. Az egészséges életmód, a mozgás témakört a tehtséggondozó foglalkozáson is feldolgoztuk. A mozgás és a művészet összekapcsolásából kreativitást, személyiséget fejlesztő játék született. Az óra első részében folyadékba cseppentett festékfoltok mozgását figyeltük meg, majd zenére mi is elkezdtünk mozogni, ahogy a festékfolt a vízben. A foglalkozás következő részében a gyerekek választhattak a korábban előkészített eszközök közül, az alkotás alatt halk, megnyugtató zene szólt. Végül beszélgettünk az alkotás során átélt élményekről, a képekről, tapasztalatokról. Volt, aki nyugodtan, lassú mozdulatokkal festegetett, de akadt olyan is, aki lendületes vonalakat vésett a felvitt festékbe a körmével. Bármi dúlt a lelkében, annak egy része a papírra került, így enyhült a feszültsége. Az elkészült alkotásokból kivágtuk a nekünk legjobban tetsző részleteket, kiállítást készítettünk belőle.
A harmadik osztályos gyerekekkel összegyűjtöttük azokat a mozgásos tevékenységeket, amiket szívesen végeznek, egészségesek és a lelkükre is jó hatással vannak. Nem volt nehéz feladat, mert szeretnek mozogni. Számos lehetőségük akad sportolásra iskolánkban és iskolán kívül is. Például: fiú és lány foci, balett, kosárlabda, kirándulás a családdal a szabadban, kerékpározás, van aki iskolába is kerékpárral jár. No és az elmaradhatatlan lovaglás, futás a kutyával.. A „Kullogó”, avagy kutyás, lovas , boldogság projektet ebben az évben indítottuk, és az utolsó napokban fogjuk lezárni. Az intézményi projekt témája az emberi kapcsolatok és az állatokkal való kapcsolatunk. Megfigyeltük és meg is tapasztaljuk, milyen módon segíthet egy állat az emberi kapcsolatok gyógyításában. A “Kullogó” projekt lényege: a három számunkra legkedvesebb tevékenység ( KUtyaterápia, LOvasterápia, BOLDOGSÁGÓRA) összehangolása, s a bennük rejlő terápiás lehetőségek kiaknázása volt a tanulásban akadályozott, értelmében akadályozott, halmozottan sérült gyermekek mentális, érzelmi képességeinek fejlesztése érdekében. Véleményem szerint a gyerekek ezeken a foglalkozásokon a mindennapokban is jól használható tudáshoz jutottak. A lovaglás mozgásfejlesztő, tartás javító, terápiás hatása köztudott, a kutyákkal való foglalkozás, együtt mozgás szintén motivációs hatású, hiszen a kedvenc állat kedvéért leteszik a telefont, kikapcsolják a számítógépet. Az ADHD- s gyerekek figyelem, koncentrációs képességei jelentősen javultak. Az iskola folyosójára készítettünk egy kis összefoglalót a projektről. Egyszóval a projekt sikeres volt, jövőre újabb ötletekkel is próbálkozunk.
Sportoltunk, nevettünk, beszélgettünk, plakátot készítettünk. Egyszóval remek volt! 🙂