Az egészségmanók
Egyszer volt, hol nem volt, volt a világon egy ezeréves tölgyfa, annak a hetvenhetedik ágán, a negyvennegyedik levélen olvastam ezt a mesét.
Valamikor egyszer, nem is olyan régen éltek a világon az egészségmanók. Ők vigyázták az emberek egészségét. Hapci manó az emberek fülének, torkának, orrának, tüdejének egészségéért felelt. Vera manó a vér útjára vigyázott, a szív és az erek egészségére. Hami a gyomrot és a beleket őrizte. Csonti pedig a csontokat javítgatta. Rengeteget dolgoztak, éjt nappallá téve, mert az emberek nem figyeltek az egészségükre. Ültek a tévé, a számítógép előtt naphosszat, itták a sok kólát, alkoholt, cigarettáztak és rengeteget ettek, de nem ám húslevest, hanem cápauszony levest, teknős levest, fecskefészek levest. A manók azt se tudták, hova kapjanak, hogy hozzák helyre a sok hibát! Az igazi baj mégis akkor kezdődött, mikor Hapci megtörölte verejtékes homlokát egy nehéz nap végén és így sóhajtott: Úgy elfáradtam, azt sem tudom, hol áll a fejem! Már nem is emlékszem, mikor volt egy nyugodt pillanatom, de nem pihenhetek, mert az én munkám a legfontosabb!
– Ezt hogy érted? – csattant föl rögtön Vera. – Hogy lenne már a te munkád a legfontosabb? Ha én nem tisztítanám meg a szívet, nem keringetném a vért az erekben, meghalnának az emberek!
– Na de, ha nem működne a tüdejük, nem kapnának levegőt, mi lenne? – pattogott Hapci.
– De odavagytok magatoktól! – szólt közbe Hami. – Ha nem szívódik föl a vitamin, a tápanyag, csak a sok méreg a táplálékból, akkor a ti munkátok hiába való! Én vagyok itt a fontos!
– Én tartom össze az egészet! – pörölt Csonti. – Ha a csontok nem egészségesek, nem tudnak az emberek mozogni, akkor enni sem! Sehol se vagytok! Én vagyok, aki a legtöbbet éri ebben a díszes társaságban!
Na, lett is erre olyan kiabálás, hogy majd’ megsüketültek, de még ez sem volt elég, rövidesen elcsattant egy pofon és követte a második és a vita arról, hogy ki kezdte. Miközben marakodtak, egyik a másikat szidta, becsmérelte, magát meg dicsérte, az emberekre nem figyelt egyikük se. Mire belefáradtak a veszekedésbe, verekedésbe, egymás gyalázásába és körbenéztek, nem ismertek a világra. Egyikük se végezte a dolgát és ez a kis idő elég volt arra, hogy az emberek a világ minden táján megbetegedtek. A kórházak, az orvosok nem győzték a sok beteget ellátni. Sorban haltak meg az emberek. Bezzeg kapkodtak a manók, de akkor már késő volt. Csak nagyon lassan lehetett kijavítani mindazt, ami elromlott. Az emberek sem értették, hogy omolhatott össze minden ilyen gyorsan, hisz a manók eddig mindig mindent kijavítottak. Először ők is kapkodtak, de aztán összeszedték magukat, rájöttek, hogy nekik is vigyázniuk kell magukra, nem mástól várni mindig a segítséget. Elkezdtek az egészségükre maguk is vigyázni. Letették a cigarettát, elkezdtek sportolni, egészséges ételeket, zöldséget, gyümölcsöt enni. Mivel a manók is újra munkába álltak, lassacskán minden rendbe jött.
De reméljük, a leckét nem felejtik el sem a manók – hogy mindegyikük egyformán fontos, sem az emberek hogy ne csak a manóktól várják az egészségük megtartását, hanem maguk is tegyenek érte.
Ugye gyerekek, ti is odafigyeltek arra mit esztek, sokat mozogtok a friss levegőn és gyakran mostok szappannal kezet! És a visszaküldött képeken látszik, hogy a gyerekek vígan tornáznak, mozognak és egészségesek.
Testmozgás
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
A következőket írtam az osztályomnak:
Kedves gyerekek!
A májusi Boldogságóra témája a testmozgás. Jelmondata: „Gondozom a testem, hogy egészséges maradjon”. Arra kérlek benneteket, hogy olyan képeket küldjetek, amit a szabadban, otthon tevékenység közben készítettetek. Fényképezzetek le: terített asztalt, egészséges ételeket, kertészeti munkát, sportolást, szabadidős tevékenységeket, játék közbeni foglakozást. Nézzétek meg „ A mezeinyúl és a sündisznó” című magyar népmesét! Köszönöm.
A lelki feltöltődés mellett nagyon fontosnak tartom a testi feltöltődést is. A természet kincsei (fák, növények, állatok) pozitív hatással vannak ránk, energiát adnak nekünk. A karantén időszaka alatt arra motiváltam óvodásaimat, hogy tartózkodjanak minél többet a szabadban (természetes az előírásoknak megfelelően).
A Madarak és fák napja alkalmából verstanulásra (Móra Ferenc: Fecskehívogató) és faölelésre invitáltam a gyerekeket. Nagy örömömre sok videó felvétel és fotó érkezett szavalásról, a tavasz virágairól. Zárt csoportunkban egy külön albumot készítettem arról, hogy a gyerekek fákat öleltek, szép növényeket fotóztak.
Esős idő esetén is arra bíztattam az ovisaimat, hogy van lehetőségük a mozgásra. Online tornát töltöttem fel dajka nénim közreműködésével („Egy-kettő-három-négy, nézd a kezem égig ér…”). A gyerekek online meghallgathatták Bezzeg Anna: A lusta király című meséjét is. Továbbá különböző mozgással kapcsolatos oldalakat ajánlottam a családok számára (Katus Attila oldala).
A Napraforgók csoportunkba érkeztek olyan fényképek, melyen az egyik kislány a kertben tevékenykedik vagy az egyik édesapa csúszdát és hintát épít gyermekeinek. Hihetetlen volt számomra, hogy a családok számos lehetőséget találtak a testmozgásra.
A mozgás számomra is fontos. Rendszeresen járok spinnracing edzésre, de az elmúlt időszakban szüneteltek az edzések. Vásároltam egy szobakerékpárt és heti két-három alkalommal rendszeresen meghajtom a biciklit. A természetben is rendszeresen használom a kerékpárom. Ez az a mozgásforma, ami teljes mértékben levezeti a feszültséget és feltölt energiával.
Az elmúlt hetekben is folytattam a napi pozitív gondolatok megosztását. Minden reggel húzok egy lapot a Boldogságóra személyiségfejlesztő kártyái közül és feltöltöm a zárt csoportunkba. Boldogság számomra, hogy a szülők rendszeresen követik és várják a napi útravaló gondolatot.
Köszönöm, Boldogságóra csapata!
Uzsoki Középiskolai Leánykollégium
A testmozgás mindig, főleg a karantén idején jó hatással van a lelki jóllétünkre.
Az „énidő” megélését most is fontosnak tartjuk, ami megnyilvánulhat egy otthon egyedül végzett tevékenységben, egy kinti magányos sporttevékenységben vagy kellemes sétában is.
Megkértük diákjainkat, hogy képekkel is tegyék számunkra elképzelhetővé, hogy szabadidejükben most hogyan lazítanak, milyen jótékony mozgásformákat választanak a felfrissülésre.
Vidéken élő diákjaink az ottani korlátozó intézkedések fellazulásával már az otthon falain kívül, a szabadban gyakorolhatják kedvenc időtöltésüket.
Óvodánkban a gyerekek egészségének megóvása érdekében nagy figyelmet fordítunk az életkoruknak megfelelő mozgásigény kielégítésére és testük edzettségére. Változatos és sokféle mozgáslehetőséget biztosítunk teremben és a szabadban egyaránt. A spontán és a szabad játék kereteiben végzett mozgásos tevékenységekkel kiegészítjük az irányított mozgásos tevékenységeket. A komplex testmozgásokat igyekszünk beépíteni az óvodai élet egyéb tevékenységeiben is, amelyek, így együtt hatnak a gyermek személyiségének- a pozitív énkép, együttműködés, kommunikáció és a gondolkodás fejlődésére.
A héten megtartottuk a Boldogórát, a reggeli időben finommozgásukat fejlesztve gombát fedtek be mozaikkal illetve gyűrt papírgalacsinokkal, közben halk zene szólt.
Ezt követte a torna, amit bemelegítéssel kezdtünk: lábujjhegyen jártunk magas tartásba emelt kézzel, sarkon járás csípőre tett kézzel, páros lábon szökdelés. Ezt követte a mondókára való mozgás: Ilyen nagy az óriás, Fújja szél a fákat, Szól a harang, Kipp, kopp, kalapács, Lassan forog a kerék, Ugráljunk, mint a verebek. Miután jól kitornáztuk magunkat elővettük a labdákat és különböző labdagyakorlatokat végeztünk, egyedül illetve párokban. Levezetésként zenére mozogtunk, amit nagyon szeretnek a gyerekek Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie dalára.
Az eszközök elrakása után, mosdóba mentek a gyerekek, és visszapótoltuk az elhasznált folyadékot,majd a szőnyegre pihenve elmeséltem nekik: A lusta király Bezzeg Andrea meséjét és beszélgettünk a meséről.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
Egyszer volt hol nem volt, volt egy kis nyuszi. Aki nagyon lusta volt, mindig csak otthon nézte a tévét. Egy napon elfogyott az elesége, el kellett mennie az erdőbe. Hirtelen eleredt az eső. Egy fa törzséhez bújt el. Ekkor furcsa zajla lett figyelmes, vidám zene és kacagás csapta meg a fülét. Kis manókat látott táncolni, ugrálni, mókázni. Ő is kedvet kapott, megkérdezte, hogy csatlakozhat-e. Elmesélte, hogy sajnos nem tud táncolni, mert nagyon ügyetlen. A manók bíztatták, gyorsan táncra tanították. Jó barátok lettek. Ez után a nyuszi mindennap a manók vendége volt. Már nem is emlékezett a régi, lusta, nyúlra. Itt a mese vége, aki nem hiszi, járjon utána.
A tanítványom testének segítségével különféle alakzatokat valósított meg. Az volt a feladatunk, találjuk ki , mit is takarnak a „testbeszéd képei”… Megfejtettük, nagyon tetszett mindannyiunk számára a feladat! Köszönjük!
Az édesanya volt a segítségünkre ebben a feladatban az ötödikes kislányának,. Nagyon ügyesen és ötletesen megoldották a feladatot. Megbeszéltük, amennyiben végre újra találkozhatunk az iskolában, ott is játszunk ilyen feladatokat!