Egészséges életmód.
Testmozgás
A mozgásnak nagy szerepe van az egészséges személyiség alakításában, ez tapasztalható csoportunkban is. Nagy mozgásigény kielégítésére számtalan alkalmat megragadunk, hogy minél boldogabban teljenek napjaink.
Tanulóim számára nagyon fontosnak tartom a rendszeres testmozgást, hiszen a mentális egészség védőfaktora. A rendszeres testmozgás számos egészségügyi előnnyel jár. Fizikai aktivitás minden olyan tevékenység, amely során valamilyen mozgást végzünk, szervezetünk kalóriát éget. A testmozgás oldja a szorongást, javítja a hangulatot, erősíti az immunrendszert, megerősödnek izmaink, nem utolsósorban az elhízásmegelőzésében és kezelésében is kiemelt szerepet kap a rendszeres testmozgás.
Mozgalmas időszak áll mögöttünk. A lehető legjobbkor jött ez a téma, nagyon örültem, hogy ezt a témakört választottam. A pándémiás időszak, a bezártság miatti feszültség mind a gyerekekben, mind a felnőttekben eluralkodott. Tantestületünk kitalálta, hogy színes ragasztásokkal díszítsük ki az iskola folyosójának burkolatát. Elkészült a pálya, lett itt ugróiskola, twister játék, különböző akadálypályák. Nagyon jó lehetőséget biztosított, hogy egy csodálatos, boldog órát töltsünk el azokkal a gyerekekkel közösen, akik felügyeletet kértek erre a nehéz időszakra.
Az óra felépítése:
1. A foglalkozást egy csodálatos, kellemes relaxációs zenével indítottam: Beautiful Piano Music, Relaxing Music for Studying, Sleep or Relaxation.
2. Nagyon ellazultak tanítványaim, majd jókedvre derítő jógagyakorlatokkal folytattuk.
3. Irány az iskola folyosólya, jöhettetek. a különböző mozgásos játékok:
4. Cikk-cakk vonaljárással indultunk, annyi nehezítést azért kaptak a gyerekek, hogy a fejükön egy könyvvel kellett sétálni, majd zeneszóra kellett a színes csíkokon sétálni, és amikor megállt a zene nekik is meg kellett állni és megmondani milyen színes csíkon áll.
5. Következett az ugróiskola.
Az ugróiskola, ickázás vagy sántika a világon mindenütt elterjedt ügyességi gyerekjáték, melyet a földre rajzolt vagy karcolt ábrán meghatározott szabályok szerinti, többnyire féllábon való végig ugrálással játszanak. A játéknak igen sok változata van, vidékenként, országonként más-más változat népszerűbb.
A következő játékszabályt alkalmaztuk:
A játékos egy kupakot dob először az első négyzetbe, majd féllábbal utána ugrik. Felveszi a kupakot, vigyázva, hogy másik lába ne érjen a földre és a második négyzetbe dobja, majd utána ugrik fél lábon, és így tovább. A kettős négyzetbe mindkét terpesztett lábával egyszerre kell ugrani, az utolsó előtti négyzetet viszont ki kell hagyni. Ha a végére ért, ugrásból meg kell fordulnia és most már kavics dobása nélkül visszafelé is végig kell ugrálni a mezőket. Ha nem a megfelelő négyzetbe sikerül dobni a kupakot vagy ugrás közben leér a lába, vagy a vonalra lép illetve az utolsó előtti négyzetet bármilyen módon megsérti, kiáll, és a következő játékos jön.
6. Twister társasjáték
Jobb kéz kékre, a bal láb zöldre!
Remek szórakozást nyújtott a játékosoknak, kitörő nevetésbe torkollott, ekkor már mindenki mosolygott, nevetett, kacagott.
Az óra elérte a célját, minden gyerek boldognak tűnt számomra.
7. Végül: Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó….zeneszámra meditáltunk közösen.
Reflexió:
Ezek tevékenységek meghatározott fizikai cselekvést, mozgást kívántak meg a tanulóimtól. A tanulók mindig teljes személyiségükkel vettek részt, azaz személyiségük fejlesztése több szférában zajlott.
Első és legjellemzőbb a motoros szféra, ami azt jelenti, hogy cselekedni kell: futni, ugrani, játszani stb. s fizikai megterhelést jelentet a tanulók számára.
Minden motoros tevékenység érzelemi síkon zajlik, így a tanulók erős emocionális viszonyba kerültek az óra tartalmával, azzal, amit csináltak.
Ezek a játékos mozgásformák nagyon jó hatással voltak tanulóim lelki jólétükre, észre sem vették, hogy igen komoly fizikai megterhelésnek voltak kitéve.
A tanulók órán cselekvő társas, szociális kapcsolatba kerültek egymással, ami a szociális szférájuk működését is jelenti.
Fontos sajátossága volt az órának, hogy nem a tanteremben, hanem a folyosón zajlott.
(Nagy Jánosné, gyógypedagógus)
Boldog Dóra kilencedik látogatása már az oviban valósulhatott meg. Mivel sok gyermekünk még otthon maradt, a Facebook csoportban élőben mesélte el Bezzeg Andrea, A Lusta király c. meséjét,hogy ők is részesei legyenek és egy kicsit együtt is lehessünk. A mese után Bella, Jól érzem magam c. dalára táncoltunk. Mivel a boldogító testmozgás jele a labda, ezért labdák segítségével mozgattuk meg magunkat, a kedvezőtlen időjárás miatt a csoportszobában. Akadálypályát is kialakítottunk, melyen végighaladva változatos mozgásformákat próbálhattak ki. Az otthon lévő gyerekek közül volt, aki családi kirándulásról, természetjárásról küldött képet.
A digitális oktatás alatt végig sokat beszélgettünk a testmozgás fontosságáról. Szerencsére az osztályban sokan sortolnak. A szokatlan tanrend ellenére is beépítették a gyerekek a mindennapi testnevelést a napi rutinjukba. Erről készült fotóikból raktunk össze egy kollázst. A test mellett szó esett a lélek ápolásáról is. Hetente beszélgettünk a gyerekekkel online, tanórán kívül is, hogy valamilyen formában tudjuk tartani a kapcsolatot. Iskolánkban heti rendszerességgel tartunk relaxációs órákat, nagy hangsúlyt fektetünk a beszélgetésekre, közösségi programokra, az érzelmi intelligencia fejesztésére is. Többek között a programhoz is ezért csatlakoztunk.
Májusi osztályfőnöki óra az egészséges életmódról szólt. A Zoom webinárium segítségével a következő kisfilmeket néztük meg: https://www.youtube.com/watch?v=zk9sw3eCr1M, https://www.youtube.com/watch?v=XA70NZREXxM
Otthoni feladatnak elküldtem nekik egy játékos torna társasjátékot, az egészséges életmód jegyében. Mindenkinek kötelező naponta legalább egyszer játszani vele. Vigyázat hamar rá lehet szokni!
SZTEKI Weöres Sándor Általános Iskola
Ebben a hónapban a testmozgás témakört az alábbi információk átadásával vezettem be.
A legtöbbünknek a testmozgás a kirándulást, a kerékpározást, az úszást, a sétát, a futást jelenti. Természetesen más formái is vannak.
Számtalanszor hallhattuk már, hogy a mozgás nem csak fontos, hanem jó is. Azt is halljuk, mozgás nélkül nem élet, az élet.
A mozgás a testünkre és a lelkünkre is jótékonyan hat.
A testgyakorlás lehetőséget ad az „áramlatélményre”. Ez azt jelenti, hogy az ember képes elfelejteni az aggódását, nehézségeit a mozgás ideje alatt.
A természetre, vagy a zene ritmusára vagy a pontos mozdulatsorokra való odafigyelés esetleg azok az emberek, akikkel együtt mozgunk- ezeknek mind-mind része lehet abban, hogy kikapcsolódjunk, feltöltődjünk és a felszabaduló örömhormonok „táncának pozitív utóhatásában is lubickolni tudjunk”.
Publikált tanulmányok szerint, hasonló hatást vált ki a meditáció is, mivel csökken a szorongás szint és emelkedik a hangulatjavító hormonok szintje.
E tevékenységek hatására kiváltott érzelmek (energia, lelkesedés, élénkség, nyugalom, béke), olyan pozitív érzelmek, amelyektől jól érezzük magunkat.
A fentiek tehát hozzájárulnak boldogságunkhoz.
A májusi kellemes időjárás egyre több lehetőséget adott, hogy kimozduljanak a gyerekek a szabadba és mozogjanak.
Akik nem tudtak vagy nem volt lehetőségük az esetleges rossz idő miatt, azok a szobában edzettek a képek tanulsága szerint.
Megbeszéltük a következőket is.
Az egészséges életmódra való biztatás nagyon fontos, de meg kell találni a helyes módját.
Gyakori, hogy aki aktívabb életet él, lenézi vagy csúfolja azt, aki nem így tesz.
E szempont szerint mondtam, hogy gondolják végig a A mezei nyúl és a sündisznó című mesét.
A könyv kérdéseinek segítségével feldolgozták a mesét. Megfejtették a rejtvényt is.
Feladatul adtam, hogy válaszoljanak a következő kérdésekre:
Mi a kedvenc mozgásformád?
Miért szereted?
Melyik az, amit szülővel, testvérrel vagy egyedül szeretsz csinálni?
Mi volt a témával való foglalkozás tanulsága, feltettem ezt a kérdést is?
És kértem gyűjtsék össze, miért érdemes a testmozgást gyakorolni.
Jó okom van rá
1. _____________________________
2. _____________________________
3. _____________________________
Erre a kérdésre ilyen válaszok születtek.
„Egészséges leszek.”
„Boldoggá tesz.”
„Feltölt energiával.”
„Növeli a memóriám.”
„Erősíti a csontom.”
Tájoló címmel, akadállyal nehezített feladatokat végezzenek bekötött szemmel.
A leglelkesebb tanítványom még Egészségmanót is lerajzolta.