Kópé Klub
Intézményi szinten több programot szerveztünk, melyek a hónap nevezetes napjaihoz kapcsolódtak.
A Madarak -fák napján több állomásos akadályversenyt szerveztünk, melyben voltak nagymozgásos játékok (madárfiókák etetése, hernyó verseny stb.), memori a természet kincseiből, madárképek puzzle, kvízjáték stb.
A Nemzetközi Csirketánc Napon az udvaron elhelyezett nagy hangszórókból szólt a Kacsatánc, felnőttek, gyerekek jó hangulatú délelőttöt töltöttek az udvaron.
Csatlakoztunk az országosan meghírdetett Kihívás napjához. Nem csak a gyerekeknek szerveztünk mozgásos programokat, hanem a szülőket is invitáltuk egy kerékpáros kihívásra.
Testmozgás
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A rendszeres testedzés és sportolás nemcsak a mentális egészség fontos védőfaktora, hanem hatékony boldogságfokozó technika is. Ennek megtapasztalására SULIMPIÁT rendeztünk a Boldogságórás harmadikos osztályokban.
A három karikás játékba nagy örömmel és lelkesedéssel kapcsolódtak be a gyerekek, és kis kártyákon színezték a teljesített feladatok karikáit.
ZÖLD KARIKA- 5000 LÉPÉS-TUDATOS SÉTA A TERMÉSZETBEN
Nagyszerű módja volt annak, hogy a gyerekek megtanulják, hogyan figyeljenek a jelen pillanatra, és hogyan élvezzék a természet szépségeit, de segít a figyelem fejlesztésében, a stressz csökkentésében is. Útvonalunkon figyeltünk a környezetünkben lévő hangokra: madárcsicsergés, szél susogása, kutyák ugatása vagy autó hangja. Éreztünk virágillatot, frissen vágott fű illatát. Menetelve énekeltünk, figyeltünk a ritmusra, a bal és jobb lábunkra. Okos eszközökkel mértük a megtett lépéseinket.
PIROS KARIKA-MESEJÓGA
Volt tanítványom segítségével egy izgalmas mesejógán vettünk részt. Akadálypálya teljesítésével jutottunk el Jógaországba, ott is egy csodálatos erdőbe, ahol az erdei állatok versenyeztek egymással.
A fákat, a napot, az állatokat megjelenítő és erőt adó pózokat próbáltunk ki. Megtapasztaltuk, hogy vannak olyan testtartások, amelyek nem csak magabiztosságot sugároznak, hanem valós erőt is adnak azáltal, hogy pozitívan hatnak az idegrendszerre és a hormonháztartásra is. Ezek az erőt adó pózok nyitottak, ilyenkor megnöveljük magunkat, kinyújtózunk, több teret foglalunk el, kinyílunk, és pozitív hatással lehetnek arra, hogy sikeresebbek legyünk.
A foglalkozás bátorsággyűjtéssel és egy nagyon kellemes zenés relaxációval zárult.
Technika órán mozgáskockát készítettünk, amin megörökítettük a tanult pózokat.
SÁRGA KARIKA-TÁRSAS KINCSKERESŐ JÁTÉK
Derecske főterén a tereptárgyak és a zöld növények közt rejtettük el a Boldogságfokozó technikákat jelképező gyöngyöket, amiket négyesével összekapaszkodva, a kódlapon megadott sorrendben kellett a csapatoknak megkeresni, majd felfűzni. A feladat teljesítését igazoló gyöngysort minden csapat ügyesen elkészítette.
A programról készült beszámoló:
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
A rendszeres testedzés és sportolás nemcsak a mentális egészség fontos védőfaktora, hanem hatékony boldogságfokozó technika is. Ennek megtapasztalására SULIMPIÁT rendeztünk a Boldogságórás harmadikos osztályokban.
A három karikás játékba nagy örömmel és lelkesedéssel kapcsolódtak be a gyerekek, és kis kártyákon színezték a teljesített feladatok karikáit.
ZÖLD KARIKA- 5000 LÉPÉS-TUDATOS SÉTA A TERMÉSZETBEN
Nagyszerű módja volt annak, hogy a gyerekek megtanulják, hogyan figyeljenek a jelen pillanatra, és hogyan élvezzék a természet szépségeit, de segít a figyelem fejlesztésében, a stressz csökkentésében is. Útvonalunkon figyeltünk a környezetünkben lévő hangokra: madárcsicsergés, szél susogása, kutyák ugatása vagy autó hangja. Éreztünk virágillatot, frissen vágott fű illatát. Menetelve énekeltünk, figyeltünk a ritmusra, a bal és jobb lábunkra. Okos eszközökkel mértük a megtett lépéseinket.
PIROS KARIKA-MESEJÓGA
Volt tanítványom segítségével egy izgalmas mesejógán vettünk részt. Akadálypálya teljesítésével jutottunk el Jógaországba, ott is egy csodálatos erdőbe, ahol az erdei állatok versenyeztek egymással.
A fákat, a napot, az állatokat megjelenítő és erőt adó pózokat próbáltunk ki. Megtapasztaltuk, hogy vannak olyan testtartások, amelyek nem csak magabiztosságot sugároznak, hanem valós erőt is adnak azáltal, hogy pozitívan hatnak az idegrendszerre és a hormonháztartásra is. Ezek az erőt adó pózok nyitottak, ilyenkor megnöveljük magunkat, kinyújtózunk, több teret foglalunk el, kinyílunk, és pozitív hatással lehetnek arra, hogy sikeresebbek legyünk.
A foglalkozás bátorsággyűjtéssel és egy nagyon kellemes zenés relaxációval zárult.
Technika órán mozgáskockát készítettünk, amin megörökítettük a tanult pózokat.
SÁRGA KARIKA-TÁRSAS KINCSKERESŐ JÁTÉK
Derecske főterén a tereptárgyak és a zöld növények közt rejtettük el a Boldogságfokozó technikákat jelképező gyöngyöket, amiket négyesével összekapaszkodva, a kódlapon megadott sorrendben kellett a csapatoknak megkeresni, majd felfűzni. A feladat teljesítését igazoló gyöngysort minden csapat ügyesen elkészítette.
A programról szóló beszámoló az alábbi linken is megtalálható:
Fazekas József Általános Iskola
Májusban a mozgásé volt a főszerep. A mindennapos testnevelésnek köszönhetően a mozgás rendszeres a gyerekeknél. Nagyon szeretik a testnevelés órákat, sokat mozgunk a teremben és a szabad levegőn is. Ebben a hónapban a boldogságórákhoz igazodva tudatosan figyeltünk arra, hogy milyen hatása van a mozgásnak a boldogságszintünkre: már az örömöt okoz, hogy testnevelés óra következik, mozgás közben kitisztul a fejünk, a sok játék közben rengeteget nevetünk, a tudatos légzés szintén jó hatással van lelkiállapotunkra. A májusi időjárás elég változékony volt, így volt alkalmunk a teremben is mozogni (itt nagyon szeretik a gyerekek a közös bemelegítést, amit mindig egy-egy kisgyerek irányít, kedvencük az óra további részében a kidobós játékok), és sokat lehettünk a szabadban is. Csodálatos helyszínen tölthetjük a szabadtéri testnevelés órákat, iskolánk játszótere és sportpályája egy füves, virágzó bokros-fás, szinte parkszerű terület. Öröm már a szemnek is, az itt végzett mozgás a testünknek is és a lelkünknek is egyaránt örömteli.
Pillanatkapitánnyal utaztunk tovább, és összekötve a Madarak és fák napjával elvégeztük az online ötlettárban is ajánlott Tudatos séta a természetben feladatot. A gyerekek egyre ügyesebben figyelik a környezetüket, a tudatos jelenlét gyakorlása egyre jobban megy nekik. Már irányítás nélkül is felfedezik a mindennapok szépségeit, gyakran szaladnak hozzánk egy-egy talált kis kinccsel: kaviccsal, madártollal, faággal. A Madarak és fák napját óvodánkkal közösen ünnepelte osztályunk („Közösen könnyebb!” jó gyakorlat az óvoda-iskola átmenet megkönnyítésére), és mivel ovisaink is Boldog Óvodások, a boldogságórát becsempésztük ebbe a programba is. Öt állomáson keresztül foglalkoztunk madarakkal és fákkal, egyik állomáson Pillanatkapitány segítségével gyűjtögettük a természet kincseit.
Májusi jeles napokat ünnepeltünk meg boldogságórás lelkülettel: a május 12-én megtartott Madarak és fák napja után a Nemzetközi Csirketánc Napon jártuk a kacsatáncot május 14-én, 15 perces Boldogság zumbával és több órás szabadtéri közös mozgással teljesítettük a Kihívás Napját május 28-án, majd a Gyereknapon folytattuk hagyományunkat május 30-án sok mozgással és még több nevetéssel.
„Ép testben ép lélek!” mottóval az egészséges táplálkozással foglalkoztunk. Az online ötlettár Minek örül a hasunk? gyakorlatát végeztük el, melyben plakátot készítettünk egészséges és csupán mértékkel fogyasztandó ételek képeinek felhasználásával. A gyerekek csoportokban újságokból és az ötlettárban kapott képekből válogattak, ragasztottak. A feladat közben sokat beszélgettünk az egészséges táplálkozásról, az ételek hatásáról lelki egészségünkre.
Szívmanó légzéskártyái közül 1 ujjvezetős kártyát és 1 szituációs kártyát választottunk közös légzésre: az ételekhez kapcsolódóan a Szülinapi torta légzést és a Fagyi légzést végeztük el. (Hogy mindenki egyszerre végezhesse a légzést, kivetítettük a 2 kártyát és így együtt lélegzett az egész osztály, miközben együtt fújtuk el a szülinapi torta gyertyáit és ujjainkkal mutattuk a tábla irányába a fagyigombóc és -tölcsér mentén a légzés útját. A gyerekeknek természetesen bármikor lehetőségük van egyénileg is használni a kártyákat, szabadon elvehetik a padról, amikor szükségét érzik egy kis nyugtató légzésnek, most a két kiválasztott kártya körbe is járt, mindenki elvégezte egyénileg is.)
Lezárásként, összegzésként beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy nekik milyen a viszonyuk a mozgással kapcsolatban, mennyire szeretnek/nem szeretnek mozogni, milyen mozgásformákat kedvelnek, mit éreznek mozgás előtt/közben/után, hogyan hat boldogságszintjükre a mozgás. Az online ötlettár „Én és a mozgás…” feladatával zártuk májusi témánk feldolgozását.
A hónap során elvégzett feladatok:
Május a testmozgás, az egészséges életmód gyakorlásának hónapja. A rendszeres testedzés és sportolás a lelki egészség alappillére, ezért a „Mozgásban a labda” című játékkal kezdtük a foglalkozást a nagyokkal. A cél az volt, hogy folyamatosan a levegőben tartsuk a labdát, minél előbb adjuk tovább a társunknak, úgy, hogy lehetőleg az ne essen le a földre. Ezután a „Tulajdonságvonal” elnevezésű gyakorlat következett. Én inkább tulajdonságzónákat hoztam létre, ahová kényelmesen leülhettek a gyerekek: középen a szőnyeg képviselte a BÁTORSÁGZÓNÁT, tőle jobbra helyezkedett el a VAKMERŐSÉGZÓNA, balra a FÉLELEMZÓNA. Először mindenki arra a területre ült le, amilyennek a jelenlegi általános lelkiállapotát érezte, majd az általam ismertetett szituációk alapján változtatták a helyüket (pl.: Éjjel zajt hallasz a szobádban, a sötétben megpróbálod kideríteni, hogy mi okozta. Stb.…). A helyválasztást mindig megindokolták a gyerekek, így egy jó kis beszélgetés kerekedett ki a gyakorlatból, amit nagyon élveztek.
A bátorsághoz önbizalom, MAGABIZTOSSÁG is kell, ami nem más, mint az a meggyőződés, hogy képesek vagyunk elvégezni azt a feladatot, amit éppen csinálunk. Fontos, hogy felismerjük képességeinket, amiket aztán úgy használunk fel, hogy mások jogait is tiszteletben tartjuk. Azt is megbeszéltük, hogy vannak olyan testtartások, amik valós erőt adnak azáltal, hogy pozitívan hatnak idegeinkre, érzelmeinkre, tehát ránk. Ehhez kis terpeszben állva magasra nyújtózkodtunk, nyitottunk az ég felé, majd kihúztuk magunkat és csípőre tett kézzel, feltartott fejjel álltunk 2 percig. Az óriásjárást is kihúzott háttal, egyenes gerinccel gyakoroltuk, így sétáltunk a teremben. A szuperhősökről is beszélgettünk, hiszen ők is a magabiztosságuk által képesek csodás dolgaik megvalósítására. Ez után azt a feladatot kapták a gyerekek, hogy rajzolják le magukat szuperhősként, adjanak maguknak nevet, olyan formákat, színeket, ruhákat, álarcot, tárgyakat ábrázoljanak, amikben, és amik között szívesen látnák magukat.
Május 8-án idén is megemlítettük a „Fagylalt napot”. Mivel sem pénzünk, sem időnk nem volt cukrászdába menni (Ezt a tanév végi osztálykiránduláson/május 29-én pótoltuk!), papírból, sablon alapján készítettünk 3D-s fagyit, amit az összeragasztás előtt a kedvenc fagylaltjuk színvilágával tették az eredetihez hasonlóvá a gyerekek. Az alkotásokat aztán felhelyeztük a táblára, és az elkövetkező napokban jó érzésekkel tekintettünk rájuk és álmodoztunk a „megvalósulásukról”.
Nagyon kellemes és hatékony mozgásforma a tánc, úgyhogy mi a „kacsatánccal” ünnepeltük meg a „Nemzetközi Csirketánc Napját”, ami május 14-én van. Vidáman énekeltünk, táncoltunk a kivetített videó segítségével, majd kiszíneztük a mellékletben található kiscsibét, kiskacsát és tyúkanyót ábrázoló rajzokat.
Május 10-e „A madarak és fák napja”. Ebből az alkalomból sokat beszélgettünk a körülöttünk lévő természeti környezet szépségeiről és azok védelméről, majd 2-3 fős csoportokban dolgoztak tovább a tanulók. A/3-as lapra egy tablót kellett készíteniük, aminek középpontjában egy nagy lombkoronájú fa állt, amire sablon alapján kinyírt és kiszínezett madárkákat helyeztek el, a fa alá pedig virágokat rajzoltak. A vidám, színes alkotások aztán felkerültek dekorációnak az ajtóra, hogy emlékeztessenek minket a madarak, fák, virágok védelmének fontosságára. A Méhek napjának alkalmából pedig méhsejteket színeztek a gyerekek, amiket puzzle szerűen egymáshoz illesztettünk a faliújságon, az így kialakult lépre pedig méhecskéket ragasztottunk. A kis rovarok beporzó munkájának fontosságáról sokat beszélgettünk, és felhívtuk a figyelmet a mézfogyasztás egészséges mivoltára is.
Ide kapcsolódóan a kicsikkel „A természet varázsa” című mesét dolgoztuk fel, ami egy mesebeli kis kertecskében játszódik, amit az emberek meg akarnak semmisíteni. Az ott lakó kis állatok kétségbeesetten próbálják megmenteni élőhelyüket, ami végül sok munkával, rendrakással, gyomlálással, takarítással, dekorálással megmenekült a pusztulástól. Azt tanultuk a meséből, hogy védjük, óvjuk, gondozzuk a környezetünket, mert a befektetett erőfeszítés által együttérzést, tiszteletet ébresztünk másokban. Hogy ezt észben tartsuk, képet is készítettünk a történethez: mindenki lerajzolhatta a saját élképzelt „csodakertjét”, amiből kiállítást készítettünk.
Egy szép napsütéses délután tudatos, irányított sétára is elmentünk (mindfulness gyakorlat), szemrevételeztük az iskola környékén és a falu határában lévő természeti szépségeket. Érzékszerveink segítségével fogadtuk be magunkba a látnivalókat, a hangokat, az illatokat, és közben „kincseket” is (kavicsokat, leveleket, virágokat, madártollat… stb.) gyűjtögettünk. A séta végén leültünk a fűbe és megbeszéltük a tapasztalatainkat. Megtanultuk, hogy figyeljünk mindig a „jelen” pillanataira, vegyük észre az apró szépségeket körülöttünk, hiszen ez által fejlődik a figyelmünk, csökken a stressz bennünk. Kellemes hangulatban, megnyugodva tértünk vissza az iskola falai közé.
Az idei osztálykirándulásunk (május 29-én) Badacsonyörsön, a Folly Arborétumban a szépséges táj, a növények, a fák, a virágok csodálata mellett sokféle mozgással egészült ki: sétával, gyaloglással, játszótéri játékokkal vált izgalmassá a nap. A gyermeknap (május 30-án) a tánc jegyében zajlott, a Kiscsőszi Néptáncegyüttes bonyolította a programok fő részét. Kitáncoltuk a májusfát, és forgószínpadszerű helyszíneken ismerkedtünk magyar táncokkal. Kézműveskedtünk, sor-versenyeztünk, ugró-iskoláztunk és még számos népi, mozgásos játékkal is megismerkedtünk.
Ez a hónap a tanulás mellett tényleg a játékról, sportról, táncról szólt, jól éreztük magunkat együtt.
Ebben a hónapban több naptári napon is a mozgás került előtérbe. A magyar sport napján karikás váltóversenyt rendeztünk az udvaron. E napon próbálkoztunk a mozgásban a labda energia és vitalitás erősség feladattal is.
Lelkesedés mondóka fel kell venni
Instrukciókat követve vallottak a mozgáshoz fűződő viszonyukról. Jobb illetve bal oldalt választva álltak az általuk választott helyre.
Ugyancsak kötelek választották le a teret a „tulajdonásgvonal”, máskor a szófogadás nevű erősségjátéknál, ahol a félelem , bátorság, néhol a vakmerőség, a jószívűség vagy a szófogadás állt az egyik illetve a másik oldalon.
A hónap erősségének kiválasztott bátorság mondókáját is megtanultuk. Elkészítettük a mini bátorság nyilainkat. A kilövésük kicsit nehézkesen ment, de a gondolatiok, melyek kisérték annál igazabbak. Ugyanezeket a bátorító mondatokat ragasztottuk fel az ötödikesek által nekünk készített repülőgép kilövőnkre is. használtuk ezeket a repülőket. Egy másik napon a nyilak helyett Eljátszottuk a vakvezetős páros játékokat és a vak kígyót is. Ki bátrabban, ki némi félszel vezetgette, irányította társát. Egy egész befőttes üveget töltöttünk meg bátorságkavicsokkal. Használtuk is egy-egy felmérés során. Ugyancsak ezek a bátorságkavicsok segítettek az országos fesztivál néptánc produkciójának bemutatóján is. Ezen a fellépésen használtuk az erőt adó pózokat és meséltünk szuperhőseinkről is.
A hónap rengeteg más táncot is tartogatott. A fagyi naphoz kapcsolódóan, nemcsak a magunk által készített csokifagyit nyalogattuk. Megismertük és megszerettük a fagyidalt is, melyre koreográfiát készítettünk.
A kacsatánc napján sem maradtunk tétlenek.
Anyák napi műsorunkban szintén megjelent egy kis népi játék. A hónap másik fontos ünnepén, a gyermeknap nem múlhatott el fagylalt nélkül.
Végül a hónapot a Kihívás Napja zárta. Többször 15 percnyi sportaktivitások közül a láncfutás, a mozdonyfutást és leginkább az általunk szervezett villámcsődületet említjük meg. A már megtanult fagyidalos táncunk megtanítottuk a felsőbb éveseknek.
Május: a testmozgás gyakorlása
A mozgás nagy szerepet játszik osztályunk életében: szinte minden gyermek sportol valamit – a mindennapos testnevelésen kívül -, heti 2-5 alkalommal valamilyen edzésre jár. A heti sporttevékenységet térképeztük fel a csoportok kialakításával.
Egyik boldogságóránkat most egy testnevelés óra keretében tartottuk: játékos, mozgást és memóriát is fejlesztő, csapatépítő feladatokat oldottak meg a csoport tagjai.
– Minden gyerek kapott egy mozgásformát (pl. három indiánszökdelés, 3 karkörzés, 3 terpeszugrás, három guggolás stb.), ezt először bemutatta, hogy mindenki megjegyezze. Aztán akinek a neve elhangzott, az ő gyakorlatát kellett elvégezniük a csoport tagjainak.
– Egy „titkos küldetés” során, egy történetbe ágyazva végeztek a gyerekek különféle mozgásformákat (pl. helyben futás, kúszás, hajladozás, lábujjhegyen járás, körben forgás stb.)
(A „Vadmacska-küldetés” c. történetet a ChatGPT-vel írattam.)
A hónap utolsó boldogságórás tevékenységei a május 30-i iskolai gyermeknaphoz kapcsolódtak. A gyerekek egyik legnagyobb élménye az ugrálóvárazás volt, s csoportunk egyik tagja – nagy büszkeségünkre – táncbemutatót tartott.
Tervezett túránk az eső miatt sajnos elmaradt, de júniusban pótoljuk!
Mivel hamarosan – osztálykirándulásunk keretében – körbetekerjük a Velencei-tavat, egy „elméleti oktatás” keretében áttekintettük a biztonságos kerékpározás feltételeit is.
„A sport nem csak testnevelés, hanem a léleknek is az egyik legerőteljesebb nevelőeszköze.” (Szent-Györgyi Albert)
Boldogságóra vázlat
Korcsoport: Kiscsoport
A foglalkozás témája: A testmozgás
A foglalkozás ideje: Május hónap
Tevékenység kidolgozása
1.Szervezési feladatok: Eszközök bekészítése, szellőztettetés, megfelelő hely biztosítása.
2. Motiváció: (Játék)
a) 1,2,3,4 nézd a kezem égig ér: Miközben mondogatjuk a mondókát aközben végig csináljuk mozdulatokat és a végén boldogan tapsolunk.
b) Előre a kezedet: Miközben énekelgetjük a dalocskát végig veszük a mozdulatokat és jókat nevetgélünk közben.
3.A foglalkozás kezdő relaxáció: Malomkörzés: váltott karkörzés előre és hátra lassan és gyorsan közben mondogatjuk : megy a malom kereke, őröli a búzát , lesz belőle lisztecske abból pedig kenyerecske.
4. A foglalkozás kezdő ének: Bagdy Bella: Jól érzem magam boogie
A dalt hallgatva és énekelve próbálgatjuk azokat a mozdulatokat utánozni.
5. A téma bevezetése: Tükörjáték
Kitalált sport vagy mozgás formából kell kitalálni a gyerekeknek azt a sportot.
Miközben játszuk a játékot , arról beszélgetünk, hogy miért fontos a mozgás, miért kell sokat mozognunk. És mi mit mozgunk szívesen, melyik a kedvenc sportunk.
6. A téma feldolgozása: Boldog Dóra báb a” Kerekerdő kalandra hív…” mondókával a mese hallgatásra hív minket.
A természet varázsa cimű mese (Balla Laura Anna)
Beszélgetés segítő kérdések: Mi volt az állatoknak? Mi történt? Kihez fordultak segítségért? Mit mondott nekik Pipacska? Hogyan kezdtek hozzá az állatok a kert megszépítéséért.
Tűz, víz, repülő: mozgásos játék
8. A foglalkozás lezárása: A testmozgás gyakorlása jelének kiszínezése, majd felragasztása a Boldogság várának kilencedik lépcsőfokára.
9. A foglalkozás záró ének: Bagdy Bella: Imádok élni. A dal alatt a gyerekek jól érezték magukat.
A testmozgás témakörének feldolgozása során nemcsak a mozgás örömét tapasztaltuk meg, hanem annak testi-lelki jótékony hatásait is tudatosítottuk magunkban. A közös játékok, mozgásos feladatok során a gyermekek megtapasztalhatták a sikerélmény érzését, az együttműködés örömét, valamint azt, hogy a testük mozgás által válik erősebbé, ügyesebbé. Mozgás során felszabadultabbak és magabiztosabbak. Készültünk a gyermekeknek különböző akadálypályákkal, feladatokkal, amiket szabadon kipróbálhattak. A gyermekekkel közösen megtanultuk a frizbi használatát is, amiben nagy örömüket lelték.
Fontos szerepet játszik a mindennapokban a testmozgás, nemcsak az egészség megőrzésében, hanem a hangulatuk, koncentráció, figyelem terén is pozitív hatással bír. A gyerekek visszajelzései alapján elmondható, hogy a mozgásos tevékenységek során boldognak, energikusnak érezték magukat, és alig várták a következő lehetőséget az aktív részvételre.
A testmozgás témaköre jó lehetőséget nyújtott arra, hogy megalapozzuk bennük a mozgás szeretetét, és hosszú távon is támogassuk őket abban, hogy az egészséges életmód a mindennapjaik részévé váljon.
A mozgás és a sport szeretete az osztályközösségünk minden tagjára jellemző: foci, lovaglás, ritmikus gimnasztika, pom pom tánc, mazsorett, balett és moderntánc,néptánc, taekwondo, atlétika, jóga egyaránt segítik a testi erőnlétünk fitten tartását. A sündisznó és a nyúl történetét a Märchenwelt mesesorozatból jól ismerik a gyerekek, német órán többször megnéztük már és beszéltünk a főszereplők jelleméről. Májusban a népismeret órák anyagát tűzdeltük tele aktív mozgással, nem is akárhogy! Őseink nyomába eredtünk és az ő mindennapjaikra jellemző kemény munka mozgássorozatát próbáltuk „újra élni” a Bólyi Tájház udvarán. A régi parasztházak elrendezéseinek és berendezési tárgyainak megismerése után az udvar játékos mozgásra és a régi játékok kipróbálására adott lehetőséget. Morzsoltunk, szecskáztunk, ekét tartottunk, szekeret és talicskát toltunk és még a rénfára is „fellógattuk” magunkat. A régi fajátékok használata nagyszüleink életébe adott betekintést, amit nagy örömmel keltettünk életre. Múlt és jelen, tradíció és innováció jól megfértek egymás mellett. A mozgás akkor és most is fontos része a mindennapoknak: fitten tart, közösséget épít és segít jó csapatjátékossá válni.