Testmozgás
A testmozgás nagyon fontos, így amikor a gyerekek újra visszatérhettek az óvodába minden lehetőséget biztosítottunk a számukra, hogy a mozgásigényüket kielégítsük!
A tanulókkal az egészséges életmód rengetegszer előkerült a tanév során. Megkértem őket az online órák alkalmával, hogy elevenítsék ezeket a tanultak fel. A pontatlan információkat, kijavítottam.
Majd újságok segítségével plakátokat készítettek az egészséges táplálkozásról.
Májusban az egészséges életmód fontosságáról, a testmozgás jelentőségéről beszélgettünk. Meghallgattuk a hónap dalát:
Arról beszélgettünk, hogy mit éreznek sport közben, boldogságforrás-e számukra a mozgás? Megnéztünk egy kisfilmet is a testmozgásról: https://www.youtube.com/watch?v=AUyhW_ZyPr0
Minden gyerek az óra végén elhatározást tett, hogy mi az amit a jövőben az egészségéért és a boldogságáért tenni akar.
Egészséges életmód
1.Ráhangolódás mozgásos relaxációval: Hervad a virágom, éled a virágom:
Álló helyzetben a hervad szó hallatán, elkezdik a fejüket lazán előre ejteni, majd hozzá a vállukat, a törzset, majd hagyják, hogy tehetetlenül lógjon előre a törzsük. Az éled a virágom- ra csigolyáról, csigolyára emelkednek vissza, szép , sudár egyenes testtartásba. Néhányszor ismételjék
2. Téma bevezetése: Mozgásos éneklés
Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie – net-en megtalálható. Mozogjátok le együtt!
3. Téma feldolgozása:
Beszélgetés: Üljetek egymással szemben a szőnyegen.
Kérdések:
Mit érzünk, ha mozgunk? /soroljanak fel minél több pozitív dolgot. Ha több gyerekkel foglalkoztok, felváltva beszéljenek./
Milyen mozgásformákat, sportokat ismersz?
Mit szeretsz a legjobban mozogni?
4. Egy kis mozgás: Tűz, víz , repülő
Kérdezzétek tőlük a szabályokat, jól ismerik!
Játsszátok addig, hogy megemelkedjen a pulzusszám, gyorsítsátok a játékot! Gyorsan kelljen reagálniuk! / igyanak a végén/
5. Tükörjáték:
Találj ki sportot, mozgásformát amit elmutogatsz. Gyerkőc addig utánozza, míg ki nem találja.Beszélni nem lehet! Utána ő mutogat. Játsszátok, míg van ötlet!
6. Párosítás- feladatlap / lap alján/
Karikázd be azokat a sporteszközöket, amelynek van párja és egy egyenes vonallal húzd be a zsákba!
7. Készítsen képet egy biztonságos világról, a technika szabadon választott.
Mozgás fontossága -> minden életkorban szükséges -> élhetőbb élet, jobb életminőség!
A testedzés és sport jótékony hatásai…
„A mozgás természetes örömforrás!”
A gyermekek testi-lelki fejlődésének alapja…
Emlékeztető – az oviban milyen mozgáslehetőségeket biztosítottunk? /mindennapos torna, testnevelés, mozgásfejlesztés…/
Emlékeztető képek a tavalyi gyermeknapról- „ovi-olimpia az óvodában”
„Mozogj otthon”! – lehetőségek kihasználása, játékok ajánlása
„Éld át a mozgás örömét!”
Meglepetés gyermeknapra: – ugrálókötél, lufi, buborékfújó!
Ennek a témakörnek a megvalósítása már a karantén idejére esett. Ez egy nehezen ellenőrizhető dolog, így egy régebbi képet töltöttem fel ehhez a témakörhöz.
Beszámoló
Mesevár Óvoda és Bölcsőde, Törpike csoportjában megtartott Boldogság óráról, amelyen A testmozgás témát dolgoztuk fel a gyerekekkel
Foglalkozásunkat Bagdy Emőke relaxációs gyakorlataival indítottuk, „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…”, „Tüdőtakarítás”, „Az én hangom..”. A mozgásos feladatokat nagy örömmel végezték a gyerekek, többször is kérték az egyes feladatok ismétlését.
Meghallgattuk Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie c. dalát is, amelyhez saját kis koreográfiát találtak ki a csoport tagjai, elsősorban a kislányok. Kézen fogva mozogtak, forogtak, közösen, majd kettesével énekeltek. Nagyon jó hangulatot teremtve a további játékokhoz.
A meglepetés hatására alapoztam, amikor bekopogtatott hozzánk” Boldog Blanka” és „Szomorú Szilárd”. A bábokkal a gyerekek motiválása volt a célom, kíváncsiságuk felkeltése, hiszen a bábok” kicsit fáradtan, kimelegedve” érkeztek meg hozzánk.
Már el is hangzott a kérdés, miért ilyen „fáradtak” a bábok? Válaszom: Tornáztak, futottak, mozogtak egy kicsit a szabadban.
Játékos tornára hívtam ezután a gyerekeket, a tornázós mondókával. Először kicsit kevertük a mozdulatokat, de többszöri gyakorlás után már nagyon jól mentek a mozdulatsorok. Nagyon tetszett mindenkinek.
A kis bemelegítés után, tükörjátékot játszottunk, amelyet nem is akartak abbahagyni a gyerekek, olyan nagy sikere volt. Újabb és újabb mozgásformát találtak ki, amelyet elmutogattak, és nagyon élvezték, ha a többiek nem találták ki mindjárt.
Mindenki nagyon elemében volt, ezért még a „Tűz, víz, repülő” játékot is eljátszottuk, amelyet már nagyon jól ismertek a csoport tagjai, de ennek ellenére nagyon lelkesen vettek rész a játékban.
Sokat nevettünk, mindenki nagyon jól érezte magát játék közben.
A sok mozgás után egy kis beszélgetésre hívtam a csoport tagjait, arról indítottam beszélgető kört, hogy a gyerekek véleménye szerint Miért fontos a testmozgás?
Nagyon jó válaszok születtek, a gyerekek gondolatai igazán nagyszerűek voltak,
„azért, mert egészségesek leszünk tőle, ne legyünk ducik, jobban tudjunk levegőt venni, a mozgás végén, olyan jó…stb.” lehetne még tovább is sorolni a gondolatokat.
A beszélgetés után színeztek a gyerekek, nagyon szép, színes szökellő cicák készültek.
A csengővel mesélésre hívtam a gyerekeket, A lusta király c. mesét hallgattuk meg.
Mesélés közben törekedtem arra, hogy a történet és a szereplők bemutatása érdekes, érzékletes legyen.
A mese bemutatását ezért úgy terveztem, hogy igyekeztem mindvégig fenntartani a tevékenységben résztvevők figyelmét, illetve bevonni a később csatlakozókat is.
Szerettem volna lehetőséget biztosítani a mese mélyebb átélésére, ezért a mesét dramatizálással is eljátszottuk.
A szerepek kiosztása egyéni jelentkezés alapján történt, nagyon tetszett a gyerekeknek a mese története.
A dramatizálás sikerét a gyermekek aktív részvétele igazolta, az, hogy tetszett nekik a mese témája, és érdekes volt számukra a megjelenítés.
A mese után aki kedvet érzett hozzá, lerajzolhatta a főszereplőt a lusta királyt is.
A rajzolás után a tornaterembe mentünk a gyerekekkel, ahol sorversenyeket játszottunk, nagyon lelkesek voltak a gyerekek.
A tevékenységek minden mozzanatában dönthettek arról, hogy melyik játékban szeretnének részt venni, egyénileg választhattak.
Foglalkozásunkat közös énekléssel zártuk. Bagdí Bella: Repülj velem c. dalával.
Úgy érzem, hogy sikerült olyan élményközpontú tevékenységeket végeznünk a gyerekekkel, amelyek nagyban elősegítik az egészséges életmód megalapozását, a gyerekek igényévé válhat a rendszeres mozgás.