A májusi témát nagy érdeklődéssel fogadták a gyerekek, mert nagyon szeretnek mozogni. A hónap dalát, a „Jól érzem magam” dalocskát többször meghallgattuk a hónap során. Valóban vidámabban teltek ilyenkor a napjaink. A Madarak és fák napja alkalmából projektfeladatot csináltunk. Ennek keretében megismerkedtünk Magyarország madaraival és minden tanuló a saját laptopján gyakorolta a madármeghatározást.
A Nemzetközi Csirkenap alkalmából megtanultuk a mókás kacsatáncot.
A Gyermeknapon különböző helyszíneken szórakozhattak a gyerekek. Ezen a napon hallgattuk meg a Rumini Tükörszigeten című musical Fagyidalát, majd fagyiztunk is egyet. Ez a mű azért volt különösen nagy élmény a gyerekeknek, mert ebben a hónapban fejeztük be a Rumini című regény feldolgozását. örültek, hogy a meseregény másik kötetébe is betekintést nyerhettek a dal által. Csatlakoztunk A kihívás napjához is, melyet az Okányi Önkormányzat szervezett. Itt most nem a tematikában megadott programelemet valósítottuk meg, hanem egyszerűen csak önfeledten mozogtunk, amitől minden gyermek jól érezte magát.
Testmozgás
Testmozgás
A Boldogságóra program 9. hónapjának témáját Aktivizáló, ébresztő ritmus:” A ritmustól éber leszek, mindig élesen figyelek” mozgásalapú relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk Bagdi Bella Jól érzem magam boogie című dalát és kiszíneztük a munkafüzetben található kifestőt.
A témát egy bevezető játékkal kezdtük, amellyel megfigyeltük mennyire egymásra vannak utalva a szerveink, és mi történik, ha valamelyik megbetegszik. Játszottunk még sportágat kitaláló játékot, melyet elmutogatás után kellett kitalálni.
A téma feldolgozását a kép elemzésével kezdtük, majd megismerkedtünk a Bajnok lett a Down- szindrómás fiú! történetével. Beszélgettünk a történet tanulságáról. Pozitív előnyöket gyűjtöttünk össze a rendszeres testmozgásról, megbeszéltük jótékony hatásait. Híres magyar sportolók képeit néztük meg.
Keresztrejtvényt, sportágválasztó feladatokat oldottunk meg a munkafüzet feladatai közül és készítettünk egészséges életem, heti tervezőt. Készítettünk még színes papír felhasználásával képeket a mozgásról.
Az óra összefoglalására szokásainkhoz híven plakátot készítettünk.
A májusi téma motiváló idézeteit megbeszéltük, majd meghallgattuk a dalt.
Egy másik napon ,,Én és a mozgás,,-t játszottunk az udvaron. Mivel a mozgáson van a fő hangsúly, így egy kicsit ezt a feladatot átformáltam oly módon, hogy a gyerekek ne csak egyszerűen átugorjanak az ,,igen,, ,vagy a ,,nem,, részre,hanem különböző vicces mozgásformákkal,pl fel lábon, bal kézzel fogják a jobb fülüket, stb…. jussanak el a kiválasztott helyre. Nagyon humorosan végezték el ezt a feladatot.
Hatalmas élmény volt az,, Evolúciós játék,,. A játékot beszélgetés követte, s megállapították, hogy jó volt továbbfejlődni, S milyen jó is boldogságórás diáknak lenni.
Meg kell jegyeznem, hogy játék alatt a veszítő emberhez nagyon gyorsan odaért egy másik kisdiák,akivel megint kő -papír-ollózik, segítve annak tovább fejlődését.
Csoportunk is bekapcsolódott ,,A kihívás napja,,- hoz, ahol a helyi kultúrházban aerobik órán vettünk részt, illetve ugrálóvárat vettünk birtokba.
A májusi „testmozgás” téma ajándék volt a Szuper Szakiskola számára. A Konduktív Gyakorló Szakiskolában a testmozgás szerves része az iskolai életnek. Intézményünkben a konduktív pedagógiai módszer érvényesül, amely segíti a tanulók aktivizálását, önállóságuk megerősítését, valamint mozgáskoordinációjuk fejlődését. Mivel nálunk kiemelt szerepet kap a mozgás és a mozgásfejlesztés, úgy döntöttem, hogy a májusi témahónaphoz kapcsolódva intézményi pillanatokat osztok meg. Azért nem maradt el a témahónap bemutatása sem. Külön figyelmet fordítottunk a beszélgetésekre is: elvégeztük az Árulkodó testbeszéd című játékos feladatot, illetve az egyik osztály osztálykirándulásán – csatlakozva a Nemzetközi Csirketánc Naphoz – közösen eltáncoltuk a jól ismert csibetáncot (más néven kacsatáncot), amely nemcsak mozgásra adott lehetőséget, hanem vidám közösségi élményt is nyújtott.
„A testmozgás gyakorlása” témához „A méhek a vonaton” magyar népmesét választottam, amelyet az 4 – 5 éves korosztály gyerekei már képesek befogadni. A mesével való ismerkedést úgy oldottam meg, hogy az előtte levő héten, minden ebéd utáni mesélésnél meghallgattuk, hogy minél több mozzanatot jegyezzenek meg belőle.
Ez alkalommal a „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár” és a „Dagasztás” relaxációs gyakorlattal indítottam a foglalkozást, amely segített a gyermekeknek lecsendesedni, ráhangolódni az együtt töltött időre. A gyakorlat során megfigyelhető volt, hogy a nyugodt légkör pozitívan hatott rájuk, így nyitottabban és figyelmesebben kapcsolódtak a további tevékenységekhez.
Ezután felolvastam a mesét, amely a foglalkozás központi témáját adta. A mese hangulata és üzenete nagy hatással volt a gyermekekre – érdeklődve hallgatták. A mese elhangzása után feltett kérdéseim többnyire a mozgásra vonatkoztak.
A mesét olyan játékok követték, amelyek kapcsolódtak a mese szereplőihez, a méhekhez, amelyben lelkesen vettek részt a gyermekek. Első játék: „Méhecske, darázs, mézecske”, ahol a méhecskékből mindegyik gyermek darázzsá változott. A közösségformálásnak nagyon jó lehetősége volt ez a játék.
A következő játék: a „Mézes ragacs fogócska” volt, ahol a ragacs mindkét végén fogta meg a gyermekeket.
Az utolsó játéknál lufit kellett dobálni úgy, hogy a textil négy sarkát fogták a gyermekek és mozgatták, hogy arról ne essen le. A választott játékok kreatív módon segítették a történet feldolgozását, ugyanakkor fejlesztették az együttműködési készséget, az empátiát és az önkifejezést is.
Értékelésnél az együttműködésüket hangsúlyoztam ki, hogy még nagyobb teljesítményre serkentsem őket, hogy még hosszabb ideig legyek képesek a lufit a levegőben tartani. A játékok során öröm és jókedv töltötte be a termet, a gyerekek aktívak, motiváltak voltak, és őszinte lelkesedéssel kapcsolódtak egymáshoz.
A foglalkozás ezután a csoportszobában folytatódott. A foglalkozás zárásaként kiszíneztük a hónap jelképét, ami lehetőséget adott az alkotásra, elmélyülésre is.Végül meghallgattuk Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie… ajánlott zenéjét, amely nyugtató és inspiráló lezárást adott az órának.
Az órát nem mással, mint a testmozgás gyakorlásával kezdtük. Mentovics Éva: Te leszel a bajnok című versére készült mozgásos kisfím segítségével tornáztunk. Majd felidéztük a testmozgással, sporttal kapcsolatos nézeteinket, gondolatainkat. Tapasztalatainkat osztottuk meg egymással. Ezután elvégeztük az „Én és a mozgás…” nevű feladatot. A feladat feltárta előttünk a csoport mozgáshoz való nagyszerű hozzáállását. Megállapítottuk, hogy nem véletlen a csoportunk név választása, hűek vagyunk a nevünkhöz: Mocorgók. A mozgás szerves része a napjainknak. A következő gondolatot magunkénak érezzük: „A mozgáshoz úgy közelíts, ahogy az élethez: lelkesedéssel, örömmel és hálával. Mert a mozgás az élet, az élet pedig mozgás.” (Ron Flecher)
Megpörgettük szélforgónkat is, amely a mozgást jelképezte!
Majd a sportok világában kalandoztunk, emotikonok segítetettek az eligazodásban. A nevető szmájli a mozgás örömét idézte. Dragomán György: Piros filc című elbeszélését is elolvastuk. A történet kapcsán az önvédelmi sportokról beszélgettünk. Sokak kedvenc spotja a foci. Meghallgattuk a 2010-es foci vb dalát, videóját. A 10 éves gyerekek boldogan táncoltak a 2010-es vb dalára. Mindenki kapott egy saját mozással kapcsolatos motivációs mondatot. Végül elkészítettük a mozgás szélforgóját! Ezt a forgót nem a szél hajtja ám! Mi „Mocorgók „mozgatjuk, pörgetjük! Pörögjön a ti mozgás szélforgótok is! Mocorogjatok, mozogjatok!
A májusi hónapban kimaxoltuk a témát, a testmozgást. Azzal kezdtük, hogy feltérképeztük a sporthoz való hozzáállásunkat és erőt gyűjtöttünk az Erősségmondókával. Minden napra jutott a mozgásból: A fiúk minden szünetben fociztak (a többi hónapban is), a lányok fogócskáztak, ugróköteleztek. Igyekeztem mindig valami mozgással kapcsolatos ajándékot venni nekik… Ugrókötél, célbadobójáték, labda, pingpong készlet stb., amik most nagyon jól jöttek. A madarak és fák napján a helyi központi parkban öleltük a fákat, hallgattuk a madárcsicsergést és kipróbáltuk a fitness játékokat. A kihívás napján nagy sétát tettünk a faluban. A gyereknapon egész nap szaladgáltunk, ügyességi játékokat próbáltunk ki. Elkészítettük a mozgáskockát, s rögtön ki is próbáltuk. Az elkövetkező napokon is előkerült, cserélgettük egymás közt kockát, hogy minél több mozgásfajtát kipróbáljunk. A szembekötős bátorságjáték az egyik a kedvencünk volt, miközben gyakoroltuk a mondókákat, verseket, nyelvtörőket és dalainkat is. Mindenki nagyon bátor volt és vakon megbíztak a segítőikben. Ez jól erősítette az összetartozásunkat, bizalmi viszonyainkat is.
1. Relaxációs gyakorlat: Mélylégzés gyakorlata
2. Megbeszélés
Mi szükséges ahhoz, hogy egészségesek legyünk?, Mit jelent a testi és a lelki egészség?, Miért fontos a testmozgás?, Mit jelent a mentális probléma, melyek a leggyakoribb mentális problémák?, Miért fontos a mentális egészség?, Mennyi testmozgásra van szükség?, Melyek a sport jótékony hatásai?, Miért tesz boldoggá a testmozgás?, Ki, mit sportol vagy sportolt?, Melyik sporttevékenységet próbálnátok ki a jövőben?
Mi az a 3 dolog, amit minden héten megteszel azért, hogy minél egészségesebb legyél?
A testmozgás pozitív élettani hatásainak megbeszélése.
3. Sportoló példaképek
A tanulók elmondják, hogy ki melyik csapatot vagy sportolót kedveli, majd interneten utána néznek a pályafutásának és megbeszéljük, hogy mi lehet a sikerének a titka. A tanulók a következőket említették: kitartás, szorgalom, önfegyelem, egészséges táplálkozás…
4. Recept átírása (szakácskönyv)
A tanulók csoportokban dolgoznak, kiválasztanak egy olyan ételt vagy italt, ami nem igazán egészséges, de ők szeretik. Ezt a receptet megpróbálják egészségesebbé tenni. A tanulók ötletei: rántott hús: kókuszzsírban vagy sütőben sütni, muffin: csoki helyett gyümölcs…
5. A bátorság labdája (labda+cetli)
A tanulók kis cetlikre felírják, hogy milyen akadályokkal, nehézségekkel kell megküzdeniük a mindennapi életben. A cetliket felteszik a táblára, majd megpróbálják kidobni őket, ha sikerült, egy pozitív gondolattal átadják a labdát a társuknak.
6. Én és a mozgás
A tanulók felállnak. Majd a sporttal kapcsolatos mondatok elhangzása után választanak, hogy jobb vagy bal oldalra állnak. Pl: Álljanak jobb oldalra, akik nézni szeretni, bal oldalra, akik inkább űzni szeretik a sportot./Álljanak bal oldalra, akik csapatban szeretnek sportolni, jobb oldalra, akik inkább egyénileg.
7. Színkiáltó
A tanulók felállnak, választunk egy színkiáltót, amikor ő kimondja egy színnek a nevét, akkor a többieknek minél gyorsabban meg kell érintenie azt a színt.
8. Yoga
A tanulók kipróbálnak néhány yoga gyakorlatot, ami a tanteremben is elvégezhető.
9. Activity
Sportágak elmutogatása.
10. Zenehallgatás
Bagdy Bella: Jól érzem magam boogie gimiseknek
A kilencedik téma a testmozgás volt a boldogságóra keretében, melyet heti tervnek megfelelően valósítottam meg. Cél, feladatrendszer: Egészséges szokások kialakítása! Tudatosuljon a gyermekekben, hogy a mozgás nélkülözhetetlen hatással van egész életükre, növekedésükre, semmi mással nem helyettesíthető, és pótolható a testi és lelki fejlődésük során. Kiemelt fejlesztési terület: társas kapcsolatok fejlesztése, együttműködési készség fejlesztése alkalmazkodó képesség fejlesztése, akarati tulajdonságok fejlesztése, globális állóképesség: a test általános erejének fejlesztése.
Hétfőn a kezdő relaxáció után beszélgetést kezdeményeztem a testmozgás, és az egészséges táplálkozás fontosságáról. Meghallgattuk a testmozgás hónap dalát (Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie), majd hozzá illő mozgásformákkal egészítettük ki. Tükörjátékot játszottunk. Kedden meséltem el Bezzeg Andrea: Lusta király meséjét. Lerajzolták kedvenc sportjukat, kedvenc mozgásos tevékenységüket. A Kihívás Napja (május utolsó szerdája) remek alkalom az óvodában is a Testmozgás hónapja és a Boldogságóra program ötvözésére. Ezt a napot játékosan és örömtelien megünnepeltük óvoda és csoport szinten is. Cél: A gyerekek örömteli, közös mozgásélményhez jussanak, fejlődjön mozgáskultúrájuk és pozitív énképük, miközben megtapasztalják az együttműködés és a sikerélmény örömét.
Programötleteink voltak:
1. Boldogságóra mini beszélgetést folytattunk: Miért jó mozogni? Hogy érzed magad mozgás után? Mikor vagy a legboldogabb, amikor mozogsz?
2. Reggeli bemelegítő torna (Boldogságmozgás). Vidám zenére közös mozgásos bemelegítés, játékos nyújtás, ugrálás, mosolygás, tapsolás.
3. Mozgásos állomásjátékok: Ugróiskola – Egyensúly és figyelem fejlesztése. Akadálypályák – Kúszás, mászás, ugrás, labdavezetés, labdás célba dobás. Sikerélmény és ügyesség „Boldogság-kör” – Egy körben állva továbbadtunk: egy „boldogságlabdát”, mindenki mondott egy mozgással kapcsolatos örömteli dolgot.
4. Közös tánc. Egyszerű koreográfia pl. „Táncol a tavasz” vagy más vidám zenére.
Fontos volt, hogy közös sikerélmény és öröm legyen a cél, nem a tökéletesség.
5. „Élő szobor” játék: Mozgás – megállás – póz, miközben a gyerekek nevetnek, lazítanak. Zárásként mindenki kapott egy „Boldogan Mozgok!” pecsétet, és érmeket osztottunk ki.
Csütörtökön játékidőben poharakból várat építettek, majd „Vigyázz a várra!” játékot játszották. Szivárvány ernyő játék mindig kedvelt tevékenység. A szivárvány ernyővel rengeteg játék játszható, ahol nincs nyertes, csak közös játék. Ahhoz, hogy az ernyő magasba emelkedjen, összehangoltan kell mozgatni. Kis labdákkal, vagy önmagában is rengeteg játék játszható vele. Kint is, bent is használhatjuk és nagyon jó hatással van az együtt cselekvés élményére. Miközben nagyon mulatságos is a színes ernyőt mozgatni, segítségként szolgál az irányok megismerésének és megtanulásának folyamatában is. Körbe is jártunk vele, és a gyerekek be is bújtak alá, amit szintén nagyon szeretnek csinálni ebben a korban. Pénteken: Természetbe illeszthető játékok voltak: Kincskeresés. Természetes tárgyak (levelek, kavicsok, tobozok) keresése adott szempont szerint. A mozgás mindennapjaink szerves része!!!
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A 3-6 éves gyermekek lételeme a mozgás. Így a hónap témájának feldolgozása nem jelentett gondot. Ez is a kedvenc témáink közé tartozik. Mivel ebben a hónapban ünnepeltük a gyereknapot is így ezen a programon is sok mozgásos feladatot kínáltunk a gyerekeknek. Építettünk akadálypályát, melyen dínó talpakkal kellett végigmenni. Nagyon élvezték a gyerekek, sokan kipróbálták ezt a mókás feladatot. Eltáncoltuk a dínók táncát, fejükön egy fejdísszel. Felrögzítettünk egy hevedert két fa közé, melyre petpalackokat kötöttünk. Ezt egy erős mozdulattal megrántottuk, ennek hatására a palackok ide-oda mozogtak. Úgy kellett végig szaladniuk, hogy a palackok ne érjenek hozzájuk. Volt célba dobás is. Természetesen itt is egy dínó szájába kellett bedobni egy kislabdát. Az egész gyereknapunkat a mozgás jellemezte.
Természetesen a kihívás napjához is csatlakoztunk. Ebben az évben a fiatal kolleganők melegítették be a gyerekeket és a felnőtteket. Zenére mozogtunk. Ezután az óvoda környékén lévő kis utcákban futottunk. Az egész óvoda együtt tette meg ezt a távot. Nagyon élvezték a gyerekek. Szerintük ez volt a legjobb nap az óvodában.
Az erősségprogram ajánlott témája a vitalitás, lelkesedés gyakorlása. Mi ezt a rakéta játékkal gyakoroltuk. Indultunk a halktól, és eljutottunk a hangosig, majd újra a halkig. Megtapasztalhatták, hogyan kell levenni a hang erejüket.
Minden alkalommal, amikor azt tapasztalom, hogy egy kicsit nyugtalanabbak lettek, vagy hangosabbak a kelleténél a mindfulness kedvenc gyakorlatával , a fütyülős légzéssel szoktam őket lenyugtatni.
Mivel az egészséges életmód számunkra nagyon fontos, ezért sokat szoktunk arról is beszélgetni, hogy mely ételek, italok az egészségesek, vagy éppen egészségtelenek. Kiscsoport kezdete óta szülői segítséggel a gyerekek minden nap ehetnek zöldséget, vagy gyümölcsöt. Ha véletlenül elfogyott, azt ma már gyermekeink hiányként élik meg, mert tudják, hogy mielőtt kimegyünk az udvarra, mindig fogyaszthatnak almát, banánt, vagy bármilyen idény jellegű gyümölcsöt. Arra is nagyon odafigyelünk, hogy a levegőzés még rossz idő esetén is legyen megoldott. Csak a szakadó eső állíthat meg bennünket! Tesszük ezt azért, mert sajnos az a tapasztalatunk, hogy sokszor a szülők már nem maradnak a szabadban gyermekeikkel óvoda után.
Összegezve: A hónap témáját maximálisan megvalósítottuk, felnőttek, gyerekek legnagyobb örömére. Óvodánk dolgozói is, beleértve a dajka néniket is bevonódtak a hónap témájának feldolgozásába.