A mozgást a gyermekek nagy szeretettel végzik. Legjobban a szabadban szeretnek lenni, futni, mozogni, de a tornateremben a különböző eszközök segítségével is szívesen mozognak. A „jól érzem magam” dal nagy sikert aratott, nagyon tetszett a gyermekeknek , örömmel táncolták énekelték a dalt. A lusta király meséje is tanulságos volt számukra, jól motiválta őket.
A tükörjáték kezdetben nehézkesen indult, de a végén nagyon élvezték a gyermekek.
A gyermekekkel kört alkottunk és mindenkinek el kellett mondania a kedvenc testmozgását, sportját. Egyenként haladtunk a körben is folyamatosan ismételtük , mondtuk és mutattuk az adott gyermek kedvenc testmozgását. Pl: Móni néni szeret síelni mondat után , a mellettem lévő gyermek megismételte és hozzátette az ő kedvencét . Pl Móni néni szeret síelni, Peti szeret focizni….. A játék addig tartott míg mindenki sorra nem került.
Testmozgás
Óvodánkban már, hagyomány, hogy minden évben rendezünk Családi napot. Nagyon jó közösségépítő hatással van a szülőkre. Ezen a napon a Vöröskereszttel szorosan együttműködve egészségszűrés, véradás is van az óvodánkban. Olyan vendégeket hívunk meg erre az alkalomra, akik motivácóval, érdekes előadással készülnek, ösztönzőleg hatva, hogy mennyire fontos a testmozgás, így pl.aerobic, karate, lovaglás.
Mi óvónénik minden évben érdekes, vicces sportversenyekkel készülünk a szülőknek, ahol csoportonként mérettetik meg ügyességüket. Oklevéllel és vándor serleggel jutalmazzuk a legügyesebb szülői csapatot.
Május a testmozgásról, az egészséges életmódról szólt. A relaxációs gyakorlatot követően elmeséltem a gyerekeknek a lusta király történetét. Beszélgettünk egészségünk fontosságáról, mi az, ami szolgálja testünket, és mi az, ami megbetegít bennünket. Öröm volt hallani, hogy nemcsak az egészséges étkezést, hanem a mozgást, és tisztálkodást is sok gyermek megemlítette. Mindenki elmondta, hogy mit szeret, vagy szeretne sportolni. Én is meséltem arról, hogy a mozgás számomra mennyire fontos. Nagyon sokat biciklizek, szinte mindenhova azzal járok, mivel nincs autóm. Gyakran megyek a barátaimmal, a családommal túrázni, a természet feltölt és megnyugtat. Több alkalommal jógázom, szobabiciklizek. Mondókát is tanultunk („Egy-kettő-három-négy, nézd, a kezem égig ér…”), jártuk a táncot a „Jól érzem magam boogie”-ra és a munkafüzet feladatai közül is megcsináltunk néhányat.
Csoportunkra jellemző, hogy minden évszakban nagyon sokat sétálunk, járjuk a környéket, játszótereket. Ez a májusi napsütéses napokon sem volt másképp. A hátizsákunkba ilyenkor gyümölcsöt, innivalót pakolunk és nyakunkba vesszük a természetet. A testi feltöltődés mellett nagyon fontosnak tartom a lelki feltöltődést is. A természet kincsei (fák, növények, állatok) pozitív hatással vannak ránk, energiát adnak nekünk.
Május hónap rengeteg programot adott számunkra:
– Megtartottuk hagyományos Tojáskereső túránkat, ahol a családokkal együtt felfedeztük a Monostori erőd és a Duna-part szépségeit.
– Az idei évben rendhagyó Anyák napjára vártuk az édesanyákat. Úgy gondolom, nemcsak a testi, hanem a mentális egészségünk karbantartása is különös figyelmet igényel. Barátnőm, Nagy Krisztina, jógaoktató és mozgásterapeuta hangtálaival érkezett hozzánk. Az anyukák Krisztával egy hangfürdőn vettek részt, majd a gyerekek verssel köszöntötték őket.
– „Szaniszló nyomában” elnevezéssel városunk által szervezett kiránduláson jártunk. A túravezető mesébe ágyazott történetével kalauzolt el minket Komárom nevezetes helyeire (Rüdiger tó, Igmándi erőd, Kecskés László emlékház).
– Megrendeztük hagyományos Családi napunkat is, melynek az idei évben a helyi Generációk Háza adott otthont. Vendégünk volt egy madarász és egy zenei előadó, mi pedig mozgásos feladatokkal készültünk a gyerekeknek, mely a „Kalózkaland” fantázianevet kapta.
– A Gyermekhéten is a mozgást helyeztük a középpontba. Változatos és érdekes programokkal készültünk a gyerekeknek. Kovács Klaudia, kutyakiképző és Pablo kutyusa járt nálunk, akik bemutatójukkal elvarázsoltak és megmozgattak minket. Zenei előadóink, Molnár Orsi és Áprily Géza, pedig megtáncoltatták ovisainkat. A sok-sok ugrálást egy-két gombóc fagyival jutalmaztuk.
– Részt vettünk a városi Gyermeknapon fellépőként a „Miénk a színpad” elnevezésű rendezvényen, ahol nagy sikert arattunk pingvintáncunkkal.
– Sikeresen szerepeltünk a Bozsik Program által megrendezett ovifocin.
– Egész évben heti egy alkalommal úszásoktatásra vittük a nagycsoportosainkat.
– Óvodánk udvara is sok mozgásra invitáló tevékenységet biztosít a gyerekek számára: biciklizhetnek, labdázhatnak, mozgásfejlesztő játékokat játszhatnak, használhatják a mezítlábas tanösvényt.
– Mindennapjainkban igyekszünk megvalósítani a mindennapi testnevelést: mozgásos mondókákkal, relaxációs gyakorlatokkal, tornatermi és szabadtéri játékokkal.
Eseményekben és mozgásban gazdag, izgalmas volt a május!
A diákok és a mozgás…
Az Arany János EGYMI szakiskolában nagyon szeretünk sportolni, mozogni. Beszéljenek helyettünk a képek: A testmozgás és az egészséges életmód gyakorlása program tekintetében tartottuk Ifjúsági napunkat 2025. május 9-én.
A legnagyobb sikere a „Térképtúrá”-nak volt, a fiatalok észre sem vették, hogy játszva tanulnak. Ez az igazi eredménye a szabadidős programjainknak!
Zsadányi Református Általános Iskola
Első osztály
Boldogságóra 9.
(A Boldogságóra Alapprogram)
MOZGÁS
Az első osztályosoknak nagycsoportban már tartottam a Boldogságórákat azért, hogy majd első osztályban könnyebbé tudjam tenni az óvoda-iskola átmenetet Boldogságórákkal. A mesterprogramomnak a fő célja, hogy segítsem a gyermekek beilleszkedését az iskolába. A Boldogságórát az önbizalom programmal kilencedik alkalommal tartottam az osztályban.
A gyerekek mindig nagyon várnak és hamar ráhangolódnak a Boldogságóra témáira. Most a mozgás volt a fő téma. Az iskolában még tart a felújítás és az építkezés, mert egy új szárnnyal bővült az intézmény, valamint egy emelettel is megújult. Nagyon szép és tágas már belül, de az udvar szépítése, füvesítése még folyamatban van. A zenére mozgás után, mivel szép idő volt kimentünk az udvarra a tanító néni is velünk jött. Mindig feltalálják magukat a gyermekek. A legfőbb mozgás a szaladgálás, kergetőzés és a barátok együtt kerestek különleges kavicsokat az udvaron. Az idő szép volt, sütött a nap és elég meleg volt. A Jó levegőn tartózkodás, a mozgás minden gyermeket örömmel töltött el. Miután visszamentünk az osztályba, még megbeszéltük a kint létünk érzéseit: öröm, boldogság, szabadság, jókedv, mosoly, felüdülés, jó érzés, egészséges. Ezekkel a szavakkal jellemezték a mozgás örömét. Minden gyermek úgy érezte, hogy felfrissült és újult erővel folytatták a következő órát a tanító nénivel. Sokkal könnyebb a gyermekeket visszavezetni a tanulásba, ha a szünetekben is egy kicsit mozoghatnak. Amikor elkészül az iskola udvara akkor még inkább jól fogják magukat érezni a gyermekek, mint a dal hallgatása közben, amire mozogtunk.
Köszönöm, hogy velem mozogtatok, én is jól éreztem magamat Veletek.
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
KISCSOPORT
BOLDOGSÁGÓRA 9.
MOZGÁS
A kiscsoportosokhoz pénteken tudtam menni Boldogságórát tartani. Sajnos esett az eső, de minket ez sem tartott vissza attól, hogy mozogjunk egy kicsit. A kicsikék szerencsére nagyon szeretnek mozogni, ugrabugrálni, táncolni. Segítettek nekem áthozni a nagycsoportból a laptopot és a hangszórókat, amiről a zenét lejátszottam nekik. Bagdi Bella: Jól érzem magam című dalára mozogtunk. Ügyesen utánoztak engem, ahogyan a zenére mozogtam és mutattam nekik a mozgásfajtákat. Amikor vége lett a zenének odaszaladtak hozzám és azt kérték, hogy: – „még egyszer!”
Nagyon jól éreztük magunkat. Minden gyermek bekapcsolódott és örömmel mozgott a zenére. Mosolyogtak, ugráltak és hangosan, vidáman táncoltak!
Köszönöm, hogy ilyen aranyosak, kedvesek és vidámak voltatok!
A napocska közben kisütött és ki tudtunk menni az udvarra, ahol boldogan mászókáztak, szaladgáltak még ebéd előtt a gyerekek. A sok boldog gyerekmosoly biztosan előcsalogatta a napot, ezért volt ilyen jó a napunk!
Jól éreztem magam én is Veletek!
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
NAGYCSOPORT
BOLDOGSÁGÓRA 9.
A Boldogságóra Alapprogram
MOZGÁS
A Boldogságóra hetünkön eljött hozzánk a Sarkadi Kistérségi Járóbeteg Központ munkatársa Lívia néni, aki a gyerekekkel egy kis lúdtalp tornát végeztetett. A torna egy mese köré épült, mert a mese során elhangzott tevékenységeket végezték a gyerekek. Jó ötlet volt, mert így jobban figyeltek a gyerekek a végzett tevékenységre. Miután végeztek, meghívtuk Lívia nénit mi is egy kis mozgásra, Bagdi Bella zenéjére: Jól érzem magam. A gyerekek boldogok voltak, hogy továbbra is mozoghattak. A hetünk elég jól telt, mert többször volt jóidő és amikor tehetjük kimegyünk az óvoda udvarára, hogy mozogjunk. Most is így tettünk. A gyermekek önfeledten szaladgáltak, mászókáztak, hintáztak, labdáztak, csúszdáztak. Ez az igazi szabad gyermekjáték, ami a mozgás öröméről szól. Ez fejleszti a testet és a lelket, így fejlődik a gyermekeknek minden részképessége a legjobban. Mi nagycsoportosok vagyunk, iskolára készülünk, ezért is fontos a sok mozgás, a szabad napsütéses levegőn való tartózkodás.
Ez a hét igazi örömforrás, örömfutkározás volt!
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
A Boldogságóra Alapprogram havi témája: A testmozgás és az egészséges életmód gyakorlása volt. A témával mind iskolai kereteken belül, mind iskolán kívül foglalkoztunk. Az osztályomnak nagyon motiváló volt minden feladat, hiszen nagyon szeretnek mozogni, játszani, túrázni, szinte fáradhatatlanok.
A téma bevezetéséként az étkezéssel kapcsolatos vidám nyelvtörő gyakorlatokkal játszottunk, amely megalapozta a foglalkozás hangulatát. Ezután egy „beszélgetőkört” indítottunk a mozgás, az egészséges életmód fontosságáról. A gyerekek okos gondolatokat osztottak meg egymással a helyes táplálkozás fontosságáról, nagyon élvezték, hogy saját, sportolással kapcsolatos szokásaikról, élményeikről beszélhetnek. A beszélgetés után meghallgatták a „A mezei nyúl és a sündisznócska” meséjét, majd elmondták gondolataikat a történettel kapcsolatban, kitaláltak a meséhez másik befejezést. A mese után rejtvényt fejtettek, játékos, mozgásos feladatokat végeztek, „Én és a mozgás…” , a testmozgással, sporttal kapcsolatos gondolataik, szokásaik alapján. Ezután rajzban fejezték ki, hogy miért érdemes a testmozgást gyakorolni, ill. sportágválasztó feladatlappal dolgoztak. A foglalkozást Bagdi Bella: Jól érzem magam című dalával zártuk, amelyet nagyon élveztek a gyerekek, felélénkítette őket, és természetesen mozgással kísérték a daltanulást. A havi témát iskolán kívül egy „kincskereső, kódfejtő” túrával zártuk, melyet a Gellért-hegyen valósítottunk meg. A gyerekek boldogan keresték a kincseket, szaladtak hegynek, lépcsőknek felfelé, lefelé, fára másztak, szikláról ugráltak, barlangot kutattak.
A havi téma feldolgozása nagyon élvezetes, élményekkel teli volt az osztályom számára.
Katalin Andrea dr. Balogné Dévai
A május havi boldogság óránkat a hónap dalával kezdtük. Körbe álltunk és a „Jól érzem magam boogie” zene szövegére mozogtunk, megmozgattuk a kezeinket és a lábainkat, pörögtünk, forogtunk, nagyon jót táncoltunk. A közös zenés mozgás után megbeszéltük a tanulókkal, hogy a testünk mozgató rendszere csontokból, és izmokból áll, amelyek biztosították számunkra a mozgás lehetőségét. A gyerekeknek nagyon tetszett a bemutatott játék csontváz, mindenki hozzá próbálta a testéhez a csontvázat, és nagyokat kacagtak a furcsa pókszerű csontujjakon. Azt is megállapítottuk, hogy bár mindenkinek egyforma felépítésű a csontja, de aki többet mozog, sportol, annak erősebb izmai fejlődnek, ezért nagyon fontos a mozgás a testünk egészségéhez.
Az erős, egészséges izmok fejlődését, egészséges táplálkozással is elő tudjuk segíteni, ezért egy gyermek anatómia atlasz segítségével megnéztük a gyomor bélrendszer felépítését és egy emésztőrendszert imitáló pulóver segítségével mindenki eljátszhatta egy finom, egészséges, salátalevél útját a szervezetünkben.
Legvégül egy saját készitésü táplálékpiramis segítségével megbeszéltük az egészséges tápanyagfélék, helyes arányait.
A boldogság óránk végén még egyszer meghallgattuk a „Jól érzem magam boogiet”, és a közös tánc után vidáman szaladtunk ki az udvarra labdázni.
Nagy örömünkre a május havi boldogság óránkra vendég is érkezett. Egy óvónéni jött hozzánk látogatóba, megnézni a csoportot, így sok szép képet tudtunk készíteni s nem kellett megszakítani a foglalkozást, a fotózások miatt.
A boldogságóra talán egyik legjobban várt hónapja a május, amikor a téma a testmozgás és az egészséges életmód gyakorlása. Az emberi jóllétnek alapvető feltétele a fizikai aktivitás. Az egészséges táplálkozás, az elegendő és pihentető alvás, valamint a rendszeres mozgás nemcsak a testi egészség megőrzésében játszik kulcsszerepet, hanem közvetlen hatással van a kognitív funkciókra, a tanulási képességre, valamint az intelligencia szintjére is. A mozgás során felszabaduló endorfinok javítják a hangulatot, csökkentik a stresszt és elősegítik a mentális kiegyensúlyozottságot. A gyerekek természetüknél fogva nagyon szeretnek mozogni, játszani, futni, felfedezni a világot – ez a fizikai aktivitás pedig nemcsak az egészségüket, hanem a szociális készségeik fejlődését is támogatja. Azonban ahogy nőnek, és fokozatosan belépnek a felnőttkorba, a mozgás öröme és a rendszeres testmozgás gyakran háttérbe szorul a tanulmányok, a munka és az egyéb kötelezettségek miatt. A mozgásszegény életmód azonban hosszú távon nemcsak fizikai problémákhoz – például elhízáshoz, szív- és érrendszeri betegségekhez – vezethet, hanem a mentális egészséget is súlyosan károsíthatja. Pedig tudjuk, hogy a rendszeres testedzés és sportolás, mint a mentális egészség védőfaktora, első helyen áll. A sport fejleszti a kitartást, az önfegyelmet, és hozzájárul az önbizalom növeléséhez is. Emellett a közösségi sporttevékenységek – például csapatsportok – segítik a társas kapcsolatok erősítését, ami szintén elengedhetetlen a pszichés jólléthez. A test és a lélek egészsége szorosan összefügg, és a rendszeres mozgás az egyik legjobb módja annak, hogy ezt az egyensúlyt fenntartsuk. Ezért kiemelten fontos, hogy már gyermekkorban kialakuljon a mozgás szeretete, és ezt a szokást a felnőttek is példamutatással erősítsék. A mindennapi életbe beépített mozgás – akár séta, kerékpározás, vagy bármilyen más sport – nemcsak egészségesebbé, hanem boldogabbá és energikusabbá is teheti az embert.
A délutáni boldogságórát az udvaron terveztem megvalósítani, ahol a gyerekeket egy izgalmas, változatos akadálypálya várta. A szabadtéri környezet nemcsak friss levegőt és mozgásteret biztosított, hanem lehetőséget adott arra is, hogy a gyerekek játékos formában fejlesszék mozgáskoordinációjukat, egyensúlyérzéküket és kitartásukat. A foglalkozást közös bemelegítéssel kezdtük, amely során nyújtó és átmozgató gyakorlatokat végeztünk. A gyerekek kölüböző mozgásformát próbálhattak ki: lehetőségük volt ugróiskolázni, egyensúlyozó gyakorlatot végrehajtani, célba dobni, szlalomozni, valamint – az udvari játékok bevonásával – mászókát átmászni, hintázni.
A gyerekek rendkívül élvezték az akadálypályát. Látható volt rajtuk az öröm, a lelkesedés és az, hogy örömmel mozognak együtt. Egymást bátorították, szurkoltak egymásnak, és az egész program során érezhető volt a közösség ereje, a pozitív, támogató légkör. A feladatok sikeres teljesítése nemcsak fizikai, hanem lelki megerősödést is hozott: a gyerekek büszkék voltak önmagukra, sikerélményhez jutottak, ami tovább erősítette önbizalmukat és pozitív énképüket.