A mozgás a játékkal együtt a gyermek legtermészetesebb megnyilvánulási formája. Csoportunkban a mozgásfejlesztést tágan értelmezzük. Az aktív nagymozgástól kezdve a finommotoros manipulációig mindent magába foglal, és az egész személyiség fejlődését elősegíti. Kedvezően befolyásolja az értelmi és szociális képességek alakulását is.
Célunk a játékok során:
• A mozgás megszerettetése, a mozgásigény kielégítése
• A harmonikus, összerendezett mozgás kialakulásának elősegítése
• Az egészséges küzdő- és versenyszellem kialakítása
• A mozgás szeretetére építő életvitel, életmódszemlélet megalapozása
Testmozgás
Hódmezővásárhelyi Varga Tamás Általános Iskola
A Boldogságóra program májusi témája a „Testmozgás” volt.
A fizikai élénkség, testi aktivitás jó hatással van lelki jólétünkre. Az egészséges életmódhoz, egészséges szokások kialakításhoz is segítséget kaptak a gyerekek.
A téma feldolgozása során a 2.a osztályosok párban olyan plakátot terveztek, ahol azt ábrázolták, hogy milyen parkot szeretnének maguknak – ahol öröm a testmozgás.
Az órát a témához kapcsolódó dallal zártuk.
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
Nemcsak lerajzoltuk, de el is készítették többen valódi gyümölcsből, zöldségből az egészségvárukat.
Aktuális hónapunk témája a testmozgás volt. A gyerekek általában nagyon szeretik a mozgásos játékokat, s ez az én csoportomba járó gyerekekre is igaz. A foglalkozás kezdéséhez a könyvben található relaxációs gyakorlatokból választottam a Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom címűt. Ezt követően a szőnyegen körbe ülve hallgatták meg a Lusta király című mesét. Közösen megbeszéltük a mese tartalmát, lényegét, mondanivalóját. Kérdéseket tettem fel az egészségről, egészséges életmódról, sportról, testmozgásról, s e témán belül beszélgettünk. Később az asztalnál ülve kiszínezhették a Lusta királyt, a mese szereplőjét. Végezetül – ami nagyon tetszett a gyerekeknek – kisebb csoportokat alkotva, minden csoport kapott 1-1 lufit, és az volt a feladatuk, hogy azt minél tovább a levegőben tartsák.
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
Megbeszéltük, milyen fontos a táplálkozásban a friss zöldség, gyümölcs fogyasztása. Elképzelte mindenki az egészségvárát. Volt, aki még magát is odarajzolta, mint várúrnőt.
Budapest XVI. Kerületi Általános Iskola
I. Einstein idézet megbeszélése : ” Az élet olyan, mint a biciklizés. Ha megakarod tartani az egyensúlyt, mozgásban kell maradnod.”
Mit jelent az egyensúly? Miért fontos?
II.Testmozgás és ami még mellé kell
Testmozgás – örömhormon
Miért fontos?
Jótékony hatásai
Miért tesz boldoggá?
Dr Bagdy Emőke gondolatai a könyv 233.oldaláról
Nem mozgás – túlsúly; nem helyes táplálkozás – túlsúly Ördögi kör
Egészséges táplálkozás
Metafora-játék: Mi lennél, ha sport lennél?
A kilencedik téma a testmozgás (egészséges életmód) volt a boldogságóra keretében, melyet heti tervnek megfelelően valósítottam meg. Cél, feladatrendszer: Egészséges szokások kialakítása! Tudatosuljon a gyermekekben, hogy a mozgás nélkülözhetetlen hatással van egész életükre, növekedésükre, semmi mással nem helyettesíthető, és pótolható a testi és lelki fejlődésük során. Kiemelt fejlesztési terület: társas kapcsolatok fejlesztése, együttműködési készség fejlesztése alkalmazkodó képesség fejlesztése, akarati tulajdonságok fejlesztése, globális állóképesség: a test általános erejének fejlesztése. Hétfőn a kezdő relaxáció után beszélgetést kezdeményeztem a testmozgás, és az egészséges táplálkozás fontosságáról. Meghallgattuk a testmozgás hónap dalát (Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie), majd hozzá illő mozgásformákkal egészítettük ki. Tükörjátékot játszottunk. Kedden játékidőben megnéztük képről a tejfogak, és a maradandó fogak részeit. Ez most különösen érdekes volt a gyermekeknek, hiszen nagycsoportosok révén most zajlik náluk a fogváltás. Az nap is kiesett egy gyermek tejfoga. Beszélgettünk a fogmosás fontosságáról! Készítettem egy képesség fejlesztő játékot is hozzá. Egy mosolygós, és egy szomorú foghoz kellet odatenni a megfelelő képeket annak megfelelően, hogy egészséges, vagy egészségtelen ételt ábrázolt-e. Mindig a következő gyermek húzott egy lefordított kártyát, így mindenki sorra került. Ezt nagyon sokszor játszották, a gyermekek mindig cserélődtek. Mivel ezt egy asztalnál játszottuk kiscsoportos tevékenységi formában, így volt lehetőség az egyéni beszélgetésre is. Az nap udvari kötelező mozgás tevékenység volt a tervezésünknek megfelelően. Bemelegítésként hullámvonalban futottak a fák, és a játékok között egy gyermek vezetésével, majd egyensúlyérzék fejlesztő feladatok voltak. Természetesen a játék sem maradhatott el. „Gólyák és fecskék.” „ Fecskék a dróton”. Szerdán meséltem el Bezzeg Andrea: Lusta király meséjét. A mese végén beszélgettünk arról, hogy ki milyen új mozgásos játékot tenne még az óvodánk udvarára, mivel rendeznék be. Terveket készítettünk. Lerajzolták kedvenc sportjukat, kedvenc mozgásos tevékenységüket. Kimentünk hamar az udvarra, mikor még más csoportok nem voltak kint, hogy mindenre legyen lehetőségük. Minden játékeszközt kipróbáltunk, biztattuk a bátortalanobbakat! Csütörtökön szintén kötelező mozgás tevékenység volt, amit szintén az udvaron, szabad levegőn végeztünk. A „Tűz, víz, repülő” játékkal kezdtünk, kiegészítve a „helikopterrel”, amire helyben kellett forogni. Ez egy gyermek ötlete volt! A főgyakorlat helyből távolugrás volt a homokozóban. Ezt páros versenyben is végeztük nagyon sokszor. Mindig újabb párok jöttek létre, a gyermekek igénye szerint. Pénteken játékidőben poharakból várat építettek, majd „Vigyázz a várra!” játékot játszották. Csináltam egy pályát, egy feladat sort a folyosón, kéz és láb formákkal. A térbeli tájékozódást, az irányok, és a testséma ismeretét gyakoroltuk, rögzítettük. Nem utolsó sorban a játék öröme volt a legfontosabb!!! Lufival játszottunk. Ki tudja a legtovább a magasban tartani. Egyéni és csoportos versengés is volt! Mindig imádják! Az udvaron szabad játék volt, minden gyermek igényének megfelelően, amihez biztosítottam az eszközöket. Foci, lépegető, stb. A mozgás mindennapjaink szerves része!!!
A testmozgás témája nagyon közel áll a gyerekekhez. Szívesen végeztek játékos, mozgásos feladatokat. Közös munka eredménye lett a csoport egészségvára, melyet nagy örömmel rajzoltak, s ragasztották rá kedvenc gyümölcseiket, zöldségeiket. Készítettek rajzot a legszívesebben végzett testmozgásukról is.