A gyerekekhez ez a téma nagyon közel állt, mozgásos csoport vagyunk. Örömmel táncoltak a kacsatáncra (Nemzeti Csirke napon) és próbáltak új mozdulatokat kitalálni. Tükörjátékot ötletesen oldották meg, sok különleges mozgást találtak ki társaiknak. A Madarak és fák napja alkalmából szívesen készítették el a hónapi közös alkotásunkat.
Testmozgás
Mindenféle mozgásos tevékenységben szívesen vesznek részt a gyerekek. A játékosság, vidámság egész évben végigkíséri ezeket az örömteli tevékenységeket. Sok- sok vidám fénykép is készült egész évben a gyerekekről udvari játék, futkározás, mozgásos feladatok során. Év végén közösen megnéztük a képeket. A gyerekeknek élmény volt látni magukat, sokat mosolyogtunk, derültünk, felidéztük a legjobb pillanatainkat.
A téma a testmozgás gyakorlása volt. Az udvar tereptárgyait felhasználva kis akadálypályát készítettem a gyerekeknek, ahol mindenki képességei szerint haladhatott végig. Nem teljesítményre ment a dolog, nem voltak helyezettek, mert azt szerettem volna elérni, hogy mindenki képességei és habitusa szerint vidáman, jóleső érzéssel mozogjon. Ez meg is valósult, mert a gyerekek boldogan teljesítették az akadályokat, többször végig futva a meghatározott útvonalat. A kellemes mozgás után az energiát gyümölccsel, almával pótoltuk, mert az egészséges táplálkozás is nagyon fontos, a testmozgás mellett.
A májusi hónap időjárása sajnos nem sok lehetőséget adott a szabadtéri mozgásra, ezért a napi reggeli tornára nagyobb hangsúlyt fektetve próbáltuk a gyermekkel felfedezni a mindennapi mozgás örömét. Közös mondókával bemelegítettük testrészeinket és többféle akadálypálya, útvonal végigjárásával elégítettük ki mozgásigényüket. Eközben különböző életmentős helyzeteket is játszottunk, azzal a céllal, hogy megtanulják, ha baj van, mindig kérjenek segítséget a felnőttől, és legyenek mindig figyelmesek.
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Gyereknaphoz kötöttük a boldogságórát, volt kézműveskedés és ötpróbás sportverseny.
Május hónap témája a testmozgás, ezért erre a hónapra valamilyen iskolán kívüli, fizikai aktivitást igénylő tevékenységet találtunk ki kolléganőmmel a következő Boldogságóra programjaként. 2025. május 20-án a 11A osztály két németes csoportja együtt elsétált a városunk központjában található Tourinform-irodába, 2-3 fős csoportokat alkottunk, mindenki kapott egy-egy térképet, egy ceruzát és egy kérdéssort, majd a diákok a térkép segítségével bejárták Csongrád központjának legfontosabb nevezetességeit és megválaszolták a kérdéseket. Miután a csoportok visszatértek az irodába, a város polgármestere által aláírt elismerő oklevelet vehettek át. Ezután minden csapatnak az volt a feladata, hogy a felkeresett nevezetességgel kapcsolatban német nyelvű kérdéseket tegyenek fel, amelyekből összeállítottunk egy újabb feladatsort, amelyet az iskolánkba látogató külföldi diákcsoportok is használhatnak majd. Ezt a kérdéssort eljuttatjuk a Tourinform-irodának is, így a jövőben a Csongrádra látogató németül beszélő turisták is részt vehetnek a városunkat bemutató játékban.
A játékos mozgásformák, mint a szabad játék, a tornás játékok és a mozgásos játékok a gyermekek figyelmét felkelthetik, és motiválják őket a mozgásra.
A mindennapi élet során a mozgás beépítése (pl. séták, tornatermi foglalkozások) segíti a gyermekeket abban, hogy rendszeresen mozogjanak.
Az óvodapedagógusként figyelemmel vagyunk a gyermekek egyéni igényeire és lehetőségeire, hogy mindenki megtalálja a számára megfelelő mozgásformát.
Az óvodai dolgozói figyelembe veszik a gyermekek életkori és egyéni adottságait és az aktuális foglalkozásokat, játékokat, programokat erre igazítjuk.
Az óvodai pedagógusainak fontos a szülők bevonása az egészséges életmódra nevelésbe, hogy az otthon és az óvoda között összhang legyen.
Az óvodai nevelés során a mozgás és az egészséges életmódra nevelés szerves része a gyermekek teljes körű fejlődésének, mert a mozgás és az egészséges életmód nemcsak a testi egészséget, hanem a mentális és szociális jólétet is támogatja.
A mozgás szeretete csoportunk eltérő módon nyilvánul meg, de általánosságban elmondható, hogy a Tulipán csoportba járó, eleve mozgékony gyerekek szívesen vesznek részt a testmozgással kapcsolatos programokban. A héten a Csepp barát program látogattak el hozzánk, akik egy színvonalas, zenével és versekkel tarkított foglalkozás keretében mutatták be az egészséges életmód szokásait. A program nagy sikert aratott. Mivel az óvodában minden nap tornázunk, ez a kihívás nem jelentett különösebb nehézséget a gyerekeknek. Inkább megerősített minket abban, hogy érdemes ezt a témát alaposabban is körüljárni. Szerdánként gyümölcsnapot tartunk, ezen a héten gyümölcssalátát készítettünk, amit a gyerekek örömmel fogyasztottak el. A napot egy relaxációs gyakorlattal, úgynevezett „tüdőtakarítással” indítottuk, ami különösen jól jött, mert a kinti tornajáték során sokat mozogtak és hangoskodtak a gyerekek – amit természetesen nagyon élveztek. A mozgás után a csoportszobába visszatérve meghallgatták a „Ha jól érzem magam” című boogie-t, ami újra mozgásra ösztönözte őket. Ezt követte a „Lusta király” című mese, amely nagyon tetszett nekik. Bár a történet kissé hosszúnak bizonyult az ő korosztályuk számára, így rövidítettem rajta, a mese lényegét végig figyelemmel követték. A héten szélforgókat is készítettünk, amelyeket az udvaron örömmel futtattak. Emellett a munkafüzet 66. oldalán található feladatlapot is kitöltöttük. A gyümölcsöket és a gyerekeket ugyanazon színnel kellett kiszínezni – ez nehéz feladat volt, hiszen a középső csoportból csak három gyermek tudta önállóan megoldani, a többiek segítségre szorultak. A feladatlap alsó részén található árnyékpárosítót viszont mindenki ügyesen megoldotta, szépen összekötötték a gyümölcsöket a hozzájuk tartozó árnyékokkal. Beszélgettünk az egészségmegőrzés fontosságáról is: arról, miért kell helyesen táplálkoznunk, hogy megelőzzük az elhízást és az ezzel járó betegségeket. Felhívtam a figyelmet arra is, milyen lényeges, hogy minden ételt legalább megkóstoljunk. Az „Egy, kettő, három, négy” mondókát többször is elismételtük, a hozzá kapcsolódó mozgásformákkal együtt. Játékidőben újra elővettük a bátorsággal kapcsolatos színezőt, és közben ismételgettük az erősségmondókát. A foglalkozást ezúttal is a „Boldog vagyok” című dallal zártuk, majd felragasztottuk a „Mozgás” témájához tartozó következő lépcsőfok jelét.
Áprilisi boldgságórák 2.a.
A megbocsátás
A megbocsátást gyakran úgy határozzák meg, mint egy egyéni, önkéntes belső folyamatot, amelynek során elengedjük a harag, keserűség, düh, bosszú és megtorlás érzéseit és gondolatait valakivel szemben, akiről úgy gondoljuk, hogy rosszul bánt velünk, beleértve saját magunkat is.
A megbocsátásra való képességünk az emberi természet része, amely a természetes szelekció során alakult ki, és az evolúciós tudomány szerint ugyanúgy fejlődött ki, mint a bosszúra való hajlamunk.
„A megbocsátás és a bosszú egyaránt olyan szociális ösztön, amely az ősi emberek számára problémákat oldott meg. Bár mindkettő az emberi természet rögzült aspektusa, ezek a képességek megváltoztathatók, ami reményt ad arra, hogy a világot megbocsátóbb és kevésbé bosszúálló hellyé tehetjük.” (McCullough, 2008).
Egyesek közülünk megbocsátóbbak, mint mások, és a megbocsátás fogalmilag felfogható személyiségvonásként vagy olyan összetettebb tulajdonság aspektusaként, mint a rugalmasság.
A témát sokféle módon dolgoztuk fel:
-szófelhőt készítettünk a megbocsátás szóhoz
-rejtvényt fejtettünk, melynek megoldása: a SAJNÁLOM- szó volt
-kiengesztelő rajzokat ,egyéb kis ajándékokat készítettünk és egymásnak adtuk ,megpróbáltuk a problémákat megbeszélni, kiengesztelődni,…
-feldolgoztuk A három csibe c. mesét ,mely szintén a megbocsátásról szól
-saját élményeink alapján kijelentettük, nem is könnyű bocsánatot kérni, s micsoda boldogító öröm,ha megbocsátanak nekünk!
Májusi boldogságórák 2.a.
A testmozgás öröme
A testmozgás örömét az jelenti, hogy a rendszeres fizikai aktivitás pozitív hatással van az egészségünkre, a közérzetünkre és a mentális jólétünkre egyaránt. A mozgás segíthet csökkenteni a stresszt, javítja az alvást, és növeli az önbizalmat. Emellett a testmozgás fontos szerepet játszik a testsúly kontrollálásában, az immunrendszer erősítésében és a betegségek megelőzésében.
Ez a téma áll a legközelebb a gyerekekhez életkoruk alapján. Osztályunkban nagyon sok a sportoló, akik rendszeresen edzésre járnak.
-elmesélték a sok edzés küzdelmeit, a sikerhez vezető kemény utat
-rendszeresen büszkék vagyunk társainkra, minden eredményüket elmesélnek, megmutatják a kupákat, okleveleket ,érmeket, mi megtapsoljuk örömmel őket
-közös nagy plakátot készítettünk a SPORT témakörben
-saját tornacipő terveztünk
-sportélmények elmeséltünk
-kedvenc sport lerajzoltuk
-mit próbálnék ki?
A sport öröme magáért beszél, nem kell megmagyarázni ezt az örömforrást, mely a közösséget is pozitívan alakítja.