Gyereknaphoz kötöttük a boldogságórát, volt kézműveskedés és ötpróbás sportverseny.
Testmozgás
Május hónap témája a testmozgás, ezért erre a hónapra valamilyen iskolán kívüli, fizikai aktivitást igénylő tevékenységet találtunk ki kolléganőmmel a következő Boldogságóra programjaként. 2025. május 20-án a 11A osztály két németes csoportja együtt elsétált a városunk központjában található Tourinform-irodába, 2-3 fős csoportokat alkottunk, mindenki kapott egy-egy térképet, egy ceruzát és egy kérdéssort, majd a diákok a térkép segítségével bejárták Csongrád központjának legfontosabb nevezetességeit és megválaszolták a kérdéseket. Miután a csoportok visszatértek az irodába, a város polgármestere által aláírt elismerő oklevelet vehettek át. Ezután minden csapatnak az volt a feladata, hogy a felkeresett nevezetességgel kapcsolatban német nyelvű kérdéseket tegyenek fel, amelyekből összeállítottunk egy újabb feladatsort, amelyet az iskolánkba látogató külföldi diákcsoportok is használhatnak majd. Ezt a kérdéssort eljuttatjuk a Tourinform-irodának is, így a jövőben a Csongrádra látogató németül beszélő turisták is részt vehetnek a városunkat bemutató játékban.
A játékos mozgásformák, mint a szabad játék, a tornás játékok és a mozgásos játékok a gyermekek figyelmét felkelthetik, és motiválják őket a mozgásra.
A mindennapi élet során a mozgás beépítése (pl. séták, tornatermi foglalkozások) segíti a gyermekeket abban, hogy rendszeresen mozogjanak.
Az óvodapedagógusként figyelemmel vagyunk a gyermekek egyéni igényeire és lehetőségeire, hogy mindenki megtalálja a számára megfelelő mozgásformát.
Az óvodai dolgozói figyelembe veszik a gyermekek életkori és egyéni adottságait és az aktuális foglalkozásokat, játékokat, programokat erre igazítjuk.
Az óvodai pedagógusainak fontos a szülők bevonása az egészséges életmódra nevelésbe, hogy az otthon és az óvoda között összhang legyen.
Az óvodai nevelés során a mozgás és az egészséges életmódra nevelés szerves része a gyermekek teljes körű fejlődésének, mert a mozgás és az egészséges életmód nemcsak a testi egészséget, hanem a mentális és szociális jólétet is támogatja.
A mozgás szeretete csoportunk eltérő módon nyilvánul meg, de általánosságban elmondható, hogy a Tulipán csoportba járó, eleve mozgékony gyerekek szívesen vesznek részt a testmozgással kapcsolatos programokban. A héten a Csepp barát program látogattak el hozzánk, akik egy színvonalas, zenével és versekkel tarkított foglalkozás keretében mutatták be az egészséges életmód szokásait. A program nagy sikert aratott. Mivel az óvodában minden nap tornázunk, ez a kihívás nem jelentett különösebb nehézséget a gyerekeknek. Inkább megerősített minket abban, hogy érdemes ezt a témát alaposabban is körüljárni. Szerdánként gyümölcsnapot tartunk, ezen a héten gyümölcssalátát készítettünk, amit a gyerekek örömmel fogyasztottak el. A napot egy relaxációs gyakorlattal, úgynevezett „tüdőtakarítással” indítottuk, ami különösen jól jött, mert a kinti tornajáték során sokat mozogtak és hangoskodtak a gyerekek – amit természetesen nagyon élveztek. A mozgás után a csoportszobába visszatérve meghallgatták a „Ha jól érzem magam” című boogie-t, ami újra mozgásra ösztönözte őket. Ezt követte a „Lusta király” című mese, amely nagyon tetszett nekik. Bár a történet kissé hosszúnak bizonyult az ő korosztályuk számára, így rövidítettem rajta, a mese lényegét végig figyelemmel követték. A héten szélforgókat is készítettünk, amelyeket az udvaron örömmel futtattak. Emellett a munkafüzet 66. oldalán található feladatlapot is kitöltöttük. A gyümölcsöket és a gyerekeket ugyanazon színnel kellett kiszínezni – ez nehéz feladat volt, hiszen a középső csoportból csak három gyermek tudta önállóan megoldani, a többiek segítségre szorultak. A feladatlap alsó részén található árnyékpárosítót viszont mindenki ügyesen megoldotta, szépen összekötötték a gyümölcsöket a hozzájuk tartozó árnyékokkal. Beszélgettünk az egészségmegőrzés fontosságáról is: arról, miért kell helyesen táplálkoznunk, hogy megelőzzük az elhízást és az ezzel járó betegségeket. Felhívtam a figyelmet arra is, milyen lényeges, hogy minden ételt legalább megkóstoljunk. Az „Egy, kettő, három, négy” mondókát többször is elismételtük, a hozzá kapcsolódó mozgásformákkal együtt. Játékidőben újra elővettük a bátorsággal kapcsolatos színezőt, és közben ismételgettük az erősségmondókát. A foglalkozást ezúttal is a „Boldog vagyok” című dallal zártuk, majd felragasztottuk a „Mozgás” témájához tartozó következő lépcsőfok jelét.
Áprilisi boldgságórák 2.a.
A megbocsátás
A megbocsátást gyakran úgy határozzák meg, mint egy egyéni, önkéntes belső folyamatot, amelynek során elengedjük a harag, keserűség, düh, bosszú és megtorlás érzéseit és gondolatait valakivel szemben, akiről úgy gondoljuk, hogy rosszul bánt velünk, beleértve saját magunkat is.
A megbocsátásra való képességünk az emberi természet része, amely a természetes szelekció során alakult ki, és az evolúciós tudomány szerint ugyanúgy fejlődött ki, mint a bosszúra való hajlamunk.
„A megbocsátás és a bosszú egyaránt olyan szociális ösztön, amely az ősi emberek számára problémákat oldott meg. Bár mindkettő az emberi természet rögzült aspektusa, ezek a képességek megváltoztathatók, ami reményt ad arra, hogy a világot megbocsátóbb és kevésbé bosszúálló hellyé tehetjük.” (McCullough, 2008).
Egyesek közülünk megbocsátóbbak, mint mások, és a megbocsátás fogalmilag felfogható személyiségvonásként vagy olyan összetettebb tulajdonság aspektusaként, mint a rugalmasság.
A témát sokféle módon dolgoztuk fel:
-szófelhőt készítettünk a megbocsátás szóhoz
-rejtvényt fejtettünk, melynek megoldása: a SAJNÁLOM- szó volt
-kiengesztelő rajzokat ,egyéb kis ajándékokat készítettünk és egymásnak adtuk ,megpróbáltuk a problémákat megbeszélni, kiengesztelődni,…
-feldolgoztuk A három csibe c. mesét ,mely szintén a megbocsátásról szól
-saját élményeink alapján kijelentettük, nem is könnyű bocsánatot kérni, s micsoda boldogító öröm,ha megbocsátanak nekünk!
Májusi boldogságórák 2.a.
A testmozgás öröme
A testmozgás örömét az jelenti, hogy a rendszeres fizikai aktivitás pozitív hatással van az egészségünkre, a közérzetünkre és a mentális jólétünkre egyaránt. A mozgás segíthet csökkenteni a stresszt, javítja az alvást, és növeli az önbizalmat. Emellett a testmozgás fontos szerepet játszik a testsúly kontrollálásában, az immunrendszer erősítésében és a betegségek megelőzésében.
Ez a téma áll a legközelebb a gyerekekhez életkoruk alapján. Osztályunkban nagyon sok a sportoló, akik rendszeresen edzésre járnak.
-elmesélték a sok edzés küzdelmeit, a sikerhez vezető kemény utat
-rendszeresen büszkék vagyunk társainkra, minden eredményüket elmesélnek, megmutatják a kupákat, okleveleket ,érmeket, mi megtapsoljuk örömmel őket
-közös nagy plakátot készítettünk a SPORT témakörben
-saját tornacipő terveztünk
-sportélmények elmeséltünk
-kedvenc sport lerajzoltuk
-mit próbálnék ki?
A sport öröme magáért beszél, nem kell megmagyarázni ezt az örömforrást, mely a közösséget is pozitívan alakítja.
A TESTMOZGÁS ÉS AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD GYAKORLÁSA
Az emberi jóllétnek alapvető feltétele a fizikai aktivitás – legyen szó sporttevékenységről, kertészkedésről, táncról, aktív házimunkáról.
Napjainkban – különösen azok, akik az iskolában vannak vagy az otthoni munkavégzésre álltak át (home office) – naphosszat ülő helyzetbe kényszerítjük magunkat. Pedig a fittség megőrzése amelyhez hozzátartozik az elegendő és pihentető alvás, az egészséges táplálkozás, a különböző élvezeti szerek kerülése (pl. alkohol, dohány) – hatással vannak a kognitív funkciókra és az intelligencia szintjére.
Tudjuk, hogy aki rendszeres testmozgást végez, az nemcsak bizonyos betegségek kialakulásának esélyét csökkenti, hanem átlagosan jobban tudja fegyelmezni magát – legyen szó diéta tartásáról, kávéfogyasztás csökkentéséről vagy egyéb önfegyelmet igénylő helyzetekről. Emellett az agressziójuk kisebb, teherbírásuk és megküzdési képességeik pedig nagyobb mértékűek azokhoz képest, akik nem folytatnak testmozgást.
A rendszeres testedzés és sportolás mint a mentális egészség védőfaktora, az első helyen áll. A modern életvitel ára a mozgásszegénység. Egy átlagember napi mozgásadagja meg sem közelíti azt a minimumot, amire az egészsége érdekében szüksége lenne. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a diákok figyelmét felhívjuk a testmozgás fontosságára, mert ha csak annyit érünk is el, hogy a napi rendszeres mozgást belecsempésszük az életükbe, sokban hozzájárulunk mentális egészségük javulásához is.
Mennyi testmozgásra van szükség? Felmérések szerint az inaktivitásból eredő egészségügyi kockázatok elkerüléséhez. hetente legalább 5 napon minimum 30 perces testmozgásra van szükség, ami akár háromszor 10 perces szakaszokban is teljesíthető.
„Ha nem repülhetsz, fuss! Ha nem futhatsz, menj! Ha nem mehetsz, csússz! De bárhogy is legyen: mozogj!” (Ifjabb dr. Martin Luther King)
Szakmai csoport.
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
Májusban a boldogságórákon a testmozgásé, egészséges életmódé a főszerep.
Tartottunk egészségnapot, énekeltünk és táncoltunk a kedvenc dalunkra, a „Ha jól érzem magam…” című dalra. A gyermeknapi „szívmanókat” pedig nagy örömmel színezték ki a gyerekek és végül – a gyerekek ötlete alapján – igyekeztünk szív formában kirakni, megmutatni a végeredményt. 😊
Idén már másodjára vettünk részt a Kihívás napján, melyhez most csatlakozott az egész iskola is. Egymás kezét fogva körbesétáltuk az iskolánkat, mely mosolyt csalt mindenki arcára. A Fügècskéinkkel végig gondoltuk, milyen szuperhősök lennénk, és milyen képességeink lennének. Egy érdekes beszélgetés alapja lett. Illetve beszélgettünk a sportokról, és meglepődésemre kiderült, a többség szeret sportolni. Bárcsak ez így maradna később is.
Kis elsőseimnek különösen fontos a mindennapos mozgás ebben a tanévben. A mozgásfejlődésükben, ha valamelyik szakasz kimarad, nagymértékben befolyásolhatja a beszédüket, olvasásukat, írásukat. Ezért nagyon fontosnak tartottam egész tanévben a mozgásos feladatokat a tanórák elején. Rengeteg verset, mondókát tanultunk meg. Ujjmozgatókkal nemcsak a finommotorikát fejlesztettük, hanem alaposan megmozgattuk az íráshoz, számoláshoz az ujjacskáinkat. A jobb és bal agyféltekék összehangolását mindig mozgásos tevékenységgel gyakorolták kisdiákjaim. Az aktuálisan tanult betűket a padlóra, egy nagy lapra mindig lerajzoltam és a gyerekeknek körbe kellett sétálni, ugrálni.
A babzsákok is rengeteg alkalommal segítették a gyerekek nagymozgását, figyelmét, koncentrációját.
A hónap témáját különböző játékos feladatokon keresztül dolgoztuk fel: memóriakártyán különböző sportágakat kellett kiforgatni. A gyerekek activity keretében is bemutattak néhány általuk ismert sportot, képek alapján kellett beazonosítani sportolókat.
Ebben a hónapban a mozgás egy másik formáját is gyakoroltuk, műveltük, mégpedig a táncét.
Anyák napi műsorral kedveskedtünk az anyukáknak, nagymamáknak. Ebből az alkalomból két zeneszámra is koreográfiát tanítottunk be. Nagy sikere volt mindkét táncnak.
A testmozgás és az egészséges életmód gyakorlása
A májusi boldogságórát egy rövid mozgásgyakorlattal kezdtük. Beszélgettünk a mozgás szerepéről, a testünkre gyakorolt hatásáról. Néhány tanuló elismerte, hogy lustaságból nem mozog eleget, míg van, akinek nagy kihívást jelent egy rövidtáv lefutása is mozgásának korlátozottságából adódóan. A hónap során több iskolai program is a testmozgást helyezte előtérbe. Az iskolai atlétika versenyen mindenki bizonyította, hogy elég akaraterővel szép eredményt lehet elérni. Boldogan vették át a jól megérdemelt érmeket a verseny eredményhirdetésén. A „Kihívás napján” egy közös zumbán vettünk részt. Iskolai túrát szerveztünk a város környéki halastavak mentén lévő tanösvényen, a gyermeknapon ugrálóvár és udvari játékok biztosították a mozgást tanulóinknak.
Felidéztük a sporttal, testmozgással kapcsolatos tapasztalatokat, majd az udvaron megpróbálták megoldani az „Én és a mozgás” elnevezésű feladatot. Beszélgettünk a magabiztosságról, kipróbáltuk az erőt adó pózokat. Játszottunk szembekötősdit, „mozgásban a labda” játékot, eltáncoltuk a kacsatáncot. Rajzoltak olyan állatot, amiről azt gondolják, hogy megvédené őket, ha szükséges lenne. Nagyon örültem, hogy sikerült mindenkit bevonni a játékokba. Az óra nagyon jó hangulatban telt.