A Jól érzem magam boogie meghallgatásával kezdtük az órát. A gyerekek táncoltak rá. Köröket alkottak (csak fiúk, csak lányok, majd közös kör), teljesen maguktól.
Ezuán megbeszéltük, milyen jó táncolni. A mese meghallgatás aután sokat beszélgettünk a mozgás jótékony hatásáról. Nagyon szeretnek focizni, az mindennapos nálunk. Kiszíneztük a cicát , majd kimentünk az udvarra, és a kedvenc mókusos játékukat játszottuk. Mindenki vidámabb, frissebb lett az óra után.
Testmozgás
A május rendkívül izgalmas volt számunkra, mivel a Jobb Veled a Világ Alapítvány felkért minket, hogy fogadjunk egy dániai szakértői csapatot, akik Aaalborg városában szeretnék bevezetni a boldogságórákat. Hatalmas megtiszteltetésnek éreztük, hogy meglátogatnak minket és megnézik milyen nálunk egy boldogságóra.
A látogatást megelőzően izgatottan terveztük meg az órát a csoportommal és együtt találtuk ki ” Mágikus foci” című játékot.
Nagy volt az öröm, amikor az órán Bagdi Bella is megjelent, nem tudtunk róla, hogy eljön. El sem tudom mondani, hogy mekkora boldogságot okozott az, hogy együtt táncoltunk és énekeltünk Bellával a „Jól érzem magam boogie” című dalára! Ezt a napot soha nem fogjuk elfelejteni!
Thomas Overgaard, Anders Moller és Soren Andersen dán szakértők, valamint Jozifek Zsófia, a Boldogságóra program szakmai koordinátora az iskolánk látogatását egy néptáncóra megtekintésével kezdte, ahol Kovács Zsuzsa néptánctanárunk fergeteges csángó körtáncot tanított a gyerekeknek és a táncba a vendégeket is bevonta, így tökéletesen megalapozta a jó hangulatot és a ráhangolódást a boldogságóra ’Testmozgás’ témájú órájára.
A boldogságórát egy közös „Szinkronlégzés” gyakorlattal kezdtük. Ezután átismételtük az előző hónap témáját, ami nem más volt, mint a „Megbocsátás”, majd megbeszéltük a boldogság és a testmozgás közötti összefüggéseket, és azt is, hogy mennyi testmozgásra van szükségünk ahhoz, hogy a boldogságot okozó endorfinok felszabaduljanak a testünkben. Az elmélet megbeszélése után, Bagdi Bella „Jól érzem magam boogie” című dalára táncoltunk és mozogtunk, amiben a dán szakértők is örömmel részt vettek.
Az órát az iskolaudvaron folytattuk, ahová a gyerekeknek kreatív módon kellett kijutniuk. A közeledő Kihívás Napja alkalmából a diákok lassított felvételben, hátrafelé menet, cigánykerekezve, csukott szemmel, táncolva és más mókás módokon értek el a kviddics pályára. Itt egy új, az 5. a osztállyal közösen kitalált játékot, a „Mágikus focit” játszották habszivacskardok és egy labda segítségével. A cél az volt, hogy minél többször juttassák a labdát az ellenfél kapujába. Minden csapatban volt egy játékos, aki mágikus erővel rendelkezett és 5 másodpercre leállíthatta a játékot. A diákok nagyon élvezték a játékot, és élőben tapasztalhatták meg a testmozgás által felszabaduló boldogsághormonok hatását.
Az eseményt a „Stabil vagyok, mint egy hegy” meditációval zártuk.
Idézetek kiosztása, megbeszélése, vélemények megfogalmazása. A testedzés és a sportolás jótékony hatásainak megfogalmazása. Világnapi móka májusban – általuk választott világnapról plakát készítése. Testmozgás ábrája –POSZTER készítése a gyűjtött szavakból. Az órát az Evolúciós játékkal fejeztük be, amit nagyon élveztek a diákok.
Boldogságóra: Május – A testmozgás téma
• Foglalkozást kezdő relaxáció:
„Összehangoló 1, 2 (indiánszökkellés)…”
„Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj ügyesedj…”
„Malomkörzés…”
• Foglalkozást kezdő éneklés:
Világomban minden rendben van CD : „ Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie…”
• A téma bevezetése:
„Mozogjatok együtt! Mondjátok együtt a mondókát!” (kézikönyv 192.oldal)
• A téma feldolgozása:
• Mese: Bezzeg Andrea: A lusta király (kézikönyv 193-197. oldal)
• Játék:
„Tükörjáték” (kéziköny 198. oldal)
„Tűz, víz, repülő” (kézikönyv 198.oldal)
„Vigyázz a várra” (kézikönyv 200. oldal)
„Mozogjunk akadályok között!”
• A téma lezárása:
Egymás körberakása építőkockákkal
Munkafüzet színezők, feladatok 63.-68. oldalig.
A rendszeres mozgás természetesen be van építve a mindennapjainkba. Amit pluszként adhatunk a gyermekeinknek, ha a családokkal együtt végzünk olyan tevekénységet, ami örömet, kikapcsolódást jelent.
A Macisoknak kiscsoportos koruk óta kéthavonta a hónap utolsó vasárnapjára szervezek családi kirándulásokat. Ezek az együttlétek nemcsak a mozgásról szólnak, hanem a szülői csapat összekovácsolásáról, lelki békénk erősítéséről, amit a természet adhat.
Mivel május utolsó vasárnapja gyereknap és mindenhol nagy tömeg várt volna minket, ezért június 2-ra készítettük fel a bicikliket, rollereket … kinek milye van 😊 … és útra keltünk Újpestről Dunakeszi Katonadombra.
Én alig bírtam utolérni a kis sportembereket, akik a célhoz érve még több energiával vetették be magukat a játszótér világába … és kihasználták az összes mozgáslehetőséget. Kis Duracell nyusziként ugráltak, szökkentek, pörögtek … Az óvodában feltettük a 9. lépcsőfokra a labdát és nagyon büszkék voltunk arra, hogy nemsokára elérjük a célt, meghódítjuk a Boldogság Várát.
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
Május 29-én intézményünk is csatlakozott a Kihívás Napja 2024 országos eseményhez, mivel lételemünk a mozgás, és a gyermekek szeretnek a leginkább mozogni. Együtt végzett mozgásnál pedig nincs jobb dolog a világon! Fő cél a kedv megteremtése a mozgáshoz, illetve az egészséges életmódhoz. Bölcsis, ovis, minden gyermekünk aki azon a napon az intézménybe jött mindenki részt vett örömmel a programon, melyen segítőink is voltak. Persze előtte a Tulipános gyermekekkel elővarázsoltuk Csupaszívet, és meghallgathatták a Lusta király meséjét! Melyet mivel mással folytattunk volna, mint mozgással! Bagdy Bella- Jól érzem magam Boogie c. számára játszottunk egy szoborjátékot, aki kiesett már mehetett is öltözni, és kezdetét vette a játék. A játékot követően megkérdeztem tőlük melyik mozgás volt számukra ma a legkedvesebb, és majd ha nagyobbak lesznek milyen sportot szeretnének kipróbálni! Persze most is vannak sokan akik jártak évközben: ovifocira, ovikosárra, ovitornára mivel az óvodai nevelésben is nagy hangsúlyt fektetünk a mozgásra, ami a mentális egészségünk mellett a leghatékonyabb tanulási forma is! Tehát nagyon fontos, hogy az óvodás gyermekek minél többet mozogjanak!
Hatodikos osztályommal megbeszéltük, hogy miért olyan fontos, hogy ne csak a lelkünket, hanem a testünket is eddzük és milyen formái vannak a testmozgásnak, melyek a különböző személyiségtípusokhoz illenek.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
A téma feldolgozásához felhasználtuk Bagdi Bella gyerekdalait. Közben elképzeltük, hogy van egy bolygó egy messzi-messzi galaxisban, amit Jobb Veled a Világ bolygónak hívnak. Megbeszéltük, hogy A Jobb Veled a Világ bolygón élők többségében zöld színű dolgokat esznek, és isznak. Kedvenceik a nyers ételek, valamint a vadon termő, ehető növények. Naponta többször étkeznek, kisebb adagokat esznek, de gyakrabban, és figyelnek arra, hogy sok tápanyag legyen az ételeikben, valamint a folyadék és a szilárd táplálékok egyensúlyára is hangsúlyt fektetnek. Közösen összeállítottuk a Bolygólakók kedvenc ebédjét! Kiválogattuk mit ennénk meg szívesen „ilyen zölden”? A mellékletben található színezők segítségével megbeszéltük, hogy milyen az ízűek a kedvenc ételeink. Meghallgattuk Jól érzem magam boogiet, és a dal instrukcióit követve játszottuk el a dalt. Először körben , majd kígyózva haladva, azután összevissza járkálva, végül párosával, úgy, mintha az egyik testrészünk össze lenne ragasztva! Az „Alma-fogó “ is hamar kedvelt játéká vált, sikerült jó hangulatot varázsolni.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
Boldogság-témakörös Gyereknap
A Boldogságóra témaköröket a tanulóközösség egésze számára a gyereknapi programon is megjelenítettük
– Az udvari játékokat a Testmozgás hónapja zárásaként terveztük, sok ügyességi játékkal. A sorversenyen labdás, karikás, helycserés, egymásra figyelő játékok kaptak helyet. A társas kapcsolatok ápolása érdekében a csapatok tagjait osztályonként összekevertük. Segítséggel, egymás támogatásával valósulhatott meg egy-egy feladat, függött egymás segítésétől. A kivárást, türelmet, egymásra figyelést feltételezte a teljesítés. Az egymás segítése lehet a hónaptémák tekintetében a Boldogító jó cselekedet, mellyel a társat segítve sikerélményhez juttatjuk.
– „Drámai muzsikusok” érkeztek Brémából. Interaktív színjáték következett. A kollégák szereplésével, a gyerekek aktív bekapcsolásával játszottuk el a történetet. A négy kis állat, kiket a gazdájuk nem becsült már meg, egymásra találnak, sőt kitalálják azt is hogy miből fognak megélni. Egymás társaságában már nem elkeseredettek, optimistán kitalálják hogyan éljenek tovább. Céljuk kitűzése: Brémába elérnek, ott majd szépen zenélnek, abból vígan megélnek! Az Optimizmus és társas kapcsolatok ápolásának hónaptémáihoz is megfelel a mese. Az optimista szemlélettel keresték a kiutat, együtt meg is találták.
– Zenés mókánk és udvari játékaink, az Apró örömök élvezete témához illenek. Az aszfaltrajzzal, a buborékfújó apró kis gömbjeivel lenyugodva, elmélyülten játszadoztak. Tényleg nem kellenek nagy dolgok a boldogsághoz, de kell a harmonikus együttlét és elfoglaltság. A rajzoknál a jóllét kifejezéséhez szimbólumokat is kerestünk. Boldogok vagyunk, mint a repkedő pillangó, úszunk a habokban, mint a delfin…
– Kupak- kukac kereső jutalomjáték a Megküzdési stratégiákhoz illik. Meg kellett találni az elrejtett elemeket és a kukacba rakni. majd minden csoport megküzdött a megtalálással is. Az időtényezőt is le kellett küzdeni. Itt a figyelem, gyorsaság, koncentrációs képesség is kellett az erőfeszítés mellett.
– A Hála amit a gyerekeink szeme tükrözött mindvégig az élményekért, a programért.
Óvodánk 9 működő csoportja csatlakozott a Kihívás napja felhíváshoz.
„Keresztféléves” (február végén indult) mini csoportunkkal mi is aktívan reszt vettünk az eseményen.
Az udvaron színes labdákkal játszottunk, szivárványernyővel mondókáztunk, motoroztak a gyerekek A délelőtti játékos mozgás után sétálni indult a Cica csoport mobil hangosítással. Olyan helyet kerestünk a lakóparkban, ahol gyermekeinkkel biztonságosan eljárhatjuk kedvenc táncunkat.
A szokatlan helyszín egy kis meglepetést okozott a gyerekek körében, de hamar felülkerekedtek ezen, és önfeledten táncoltak újabb és újabb ismétlést kérve. Befejező dalainkkal (Bújj, bújj zöld ág; Tekeredik a kígyó) hosszú láncba kapaszkodva kígyózó sorban vonultunk az utcán.