Ebben a hónapban az osztály boldogságórája (napja) – a tanulók szabadidő hasznos eltöltésének szervezése, – a Pitypang portán tett osztálykirándulás volt. A családi gazdaság megismerése mellett az önfeledt mozgásra és egészségmegőrző sportolásra helyezve a hangsúlyt.
Fő célkitűzés: Az egészséges életmódra nevelést és a testmozgás iránti igény beépülését a gyermekek mindennapjaiba.
Kezdés: A porta körül járásával indult a nap, énekelve a Somvirág, somvirág… kezdetű dallal kisérve. Megetettük a bárányokat (hegyoldalon kellett felfelé haladni, egyenetlen talajon) almával, majd eperszüret következett. Menta- és citromfű levelek szedése következett. A termések megmosását követően elkészítettük a limonádét, melybe belecsipkedtük a menta és a citromfű leveleit. Eperszószt készítettünk, melybe saját kézzel nyomtuk szét a piros gyümölcsöt. Míg a szósz főtt, mi a játszótéren folytattuk a napot.
Délelőtt: Óriás buborékokfújó versenyt rendeztünk, amit nagyon élveztek a gyerekek. A kilátóba felmentünk a létrán, a csúszda és a hinta központi szerepet játszott a gyereknél.
Ebéd után: Virágkaspót díszítettünk festéssel, színes munkák készültek. Túrógombóc volt a folytatás, kézzel minden tanuló formálta a kis golyókat. Jóízűen elfogyasztottuk uzsonnára a finom eperszósz kíséretében.
Zárás: a díszített kaspókba ültettünk virágokat, közben pedig énekeltünk: Beültettem kis kertemet…
Másnap kiválogattuk a képeket és közben beszélgettünk a közösen átélt élmények fonotsságáról a mindennpai életünk során, majd elkészítettük a fő kollázs képünket.
Az iskolai programokban is fontos szerepe volt a testmozgásnak:
• XVIII. Grót kupa – atlétika verseny: egymás elleni megmérettetés versenyszámokban: síkutás 30-, 50-, 100-, 200-, 300-, 400-, 800 m-en, kislabdahajítás, súlylökés, távolugrás helyből, nekifutásból. A csoportok úgy lettek kialakítva, hogy hasonló képességű tanulók versenyeztek egymás ellen és mindenki jutalmazva lett, hisz a mozgás öröme a fontos.
• Esélyegyenlőségi nap: különböző állomásokon az egyes érzékszervek játszottak szerepet, melyet közös sorversennyel zártunk.
• Koncz túra – Mókus tanösvény: Halastó körüjárásával ismerkedtünk a természet élővilágával, csodás környezetünkkel. Közben játékos feladatok vártak bennünket: tavitündér keresés, fa és termés párosítás, fotókészítés, kvíztöltés…
Mindennapos testneveléseben igyekszem a szabadtéri és teremben használható eszközök minél többrétű megismertetését nyújtani a tanulóknak.
„A mozgás sokmindenre orvosság, de nincs olyan gyógyszer, amely a mozgást helyettesítené.” (gorög mondás)
Testmozgás
Testmozgás – Jól éreztük magunkat!
Ez a téma nagyon közel áll tanítványaimhoz!
Sportos csapat vagyunk, az osztály kétharmad része rendszeresen végez testmozgást egyesületekben, így már az előző hónap végén felmértük a lehetőségeinket és ötleteltünk, milyen programokat szervezzünk.
Május elején szülőkkel, testvérekkel együtt elkerékpároztunk városunk határában a Kiserdő közepén álló kápolnához. Különleges élmény volt 58 bringás élén végig kerékpározni a városon. Látványnak sem volt utolsó!
Iskolánk májusban tartotta a Tavaszi bált, melyre minden osztály egy tánccal készül. Mi is elkezdtük a próbákat a tavaszi szünet után. A kész koreográfiát a gyerekek saját ötleteikkel tették személyesebbé. Szinte minden nap próbáltunk, élveztük a zenét, a táncot, a mozgást.
Május 14-én a Csirketánc Napján a bank iskola öt osztálya minden szünetben járta a Kacsatáncot. Mindig örömmel fogadják a tanulók, ha a szünetben szól a zene, nem volt ez most sem másként. Ez a zene pedig kínálta a mozgást.
A szombati munkanapon gyereknapot tartottunk. A mi osztályunk másik 4 osztállyal a patakparton kisétált a kiserdőbe, ahol foci, bújócska, fogócska mellett egy kis erdei ösvényen át kimentünk egy tisztásra, ahol távcsővel fürkésztük a természetet és a távoli Mátrát.
A Boldogságórát az „Én és a mozgás” feladattal kezdtem Bagdi Bella dala után. Kisdiákjaim szeretik az ilyen típusú játékokat. Tetszett nekik, hogy választhatnak. Tetszett nekik, hogy látják, mások, hogyan gondolkodnak. És nekem is jó volt látni, ki hogyan áll a különböző mozgásformákhoz.
A nyúl értékét párban keresték egy rejtvény formájában. Először nem értették, hogy lehet egy negatív szereplőnek értéke… Boldogságos volt a megoldás megtalálása után a hangulat!
„Az olvasó közbelép” feladatnál jó ötletek születtek a nyúl és a sün kapcsolatát illetően. A gyerekek szerint is nélkülözhetetlen a sport, ezért kerestek a sünnek testhezálló-guruló mozgásformát.
„A mesehősök olimpiáján” csoportban ötleteltek a gyerekek. Az elkészült Nevezési lapokat minden csoport bemutatta név nélkül, amit a többieknek kellett a felsorolt adatokból kitalálni. Nem minden mesehőst találtak ki… A végén értékelték egymás Nevező lapját.
Óra végén már kész koreográfiával mozogtak, énekeltek Bella dalára.
A Kihívás napja is sok-sok mozgással telt. A napot Hip hop tánccal kezdtük. A koreográfiát egy táncos mutatta. Testnevelésórán a helyi gimibe sétáltunk el, ahol a futópályán kétszer 15 percet futottunk.
Minden szünetben táncos mozgást tartottunk a gyerekeknek. Rendhagyó rajzórát tartottunk. Kimentünk a természetbe alkotni. Nagyon élvezték a piknikes hangulatot, a tájat, a rajzolást.
A végén egy nyúlfarknyi boldogság:
A Boldogságórát mindig péntekenként tartom havonta egy alkalommal hittan óra után. Mindig úgy várom a gyerekeket, hogy már a termet átrendezem. Ebben a hónapban mikor visszajöttek a gyerekek a Hittanóráról azt mondta az egyik fiú:
„Mindig izgalommal jövök vissza, kíváncsian lépek a terembe: Vajon most lesz Boldogságóra??? Az lenne a legszuperebb, ha minden pénteken tartanánk Boldogságórát!”
Szerintem is szuper lenne!:)
A gyerekek megismerték az új boldogság témánkat a boldogító testmozgást.
A hála zenéjével kezdtünk hangolódni a tevékenységre, majd „A lusta király”című mesét adtam elő a gyerekeknek. Ezután beszélgettünk arról, hogy: Mit szeretnek mozogni, sportolni? Milyen egészséges dolgokat tudnak? Beszélgettünk különböző sportokról, sportolási lehetőségekről, a mozgás boldogságfokozó hatásáról. Tükörjátékot is játszottunk, amikor ki kellett találniuk és utánozniuk azt a mozgásformát, amit elmutogat valaki.
Ez a játék nagyon tetszett a gyerekeknek.
Szabadnapot is szerveztem a gyerekeknek a tornateremben, amikor a gyermekek által kiválasztott tornaeszközök felhasználásával szabad mozgásos játék valósult meg.
Az óvodánk csatlakozott a Kihívás Napja 2025 országos eseményhez, mivel lételemünk a mozgás és a gyermekek szeretnek leginkább mozogni. Életkoruknak megfelelő játékos akadálypályákkal, váltóversenyekkel, ügyességi feladatokkal, futballmérkőzéssel vártuk őket a közös bemelegítés után. Fő célunk az volt, hogy örömük legyen a mozgásban, alakuljon belső igényük az egészséges életmódhoz.
„Mozogni jó, focizni még jobb!”
A májusi boldogságórák középpontjában az egészséges életmód állt, ezen belül is a rendszeres testmozgás szerepe a testi-lelki jóllétünk megőrzésében. A gyerekekkel közösen fedeztük fel, hogyan tesz boldogabbá és energikusabbá bennünket a mozgás, legyen szó játékról, sportolásról vagy egyszerű hétköznapi aktivitásról.
A téma kapcsán nem mehettünk el szó nélkül a labdarúgás, a világ legnépszerűbb sportága mellett, amelynek hazai múltja is kiemelkedő. Megemlékeztünk a legendás Aranycsapatról, akik nevét az egész világ ismeri, és akik a magyar labdarúgás aranykorát jelentették. Tőlük eljutottunk a jelen hőseihez, köztük Szoboszlai Dominikhoz, aki nemcsak a magyar válogatott csapatkapitánya, hanem sok gyermek példaképe is. Kitartása, alázata és tehetsége inspiráló példa arra, hová vezet a rendszeres mozgás és a céltudatosság.
A hónap zárásaként focis gyereknapot rendeztünk, ahol a gyerekek játékos formában élhették át a mozgás örömét. Kvízkérdések, csapatjátékok és ügyességi feladatok segítettek abban, hogy a gyerekek ne csak mozogjanak, hanem közben tanuljanak is a sportág múltjáról és jelenéről. Ez a nap nemcsak a játék, hanem az egészséges jövő építésének ünnepe is volt – hiszen ők a jövő bajnokai, akik a saját útjukat járva, mozgásban maradva lesznek kiegyensúlyozott, boldog emberek.
„Egy nemzet igazi ereje nem a gazdaságában, hanem az egészséges gyermekeiben rejlik.”
– Szent-Györgyi Albert
Szilvási Általános Iskola Felsőszilvási Általános Iskolája
Ebben a hónapban többször kirándultunk, tudatos sétákra mentünk. A természetet inkább csak megfigyeltük, nem gyűjtögettünk. A szabály az volt, hogy nem hozunk el semmit, és nem hagyunk ott semmit ( szemetet ), csak a lábnyomunkat.
A Fagylalt napra sokat gyakoroltuk a koreográfiát, egy élőképpel saját fagyit alkottunk.
A Csirketánc Napon is táncoltunk. A sok tánc megmozgatott és mindig jókedvünk lett.
Az Önbizalom Programhoz kapcsolódva mindenki lerajzolta a Magabiztos Szuperhősét.
A gyerekekkel, heti rendszerességgel edzésen készültünk fel a májusban két alkalommal megrendezett Bozsik- ovifoci találkozóra.
Szintén májusban öt tagóvoda egészségnevelési csoportja részvételével a mi óvodánk szervezésében „Éljünk egészségesen ” című vetélkedőt tartottunk,melynek szerves részét képezte a mozgás.
Néhány esős napunk is volt ebben a hónapban, amikor az udvaron való mozgást nem tudtuk biztostani a gyerekeknek, viszont nagy örömükre a tornaszobában „játszóházat” alakítottunk ki számukra.
Ez a nap más volt, mint a többi! Nem az iskolapadban ülve tanultunk, hanem ugráltunk, futottunk, táncoltunk, nevettünk, és ami a legjobb: mindezt együtt tettük a tanító nénikkel, bácsikkal és a szülőkkel! Ez volt a Kihívás napja, a testmozgás hónapjának legvidámabb napja.
A reggelt közös bemelegítéssel kezdtük – még a legálmosabbak is gyorsan felébredtek, amikor megszólalt a zene. Aztán jöttek a vidám feladatok: ugrálóversenyek, kúszó-mászó akadálypályák, nevetős labdajátékok és táncos mozdulatsorok. A legaranyosabb talán az volt, amikor a tanító néni is beállt ugrókötelezni, vagy amikor a szülők egymással versenyeztek – mi pedig hangosan szurkoltunk!
A nap során mindenki nyertes volt, hiszen nem az számított, ki ér célba elsőként, hanem az, hogy együtt mozgunk és jól érezzük magunkat. Megtanultuk, hogy a mozgás nemcsak az izmokat erősíti, hanem a szívünket is megtölti örömmel. A kacagás, a tapsolás, a közös játék olyan volt, mintha a szívünk is ugrókötelezett volna – vidáman és könnyedén.
A Boldogságóra végén egy nagy plakátot készítettünk „A mozgás boldoggá tesz!” címmel. Ráírtuk, hogy miért szeretünk mozogni:
„Mert vicces!” – „Mert anya is játszott velem!” – „Mert a barátommal versenyeztem, és ő nyert, de én is boldog voltam!”
Ez a nap megmutatta, hogy nem kell ajándék, nem kell különleges dolog ahhoz, hogy boldogok legyünk – csak egy kis zene, egy kis mozgás, egy nagy adag nevetés és sok kedves ember körülöttünk.
Már most várjuk a következő közös mozgásos napot!
Boldogságóra havi témája: a testedzés és egészséges életmód gyakorlása.
Egy kis testedzéssel kezdődött az óra, a mindenki által ismert kacsatáncot táncoltuk el.
Tanóra első felében beszélgettünk az egészséges életmód fontosságáról. Megkérdeztem a tanulókat szerintük miért fontos a testedzés,milyen soprot szeretnek, miért azt választották?
Mi reggeliztek ma, szerintük az egészséges-e? A végén összegeztük milyen egészséges ételeket szükséges fogyasztani és miért.
Majd az egészségünkért is tettünk eperturmixot készítettünk…sajnos cukor is került bele …
Feladatunk volt egy „bátorság nyíl” készítése amivel mindenki a saját kitűzött célját juttatta a céltábla közepére, reménykedve, hogy megvalósul!
Boldogságóra – Kihívás napja: Az együtt mozgás öröme
A testmozgás hónapja kiváló lehetőséget kínál arra, hogy az iskolai közösség figyelmét a rendszeres mozgás jótékony hatásaira irányítsuk. A „Kihívás napja” alkalmából megrendezett Boldogságóra központi témája a közös sportolás öröme volt, amely során gyerekek, pedagógusok és szülők együtt tapasztalhatták meg, hogy a mozgás nemcsak a testet erősíti, hanem a lelket is boldogítja.
Az esemény célja nem csupán az volt, hogy felhívja a figyelmet a mozgás fontosságára, hanem hogy a különböző generációkat – gyerekeket és felnőtteket – közös élményen keresztül közelebb hozza egymáshoz. A nap során kialakult közös játék, együttműködés, nevetés és felszabadult öröm erősítette a közösségi élményt, miközben megmutatta, milyen sokféleképpen lehetünk jelen egymás életében – nemcsak szülőként, pedagógusként vagy diákként, hanem játszótársként és mozgó emberként is.
A testmozgás és az öröm között szoros kapcsolat van: mozgás hatására boldogsághormonok szabadulnak fel, melyek csökkentik a stresszt, javítják a hangulatot és fokozzák az önbizalmat. Ez az élmény testközelbe került a kihívásnapi program során, ahol játékos sportversenyek, vidám akadálypályák és táncos mozgásformák váltották egymást, lehetőséget adva a résztvevőknek, hogy a saját tempójukban, felszabadultan vegyenek részt.
A gyerekek számára különösen fontos, hogy a mozgást pozitív élményekkel társítsák, ne kötelességként, hanem örömforrásként éljék meg. Ugyanakkor az is lényeges, hogy a felnőttek – akár szülőként, akár tanárként – példát mutassanak abban, hogy a testmozgás természetes és szórakoztató része lehet a mindennapoknak. A program során mindenki egyenrangú résztvevő volt: együtt izzadtunk, nevettünk, szurkoltunk, nyertünk és tanultunk – legfőképp azt, hogy együtt sokkal könnyebb és örömtelibb minden mozdulat.
A Boldogságóra zárásaként közösen gyűjtöttük össze azokat a gondolatokat, érzéseket, amelyek a program során születtek. A „Mozgás = Boldogság” feliratú plakátra minden résztvevő leírhatta vagy lerajzolhatta, miért jelent számára örömöt a közös sportolás. Az elkészült mű nemcsak egy emlék lett, hanem üzenet is: a mozgásban rejlő boldogság mindannyiunk számára elérhető, kortól függetlenül.
Ez a Boldogságóra nemcsak a testet, de a szíveket is megmozgatta – megerősítve azt a hitet, hogy a boldogság ott kezdődik, amikor mozgunk, kapcsolódunk, és közösen élünk meg örömteli pillanatokat.
is.