Fűszeres kertészkedés
A tanulók gyógy-, és fűszernövényeket gyűjtöttek az iskola udvarán
Testmozgás
„ Az élet olyan, mint a biciklizés. Ha meg akarod tartani az egyensúlyt, mozgásban kell maradnod.” (Albert Einstein)
Ezekkel a gondolatokkal vezettem be a május hónap témáját, a testmozgást.
Megbeszéltük a mozgás fontosságát, milyen jótékony hatásai vannak a szervezetre.
Kíváncsi voltam a sporttal, testmozgással kapcsolatos véleményükre is, ezért játszottunk Én meg a mozgás című játékot. Érdekes volt megfigyelni a gyerekek véleményét, és meghallgatni az indokaikat.
Meghallgattuk a hónap dalát, mely mozgásra késztette őket.
Megismerkedtünk Kocogáspárral és Tetétlen történetével. Kiderült számukra a nevek jelentése is. Tetétlen nem szeretett játszani, mozogni a többiekkel, ezért mindig kihúzta magát ezekből a dolgokból. Szeretett egyedül üldögélni a fa alatt, hiába hívták a többiek. Egy napon azonban az egyik tanár kérésére elkezdett szurkolni a társainak. Ekkor rájött, hogy milyen jó lenne együtt játszani a többiekkel. Szerencsére Kocogáspár a segítségére sietett, és minden nap együtt kocogtak az iskolába.
Az osztályunk közös játéka az ipi-apacs. Élvezik, amikor ki tudják számolni a hunyót. Rengeteg mozgásra van benne lehetőség, szükség esetén kúsznak-másznak, futnak. Az együtt játék öröme van jelen.
Szófelhőn különböző mozgásfajtát gyűjtöttek össze.
A testmozgással szorosan összefügg az egészséges életmód. Hogyan élhetjük a mindennapjainkat egészségesen? Mit teszel érte?
Mesebeli olimpiára elkészítették a nevezési lapokat. Néhány nagyon ötletes született.
Plakátot készítettek egy általuk kitalált sportrendezvényre, amit meg is szeretnének valósítani a júniusi hónapban egy másik osztály bevonásával.
Sok örömet okoz a mozgás, mely során a kapcsolataink is erősödnek.
A „Lassított felvétel” című játék nagyon tetszett a gyerekeknek.
A „Tollpihefújás” játékot mi lufival helyettesítettük, és nem fújták, hanem előszök kézzel ütötték finoman, majd ujjheggyel és végül fejjel. Jó szórakozás volt!
Az ötödikesek rímet faragtak a testmozgás gyakorlása témában.
A szitakötő csoport napirendjéhez híven, napjainkat mindig egy reggeli imával kezdjük:
” Jó reggelt Jézusom, Tied ez a napom. Ölelj a szívedre, mert szeretlek nagyom. Add ránk áldásodat, minden rossztól védj meg. Áld meg apát, anyát, a testvéreket és a szitakötőket, amen.”
Ezt követően a Hála, hogy itt a csendes reggel című dalunkkal folytatjuk reggeli körünket, amelyet a napi aktualitások megbeszélése követ. A nap, az időjárás, a hónap és a heti téma megbeszélése. Ezen a héten, azonban a heti téma nem kerül bevezetésre, ugyanis a gyermekeknek kell kitalálniuk.
A reggeli beszélgetőkörünket követően mosdózásra kerül sor, majd a falra festett mesefánk alatt várom a gyermekeket a szőnyegre helyezett mesepárnával.
A mesepárna a csoport szokásrendszerében mese-vers foglalkozást jelez, amelyet a gyermekek felismernek és kört alakítanak ki törökülésben a szőnyegen.
Ezt követően együtt elutazunk meseországba a” Meseország, mesevár” című mondókánkkal. Majd különböző közlekedési eszközökkel folytatjuk az utazásunkat. Először csónakkal, majd autóval, majd lóval, végül egy varázsmocsáron át. Amikor megérkezünk, óvónői furulyaszó következik. Majd óvónői előadásban, bábokkal szemléltetésre kerül Bezzeg Andrea : A lusta király című meséje. A mesehallgatást követően az irányított kérdések segítségével beszélgetünk a meséről, majd átvezetésre kerül a következő tevékenységbe a foglalkozás.
Az átvezetés egy kitalált dallammal és kitalálós játékkal kezdődik, amely során ki kell találniuk a gyermekeknek mit is csinál , mit mutogat az óvó néni. Ez a gyermekekre rendkívül jó motivációként hat.
A gyermekek kitalálták, hogy trombitálok, mint a lusta király udvaronca és oviolimpiára hívom őket. De nem is akárhogy! Különböző versenyfeladatokkal, amely nem csak az ügyességüket, a kudarctűrő képességüket, de a szívüket is nagyon edzi.
Az első feladat a gyufásdoboz átadása volt, a második egy bizalom játék a társunkkal, amely során ki kellett találni mit rajzol a másik a hátára, a harmadik pedig egy királyi akadálypálya.
A gyermekek ezt követően egy meghívót kaptak amelyben az ovi busza volt. Kirándulni indultunk a helyi tanösvényre, ahol korábban még sosem jártunk együtt. Ott felfedeztük a tájat, a helyi adottságokat, majd futóversenyt rendeztünk.
A visszaérkezés során a gyermekeknek a csoport szokásához híven érmet adtam. De ezek színesek voltak és nem volt rajtuk semmilyen tevékenység jel. Ide érkezett a következő talány. Vajon miért kaphattuk?
A hazaindulás előtt zárókörre került a sor, ahol megkérdeztem a gyerekeket mi történt ma velünk és mit gondolnak miért kaphatták ezt az érmet.
A gyermekek kitalálták, hogy a mozgás volt a nap fő motívuma, hiszen ezzel” a testünknek és a szívünknek is jót teszünk „.
Ezt követően meghallgattuk Bagdi Bella Jól érzem magam és Repülj velem című dalát, majd egy közös relaxációra invitáltam a gyermeket ebéd előtt.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Már nagyon vártuk, hogy az több hetes otthoni tanulás után végre együtt lehessünk, futkározzunk a tanórák közötti szünetekben és testnevelés órákon együtt mozoghassunk!
A májusi boldogságóránkon a hónap dalával mozgattuk át a testünket. Nemcsak a sportágakat gyűjtöttük össze, hanem a testünket energiával és fontos tápanyagokkal ellátó egészséges élelmiszereket is: kerestünk, vágtunk, ragasztottunk …. míg végül elkészültek a tablók:)
Már tavasz óta örömmel mozgunk a szabadban. Nem csak az iskolaudvaron, séták alkalmával a faluban, parkban számháborúzva, hanem az iskolánk gyakorló kertjében, a „Mi kertünkben” is. Tavasszal zöldségeket ültettünk, amik már szépen kelnek, növögetnek. Gondozzuk folyamatosan a mentánkat is. Most pedig megpróbálkoztunk a levendula szaporításával, dugványozásával. Utánanéztünk az interneten, mi mindenre figyeljünk… Milyen hosszú legyen, az alsó kétharmad részéről le kell szednünk a leveleit, hogy a gyökeresedésre tudjon összpontosítani a növény, a gyorsabb növekedés miatt, és a betegségek ellen még gyökereztető porba is belemártottuk a hajtásokat. A munkálatokban a karbantartó Tibi bácsi is segítségünkre volt, aki jó minőségű komposzttal látott el bennünket. A kis szorgos kezek mind dolgoztak, tolták a talicskát, tisztították és taposták a földet, előkészítve a talajt a dugványoknak. Most locsolnunk sem kell, mert az égiek elintézik helyettünk. Kíváncsian várjuk az eredményt! 🙂 Szeretnénk, ha a jövő tanévben már levendula bokrok ölelnék körbe a parcellánkat, és a majdan leszüretelt illatos lilás-kék virágokkal és a mentával is vannak már távlati terveink. 🙂
Boldogságóra
Dátum: 2021.5.31.
Aktivitás: Testmozgás
Korcsoport: 5-6 évesek
Szervezési forma: egyéni
Eszközök: feladatlap, grafit ceruza, CD lejátszó
Megvalósítás:
– A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük ” Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”. A gyerekek kényelmesen, egymástól távolabbra elhelyezkednek az osztályban. Kitárják a karjukat és olyan mozdulatokkal fejezik ki a szabadság érzését, mint ahogy a madár száll az égen. A gyakorlat végét egy nagy mély légzéssel zárjuk.
– A relaxációs gyakorlat után a szönyegen körben ülve elbeszélgetünk a testmozgás fogalmáról, mit jelent a mozgás, mire jó ha mozgunk, illetve sportolunk. Mindenki elmondja mit szokott otthon játszani, sportolni esetleg ha valamilyen sportkörre járnak, például biciklizés, futás, korcsolyázás, úszás, sízés, focizás stb.
A beszélgetés után mindenki az asztalnál helyet foglal és feladatlapokat oldanak meg, amelyen grafomotorikai feladat van. Egy sportoló gyermek látható a képen, amelynek körvonalai szaggatottan láthatók. Feladatuk körbe rajzolni az ábrát a vonal mentén. Ha készen vannak egyenként megnézem mindenki munkáját. Megdicsérem öket.
– Végezetül, a Boldogságórát Bagdi Bella: Jól érzem magam címü dalával zárjuk.
Boldogságóra
Dátum: 2021.5.31.
Aktivitás: Testmozgás
Korcsoport: 5-6 évesek
Szervezési forma: egyéni
Eszközök: feladatlap, grafit ceruza, CD lejátszó
Megvalósítás:
– A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük ” Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”. A gyerekek kényelmesen, egymástól távolabbra elhelyezkednek az osztályban. Kitárják a karjukat és olyan mozdulatokkal fejezik ki a szabadság érzését, mint ahogy a madár száll az égen. A gyakorlat végét egy nagy mély légzéssel zárjuk.
– A relaxációs gyakorlat után a szönyegen körben ülve elbeszélgetünk a testmozgás fogalmáról, mit jelent a mozgás, mire jó ha mozgunk, illetve sportolunk. Mindenki elmondja mit szokott otthon játszani, sportolni esetleg ha valamilyen sportkörre járnak, például biciklizés, futás, korcsolyázás, úszás, sízés, focizás stb.
A beszélgetés után mindenki az asztalnál helyet foglal és feladatlapokat oldanak meg, amelyen grafomotorikai feladat van. Egy sportoló gyermek látható a képen, amelynek körvonalai szaggatottan láthatók. Feladatuk körbe rajzolni az ábrát a vonal mentén. Ha készen vannak egyenként megnézem mindenki munkáját. Megdicsérem öket.
– Végezetül, a Boldogságórát Bagdi Bella: Jól érzem magam címü dalával zárjuk.
Boldogságóra
Dátum: 2021.5.31.
Aktivitás: Testmozgás
Korcsoport: 5-6 évesek
Szervezési forma: egyéni
Eszközök: feladatlap, grafit ceruza, CD lejátszó
Megvalósítás:
– A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük ” Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”. A gyerekek kényelmesen, egymástól távolabbra elhelyezkednek az osztályban. Kitárják a karjukat és olyan mozdulatokkal fejezik ki a szabadság érzését, mint ahogy a madár száll az égen. A gyakorlat végét egy nagy mély légzéssel zárjuk.
– A relaxációs gyakorlat után a szönyegen körben ülve elbeszélgetünk a testmozgás fogalmáról, mit jelent a mozgás, mire jó ha mozgunk, illetve sportolunk. Mindenki elmondja mit szokott otthon játszani, sportolni esetleg ha valamilyen sportkörre járnak, például biciklizés, futás, korcsolyázás, úszás, sízés, focizás stb.
A beszélgetés után mindenki az asztalnál helyet foglal és feladatlapokat oldanak meg, amelyen grafomotorikai feladat van. Egy sportoló gyermek látható a képen, amelynek körvonalai szaggatottan láthatók. Feladatuk körbe rajzolni az ábrát a vonal mentén. Ha készen vannak egyenként megnézem mindenki munkáját. Megdicsérem öket.
– Végezetül, a Boldogságórát Bagdi Bella: Jól érzem magam címü dalával zárjuk.
„Meg tudod csinálni – You can do it ” A csoporttal megnéztük a dokumentumfilm részletet a kitartás és hit erejéről: Az akaraterő diadala – Kerri Strug történetét. Megbeszéltük, hogy milyen tulajdonságok jellemezték a kislányt, mi adott erőt neki a feladat legyőzéséhez és céljai eléréséhez. A csoportban sokan sportolnak: kézilabdáznak, birkóznak, fociznak, falat másznak. Elmesélték egy-egy történetüket, érezték-e már úgy, hogy inkább nem csinálnák tovább, de aztán mégis meggondolták magukat. Délután a nagy sikerre való tekintettel ismét Exatlon akadálypályát építettünk a tornateremben és játékos vetélkedőn barátságos mérkőzést tartottunk mindenki nagy örömére.