A szitakötő csoport napirendjéhez híven, napjainkat mindig egy reggeli imával kezdjük:
” Jó reggelt Jézusom, Tied ez a napom. Ölelj a szívedre, mert szeretlek nagyom. Add ránk áldásodat, minden rossztól védj meg. Áld meg apát, anyát, a testvéreket és a szitakötőket, amen.”
Ezt követően a Hála, hogy itt a csendes reggel című dalunkkal folytatjuk reggeli körünket, amelyet a napi aktualitások megbeszélése követ. A nap, az időjárás, a hónap és a heti téma megbeszélése. Ezen a héten, azonban a heti téma nem kerül bevezetésre, ugyanis a gyermekeknek kell kitalálniuk.
A reggeli beszélgetőkörünket követően mosdózásra kerül sor, majd a falra festett mesefánk alatt várom a gyermekeket a szőnyegre helyezett mesepárnával.
A mesepárna a csoport szokásrendszerében mese-vers foglalkozást jelez, amelyet a gyermekek felismernek és kört alakítanak ki törökülésben a szőnyegen.
Ezt követően együtt elutazunk meseországba a” Meseország, mesevár” című mondókánkkal. Majd különböző közlekedési eszközökkel folytatjuk az utazásunkat. Először csónakkal, majd autóval, majd lóval, végül egy varázsmocsáron át. Amikor megérkezünk, óvónői furulyaszó következik. Majd óvónői előadásban, bábokkal szemléltetésre kerül Bezzeg Andrea : A lusta király című meséje. A mesehallgatást követően az irányított kérdések segítségével beszélgetünk a meséről, majd átvezetésre kerül a következő tevékenységbe a foglalkozás.
Az átvezetés egy kitalált dallammal és kitalálós játékkal kezdődik, amely során ki kell találniuk a gyermekeknek mit is csinál , mit mutogat az óvó néni. Ez a gyermekekre rendkívül jó motivációként hat.
A gyermekek kitalálták, hogy trombitálok, mint a lusta király udvaronca és oviolimpiára hívom őket. De nem is akárhogy! Különböző versenyfeladatokkal, amely nem csak az ügyességüket, a kudarctűrő képességüket, de a szívüket is nagyon edzi.
Az első feladat a gyufásdoboz átadása volt, a második egy bizalom játék a társunkkal, amely során ki kellett találni mit rajzol a másik a hátára, a harmadik pedig egy királyi akadálypálya.
A gyermekek ezt követően egy meghívót kaptak amelyben az ovi busza volt. Kirándulni indultunk a helyi tanösvényre, ahol korábban még sosem jártunk együtt. Ott felfedeztük a tájat, a helyi adottságokat, majd futóversenyt rendeztünk.
A visszaérkezés során a gyermekeknek a csoport szokásához híven érmet adtam. De ezek színesek voltak és nem volt rajtuk semmilyen tevékenység jel. Ide érkezett a következő talány. Vajon miért kaphattuk?
A hazaindulás előtt zárókörre került a sor, ahol megkérdeztem a gyerekeket mi történt ma velünk és mit gondolnak miért kaphatták ezt az érmet.
A gyermekek kitalálták, hogy a mozgás volt a nap fő motívuma, hiszen ezzel” a testünknek és a szívünknek is jót teszünk „.
Ezt követően meghallgattuk Bagdi Bella Jól érzem magam és Repülj velem című dalát, majd egy közös relaxációra invitáltam a gyermeket ebéd előtt.
Testmozgás
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Már nagyon vártuk, hogy az több hetes otthoni tanulás után végre együtt lehessünk, futkározzunk a tanórák közötti szünetekben és testnevelés órákon együtt mozoghassunk!
A májusi boldogságóránkon a hónap dalával mozgattuk át a testünket. Nemcsak a sportágakat gyűjtöttük össze, hanem a testünket energiával és fontos tápanyagokkal ellátó egészséges élelmiszereket is: kerestünk, vágtunk, ragasztottunk …. míg végül elkészültek a tablók:)
Már tavasz óta örömmel mozgunk a szabadban. Nem csak az iskolaudvaron, séták alkalmával a faluban, parkban számháborúzva, hanem az iskolánk gyakorló kertjében, a „Mi kertünkben” is. Tavasszal zöldségeket ültettünk, amik már szépen kelnek, növögetnek. Gondozzuk folyamatosan a mentánkat is. Most pedig megpróbálkoztunk a levendula szaporításával, dugványozásával. Utánanéztünk az interneten, mi mindenre figyeljünk… Milyen hosszú legyen, az alsó kétharmad részéről le kell szednünk a leveleit, hogy a gyökeresedésre tudjon összpontosítani a növény, a gyorsabb növekedés miatt, és a betegségek ellen még gyökereztető porba is belemártottuk a hajtásokat. A munkálatokban a karbantartó Tibi bácsi is segítségünkre volt, aki jó minőségű komposzttal látott el bennünket. A kis szorgos kezek mind dolgoztak, tolták a talicskát, tisztították és taposták a földet, előkészítve a talajt a dugványoknak. Most locsolnunk sem kell, mert az égiek elintézik helyettünk. Kíváncsian várjuk az eredményt! 🙂 Szeretnénk, ha a jövő tanévben már levendula bokrok ölelnék körbe a parcellánkat, és a majdan leszüretelt illatos lilás-kék virágokkal és a mentával is vannak már távlati terveink. 🙂
Boldogságóra
Dátum: 2021.5.31.
Aktivitás: Testmozgás
Korcsoport: 5-6 évesek
Szervezési forma: egyéni
Eszközök: feladatlap, grafit ceruza, CD lejátszó
Megvalósítás:
– A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük ” Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”. A gyerekek kényelmesen, egymástól távolabbra elhelyezkednek az osztályban. Kitárják a karjukat és olyan mozdulatokkal fejezik ki a szabadság érzését, mint ahogy a madár száll az égen. A gyakorlat végét egy nagy mély légzéssel zárjuk.
– A relaxációs gyakorlat után a szönyegen körben ülve elbeszélgetünk a testmozgás fogalmáról, mit jelent a mozgás, mire jó ha mozgunk, illetve sportolunk. Mindenki elmondja mit szokott otthon játszani, sportolni esetleg ha valamilyen sportkörre járnak, például biciklizés, futás, korcsolyázás, úszás, sízés, focizás stb.
A beszélgetés után mindenki az asztalnál helyet foglal és feladatlapokat oldanak meg, amelyen grafomotorikai feladat van. Egy sportoló gyermek látható a képen, amelynek körvonalai szaggatottan láthatók. Feladatuk körbe rajzolni az ábrát a vonal mentén. Ha készen vannak egyenként megnézem mindenki munkáját. Megdicsérem öket.
– Végezetül, a Boldogságórát Bagdi Bella: Jól érzem magam címü dalával zárjuk.
Boldogságóra
Dátum: 2021.5.31.
Aktivitás: Testmozgás
Korcsoport: 5-6 évesek
Szervezési forma: egyéni
Eszközök: feladatlap, grafit ceruza, CD lejátszó
Megvalósítás:
– A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük ” Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”. A gyerekek kényelmesen, egymástól távolabbra elhelyezkednek az osztályban. Kitárják a karjukat és olyan mozdulatokkal fejezik ki a szabadság érzését, mint ahogy a madár száll az égen. A gyakorlat végét egy nagy mély légzéssel zárjuk.
– A relaxációs gyakorlat után a szönyegen körben ülve elbeszélgetünk a testmozgás fogalmáról, mit jelent a mozgás, mire jó ha mozgunk, illetve sportolunk. Mindenki elmondja mit szokott otthon játszani, sportolni esetleg ha valamilyen sportkörre járnak, például biciklizés, futás, korcsolyázás, úszás, sízés, focizás stb.
A beszélgetés után mindenki az asztalnál helyet foglal és feladatlapokat oldanak meg, amelyen grafomotorikai feladat van. Egy sportoló gyermek látható a képen, amelynek körvonalai szaggatottan láthatók. Feladatuk körbe rajzolni az ábrát a vonal mentén. Ha készen vannak egyenként megnézem mindenki munkáját. Megdicsérem öket.
– Végezetül, a Boldogságórát Bagdi Bella: Jól érzem magam címü dalával zárjuk.
Boldogságóra
Dátum: 2021.5.31.
Aktivitás: Testmozgás
Korcsoport: 5-6 évesek
Szervezési forma: egyéni
Eszközök: feladatlap, grafit ceruza, CD lejátszó
Megvalósítás:
– A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük ” Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”. A gyerekek kényelmesen, egymástól távolabbra elhelyezkednek az osztályban. Kitárják a karjukat és olyan mozdulatokkal fejezik ki a szabadság érzését, mint ahogy a madár száll az égen. A gyakorlat végét egy nagy mély légzéssel zárjuk.
– A relaxációs gyakorlat után a szönyegen körben ülve elbeszélgetünk a testmozgás fogalmáról, mit jelent a mozgás, mire jó ha mozgunk, illetve sportolunk. Mindenki elmondja mit szokott otthon játszani, sportolni esetleg ha valamilyen sportkörre járnak, például biciklizés, futás, korcsolyázás, úszás, sízés, focizás stb.
A beszélgetés után mindenki az asztalnál helyet foglal és feladatlapokat oldanak meg, amelyen grafomotorikai feladat van. Egy sportoló gyermek látható a képen, amelynek körvonalai szaggatottan láthatók. Feladatuk körbe rajzolni az ábrát a vonal mentén. Ha készen vannak egyenként megnézem mindenki munkáját. Megdicsérem öket.
– Végezetül, a Boldogságórát Bagdi Bella: Jól érzem magam címü dalával zárjuk.
„Meg tudod csinálni – You can do it ” A csoporttal megnéztük a dokumentumfilm részletet a kitartás és hit erejéről: Az akaraterő diadala – Kerri Strug történetét. Megbeszéltük, hogy milyen tulajdonságok jellemezték a kislányt, mi adott erőt neki a feladat legyőzéséhez és céljai eléréséhez. A csoportban sokan sportolnak: kézilabdáznak, birkóznak, fociznak, falat másznak. Elmesélték egy-egy történetüket, érezték-e már úgy, hogy inkább nem csinálnák tovább, de aztán mégis meggondolták magukat. Délután a nagy sikerre való tekintettel ismét Exatlon akadálypályát építettünk a tornateremben és játékos vetélkedőn barátságos mérkőzést tartottunk mindenki nagy örömére.
Ebben a hónapban különösen sok lehetőséget biztosítottunk a mozgásra. Kedvenc elfoglaltság lett a mocsáron átkelés.
Megismerkedtünk a lusta királlyal, a piros madarakkal…
Természetesen sokat táncoltunk ebben a hónapban is, illetve most is volt mit kiszínezni.
Már csak egy lépés és bent vagyunk a várban 🙂
A boldogságóra e havi témája, a testmozgás gyakorlása volt, mely csoportunk életében kiemelt fontosságú, hiszen az egészséges életmód kialakításában fontos szerepe van a mozgásnak, ezért célunk, hogy a gyermekek minél többet mozogjanak.
A gyerekek egészségének megőrzése, edzésük érdekében rendszeres szabad levegőzést biztosítunk, különböző tevékenységeket szervezünk a természetben (séták, futkározás, különböző labdajátékok, mászókázás).
A nagymozgásos játékok szervezésével a mozgásöröm átélését biztosítjuk, melynek során fejlesztjük a gyermekek harmonikus, összerendezett mozgását, egyensúlyérzékét, testi képességeit.
A tevékenységet Bagdi Bella Jól érzem magam dalának meghallgatásával kezdtük, a mindennapos mozgásunkat ezzel a dallal kísértük végig. A gyerekeknek nagyon tetszett, a dal, szinte minden nap kérték a meghallgatását. Nagyon vidáman végezték a mozgást, minden gyermek felvidult tőle.
A mozgások sorát, a jó időt kihasználva óvodánk műfüves pályáján folytattuk, kúsztunk, másztunk, ugráltunk, gurultunk, akadályokon át, utánoztuk az állatokat apróbb mondókákkal kísérve. A tevékenységek alatt jól éreztük magunkat, közben komplexen fejlődtek a gyermekek mozgáskoordinációs képességei, valamint észrevétlenül beépült a mindennapjaikba az egészség megóvásának fontossága.
Ezt a témát a „Mit jelent az egészség gyermekszemmel” témahét keretében dolgoztuk fel. Sok érdekes tevékenység során ( Pl. gyümölcssaláta készítés,ételek, italok válogatása)megismerkedtünk egészséges ételekkel, italokkal, a víz szerepével, a mozgás fontosságával. Beszélgettünk arról is, hogy mi árt az egészségünknek. Bezzeg Andrea: A lusta király meséjének, szemléletes előadásával, a király szerepével való azonosulás során, annak felfedeztetése volt a célom, hogy miért tesz boldoggá a testmozgás. Az óvodai étetünk alappillére a mozgás, minden nap jelen van a gyermekek életében. A héten a Boldogságóra keretein belül érdekes és különleges mozgásos játékokat játszottunk. Relaxációs gyakorlatokat: „Napimádás”, „Az én hangom”. „A gyufásdoboz az orron” játék tetszett a csoportnak, ezzel fejlődött ügyességük, koncentráló képességük, türelmük, figyelmük. Nagy vidámsággal játszották „ A lufi a magasban” mozgásos játékot, amely az együttműködésüket, az egymásra figyelésüket fejlesztette. A „Gombolyag” játék során a testi és környezeti jólétre vonatkozó mondatok megfogalmazásában még több gyermek segítséget igényelt. A sok érdekes játék mellett, a legnagyobb örömet még is a kirándulás jelentette. Gyalogtúrára indultunk, amelynek során felszabadultan futkároztak, gyűjtögettek, örültek a nagy térnek, a szabad levegőnek, nagyon pozítív délelőtt volt ez a gyermekeknek. Persze a játék közben hallgattuk a madarak énekét, gyönyörködtünk a csodálatos természetben. Emlékezetes nap volt, megbeszéltük a gyerekekkel, hogy rendszeresen ellátogatunk ide.
Nagyon élménydúsan, boldogan telt el ez a hét. A sok érdekes, játékos tevékenység, a mozgás jól motiválta a gyermekeket, nagyon érdeklődőek, figyelmesek voltak. Az átélt ingerek hatására tudatosodott bennük, hogy a mozgás nagyon fontos, az életükben.