Ebben a hónapban természetesen az egészséges életmód volt a fő témánk. Két csoportra osztottuk ezt a fontos témát. Beszéltünk a testi egészségről és a lelki egészségről is. Képeket kerestünk a boldogságórás falunkra, melyek a testmozgást népszerűsítik. Megbeszéltük, hogy ezeken a képeken csupa boldog ember szerepel. Szót ejtettünk a mozgásról, mint boldogságfokozó eszközről, s máris megérkeztünk a lelki egészség fontosságához. Természetesen a gyerekek felelevenítették az előzetes tudásukat az egészséges táplálkozásról, s megbeszéltük, hogy kicsiny településünkön, s annak vonzáskörzetében milyen sportolási lehetőségek várják a gyerekeket. A csoport már sportoló tagjai meséltek a tanulás utáni edzéseikről, versenyeikről, élményeikről. Mi pedig a tanulás mellett igyekeztünk ebben a hónapban minél több időt kint tölteni a szabadban.
Testmozgás
A havi témánk a testmozgás volt. Úgy gondolom ez a téma áll a legközelebb a gyermekekhez a tíz téma közül a Boldog Óvoda 10 témaköréből.
A pillangó csoportba látogatott Breki a kis béka. A gyerekek bemutatkoztak neki. A gyerekeknek nagyon tetszett a kisbéka.
Beszélgető kört alakítottam ki, ahol megbeszéltük, hol él a béka, mit eszik a béka, kitől fél a béka stb. Körbe adogattuk Brekit, mindenki megsimogatta.
Közben elmondtuk a Bújj te béka a bokorba… című mondókát…, Zelk Zoltán: Hová szaladsz vízipók című verset is elmondtam. Aztán felajánlottam nekik a Két békáról szóló mesét, ami nagyon megtetszett nekik.
Majd elindultunk a tornaterembe Brekivel, ahol meglepetés várta a gyerekeket, előre kialakított „vizes” akadálypályák.
Az első játék volt egy matróz, aki irányította a legénységet és különböző módon kellett nekik átkelni a folyón, akinek sikerült az részt vehetett a következő akadályba.
Talpon tenyéren kellet átkelni a mocsáron, ahol krokodilok tanyáznak. Majd békává változtak és egy gólya lépdelt felettük, aki megmozdult azt a gólya elkapta és megcsikolta.
Tovább folytattuk az utunkat, elérkeztünk a tóhoz, ahol szúnyogvadászat volt. A békakirálytól ki tud több szúnyogot megszerezni. Nagyon élvezték ezt a játékot is.
Tovább haladtunk a következő állomásra, ahol egy gólya várt bennünket. Ki tud tovább féllábon állni.Ez is egy ügyességi játék volt. De a gólya nagyon csalafinta volt, mivel tapssal jelezte és lábat kellett cserélni.
Tovább folytatódott a játék megtaláltuk Breki piros kalapját. Kiszámoltuk ki legyen a fogó. Akit megfogott az leült. Bátran mondhatom nagyon tetszett minden gyereknek ez a kaland, és hangulati lázárás képen a Bagdi Bella : Jól érzem magam … című dalára közösen táncoltunk.
Mikor kipihenték magukat zárókört alakítottunk ki. Kérdéseket tettem fel:
– Hogy érezted most magad?
– Melyik játékban érezted magad a legjobban.
– Melyik volt izgalmasabb gólyának lenni vagy békának?
Pozitív eredményként értékelem, hogy a gyermekek a végén megkérdezték :„holnap is csinálsz nekünk ilyen meglepetést”?
Nagyon fontosak számomra ezek a játékok, mivel nagyon jó közösség formáló erejük van, hiszen a mai világban, nagyon keveset mozognak otthon a gyermekek, mivel előtérbe került a tablett, a telefon, laptop ..stb.
Ebben a hónapban Családi napot szerveztünk a szülőknek, ahol betekintést nyerhettek a Boldog Óvoda Program elméleti és gyakorlati játékaiba.
A „mozgás öröme” anyagot több tanítási órán dolgoztuk fel. Ez a hónap az osztályunknak a testmozgásról szólt: most volt a néptánc bemutatójuk, elkezdtek úszni járni, kimentünk játszani a városi játszótérre. Az elméleti hátteret előtte osztálytermi keretek között valósítottam meg.
Az első órát lazító gyakorlattal kezdtük: Arcizomlazítás játékosan. Aztán meghallgattuk, elénekeltük a hónap dalát. Ezeket a dalokat nagyon szeretik a gyerekek, táncoltak is rá. Utána átbeszéltük a mozgás elméleti hátterét: a fontosságát, egészségre, boldogságra való jótékony hatását. Megoldottuk a témához kapcsolódó rejtvényt. Felolvastam nekik Katicalány és Darázsfiú meséjét, megbeszéltük a tanulságot. Ezután a Nagy sportböngészőt néztük meg, megbeszéltük, milyen sportágakat ismernek. Kitöltöttük a munkafüzeti sportágválasztó táblázatát is (szeretem nézni, szeretem csinálni, szeretném kipróbálni). Az első órát meditációval zártuk.
A második óra elején ismét meghallgattuk a hónap dalát, közben színeztek a gyerekek „Gondozom a testemet, hogy egészséges maradjon.” . Rajz órán kis lapocskákat készítettek a különböző sportágok rajzaival. Közösen elkészítettük a tablót, az elkészült rajzocskákból kiraktuk a „sport” szót. A zárókörben megfogalmazták, hogy milyen gondolattal lettek gazdagabbak. A második órát is meditációval zártuk. Ezután az egész osztály együtt elment a városi játszótérre, ahol egy mozgalmas délutánt töltöttünk együtt.
Meixner Ildikó EGYMI Mohács Oldi Tagintézmény
Májusi a kedvenc témánk!
Itt a jó idő, az iskola hatalmas füves-fás-virágos udvarral vár, minden adott a szabad levegőn tartózkodáshoz, a mozgáshoz. A környék pedig nagyon sok kirándulási lehetőséget rejt. A séták, kirándulások mellett sportversenyt is tartottunk, amit a mi kis csoportunk szervezett meg és bonyolított le, mindenki örömére. Volt sorverseny, akadályverseny és kötélhúzás is.A tankerünkből már előkerültek a finom zöldhagymák a szendvicsek mellé, így az egészséges életmód is napirenden van. Nálunk mindenki nyertes, senkinek nincs a játékok után szomorkodásra oka. Ilyen vidáman, mozgásban telt el a május hónapunk.
Meixner Ildikó EGYMI Mohács Oldi Tagintézmény
Májusi a kedvenc témánk!
Itt a jó idő, az iskola hatalmas füves-fás-virágos udvarral vár, minden adott a szabad levegőn tartózkodáshoz, a mozgáshoz. A környék pedig nagyon sok kirándulási lehetőséget rejt. A séták, kirándulások mellett sportversenyt is tartottunk, amit a mi kis csoportunk szervezett meg és bonyolított le, mindenki örömére. Volt sorverseny, akadályverseny és kötélhúzás is.A tankerünkből már előkerültek a finom zöldhagymák a szendvicsek mellé, így az egészséges életmód is napirenden van. Nálunk mindenki nyertes, senkinek nincs a játékok után szomorkodásra oka. Ilyen vidáman, mozgásban telt el a május hónapunk.
Kisvárda Egyesített Óvoda Tompos úti tagintézménye
A rendszeres fizikai aktivitás nagyon fontos egy gyermek életében. A tulipán csoportos gyermekek is imádnak mozogni, szívesen játszanak mozgásos játékokat, így a „Hogyan keljünk át a folyón, Matróz bácsi?” elnevezésű játékot is nagyon hamar megkedvelték. Mivel a rendszeres testmozgás az egészség szempontjából is rendkívül hasznos, ezt a játékot beépítettük a mindennapi óvodai életünkbe.
Jármi- Papos-őr Általános Iskola
A május a virágok illatával, napsütéses napjaival csábít bennünket a szabadba. A hónap témája a testmozgás.
Az osztályomba járó gyerekek mindegyike szeret valamilyen mozgásformát, így ezeket igyekszem erősíteni a közös alkalmakon is. Ebben a hónapban részt vettünk a településünk melletti erdőben egy kis délutáni kiránduláson. Az odajutás kerékpáron történt. Útközben igyekeztünk betartani a közlekedési szabályokat. A közös kirándulás alkalmán a kislányok labdáztak, hullahopp-karikával ügyeskedtek, ugróköteleztek, a fiúk a tisztáson fociztak. A külön program után számháborúztunk, s a szabadban elköltött uzsonna után visszaindultunk az iskolába. A kellemes élményt még több napig emlegettük beszélgetéseink során. Ezen kívül az iskola udvarán, a közeli játszótéren is igyekeztünk kikapcsolódni. Sor-és váltóversenyeken mértük össze gyorsaságunkat és ügyességünket a harmadik osztályos tanulókkal. A testmozgás mellett erősítettem a gyerekekben az egészséges táplálkozás fontosságát is. Ebben a tanévben is sokat szorgoskodtunk a gyakorlókertünkben, s egy boldogságórát vitaminsaláta készítésével és elfogyasztásával zártunk. Ezek az utolsó olyan hetek, melyet még a kis negyedikeseimmel tölthetek, ezért igyekszünk minél több élményt megélni közösen a nyári szünet előtt.
Az osztályban nagyon sok gyerek sportol. Büszkék vagyunk azokra, akik az Országos Asztalitenisz Versenyen csapatban 7. helyezést értek el.
Heti témánk a Kis virágokkal a közlekedés volt, így az aktuális Boldogságóra foglalkozást is e témához igyekeztem illeszteni.
Miután félkörbe helyezkedtünk a szőnyegen, mindenki mondhatott egy közlekedési eszközt, kedvencük a hajó, így annak elhangzása után, kapcsolódva gondolataikhoz- egy matrózsapka körbeadásával
a „Hogyan keljünk át a folyón, matróz bácsi?” játékot játszottuk, mely során sok-sok mozgásforma gyakorlására nyílt lehetőség- páros lábbal ugrálás, óriás, törpe járás, kúszva, nyuszi, béka ugrás, sánta róka, gólya járás.
A gólya és a béka egy újabb téma feldolgozására adott lehetőséget- elmondtam nekik a „Mese a piros kalapos békáról” címűt, majd a „Gólyát látok…” dal kíséretében gyakorolhatták a fél lábon állást.
Következett a „Tűz, víz, repülő” kedvelt mozgásos játék, majd elhelyezkedve újra félkörben a szőnyegen, megbeszéltük, miért jó MOZOGNI?- mindenki mondott néhány okos gondolatot:
edzettebbek, kitartóbbak, jobb hangulatúak, izmosabbak…stb. lehetünk, és mindez által boldogabbá válhatunk.
Az egyik feladatlap segítségével több sportágat felsoroltak a gyermekek.
A „Jól érzem magam” kezdetű dal meghallgatása, közös éneklése után Tükörkép játék során utánozhatták egymás mozdulatát, vidám hangulatot keltve ezzel., hasonló játékot játszhattunk a Pálcika figurás kártyalapok segítségével.
Zárásként pedig az „Árnyképes cicák” feladatlapot oldhatták meg.
Testmozgás
A cica csoportos gyerekek nagyon szeretnek mozogni.
A testmozgás téma feldolgozását varázsmondókával kezdtük ,átváltoztak gólyává.
„Mese a piros kalapos békákról” című mesével folytattuk.
Egyensúly gyakorlatot végeztek a gyerekek,addig álltak féllábon ameddig a gólyás vers tartott.
„Jön a gólya” lefeküdtek a gyerekek szőnyegre ők voltak a békák,jött a gólya aki megmozdult azt megcsiklandozta.
Mozogni nagyon jó ,kalapos fogó játékot játszottak ,amit nagyon élveztek.
Zárásként gólyás és békás énekeket énekeltünk és meghallgattuk a hónap dalát.