Az óra elejét beszélgetéssel kezdtük. Mindenki elmesélte, mi a kedvenc mozgástevékenysége. Megegyeztünk abban, hogy a mozgás nagyon fontos mindenki számára.
Majd az „Adok egy mozdulatot, adj hozzá te is!” nevű játékkal folytattuk.
Ezt követően egy élő társasjátékot játszottunk. A gyerekek maguk készítették az udvaron a társasjáték mezőit, melyek izgalmas feladatokat rejtettek. Nagyon élvezték/élveztük! Olyannyira, hogy a héten több alkalommal is el kellett még játszani. Ez a boldogság!
Az óra végén meghallgattuk a hónap dalát, és még volt erejük táncolni rá.
Hálás vagyok ezért az órákért!
Testmozgás
A testmozgásé a főszerep, nemcsak a boldogságóra keretében! Ebben a hónapban iskolánk is kiemelten figyel az egészséges életmódon belül, a testmozgás fontosságára! Az óra elején megbeszéltük a sport a mozgás fontosságát. Az elméletet egy kis tánccal zártuk, majd az iskola udvarán folytattuk….
Mivel a gyerekeknek nagyon nagy mozgásigényük van, nem volt nehéz motiválni őket, nagy élvezettel csinálták a feladatokat! Jó hangulatban telt az óra!
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
Ebben a hónapban a testmozgás volt soron. A mozgás a gyerekek számára nélkülözhetetlen. Ebben a hónapban ezt a témát közelítjük meg. A két fő pillér a mozgás és a táplálkozás lesz, ebből is az elsőre fektetünk majd nagyobb hangsúlyt. A foglalkozás megkezdését Bagdy Emőke relaxációkkal kezdtük. Aztán megtanultuk a hónap dalát. A téma feldolgozására elmeséltem a gyerekeknek A lusta király című verset. A mese befejeztével a meséhez színezhető illusztrációval foglalkoztunk. Közben megbeszéltük, hogy mi történt a mesében, mire jó a mozgás. A foglalkozást egy kis mozgással zártuk le.
A májusi személyiségfejlesztést egy komplex, testmozgást is tartalmazó tematikus nappal koronáztuk meg. Tanulóinknak a legnagyobb örömet az jelentette, hogy szüleikkel együtt játszottak, sportoltak, piknikeztek. Az osztály tanulói és szüleik csapatokat alkottak és állomásról állomásra haladva birkóztak meg a szellemi és testi kihívást is jelentő feladatokkal. Megtapasztalták a segítségadás örömét, szükség volt az elfogadásra, buzdításra, a siker és a kudarc elviselésére, a merészségre, bátorságra. A szülőkkel együtt tipegőkkel mentek keresztül a mocsáron, madárszülők ehető hernyót gyűjtöttek a fiókáknak (ingafutás). Más állomásokon burgonyahajító verseny, kosárban cipelés, Föld, Víz, Levegő labdajáték, nyelvtörő, régies szavak gyűjteménye tette őket próbára. Örömteli, mozgalmas napot töltöttünk együtt.
Az osztályunkból néhányan versenyszerűen sportolnak. Fiús osztály lévén, többen e-sportot űznek. Mivel szeretünk együtt lenni, szívesen kimozdulunk egy kerékpártúrára, számháborúra, sütögetésre.
Irány a természet!
Intenzív hónap áll mögöttünk. Legjobban él bennünk gyermeknapi osztályrendezvényünk, melyet a szülők és tanítónk szervezett nekünk. Trambulinozásra, ugrálóvárazásra, vízipisztoly csatázásra, kosárlabdázásra, focizásra és táncolásra nyílt lehetőségünk. A tánc az egész hónapunkat végigkísérte. A Bee happyvel nyitottuk szinte minden napunkat. A koreográfia teljesen elnyerte tetszésünk. Ugyancsak szívesen végeztük az ugróiskolás feladatokat. Nem jelentett újdonságot, mert néptánc óráinkon hasonló mozgásfejlesztéseket végzünk.
A néptánc óra mellett testnevelés óráink egy részét is már a szabadban töltöttük. A sorversenyen mindhárom feladata, a sziklagörgetés, élelemgyűjtést és az óriás öltöztetés is megkacagtatót mindenkit. A sorverseny után került sor a viharjátékra.
Nemcsak mozgásos óráinkat, de magyar és ének óránkat is kinn a játszótéren tartottuk. Ha az idő engedte minden nap egy órát a Kincses Parkban töltöttünk.
Kézműves tevékenységként mozgásos társast, mozgás kockát és yóga babákat készítettünk. A zárókörben mindenki pozitív élményekről számolt be.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Testmozgás témakörünk feldolgozásához többféle mozgásos akadálypályát készítettünk, amelyek változatos mozgásformák gyakorlását kívánták meg a gyerekektől. A mesei helyzet aktivitásra ösztönözte őket, s bennünket, felnőtteket is.
A gördeszkával való helyváltoztatást, irányváltásokat egy képzelt óceánon, veszélyes cápák és medúzák közötti „evezés” biztosította. Az ovis dombunk adta lehetőséget kihasználva egy lakatlan szigetre mászhattak fel különböző módon bátor gyerekeink, majd az életmentő kincseket gyors, feltekerő mozdulatokkal halászhatták ki. A tempó gyorsulását zene segítette.
Az épített labirintus titkait is változatos módon végzett mozgással lehetett felfedezni. A fáradtabbak az aranyhal kihorgászása közben töltődhettek fel új energiával.
A tartalmas, vidám hangulatban eltöltött órák után jóleső fáradtsággal nyugtáztuk, hogy jól éreztük magunkat.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
A boldogságóra idejére a Gólya játék során egy varázsmondóka gólyává változtatta a gyerekeket: Kipróbálhatták, milyen gólyának lenni! Egyensúly gyakorlat során féllábon álltak, mint a gólyák, amíg a mondókát mondták. Szerencsés volt, hogy a verselés közben lehetett lábat cserélni. Jön a gólya játékban a gyerekek voltak a békák. Hason feküdtek a szőnyegen és nem volt szabad megmozdulni, mert azt a gólya elkapta. A gólya, miközben ennivalót keresett, hangosan verset mondott. Ügyesen mondogatták, de nehézséget okozott a mozdulatlanság. Nagyon izgalmas volt Szúnyogvadászat. A béka megpróbálta megakadályozni, hogy legyet csenjenek el tőle, de persze a többiek, nagyon igyekeztek kivenni egy-egy babzsákot a körből, amikor nem nézett oda a béka. Játék közben itt is ismételgették a mondókát! Örömmel hallgatták a Mese a piros kalapos békákról c. mesét, különösen tetszett, hogy a mese végén felvehették az igazi piros kalapot. A mozgással, a közös játékokkal vidám, jó hangulatú volt az együtt eltöltött idő.
A foglalkozást a „villámlazítás” gyakorlattal indítottam, majd Bagdi Bella Jól érzem magam boogie-ja következett, melyre a gyermekek vidáman mozogtak, táncoltak.
Boldog Dóra a Lusta király mese meghallgatására invitálta a gyermekeket, melyen nagyon jól szórakoztak. Az egészséges életmódról már sokszor beszélgettünk az óvodában kötetlenül is, és az Egészséghét programunk keretein belül is. Így a gyermekek előtt a mozgás fontossága, illetve az egészséges táplálkozás nem volt ismeretlen. Mivel iskolába készülő gyermekek járnak a csoportomba, egyre nyitottabbak a királyokról, uralkodókról szóló történetekre, így elmeséltem nekik a lovagok kiképzését, akik gyakran ugyanolyan korú gyermekek voltak a képzés kezdetén, mint most ők. Nagyon felkeltette érdeklődésüket, és össze is állítottunk közösen egy lovagi torna gyakorlatsort. Először a székfoglaló játékkal lehetett bekerülni a királyi udvarba. Majd következett a „kiképzés”: a „Farokfogó” futójátékkal fegyvert szereztek, a kooordinációs létrán való végigugrálás jelképezte a vizesárok átugrását, majd bólyákra karikákkal célba dobtak a gyermekek, és persze az erő bizonyítása sem maradhatott el, amit kötélhúzással bizonyíthattak. Majd a végén következett a döntő csata, ahol babzsákokkal ostromolták egymás térfelét, várát. Miután mindannyian teljesítették a próbákat, „lovaggá ütöttem” őket, egy kis jelképes papírkarddal.
A gyermekek nagyon élvezték a mozgást, a próbatételeket. A szülőktől gyümölcsöket kértünk erre a napra, hogy az egészség biztosítása minél teljesebb legyen.
A májusi foglalkozást a „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom”, illetve az „Összehangoló 2 indiánszökellés” relaxációs gyakorlatokkal kezdtük. Az ehavi tematika különösen közel áll a szívemhez, szeretem a mozgást, szeretem azt, amikor felszabadultan, örömmel mozoghatnak a gyerekek. Ugróiskolát készítettünk, használtuk hozzá az érzelmeket, az egyes „osztályokba” arckifejezéseket rajzoltunk, megnevezve azokat.
A „Hogyan keljünk át a folyón, Matróz bácsi?” játékot kissé átalakítottam a komplexitás jegyében közlekedési eszközöket használtunk, neveztek meg a gyerekek, a heti tematikánkoz kapcsolódva, a közlekedés volt a fókuszban.
Nagyon tetszett a gyerekeknek a gólyás játék, sok-sok minden szóba került, volt aki még nem akart leszállni a tóra, kőrözött felette egy ideig, annyira élvezte a játékot.
Boldog Dóra meséhez hívta a gyerekeket, elmesélte nekik a „Mese a piros kalapos békákról” c. mesét, megbeszéltük a rejtőzködés fontosságát az állatok életében, utánoztuk a mesében szereplő állatok mozgását, más állatokét is.
Eljátszottuk a „Jön a gólya” játékot, egy darabig nyugodtan feküdtek a gyerekek a piros színű mesepárnákkal a fejükön, de amikor rádöbbentek, hogy akkor lehet belőlük gólya, ha megmozdultak, sokkal gyorsabban váltakoztak a gólyák és a békák, így mindenkire hamar sor került.
Legjobban a kalapos fogó tetszett, mivel egy óriási méretű kalapot sikerült találnunk, amit igazán tartani kellett ahhoz, hogy a fejükön maradjon, így elég sokáig volt egy-egy gyermek a fogó.
A foglalkozás zárásaként kiszíneztük és felragasztottuk a májusi szimbólumot, volt kisgyermek, aki többet is kiszínezett és megajándékozott vele valakit a csoportból.
A meglepetés akkor érte a gyermekeket, amikor a csoportból kifelé menet megpillantották a lábnyomokat, és megkérdezték, hogy mi történt. A kis nyomozók csúszdán, homokozószélen egyensúlyozva, karikán átugrálva, célba dobás után találták meg az elveszett kabalánkat, a kis hétpettyes plüss katicát. Legnagyobb örömünkre a rablók elejtették a zsákmányt a sportpálya mögött!