A boldogságóra idejére a Gólya játék során egy varázsmondóka gólyává változtatta a gyerekeket: Kipróbálhatták, milyen gólyának lenni! Egyensúly gyakorlat során féllábon álltak, mint a gólyák, amíg a mondókát mondták. Szerencsés volt, hogy a verselés közben lehetett lábat cserélni. Jön a gólya játékban a gyerekek voltak a békák. Hason feküdtek a szőnyegen és nem volt szabad megmozdulni, mert azt a gólya elkapta. A gólya, miközben ennivalót keresett, hangosan verset mondott. Ügyesen mondogatták, de nehézséget okozott a mozdulatlanság. Nagyon izgalmas volt Szúnyogvadászat. A béka megpróbálta megakadályozni, hogy legyet csenjenek el tőle, de persze a többiek, nagyon igyekeztek kivenni egy-egy babzsákot a körből, amikor nem nézett oda a béka. Játék közben itt is ismételgették a mondókát! Örömmel hallgatták a Mese a piros kalapos békákról c. mesét, különösen tetszett, hogy a mese végén felvehették az igazi piros kalapot. A mozgással, a közös játékokkal vidám, jó hangulatú volt az együtt eltöltött idő.
Testmozgás
A foglalkozást a „villámlazítás” gyakorlattal indítottam, majd Bagdi Bella Jól érzem magam boogie-ja következett, melyre a gyermekek vidáman mozogtak, táncoltak.
Boldog Dóra a Lusta király mese meghallgatására invitálta a gyermekeket, melyen nagyon jól szórakoztak. Az egészséges életmódról már sokszor beszélgettünk az óvodában kötetlenül is, és az Egészséghét programunk keretein belül is. Így a gyermekek előtt a mozgás fontossága, illetve az egészséges táplálkozás nem volt ismeretlen. Mivel iskolába készülő gyermekek járnak a csoportomba, egyre nyitottabbak a királyokról, uralkodókról szóló történetekre, így elmeséltem nekik a lovagok kiképzését, akik gyakran ugyanolyan korú gyermekek voltak a képzés kezdetén, mint most ők. Nagyon felkeltette érdeklődésüket, és össze is állítottunk közösen egy lovagi torna gyakorlatsort. Először a székfoglaló játékkal lehetett bekerülni a királyi udvarba. Majd következett a „kiképzés”: a „Farokfogó” futójátékkal fegyvert szereztek, a kooordinációs létrán való végigugrálás jelképezte a vizesárok átugrását, majd bólyákra karikákkal célba dobtak a gyermekek, és persze az erő bizonyítása sem maradhatott el, amit kötélhúzással bizonyíthattak. Majd a végén következett a döntő csata, ahol babzsákokkal ostromolták egymás térfelét, várát. Miután mindannyian teljesítették a próbákat, „lovaggá ütöttem” őket, egy kis jelképes papírkarddal.
A gyermekek nagyon élvezték a mozgást, a próbatételeket. A szülőktől gyümölcsöket kértünk erre a napra, hogy az egészség biztosítása minél teljesebb legyen.
A májusi foglalkozást a „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom”, illetve az „Összehangoló 2 indiánszökellés” relaxációs gyakorlatokkal kezdtük. Az ehavi tematika különösen közel áll a szívemhez, szeretem a mozgást, szeretem azt, amikor felszabadultan, örömmel mozoghatnak a gyerekek. Ugróiskolát készítettünk, használtuk hozzá az érzelmeket, az egyes „osztályokba” arckifejezéseket rajzoltunk, megnevezve azokat.
A „Hogyan keljünk át a folyón, Matróz bácsi?” játékot kissé átalakítottam a komplexitás jegyében közlekedési eszközöket használtunk, neveztek meg a gyerekek, a heti tematikánkoz kapcsolódva, a közlekedés volt a fókuszban.
Nagyon tetszett a gyerekeknek a gólyás játék, sok-sok minden szóba került, volt aki még nem akart leszállni a tóra, kőrözött felette egy ideig, annyira élvezte a játékot.
Boldog Dóra meséhez hívta a gyerekeket, elmesélte nekik a „Mese a piros kalapos békákról” c. mesét, megbeszéltük a rejtőzködés fontosságát az állatok életében, utánoztuk a mesében szereplő állatok mozgását, más állatokét is.
Eljátszottuk a „Jön a gólya” játékot, egy darabig nyugodtan feküdtek a gyerekek a piros színű mesepárnákkal a fejükön, de amikor rádöbbentek, hogy akkor lehet belőlük gólya, ha megmozdultak, sokkal gyorsabban váltakoztak a gólyák és a békák, így mindenkire hamar sor került.
Legjobban a kalapos fogó tetszett, mivel egy óriási méretű kalapot sikerült találnunk, amit igazán tartani kellett ahhoz, hogy a fejükön maradjon, így elég sokáig volt egy-egy gyermek a fogó.
A foglalkozás zárásaként kiszíneztük és felragasztottuk a májusi szimbólumot, volt kisgyermek, aki többet is kiszínezett és megajándékozott vele valakit a csoportból.
A meglepetés akkor érte a gyermekeket, amikor a csoportból kifelé menet megpillantották a lábnyomokat, és megkérdezték, hogy mi történt. A kis nyomozók csúszdán, homokozószélen egyensúlyozva, karikán átugrálva, célba dobás után találták meg az elveszett kabalánkat, a kis hétpettyes plüss katicát. Legnagyobb örömünkre a rablók elejtették a zsákmányt a sportpálya mögött!
Csécsei Gézengúz Óvoda és Bölcsőde
Lelkes, szorgalmas és boldog gyermekarcok vesznek körül a mindennapokban, a májusi hónap pedig különleges a számukra. Egész évben várják a gyereknapot, amikor is tudják, hogy ez a nap csak az övéké, nekik kedveskedünk a jobbnál jobb játékokkal egész nap. A boldogságóra havi témáját kicsit a gyereknapunkkal kötöttem egybe, hiszen ezen a napon még jobban fel tudom hívni a figyelmet a mozgásra és annak fontosságára. Kérdeztem őket, hogy mit vettek észre, mi az amit a gyereknap folyamán egész nap csináltak? Rávezettem őket arra, hogy a testmozgás mennyire fontos része kell legyen az ember életének, és az egészséges életmód milyen fontos és mennyire boldoggá tudja tenni az embert. Kérdeztem tőlük, hogy mit figyeltek meg, annak ellenére, hogy egész nap mozogtak milyennek érezték magukat? Természetesen mindenki azt mondta, hogy boldognak, nem is láttam szomorú gyerekarcokat gyereknapon 🙂 Megbeszéltük, mi tartozik még az egészséges életmódhoz, felsoroltak különböző egészséges dolgokat (pl. gyümölcs, zöldség, leves, vitamin, alvás). Meghallgatták a lusta király meséjét, utána pedig a hozzá kapcsolódó kérdéseket beszéltük meg, majd mozogtunk a hónap dalára is. A feladatok közül a matróz bácsisat választottam, erről készült videó. Élvezték nagyon, bár egy kicsit azért fáradtnak tűntek a gyereknap másnapján. Gyereknapon egyik állomásnak berendeztünk egy akadálypályát, ahol többféle mozgásformát is kellett végezniük (ugrálniuk, mászniuk, csúszniuk is kellett). Mozgalmas nap, mozgalmas hét volt! 🙂
Elhelyezkedést követően a hónap dalát hallgattuk meg, majd jött a lazító gyakorlat – Ilyen nagy az óriás kezdetű mondóka segítségével. Ezt követően felolvastam Panyi Katinka meséjét, majd jött a viharjáték, mely komoly koncentrációt igényelt. A váltóversenyhez babzsákokat készítettünk elő, a törpék szorgosságát bizonyították az „élelem” gyors begyűjtésével, majd az óriások nehéz feladatát élték át a medicin labdák görgetésével.
Kettős körbe állva szembe álltak egymással a párok, megtanultuk a Kokoleoko dalhoz a mozdulatokat, majd a következő mozdulatsort már a külső kör egyel odébb állva folytatta. A zene nélküli betanulást követően zenére is megpróbáltuk, majd megismételtük még egyszer.
Jól éreztük magunkat, dinamikus és jókedvű órát töltöttünk együtt. Köszönjük!
A mozgás számomra fontos. Nincs autóm, így mindennapjaim része a kerékpározás. Az otthonomhoz közel található a munkahelyem, a boltok, így gyakran járok gyalog. Heti néhány alkalommal spinracing edzés tölti ki a délutánjaimat immár 5 éve. A jógázást 1 éve kezdtem, a héten mindig szakítok rá időt. Imádom a természetet, feltölt, energiát ad. Az elmúlt időszakban új hobbim lett a túrázás. Célom az volt, hogy a gyerekeket ráébresszem arra, a mozgás létfontosságú és hatalmas fejlesztő hatással bír. A gyerekek mozgáson keresztül megismerik a saját testüket, a térirányokat. Jótékony hatással van a figyelemre, fegyelemre, fejleszti a koncentrációt, a személyiséget. A gyerekek megtanulják, hogyan kell együttműködni, odafigyelni egymásra, küzdeni a sikerért.
A beszélgetőkörben elmeséltem óvodásaimnak, hogy rendszeresen mozgok. Kérésemre felsoroltak néhány sportágat: foci, futás, úszás, boksz, biciklizés. Megbeszéltük, hogy ez mind egészséges dolog.
Úgy tapasztaltam, hogy a gyerekek tisztában vannak az egészségre jótékony hatású és káros hatású dolgokkal. („Nem szabad sok csokit és chipset enni.”, „Egészséges az alma és minden gyümölcs.”, „Nem szabad cigizni.”, „Sokat kell kirándulni.”)
Ezután elmeséltem „A lusta király” történetét, meghallgattuk a „Jól érzem magam boogie”-t, relaxáltunk, mondókát tanultunk, feladatoztunk.
Csoportunkra jellemző, hogy nagyon sokszor megyünk a gyerekekkel sétálni, játszóterezni vagy felkeressük városunk nevezetes helyeit. Gyakran töltjük az időnket a Duna parton, a Rüdiger tónál vagy a Ligetben. A gyerekeknek itt lehetőségük van a múlt évben épített kondipark használatára is. Egyik alkalommal a családoknak szerveztem egy túrát a Monostori erődbe.
Az időjárás nem mindig volt napsütéses. Ilyenkor a tornateremben mozogtunk. Az óvodásaim nagyon szeretik, amikor akadálypályát építek nekik. Kitalálok egy mesés történetet és indulhat is a pálya teljesítése. Igyekszem, hogy játékos és színes foglalkozásokat tartsak a gyerekeknek.
A nap folyamán, amikor érzem a gyerekeimen, hogy fáradtabbak és nem tudnak koncentrálni, vagy csak úgy szórakozásból, előkerül a hangszóró és megszólaltatjuk a kedvenc dalaikat. Öröm nézni, ahogy önfeledten táncolnak a gyerekek, elengedik magukat és a felgyülemlett feszültséget.
Az elmúlt héten minden nap gyermeknap volt. Nagyon változatos és érdekes programokat szerveztünk a gyerekeknek. Természetesen mozgás is szerepet kapott, az ovisok egész nap használhatták az egyik szülő által felajánlott, óriási ugrálóvárat.
A leendő nagycsoportosaim közül néhányan emelt szintű testnevelés tagozatos osztályba mennek. Néhány alkalommal gyakoroltuk az előírt feladatokat a tornateremben. Nagy örömömre minden ovisomat felvették ebbe az osztályba.
„Mozogjatok minden nap!” Ezzel a gondolattal zártam a Testmozgás témakört.
A Kiskunhalasi Református Egységes Gyógypedagógiai Intézmény Halacska csoport nagyon szerették a májusi kihívást. Szívesen mozogtak egész évben, nagyon szeretik a zenés-táncos mondókákat. Szeretnek mozgásfejlesztésekre és terápiára járni. Hálásak mindenkinek,akik segítik Őket ebben a tevékenységben!
Az ősszel betanult esernyős táncunk nagyon közkedveltté vált, Hőgyész község majálisi műsorára felkértek bennünket, hogy adjuk elő a lányokkal. Ez indította a hónap mozgásos programját.
Az I. Tolnai Zöldút Teljesítménytúrára május 7-én került sor – ennek a szervezését Törő Edit és Teffnerné Schweitzer Magdolna kolléganőim kezdték szervezni – áprilisban a gyermekeket regisztrálták a 10 km-es túrára. A tervezettnél kevesebb, összesen 5 gyermekkel indultunk útnak. Az idő kedvező volt, csupán az utolsó 15 percet kellett csendes esőben gyalogolni. A természet szépségének csodálása mellett kitartásra, együttműködésre nevelte a résztvevőket.
Május 12-én a PTE-KPVK Képzés és Gyakorlat konferenciájára voltunk hivatalosak, ahol a Bokréta Székely Tánccsoportot képviselve egyik versenytáncos gyermekünk bukovinai székely páros táncot mutatott be.
A hónap foglalkozása mind a három kiskorú csoportunkkal sikeresen lezajlott a gyermekotthonban tartózkodó, adott csoportban nevelkedő gyermekek és az aktuálisan beosztott dolgozók vettek részt rajta. Mind a három csoportban a foglalkozás felépítése hasonló volt.
Egyszerű légzőgyakorlattal kezdtünk, majd beszéltünk a testmozgás fontosságáról. Ezt követően kitöltötték az életmód típusát feltáró kérdőívet. A gyermekek és a felnőttek egyaránt nagyon lelkesen töltötték ki, izgatottan számolták pontjaikat, majd kíváncsian várták a pontszámuk jelentését. Összességében elmondható, hogy a testmozgás mennyiségével nincsenek problémák, viszont az édesség mennyiségét és a szénsavas italokat néhányan túlzásba viszik, továbbá az alvás eltolódása is több gyermeknek gondot okoz.
Ezt követően különböző testi állapotokat feltáró műszerek képeit mutattam, ezeket kellett csapatban beazonosítsák, valamint megmondják, hogy mire valók. Minden csoportban széleskörű a korosztályi lefedettség, így a legtöbb képet valaki biztosan ismerte, nemcsak képről, hanem személyes élményeken keresztül. Ez a feladat nagyon lelkesítette őket.
A foglalkozások végén meghallgattuk a hónap dalát is.
Köszönjük a lehetőséget, a téma áthatotta a hónap pedagógiai-pszichológiai munkáját.
A szabadban az óvoda melletti erdőben tartottuk a mai boldog ovit.
Akadálypályát székekből karikákból építettünk. A feladatokat örömmel teljesítették a gyerekek.
Sajnos többen betegek voltak.
A gyermekek nagyon szeretnek mozogni, így többféle mozgást végeztünk. Egy városi játszótéren többféle játszótéri játékot is kipróbáltak a diákok, amelynek nagyon örültek, mivel sajnos az iskolánkban semmilyen játék nincsen az udvaron. A felhőtlen öröm töltötte el a gyermekeket. Boldogsággal töltötte el őket egyáltalán az, hogy eljöttek a környékükről. Kirándultunk a városi Csónakázó-tónál, ahol a különböző élővilággal is megismerkedhettek és tanulhattak róluk. A napot egy jó kis fagyizással zártuk. Összességében több ilyen programra lenne szüksége a gyerekeknek, amely nem a szegregált környezetükben zajlik.