Mozgalmasan, egészségesen telt az elmúlt másfél hónapunk. Május elején iskolai estünkre táncos produkcióval készültünk melyre naponta próbáltunk.
Május 9-étől indult az osztály úszásoktatása 12 alkalommal.
Kirándultunk is ebben a hónapban.
A hónap feladatai közül természetesen a táncosat oldottuk meg.
A jó idő beköszöntével sokat voltunk az udvaron. Friss levegőn aktívan fociztak, fogócskáztak a gyerekek. Nem állunk le, folytatjuk aktívan a következő hónapban is.
Szuper hónap volt.
Testmozgás
A tevékenység céljaként megfogalmaztam, hogy felhívom a gyermekek figyelmét
a testmozgás fontosságára, ami nagy mértékben hozzájárul a mentális egészségük növeléséhez. A tevékenység feladataként szerepelt, a mozgás és a pihenés hatása a szervezetünkre. A testükben zajló folyamatok megfigyelése a mozgás és a pihenés közben.
Ezt a foglalkozást a tornaterembe terveztem, hogy szabadon és tágas térben tudjunk mozogni.
A tevékenységre való ráhangolódást a „Tüdőtakarítás” légzőgyakorlattal kezdtem. A kezdeti halk levegő kifújás után egyre merészebben és hangosabban képezték a gyermekek a magánhangzókat, ami nagyon motiváló volt a számukra. Aztán elmeséltem nekik „A mezei nyúl és a sündisznó” magyar népmesét. Egy nyúl és két sün fejdísszel eljátszattam 3 gyerekkel a mese cselekményét és kérdéseket tettem fel erre vonatkozóan. A szemléltetés által sokkal élesebben meglátták a történet mögött rejlő igazságot.
A mozgástevékenységet általuk ismert eszközökkel és játékokkal oldottam meg, pl. Mozgáskottával és a „Mókusok, ki a házból!” – játékkal, hogy ne a játék szabályára, hanem a testükre tudjanak koncentrálni. Ugyanis azt kértem tőlük, hogy mozgás közben figyeljék meg, mit éreznek és mi változik a testükben. Ügyesen megfogalmazták, hogy melegem lett, gyorsabban vettem a levegőt. Aztán kértem, hogy pihenés közben figyeljék meg magukat. Az egyik kisfiú úgy fogalmazott, hogy „minden normális.” Arra voltam még kíváncsi : Mit gondolnak, melyik a jobb, ha mindig csak mozgunk vagy mindig csak pihenünk? A csoport kétharmada tette fel a kezét, a mozgásra és egyharmada pedig a mindig pihenésre. Megkérdeztem tőlük: ” jó ez így?” Hosszas gondolkodás után jöttek rá, hogy a szervezetünknek szüksége van a mozgásra és a pihenésre és nem szabad egyiket sem túlzásba vinni. Ez volt a fő gondolatom, amikor ezt a tevékenységet összeállítottam és a gyerekek ügyesen meg is fogalmazták. Zárásként táncolhattak a tornaterem közepén Bagdi Bella: Jól érzem magam… – dalára. Felszabadultan, mosolyogva, nevetgélve táncoltak, csak egy – két kisfiú állt mereven, akik nem merték kimutatni az örömteli érzésüket.
A tornatermi foglalkozást a csoporttermünkben fejeztük be, ahol a testmozgás jelét színezték ki, amit közösen felragasztottuk a Boldogság várunk utolsó előtti lépcsőfokára.
A dokumentumfilmet szerettem volna elkészíteni a csoporttal. Szeretem a természetes, minél kevésbé beállított helyzeteket, s ezért azt több különböző foglalkozás felvételeiből szándékoztam összeállítani. A csoport az udvaron mindig vegyült másokkal az önfeledt csapatjatékok során, s ezek a mások között folyton voltak olyanok, akiknek nincs médianyilatkozatuk. Az időből és az alkalmakból kifogytunk, így a film nem készülhetett el.
Egy nagyszerű kirándulás során videót készítettem arról, hogy a megkérdezettek milyen sportot neveznek meg kedvencükként. Jobb híján ezekből a videókból készítettem képernyőképeket, s ezeket töltöm fel. Ezek a videók csak az indítást jelentették volna.
A következő héten arról beszélgettünk, hogy akik rendszeresen sportolnak, azok egészségesebbek – s boldogabbak is.
1. Relaxációs gyakorlat: Közös légzés
2. Bevezetés
A tanulók körben állva, egymásnak egy labdát dobnak és mindenki mond egy gondolatot az egészséges életmóddal kapcsolatban.
3. Megbeszélés körben ülve
Mi szükséges ahhoz, hogy egészségesek legyünk?, Mit jelent a testi és a lelki egészség?, Miért fontos a testmozgás?, Mit jelent a mentális probléma, melyek a leggyakoribb mentális problémák?, Miért fontos a mentális egészség?, Mennyi testmozgásra van szükség?, Melyek a sport jótékony hatásai?, Miért tesz boldoggá a testmozgás?, Ki, mit sportol vagy sportolt?, Melyik sporttevékenységet próbálnátok ki a jövőben?
A rendszeres testmozgás élettani hatásai (Tk. 171.)
4. Miért fontos a napi 8-10 órás alvás? (videó megtekintése)
Közösen megnézzük a TED-Ed rajzfilmet arról, hogyan hat az alvás és a nem alvás a szervezetünkre. Megbeszéljük, a videóban elhangzottakat és hogy ki hány órát alszik egy nap.
5. Gyakorlatok elvégzése (Tk. 171.)
A tanulók elvégzik a tankönyvben lévő gyakorlatokat.
6. Sportágak elmutogatása
A tanulók párokat alkotnak, kitalálnak egy csapatsportot, amit pantomim formájában elmutogatnak, majd a többiek kitalálják.
7. Zenehallgatás
Bagdy Bella: Jól érzem magam boogie gimiseknek
A 3.C osztály osztályfőnöke kézilabda edző, ebből kiindulva biztos voltam abban, hogy az osztályban nem a testmozgás fontosságának erősítésére kell fókuszáljak.
A könnyed relaxáció a foglalkozásra hangolódást biztosította, majd az ajánlott Don’t worry videóra mozogtunk közösen. A mozdulatok mindenki arcára vidámságot csaltak. Ezt követően beszélgettünk arról, mit jelent az egészséges életmód, milyen összetevői vannak – kiderítettem, hogy egy kislányon kívül mindenki rendszeresen sportol, többen 3 sportágat is űznek heti rendszerességgel. A kérdőívek kiosztása után mindenki elgondolkodott azon, hogy a 10 állítás milyen mértékben jellemző rá – az esetlegesen felmerülő kérdésekre válaszoltam, fogalmat kérésre magyaráztam. Megbeszéltük az eredményeket, két gyermek a tökéletes kategóriájába esett, a többiek pedig átlagosan egészségesen élnek. Ezt követően a csapatban együttműködést erősítettem – különböző mérőeszközök fényképeit hoztam, melyeket fel kellett ismerjenek, majd egy táblázatba beírják a nevét és ha tudták a funkcióját. Volt olyan, melyet most láttak először, illetve olyan is akadt, mely nevét nem tudták, de sportorvosnál már találkoztak vele. Ez egy kimondottan ismeretátadó órarészlet volt.
Ezt követte a sportpantomim játék, a párok előre megbeszélve különböző sportágakat mutattak be. Nagyon lelkesek voltak, előre igyekeztek megtippelni, hogy mit fog az adott páros bemutatni – többnyire nem jött be.
Az óra végén meghallgattuk az óra dalát.
Vidáman és lelkesen telt a foglalkozás. Köszönjük!
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Májusi boldogságaink
Köszönjük az oklevelet, amit az „Éneklés a Földért” kaptunk!
A foglalkozás elején magasba emelt karokkal felfelé nyújtóztunk, miközben mondogattuk az „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok!” mondókát. Ezután Panyi Katinka a törpék és óriások barátságáról szóló mese meghallgatása következett. A mese feldolgozását a „szőnyegtánc” követte három Galga menti népdal éneklése közben.
Nagyon boldogok voltak a gyerekek, amikor a családi napon szüleikkel együtt vehettek részt számos programon, köztük népi ügyességi játékokat is kipróbálhattak a mozgás jegyében.
A testmozgás hónapjában a harmadik évfolyamos tanulókkal minden percet kihasználtunk a mozgásra. Táncoltunk, kirándultunk, futottunk, versenyeztünk, mesejátékokat dramatizáltunk. Folyamatosan emlékeztették egymást arra, minél többet mozgunk, annál több esélyt adunk a szervezetünknek, hogy egészségesen éljen. Meghallgattunk a hónap dalát, majd megtanultuk a koreográfiát a Don’t worry be happy című zeneszámra. Elolvastuk a törpék és az óriás meséjét. Jókat játszottunk, mozogtunk a tartalmának feldolgozása alatt. Minden nap némi időt töltöttünk kint a szabadban, friss levegőt lélegezve, sokat szaladgálva. Szeretünk versenyezni, de inkább figyelünk egymásra, hogy mindenki örömmel vegyen részt játékainkban.
Tiszakanyári Hunyadi Mátyás Általános Iskola
Havi Boldogságóránkat relaxációval kezdtük, majd meghallgattuk és megbeszéltük a hónap dalát.Elolvastuk Panyi Katinka meséjét.Kipróbáltuk a viharjátékok, néhány gyerek még irányismereti problémákkal küzd, így elég sok tanulót elsodort a vihar, de nagyon élvezték.Óránk fennmaradó részében és a szünet ideje alatt kimentünk a folyosóra, ahol 3 db ugróiskola van felfestve és ezzel a játékkal fejeztük be testmozgásunkat.
A májusi témát, a mozgást örömmel fogadták a gyerekek, hiszen nagy a mozgás igényük. A jó idő beköszöntével nagyon sok időt töltünk a szabadban, ahol biztosítani tudjuk számukra a változatos mozgástevékenységeket. A Boldogságórát a ”Tüdőtakarítás” relaxációs gyakorlattal kezdtük az óvoda udvarán, majd meghallgattuk a hónap dalát. A beszélgető-kör során arról beszéltünk, hogy a testmozgás és az egészséges életmód mennyire fontos, hogy megőrizzük az egészségünket. Megbeszéltük, mi tartozik az egészséges életmódhoz (mozgás, rendszeres napirend, megfelelő étkezés, megfelelő folyadékbevitel). Elmeséltem a „Mese a piros kalapos békákról” című mesét, majd a „Jön a gólya” játékot játszottuk. Ezt követően az udvaron végeztük a mozgásos játékokat, volt zsákban-futás, kötélhúzó és célbadobó verseny, ovi-foci és természetesen mászóka, hinta, homokozás. Nagyon tartalmas és vidám volt a délelőttünk.