Testmozgás? Jó idő? Naná, hogy irány az udvar!
És mivel mi egy bolondos csoport vagyunk, egyértelmű, hogy Tükrös játék! 🙂 A legmókásabb játék, amit csak lehet játszani! (és ezt mi ki is használtuk! 😉 )
Imádták a gyerekek minden percét! 🙂
Testmozgás
Ebben a hónapban rendhagyó módon dolgoztuk fel a testmozgás gyakorlásának témáját.
Egy rövid elméleti bevezető után -amiben nagy segítségünkre voltak a munkafüzet feladatai pl.: mozgásos relaxáció, „Sportágválasztó”, „Egészséges napirend” stb.- a tornateremben folytattuk a tevékenységeinket. Játszottunk sorversenyt érdekes feladatokkal, volt „A testünk beszél” és „Evolúciós játék” is.
A hónap második foglalkozását összekötöttük a nemzetközi gyermeknap rendezvényeivel. Mivel a hónap témanapjai is e köré szerveződtek az osztály számára, az iskola többi csoportját is bevontuk a rendezvénybe: plakátot készítettünk nekik a nap programjairól, és számos retro játékot tanultunk be, illetve készítettünk elő. Így a második foglalkozásunk immár iskolaszintűvé nőtte ki magát: „gumiztunk”, zsákban futottunk és kötelet húztunk, majd egy zenés-táncos interaktív előadáson vettünk részt pedagógusainkkal együtt.
Ebben a hónapban tehát az egészséges életmódot minden oldalról igyekeztünk megismerni, de leginkább átültettük a mindennapi gyakorlatba.
Szuper volt, köszönjük!
Óvodánkban kiemelt terület az egészséges életmódra nevelés, a testi és lelki egésszség. Nagyon sokat mozgunk.
Először elmeséltem a gyerekeknek A lusta király című mesét, ami után beszélgettünk arról, hogy mi az amivel egészségesebb életet élhetünk. Mik azok a dolgok amik ebben segítenek bennünket. Ügyesen elsorolták a sportot, a gyümölcs- és zöldségfogyasztást, mondtak sok egészségtelen dolgot is ellenpéldának. A témához kapcsolódó Jól érzem magam boogieval kezdtük a mozgást aztán a végén azzal is zártunk. Mivel egy különleges foglalkozás volt, ezért katicás pólóban tornáztunk kivételesen. Szuper akadálypályákon mozogtunk több helyszínen.
Mozogni öröm!
Kiemelten kezeljük a testmozgás fontosságát itt az óvodában. Egészséges életmódra nevelünk úgy, hogy közben megszerettetjük gyermekeinkkel a mozgást. Már a reggeli órákban kint az udvaron gyülekezünk, így hát rengeteg lehetőségünk van mozogni. Egy délelőttöt csak a Boldogságórának szenteltünk.
Az egy-kettő-három-négy kezdetű mondókával indítottam a foglalkozást. A lusta király történetével folytattuk, amely /hosszúsága ellenére/ nagyon lekötötte a gyerekek figyelmét. Ezt követően sokat beszélgettünk a mozgás és sportolás fontosságáról. Majd táncra buzdítottam a gyerekeket Bagdi Bella Jól érzem magam című dalára. /Az egyik kedvenc dalunk./A továbbiakban következhetett az aktív mozgás.
Az ajánlott anyag mindegyike tetszik, de a százlábú című különösen, ami magával ragadta a gyerekeket. A csoportszobában, tornateremben, és az udvaron is megépítettük, majd megjártattuk a mi kis „Százlábúnkat”. Nagyon jól sikerült. /A menet közbeni szakadásokat mindig kijavították./ Majd mocsárjárás következett, ami szintén a gyerekek egyik nagy kedvence. „ Matróz bácsi hogyan keljünk át a folyón”- nagyon sokszor eljátszottuk, s közben cseréltük a szereplőket. Természetesen a versenyfutás sem maradhatott el, amit nagyon kedvelnek. Végül az ejtőernyővel különböző mozgásokat végeztünk.
Mindannyian jól éreztük magunkat. A gyerekek nagyon sokat mozogtak, sportoltak, gyümölcsöt fogyasztottak. Nagyon élvezetesen telt a délelőttünk.
Egészséges életmódról szóló foglalkozásunkat a gyereknaphoz kapcsoltuk. Maci jógával kezdtük a napot (nap köszöntése jógagyakorlatok), ami egy Maci csoportnál természetes. Aztán Bagdi Bella zenéire ropták a táncot a gyerekek.Tízórai után egy közös bemelegítés következett, amin már az egész óvoda részt vett. Utána következtek a különböző állomások, ahol a gyerekek vidám mozgásos feladatokban vettek részt: horgásztunk, kerestünk kincset, húztunk kötelet, volt ugráló vár, de a nap csúcspontja a habparti volt! Ebéd után még finom epret is kaptak a gyerekek. Ez egy emlékezetes, egészséges, boldog nap volt!
És történt egy apró csoda is! Csak felnőtt felügyelete mellett mehettek a gyerekek a habba. Az egyik kislánynak nem jött az édesanyja, csak fürdőruhát küldött. Mondtuk, hogy így nem mehet be. Mindenki sajnálta, de a szabály… És akkor az egyik kislány a csoportból megkérte az édesanyját: Anyu! Nem lehetne, hogy egy kicsit most a barátnőm anyukája is legyél? Valamennyiünket meghatott ez a kérés, és amit az édesanya mondott: a Boldogságórák hatása. A két kislány kézen fogva, boldogan szaladt a habba!
A csoport tagjaival az elméleti hátteret megbeszéltük. Tisztáztuk a fogalmak jelentését, példákat hoztunk fel rá. A testmozgás fontosságáról is beszéltünk, majd a személyes élményeiket, tapasztalataikat mesélték el. Eközben meditációs zene szólt a háttérben.
Játszottunk szituációs gyakorlatokat, és társasjátékot is.
A rajzokat 4-4 fős csapatokban készítették el.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
Mivel a testmozgás a gyerekek alapszükséglete így a hónap témájának feldolgozása teljesen észrevétlenül zajlott. Az óvodai életben továbbra is nagy hangsúlyt fektetünk mindennapjainkban a mozgásra. Egyre több időt töltünk a szabadban, melyet a gyerekek nagyon igényelnek. A legtöbbször feltett kérdésük óvodába érkezéskor: Kimegyünk az udvarra? Kolléganőmmel egyetértésben még akkor is biztosítjuk ezt a lehetőséget, ha esetleg nem a legoptimálisabbak az időjárási viszonyok. De nemcsak az udvaron mozoghatnak gyermekeink, hanem bent a csoportszobában is. A tánc zenére gyakori mozgásforma mindennapjainkban. Bagdi Bella Jól érzem magam kezdetű dalát sokszor meghallgattuk egymás után, a dal, mozgásra, táncra ösztönözte a gyerekeket. Beszélgettünk a különböző sportokról, és arról, hogy miért jó mozogni. Csoportunkból többen fociznak, vagy kézilabdáznak, a kislányok körében pedig a néptánc népszerű. Elmondhatjuk, hogy a szülőknek is nagyon fontos, hogy gyermekeik minél többet mozogjanak.
A gyerekekkel a téma feldolgozását összekötöttem egy picit a közlekedés témakörrel. Beszélgettünk milyen lehetőségek vannak a mai világban a közlekedésre (szárazföldi, vízi,légi). Kiemeltünk a gyalogos közlekedést és annak jótékony hatásait, illetve a tömegközlekedés környezetvédő hatásait is.
A gyerekkel esős hetük volt, ezért a gyalogos közlekedés közlekedési szabályait elsőként a szobában gyakoroltuk. Majd a következő hét elején bepótoltuk a kirándulásunkat, amikor élesben is kipróbáltuk a szabályokat és kirándultunk a közeli dombos vidékre, ahol nagy tér volt szaladgálni, labdázni és az esernyővel játszani, katicabogarat megfigyelni és buborékfújósat játszani. Mozaikképet készítettek közlekedési eszközökről.
A gyerekekkel a hét közepén vitaminsalátát készítettünk. Közösen megbeszéltük azok tulajdonságait, ízét, felhasználhatóságát. Majd matematikai készséget fejlesztő játékokat (laminált gyümölcsök formájában) játszottunk differenciált feladatok keretében ( párosítás- csoportosítás- számlálás- számképek felismerése- sorrendiség gyakorlása-számosság gyakorlása).
A gyerekek a Nap formájú táblánkra egészséges és káros hatásokat csoportosítottak, közben mindegyikről beszélgettünk szabad e , hasznos e , káros e számunkra, mit tehetünk a védelem érdekében.
Megismerték B. A.: Lusta király című meséjét Dórika által, majd nagy mozgás keretén belül újra éltük a történetet. Zenés gimnasztikát tartottunk Bagdi Bella zenéjére, akadálypályán keresztül végig kísértük az útját a királynak mi is.
A következő hét végén gyereknapon sportnapot rendezve szintén különböző akadályokon kellett részt venniük, kötélhúzás, kis motorozás, homokozás, esernyővel való labda játékok, futó játékok játszása valósult meg.
A gyerekek az elmúlt 2 hétben nagyon sokat mozogtak, sportoltak, egészségesen táplálkoztak, vizet ittak. Nagyon élvezetesen telt el ez az időszakunk.
A kilencedik téma a testmozgás volt a boldogságóra keretében. Cél, feladatrendszer: Egészséges szokások kialakítása! Tudatosuljon a gyermekekben, hogy a mozgás nélkülözhetetlen hatással van egész életükre, növekedésükre, semmi mással nem helyettesíthető, és pótolható a testi és lelki fejlődésük során. Kiemelt fejlesztési terület: társas kapcsolatok fejlesztése, együttműködési készség fejlesztése alkalmazkodó képesség fejlesztése, akarati tulajdonságok fejlesztése, globális állóképesség: a test általános erejének fejlesztése. A kezdő relaxáció után beszélgetést kezdeményeztem a testmozgás, és az egészséges táplálkozás fontosságáról. Meghallgattuk a testmozgás hónap dalát (Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie), majd hozzá illő mozgásformákkal egészítettük ki. Készítettem különböző mozgásformákról képeket, amiket utánozni kellett a gyermekeknek a székfoglaló szabályai szerint. Ha szólt a zene, a gyermekek futottak a székek körül, ha elhallgatott, akkor az előtte levő kártyán lévő mozgásformát kellett végezniük, illetve annak formáját felvenni. Ezt hetekig játszották napi szinten, önálló, általuk kitalált szabályokat is létrehozva szabad játékidőben is. Megbeszélték, hogy mindig más volt a játékvezető, ők kapcsolhatták be-ki a zenét. Itt nagyon fontos volt az együttműködés társaikkal. Tükörjátékot is sokat játszottunk. Élményszerző kiránduláson voltunk méhészetbe. A nap során sokat mozogtunk, futottunk a réten ,szekereztünk, lovagoltunk.
A gyermekeink mérései alapján egyételmű volt, hogy az egyensúlyérzék fejlesztése kiemelt feladatunk lesz a jövőre nézve, így erre még nagyobb hangsúlyt fektettünk. Kollégám ebben a hónapban minősült gyakornokiból ped.1 be. Egyik választott tevékenysége a mozgás volt. Célja a test stabilitásának, összehangolt működésének, izom erejének fokozása, közvetve pedig a mozgásbiztonság növelése. Kiemelt feladata pedig az egyensúlyozó képesség fejlesztése, az egyensúlyozás gyakorlása. Előzmények: guggolások, egylábas mozgások, kilépések, egyensúlyozás vonalak között és eszközökön, egyensúlyozó eszközök használata a csoportban. A természetes mozgásigény kielégítése. 2 különböző akadálypályát hozott létre fő feladatának megfelelően. A két különböző nehézségi fokozatú pálya létrehozásával figyelembe vette a gyermekek eltérő fejlettségi szintjét, a differenciálás lehetőségeit valamint a gyakorlat végzés változatos formáit testtartás javítás szempontjából is. Mindezek a kitartást, koncentrációt, egyensúlyérzéket és állóképességet erősítették. A mozgásos játékok (kaptárfoglaló, virágporzók) lehetőséget adtak a felszabadult mozgásra, versengésre. Minősítése kiválóan megfelelt! Ezek utáni napokban napi szinten sétáltunk, kirándultunk. Egyik nap „titkos útra” vittük a gyermekeket a közeli Nagyerdőre. Ők választhattak, mikor, melyik ösvényen menjünk tovább. Kiválóan együttműködtek! Az egyik ösvényen találtunk egy bokáig érő esővízzel teli nagyobb „patakot”, amin keresztbe egy farönk vezetett mint egy kis híd. Hirtelen ötlettől vezérelve: „Le a cipőkkel!” felkiáltással szabadult meg minden gyermek a cipőtől, és a szabadban, természetes közegben valósult meg az egyensúlyérzék fejlesztés. Dönthettek, hogy ki szeretné megpróbálni ezt az akadályt! Az első önként jelentkező gyermek még kicsit bizonytalanul, félve lépett a fatörzsre, de a már megtanult „Nem adjuk fel!” felkiáltással ment végig a túlsó partra, amit a többiek egyre bátrabban követtek. A sikeren felbuzdulva pedig újra és újra. Egyre bátrabban, magabiztosabban, egymást biztatva! Ez hatalmas élmény volt számukra! Otthon lelkes élménybeszámolót tartottak, és elvitték a szülőket is ezekre az ösvényekre, ahol a különböző madárodúkat, madarakat is megfigyelhettük, madárhangokat hallgatva. Egy ízben egy bagoly közvetlenül a fejünk felett repült el. Meséltem Bezzeg Andrea: Lusta király meséjét. A mese végén beszélgettünk arról, hogy ki milyen új mozgásos játékot tenne még a felújítás alatt álló óvodánk udvarára (ahova szeptember térhetünk vissza), mivel rendeznék be. Terveket készítettünk. Lerajzolták kedvenc sportjukat, kedvenc mozgásos tevékenységüket. Játékidőben poharakból várat építettek, majd „Vigyázz a várra!” játékot játszották. Csináltam egy pályát, egy feladat sort kéz és láb formákkal. A térbeli tájékozódást, az irányok, és a testséma ismeretét gyakoroltuk, rögzítettük. Nem utolsó sorban a játék öröme volt a legfontosabb!!! Lufival játszottunk. Ki tudja a legtovább a magasban tartani. Egyéni és csoportos versengés is volt! Mindig imádják! Az udvaron szabad játék volt, minden gyermek igényének megfelelően, amihez biztosítottam az eszközöket. Foci, lépegető, stb. A mozgás mindennapjaink szerves része!!!
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
A Szív szigetén elkészült a Zöldligeti Pillangók által megálmodott álomjátszótér. A Meseszövő manók mozoghatnak ahogy a kedvük tartja. Bejárhatják a gyerekek által megépített épületeket ahonnan gyönyörű kilátás tárulhat elébük, játszhatnak a játszótéren, csúszhatnak a csúszdán. Igazi álom játszótér készült az ügyes gyerek kezek és fantázia segítségével.