Imádtunk mozogni májusban. Különféle akadálypályákat találtunk ki, építettük meg és boldogan csináltuk végig, ahányszor csak tudtuk!
Testmozgás
A hónap témáját a 10. osztályosokkal együtt dolgoztuk fel, hogy a mozgásos feladatokban legyen minél több gyerek, amitől még élvezetesebb volt az óra. Jóga mókával kezdtük az órát. A tornateremben kihelyeztük a tornamatracokat, amiken kényelmesen elhelyezkedtek a gyerekek. A videó segítségével utánozták a mozgásokat. Majd evolúciós játékot játszottunk, közben felelevenítettük a kő-papír-olló játékot is. Megtanítottuk a gyerekeknek a répa, nyúl, vadász játékot, ami nagyon tetszett nekik. Az óra végén pedig a testünk beszél játékban utánoztak boszorkányt, zombit, tündért, óriást, manót stb…. A tornateremből visszatérve az osztályba a tankönyvben lévő keresztrejtvényt is megfejtettük, megünnepeltük egyik tanulónk születésnapját. Május hónapban tartottuk hagyományos atlétika versenyünket, ahol kislabda-hajításban, futásban, távolugrásban is megmutathatták, mennyire szeretnek mozogni. Tartalmas, mozgalmas hónapot tudunk magunk mögött.
Májusban a főszerep a testmozgásé. nagyon vártuk a jó időt! Amikor csak lehetett kimentünk az udvarra, ahol játékeszközök nélkül is remek sorversenyeket, bújócskát, fogócskát stb. játszottunk. A koronát az osztálykirándulásunk tette fel az eseményekre. Ebben a tanévben végre elmehettünk kicsit távolabbra, mint eddig. Úti célunk Fonyód és hajóval Badacsony volt. Már a vonatozás is hatalmas élmény volt számunkra, hiszen sokan nem próbálták még, különösen szülők nélkül nem. Egy – egy hasonló kirándulás során az élményszerzés mellett számos dolgot megtanulunk tapasztalat útján az életről. például: hogy veszem meg a vonatjegyet, vagy mit pakolok a táskámba egy napra, vagy hogy osztom el a bepakolt szendvicseket egész napra úgy, hogy délután se legyek éhes. A hajón az egyik kislány, miközben néztük a vizet, így szólt:
– Ez csodálatos!
Örömteli érzés volt látni a boldogságukat, megtapasztalni, hogy egy életre szóló élményben volt részük.
Hogy mikor mozogtunk? A kikötőben, játszóterezés közben, a Balaton-érintő bátorságpróbán, amikor egy kőre állva bele kellett nyúlni a vízbe. Séta közben a Badacsonyon, rögtönzött előadást tartva Fonyódon a kikötő színpadán. Nem csoda, ha hazafelé a vonaton már csak alvásra volt energiájuk. Élménydús, szép napunk volt!
Beszámoló
Boldogságóra 9. : Testmozgás
Az óra időpontja: 2023. május 2.-ától folyamatosan
Résztvevők: 2. osztály
Tervezésekor próbáltam arra törekedni, hogy minél több mozgást végezzünk a hónap folyamán, s minél több tevékenységet friss levegőn tudjunk megvalósítani.
Sokat beszélgettünk a testmozgás fontosságáról, hiszen felfrissít bennünket, oldja a szorongást, levezeti a stresszt, javítja a tanulási képességünket és a memóriánkat. A mozgás lebonyolításához több helyszínt választottam a hónap során. A kiskertben az általunk elvetett magok kikelése után gyomláltunk, öntöztünk. A jó idő lehetővé tette a mezítlábas tanösvény újbóli használatát. Felolvastam a tanítványaimnak „A mezei nyúl és a sündisznó „ meséjét. Megbeszéltük a mesében szereplő állatok viselkedését. Fantáziát megmozgatva a nyúl és a sün meséjét másképp is befejeztük, s le is rajzoltuk. Nagy élvezettel jelölték a gyerekek a „Sportág választó” táblázatot a személyükre vonatkozóan. A „ Melyiket próbálnád ki?” oszlopot többen meg is indokolták. Több új mozgásos játékot tanultunk a hónap során. Túráztunk is kb. 6 km- es távot tettünk meg.
Nagyon hatékonynak ítélem a testmozgás téma feldolgozását.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Májusi Boldogságóránk témája a „Testmozgás, egészséges életmód” volt. Ez a téma igazán közel áll a gyermekekhez. A mozgás igazi lételemük, az egészséges életmóddal kapcsolatban pedig már számos ismerettel rendelkeznek. Így talán egyik legfontosabb feladatom az volt, hogy ezt a két alappillért a boldogságunkra gyakorolt hatásukkal kapcsolatban is tudatosítsam.
Bagdi Bella Jól érzem magam boogie zeneszámára hangolódtunk kötetlen, improvizációs mozgásokkal. Ez már önmagában is felszabadító, lazító jellegű, amely vicces jó hangulatban zajlott. A gyermekek meg is fogalmazták a mozgás után pozitív érzelmeiket. Ezt követően beszélgettünk az egészség fontosságáról, a testi-lelki egészségünkről arról, hogy mennyire fontos mind a kettő az „Ép testben ép lélek” mottója. Mivel a mese állandó eleme a boldogságóráinknak, most aktuálisan „A mezei nyúl és a sün” népmesét választottam. A történetéből a versenyfutás, mint mozgás került előtérbe. Azonban ez a mese a testmozgás mellett, sokkal többet adott nekünk. Erkölcsi értékekkel gazdagodtunk pl.: nem szép dolog a csúfolódás, gúnyolódás; milyen jó ha van egy társunk , aki segít, ha bajban vagyunk; vagy éppen azt, hogy bizony nem mindig erővel/ gyorsasággal lehet győzni- többet ésszel, mint erővel-.
A mesét követő beszélgetés után, mozgásos barchkopa játékot játszottunk. Különböző sportágakat jelenítettünk meg. Ez a játék nagyon jó hangulatban zajlott, a gyermekek jól motiváltak, aktívak voltak. A mozgás mellett figyelmet fordítottunk az egészséges táplálkozásra is. Közösen válogattuk szét a különböző ételeket ábrázoló kártyákat, aszerint, hogy azok túlzott mértékű fogyasztása egészséges-vagy egészégtelen hatású.
Boldogságóránkat közösen, vitamin golyó készítésével, majd elfogyasztásával koronáztuk meg.
Ismét egy pozitív élményekkel gazdag boldogságórával gazdagodtunk mindannyian.
Köszönet és Hála! 🙂
Taszári Körzeti Általános Iskola
A testmozgás gyakorlása a gyerekek lételeme. Nagy örömmel, lelkesedéssel vettek részt a feladatok megoldásában. A különböző járástípusok, az edzőgyakorlatok, a táncverseny olyan örömöt és lelkesedést váltottak ki belőlük, amire nem is gondoltam. Legnagyobb sikere azonban az „Evolúciós” játéknak volt. Gondolom azért, mert itt fokozott együttműködésre, segítségnyújtásra volt szükség. Nagy örömmel kiáltották, hogy „Én már boldog ember vagyok!”, és boldogan segítettek azoknak, akik még nem fejlődtek fel idáig. Az egyik legnagyobb élményt nyújtó boldogságóra volt. A választható feladatok közül a „Világnapi móka májusban” témát választottuk, az állat- és növényszeretet napjára gondolva.
A testmozgás
A testmozgás téma feldolgozása a Süni kiscsoportosokkal sok vidámságot, felszabadult gyermeki kacagást eredményezett. A „Jól érzem magam boogie” megalapozta a jókedvet. Boldogan táncoltunk, tapsoltunk, emeltük lábunkat, karunkat, dobbantottunk, ugrottunk.
A Szív szigeten élő lények mozgását utánozva is sokat nevettünk, hiszen a kis pókok, rákocskák lába gyakran összeakadt, a manók gyakran elborultak, az óriások dülöngéltek. Összetalálkozva a lényecskék kacsintva, pislogva, mosolyogva, biccentve üdvözölték egymást.
Az elvarázsolt szoborpark játék már ismerős volt a gyerekeknek, a táncos mozgásból mozdulatlan szobrokká válás igazi a kihívás a csoport örökmozgó csemetéinek. A táncos variációk (óriások, manók, boszorkányok tánca) is sok mókára adott lehetőséget.
A Boldogságórát a labdázós körjátékkal zártuk, ami a most érkezett kisfiúnak is lehetőséget biztosított megismerni társait.
A záró körben a gyerekekkel néhány szóban átismételtük, hogy miért fontos a mozgás, ki mit szeret sportolni.
A rendszeres testmozgás nagyon fontos a gyerekek életében. Nagyon mozgékony csoport vagyunk, a gyerekek szívesen tornáznak, vesznek részt mozgásos játékokban. Beszéltünk arról is, hogy az egészséges életmódhoz milyen szorosan hozzátartozik a testmozgás is. Nagyon szeretik a mozgásos mondókákra való tornát, így a témához ajánlott kis mondókát is elsajátítottuk és beépítettem ezután a mindennapokba.
Májusban a testmozgás örömét élvezve számos mozgásformát, játékot kipróbáltunk, gyakoroltunk.
Jól szórakoztunk az evolúciós játékban, az utánzó mozdulatok során, de voltunk répák, nyulak, vadászok. Eltáncoltuk közös táncunkat, amit a hamarosan megrendezendő iskolai kerti party-n adunk elő. Voltunk közös zumbán az iskolánk udvarán. Gyereknapi osztálybulinkon mókás mozgásokat végeztünk lufidurrogtatással. Kötelet húztunk, vicces mozdulatokkal táncoltunk. A testmozgás örömét nemcsak ebben a hónapban élveztük, hanem az év minden havában örömmel mozgatjuk meg magunkat és egymást, hogy rengeteg örömhormonhoz juttassuk a szervezetünket.
A mozgás, testmozgás csoportunkban.
A testmozgás akár tervezett, vagy spontán gyermekek által kitalált, a gyermeki lélek, psziché, az idegrendszer fejlesztő közege. Csodás, okos szakemberek számos szakirodalomban megírták a mozgás fejlesztő hatását, amivel mi óvodapedagógusok, jelen esetben és is egyetértek!
A közös tevékenységek alatt az idegrendszerre kifejtett hatása mellett a szociális életünket is fejleszti, erősíti, hiszen a feladatokat meg kell, ki kell osztani, szervezni, majd összedolgozni, a megtervezett játékot levezetni!
A fotókon is jól látható a játék alatt tapasztalható, öröm, feladattudat, szándékos figyelem fejlettsége.