A testmozgás
A testmozgás téma feldolgozása a Süni kiscsoportosokkal sok vidámságot, felszabadult gyermeki kacagást eredményezett. A „Jól érzem magam boogie” megalapozta a jókedvet. Boldogan táncoltunk, tapsoltunk, emeltük lábunkat, karunkat, dobbantottunk, ugrottunk.
A Szív szigeten élő lények mozgását utánozva is sokat nevettünk, hiszen a kis pókok, rákocskák lába gyakran összeakadt, a manók gyakran elborultak, az óriások dülöngéltek. Összetalálkozva a lényecskék kacsintva, pislogva, mosolyogva, biccentve üdvözölték egymást.
Az elvarázsolt szoborpark játék már ismerős volt a gyerekeknek, a táncos mozgásból mozdulatlan szobrokká válás igazi a kihívás a csoport örökmozgó csemetéinek. A táncos variációk (óriások, manók, boszorkányok tánca) is sok mókára adott lehetőséget.
A Boldogságórát a labdázós körjátékkal zártuk, ami a most érkezett kisfiúnak is lehetőséget biztosított megismerni társait.
A záró körben a gyerekekkel néhány szóban átismételtük, hogy miért fontos a mozgás, ki mit szeret sportolni.
Testmozgás
A rendszeres testmozgás nagyon fontos a gyerekek életében. Nagyon mozgékony csoport vagyunk, a gyerekek szívesen tornáznak, vesznek részt mozgásos játékokban. Beszéltünk arról is, hogy az egészséges életmódhoz milyen szorosan hozzátartozik a testmozgás is. Nagyon szeretik a mozgásos mondókákra való tornát, így a témához ajánlott kis mondókát is elsajátítottuk és beépítettem ezután a mindennapokba.
Májusban a testmozgás örömét élvezve számos mozgásformát, játékot kipróbáltunk, gyakoroltunk.
Jól szórakoztunk az evolúciós játékban, az utánzó mozdulatok során, de voltunk répák, nyulak, vadászok. Eltáncoltuk közös táncunkat, amit a hamarosan megrendezendő iskolai kerti party-n adunk elő. Voltunk közös zumbán az iskolánk udvarán. Gyereknapi osztálybulinkon mókás mozgásokat végeztünk lufidurrogtatással. Kötelet húztunk, vicces mozdulatokkal táncoltunk. A testmozgás örömét nemcsak ebben a hónapban élveztük, hanem az év minden havában örömmel mozgatjuk meg magunkat és egymást, hogy rengeteg örömhormonhoz juttassuk a szervezetünket.
A mozgás, testmozgás csoportunkban.
A testmozgás akár tervezett, vagy spontán gyermekek által kitalált, a gyermeki lélek, psziché, az idegrendszer fejlesztő közege. Csodás, okos szakemberek számos szakirodalomban megírták a mozgás fejlesztő hatását, amivel mi óvodapedagógusok, jelen esetben és is egyetértek!
A közös tevékenységek alatt az idegrendszerre kifejtett hatása mellett a szociális életünket is fejleszti, erősíti, hiszen a feladatokat meg kell, ki kell osztani, szervezni, majd összedolgozni, a megtervezett játékot levezetni!
A fotókon is jól látható a játék alatt tapasztalható, öröm, feladattudat, szándékos figyelem fejlettsége.
Boldogságóráink egyik legfontosabb és a gyermekekhez legközelebb álló témája : a testmozgás öröme. A gyermekek mozgásigényének kielégítésére egész évben nagy hangsúlyt fektettünk. A Boldogságóra Program azonban a mozgás örömének tudatosítására helyezi a hangsúlyt, vagyis, hogy ne csak végezzük, de érezzük is azt az örömöt és boldogságot, amely mozgás közben ér bennünket.
1. Bagdi Bella : Jól érzem magam boogie
A csoport kedvenc, energetizáló, vidám dala, melynek szövegét, illetve a hozzá kapcsolódó mozdulatsort már jól ismerik a gyerekek. Ezért a segédanyag egyik javasolt feladatát tűztük ki célul: költöttünk hozzá egy versszakot, kiegészítettük egy kis tornasorral, ezt feltöltöttük a Youtube-ra.
2. Másik nagy kedvenc a Galaxis torna, ahol minden nap pontban 10 órakor a gyermekek bolygólakókká válnak, szkafandert öltenek magukra (tornaruha), átmegyünk a tornaterembe (Galaxis), ahol zseblámpával kutatunk és különféle mozgásformákat utánzunk: százlábú, óriás, manó..stb.
3. Nagy sikert aratott az „Álomjátszótér” ahol a bolygólakók megtervezték, majd a tornateremben található eszközökből megalkották saját álomjátszóterüket. Igazi kreatív csapatmunka alakult ki, melynek végeredménye egy olyan bolygó lett, ahol vulkánkitörés, barlang, lejtő, kráter jött létre. Ezeken egyensúlyoztak, bujkáltak, másztak, kúsztak a gyerekek.
Véleményem szerint ez a téma is sikeresnek mondható, a gyerekek örömmel, felszabadultan, kedvükre mozoghattak, közben a „beszélgetőkör” keretében elmesélhették, kinek mi a kedvenc sportága, mozgás közben mit éreznek, hol érzik, mindemellett a csapatszellem és annak szabályai is megerősítésre kerültek.
A 9. téma a testmozgás gyakorlása volt. A rendszeres testmozgás nagyon fontos a gyermek életében, a jó közérzetünkhöz hozzá tartozik. A gyerekek szeretik a mozgásos játékokat, ezáltal örömmel vettek részt a mozgásos játékokban. Ez a boldogságóra tetszett a gyerekeknek a legjobban. Labdázós körjátékkal kezdtük, majd a járások játékával folytattuk utána elmentünk a szív szigetére az elvarázsolt szoborparkba és végül százlábúvá változtunk. A gyerekek mikor százlábúak voltak nagyon figyeltek egymásra, a láthatatlan híd alatt átkeltek, táncoltak. A végén táncoltak a gyerekek Bagdi Bellától a jól érzem magam boogi című dalra.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
Világnapi móka májusban feladatot választottuk.
Iskolánkban is sok világnapról megemlékezünk, illetve foglalkozásokat tartunk a egyes világnapokhoz.
A magyar sport napját és az elhízás elleni napot beszéltük meg alaposan a gyerekekkel. Több sportfoglalkozást is szerveztünk ebben a hónapban.
A „egészséges életmód” anyagot több tanítási órán dolgoztuk fel. Az első órát játékos mozgásos gyakorlattal kezdtük: A testünk beszél. Aztán meghallgattuk, elénekeltük a hónap dalát. Ezeket a dalokat nagyon szeretik a gyerekek, táncoltak is rá. Utána átbeszéltük a mozgás elméleti hátterét: a fontosságát, egészségre, boldogságra való jótékony hatását. A gyerekek kaptak színezőt (focis, kézis), közben többször meghallgattuk a hónap dalát. Felolvastam nekik Frakk és a foci mesét, megbeszéltük a tanulságot. Megoldottuk a munkafüzet „Egészséges napirend” feladatát Ezután felelevenítettük, hogy milyen sportágakat ismernek. Az első órát nyújtórelaxációs gyakorlattal zártuk.
A második óra elején ismét meghallgattuk a hónap dalát, közben tovább színeztek a gyerek. Kis lapocskákat készítettek a különböző sportágok rajzaival. Közösen elkészítettük a tablót, az elkészült rajzocskákat egy szívbe helyeztük. A szív körvonalát egészséges ételek, italok képével raktuk ki, melyet a gyerekek vágtak ki. A zárókörben megfogalmazták, hogy milyen gondolattal lettek gazdagabbak. Ezután az egész osztály együtt elment a városi játszótérre, ahol egy mozgalmas délutánt töltöttünk együtt.
A tanulókkal a labdázós körjátékot választottuk a reggeli torna után. Ez a játék alkalmas az emlékezet, a koncentráció fejlesztésre illetve arra, hogy a gyerekek jobban megismerjék egymást.