Iskolánk céljai 2024-ben! Alsósok, felsősök és pedagógusok szemszögéből. ( Alsósok is küldik)
Célok kitűzése és elérése
Célok kitűzése és elérése
Megálmodom és véghez viszem
Új év, új célok
Ezt a Boldogság óra foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük. Mivel az egész hét a medvéről szólt, a „medve vagyok és cammogok” foglalkozást indító mozgást játszottuk el. Megkértem a gyerekeket, hogy olyan lomha járással járjanak, mint a medvék. A legügyesebbeket megtapsoltuk. A relaxációs gyakorlat után meghallgattuk a hónap dalát. Bagdi Bella: Van nekem egy álmom, amihez különböző mozdulatsorokat találtunk ki.
A téma bevezetéseként célba dobást játszottunk. Célba dobás közben minden gyermek elmondta, hogy milyen célt fogalmazott meg. A téma feldolgozásához Boldog Dóra hívta a gyerekeket mesehallgatásra. Bezzeg Andrea: Boldog vár című meséjét olvastam el, melyet érdeklődve hallhattak. A mese után elmondhatták, hogy mi a legnagyobb álmuk, akinek volt kedve le is rajzolhatta. Megbeszéltük az egyéni célokat, valamint a csoport céljait is.
A mese után egy „macilány” jött hozzánk egy összekapcsozott térképpel. Eltévedt, és a gyerekek segítségét kérte, hogy kit tudja nyitni a térképet, és hazataláljon. Különböző feladatokkal /éneklés, lufipukkasztás, cammogva járás, csomag kioldás/ sikerült kinyitni a térképet, és a „macilány” hazatalált.
A foglalkozás lezárásaként kiszínezhették a gyerekek a célok elérésének jelét, melyet elhelyeztünk a Boldogságfa ötödik lépcsőfokán. A behozott macikból kiállítást szerveztünk, valamint mindenki elkészítette saját macilányát.
A célok kitűzése és elérése téma feldolgozásához a Boldogvár c. mesét használtam. A gyerekek meghallgatták a mesét, majd ki is színezhették a hozzá tartozó boldogvárukat, annak kulcsát és a célok elérésének és kitűzésének jelét. (a képek ezeket ábrázolják)
Amikor arról beszélgettünk, hogy mi a céljuk, mi a vágyuk, mi az álmuk, akkor az egyik kislány azt mondta, „hogy gazdag legyek, hogy mindent meg tudjak venni és a szegényeknek adhassak”, másik gyerek léggömbbe szeretne utazni, a harmadik a barátaival szép ruhába szeretne öltözni, a többiek pedig elkezdtek beszélni az álmaikról. Mint kiderült ezeknek a gyerekeknek rossz álmai vannak. Aki akarta elmondhatta és egymást kérdezgették az álmokkal kapcsolatban. Egy nagyon jó beszélgetés alakult ki, ahol a gyerekek kíváncsiak voltak egymásra.
„Mi leszek, ha nagy leszek?” Űrhajós, bányász, mézeskalács díszítő … sok tervük van a gyermekeknek … hogyan válhatnak azzá, még számukra a távoli jövő, de abban egyetértettünk, hogy az ovis ballagás után jól fognak tanulni az iskolában, nagyon sok mindent fognak tudni és így elérhetik a vágyott céljukat.
Arra gondoltam, hogy segítek a döntésben és megszerveztem a Csodák Palotájába egy kis vasárnap délelőtti családi napot, ahol betekintést nyerhettek Macikáim a kutatók, tudósok, feltalálók világába … hátha 😊
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
Az én nagy álmom játékban mindenki leírta, lerajzolta a titkos vágyát, majd aki szerette, ő meg is osztotta a többiekkel. A közös beszélgetés után azok, akik nem szerették volna mindenkinek elmesélni az álmaikat, kicsit elvonultak és megbeszélhették egymással, legjobb barátjukkal. Végül elkészült mindenki célregénye, amit be is küldtünk.
A foglalkozás kerete most is zenés meditációval kezdődött, majd ezt követően napimádással folytatódott. Ezt követően minden gyermek karja repült, ha akarta, ha nem. Kellően belelendültünk hát a soron következő boldog órába.
A téma bevezetésére a célba dobást választottam. Megpróbáltunk csak úgy beledobni a karikákba. Körülbelül a fele csapat bele talált, míg a másik fele nem. Elkezdtünk hát a célokról beszélgetni, mik lehetnek azok, milyen vágyaink lehetnek. Elmeséltem a sajátomat is, és azt, hogy mit teszek érte, hogy megvalósuljon. Ezután már könnyebben fogalmazták meg a gyerekek is. Elhatároztuk hát, hogy mindenki erősen rágondol a céljára, annak az elérésére és ezután próbálunk meg beledobni a karikákba. Lám, lám a 90 % bele is talált. Együtt megállapítottuk, hogyha koncentrálunk akkor sokkal könnyebb elérni a céljainkat.
Következett Boldogvár meséje. Elutaztunk Boldog földre a léghajónkkal segítségével. Meghallgattuk a hosszú és nehéz útról szóló mesét. Majd elbeszélgettünk róla. Sokat beszélgettünk róla, a gyerekeknek sok sok ötletet adott ez a mese.
Miután visszarepültünk a nagycsoportba, csendes relaxációval folytattuk és zártuk le a foglalkozást.
A Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dallal kezdeményeztem a foglalkozást. A gyermekek hamar leültek a szőnyegre, érdeklődve hallgatták a dalt. Majd a Meglengetem a karom, pedig alig akarom… relaxációs gyakorlat következett, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Ezután kis képeket készítettem elő nekik, amelyekről beszélgettünk, mit ábrázol, milyen célok lehetnek rajtuk (megtanulni számolni, úszni, biciklizni, többet segíteni anyának, több vizet inni, stb.). A gyermekek megmutatták, hogy ők mit szeretnének, és sok gyermekkel meg is beszéltük, hogy mit kell tenni azért, hogy elérjük a célunkat. Örömmel láttam, hogy néhányan több célt is kitűztek maguk elé. A célbadobás játékot nagyon élvezték a gyerekek (beszélgettünk közben, ha nem sikerül valami, újra kell próbálkozni), ezt is sokan megértették, próbálkoztak. Boldog Dóra is megérkezett hozzájuk, akivel sokat beszélgettek a céljaikról. Boldog Dóra elmesélte Bezzeg Andrea: Boldogvár meséjét, amit figyelmesen hallgattak. Az „óvónéni játéka” következett. A bajba jutott medvebocsnak segítettek a gyerekek a térképet kinyitni: négy feladatot végeztek el, négy kapocs kinyitásához. A feladatokat (cipő levétele, felvétele önállóan, egy nagy kiabálás, tíz féle szín felsorolása, játékokon való megmutatása, és a Mackó, mackó ugorjál című mozgásos, énekes játék eljátszása) nagy örömmel és sikeresen oldották meg. A maci megköszönte a segítségüket, és haza tudott menni a térkép alapján. Ez a játék nagyon tetszett a gyerekeknek. A foglalkozás végén megbeszéltük, hogy otthon is sokat beszélgessenek a céljaikról, készítsenek rajzot a szüleikkel ezzel kapcsolatban. A foglalkozás végén pedig boldogan ragasztották fel a Boldogságvár ötödik lépcsőfokára a jeleket.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Kópé Klub
A mindfulness gyakorlatok közül a Szivárványfestést választottam, kihangsúlyozva, hogy ezzel megnyugtathatjuk, ellazíthatjuk magunkat.
Az Önbizalomhegy megmászása előtt szólánc játékot játszottunk: mit vigyünk magunkkal a hátizsákunkban?
A hegyen felfelé különböző akadályok állták utunkat (patak, hegyomlás, eső), sőt egy medvétől nagyon meg is ijedtünk, de a szivárványlégzéssel megnyugtattuk magunkat.
A hegytetőn megbeszéltük, milyen szupererőre volt szükség ahhoz, hogy elérjük ezt a célunkat –a hegytetőt. Közös döntés alapján ejtőernyővel érkeztünk vissza a hegy lábához, ahol tovább beszélgettünk – most már az egyéni céljaikról, és arról, melyik szupererő segítségével valósulhat meg.
Végül le is rajzolták, közben Bagdi Bella: Van nekem egy álmom c. dalát hallgattuk, amire zárásként mozogtunk is.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
A pingvin-tudatosság napján felelevenítettük a gyerekek pingvinekkel kapcsolatos ismereteit.
Reggel már felépítettük a déli sarkot, az ott élő állatokkal, ez egész héten visszatérő, kedves tevékenység maradt.
Tízóraira a gyümölcs mellé halacska formájú kekszet is kaptak a gyerekek.
Közös játékunk pingvincsaládok alakítása, eleség gyűjtése (kislabdák), egymás melegítése volt. Végül pedig pingvineket készítettünk.
Beszélgettünk arról, mik a pingvinek közös- és egyéni céljai. Ezen keresztül a gyerekek jól megértették a cél jelentését. Elmondhatták egyénileg, hogy ők mit szeretnének elérni, megtanulni.
A januári hónapunkat a Célok kitűzése – A győzelem Tündér dalával indítottuk, aztán beszélgettünk a céljainkról osztályszinten, a jövő elképzeléseiről. A gyerekekkel készítettünk 3 halacskát, amibe 3 kívánságot, nagyon érdekes volt meghallgatni a vágyaikat.
Következő alkalommal egy jövőbeli képet rajzoltak le, hogy ki milyen munkában tudja magát elképzelni felnőttkorukra. Végül pedig közösen készítettünk, hosszas megbeszélés után, hogy hogyan lehet kitűnő bizonyítványt haza vinni év végén. Ehhez egy cél térképet alkottunk.