A gyerekek beszélgetőkör keretében fejtették ki céljaikat.Megtekintettük aaz Öreg halász és a tenget című filmet,meghallgatták a mesét is. Célefánt rajzot készítettek csopotfoglalkozás keretében.
Célok kitűzése és elérése
A gyerekekkel beszélgetőkör keretében fejtették ki céljaikat.Megtekintettük aaz Öreg halász és a tenget című filmet,meghallgatták a mesét is. Célefánt rajzot készítettek csopotfoglalkozás keretében.
A gyerekekkel beszélgetőkör keretében fejtették ki céljaikat.Megtekintettük aaz Öreg halász és a tenget című filmet,meghallgatták a mesét is. Célefánt rajzot készítettek csopotfoglalkozás keretében.
A 7. osztályosok a Célefánt helyett Telefántot rajzoltak, ey telefonfejű elefántot.
Legyenek céljaink!
Elgondolkodva a témán, megfogalmazódott bennem, hogy nem is olyan egyszerű megértetni kicsi gyerekekkel mit jelent célt kitűzni magunk elé. Az oda vezető utat végig kell járni, és nem feladni.
Januári témánk feldolgozását leegyszerűsítve, gyerekek számára érthető módon igyekeztem megvalósítani.
A foglalkozást az „Égig érő fa vagyok…” kezdetű relaxációval indítottam. /3x/ Majd a Pingvin, aki mindent tudni akart című mese következett. A témafeldolgozás hatékonyságáért a földgömböt is tanulmányoztuk. Megbeszéltük a pingvinek földrajzi tartózkodási helyét, milyen életmódot folytatnak, hogyan szaporodnak, mi védi meg őket a fagyos hidegtől. Megértették a kispingvin, Ottó történetét. A folytatásban készítettünk pingvineket, melyekkel sokat játszottak a gyerekek a magunk épített „hómezőn”. /A tevékenység nem csak a nagyobb gyerekeket vonzotta, hanem a kicsiket is./ Sok-sok dicsérettel, bíztatással buzdítottam őket. Cél lebegett előttük, Ottó pingvin elkészítése. A feladat sok kisgyerek önbizalmát erősítette meg. A délelőttöt a ringasd el magad! című gyakorlattal zártuk. Láthatóan, érezhetően jól sikerült kellemesen ellazultak. A délutáni mese egy korábbi kedvenc volt a gyerekek kérésére, A pingvin ajándéka.
Egy másik napon, Micimackó napja alkalmából az egyik kisfiú nagyon kedves rajzot készített, aminek nagyon örültem.
A mindennapokban a gyerekek saját céljainak egyike az önálló öltözködés./ Sokak számára nagy kihívás./ Sok-sok dicsérettel, buzdítással, tevőleges segítségadással már szépen alakul. Pl. az egyik kislány, Georgina hatalmas utat bejárva, már önállóan felöltözik. Nagy boldogság számára, ami büszkeséggel tölti el.
Az óvodában minden apró lehetőséget megragadva segítjük a gyermekek önbizalmának, pozitív önértékelésének alakulását.
Úgy érzem ebben a hónapban is sikerült megvalósítanom a kitűzött célokat és feladatokat. „A kevesebb néha több”!
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Minden hónapra kitűzött az osztály egy közös célt, melyhez rajzokat készítettünk és kihelyeztük a táblára a kalendáriumunkat.
BOLDOGSÁGÓRA- JANUÁR
A Boldogságóra témája: Célok kitűzése és elérése
Korcsoport: Nagycsoport
A foglalkozás helye: Aprófalva Óvoda Vajszló, Pacsirta csoport
A foglalkozást tartó pedagógus: Márkus Gyöngyi
A foglalkozás időpontja: 2024. január 15.
A TEVÉKENYSÉG KIDOLGOZÁSA
1:Szervezési feladatok:
– A foglalkozáshoz szükséges eszközök elhelyezése mindenki számára jól látható helyre.
– Friss levegő biztosítása a zavartalan tevékenységekhez
ELŐZMÉNYEK
A korábbi évek gyakorlataiból több lehetőséget is felhasználtam.
Mivel már több ízben játszottunk „összenőttünk!” játékokat. Ezeket most is kipróbáltuk, mert nagyon szeretik a gyerekek. A mindennapos testnevelés keretén belül is tornáztunk így, de séták alkalmával is hasznos volt, hiszen sokkal fegyelmezettebben tudtak közlekedni.
„Ha nagy leszek”: Milyennek képzeled el magadat, ha felnőtt leszel? Ebben a témában is készítettünk 1-1 rajzot, amit természetesen meg is beszéltünk és jót mulattunk, amikor elképzeltük, hogy ki milyen felnőtt lesz majd.
A január dala szintén nagyon kedvelt játékunk volt, sok érdekes változatot tudtunk kitalálni a megkezdett mondatokra.
A mozgásos játékok közül a célba-dobást szavazták meg a gyerkőcök, amit a testnevelés foglalkozások alkalmával mindig kérték is, hogy játsszuk.
Szerepjátékokat is játszottunk a „Hétfőn heverünk… kezdetű mondókára, és nagyon ötletes kivitelezéseket találtak ki a gyerekek.
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ RELAXÁCIÓ
Bagdy Emőke által összeállított relaxáció gyakorlatok:
– Napimádás
– Fújj-fújj”
– „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok”
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ ÉNEKLÉS
Bagdy Bella: Van nekem egy álmom c. dalra újítottunk kreatív, új mozdulatsorokat, melyet többször fogunk majd játszani ebben a hónapban.
A TÉMA BEVEZETÉSE
Boldogságvárat építünk a karácsonyra kapott legóból, mivel nagyon szeretnek legózni.
A TÉMA FELDOLGOZÁSA MESÉVEL
Megjelenik Boldog Dóra, aki megcsodálja a várat, egyben jelezve, hogy hamarosan mese következik.
Bezzeg Andrea: Boldogvár meséje c. mese
A mese után közösen beszélgetünk a történetről és ellenőrző kérdéseket teszek fel a lényeg megértése érdekében.
A Boldogvárhoz kavicsokból odavezető utat is építünk, és a plüss játékokat is felhasználjuk, hogy minél több lakó költözhessen be a várunkba.
A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA
A célok elérésének jelét kihelyezzük a Boldogságvárunk következő lépcsőfokára.
ZÁRÓKÖR
Mindenki megfogalmazza, hogy mik a következő időszakban a céljaik, mit szeretnének elérni, miben tudunk ebben segíteni neki.
A FOGLALKOZÁST ZÁRÓ ÉNEKLÉS
Bagdy Bella: Szeretem és elfogadom magam c. dalára örömtáncot járunk
A TÉMA TOVÁBBADÁSA
– Vond be a családot
Otthoni feladatként megkérem a szülőket, hogy vonják be a gyermekeiket a közelgő jelmezbáli előkészületekbe, jelmezválasztásba, tervezésbe, hiszen ez is egy fontos cél lehet gyermekük életében, hogy közösen készüljenek a farsangra.
– Vond be az óvodát
A farsanghoz kötöttem ebben a hónapban a többi csoport bevonását.
Az intézményünk dekorálására kértem fel a kollégákat, de nem csak a farsang, hanem a közelgő Medve nap alkalmából is.
REFLEXIÓ-JANUÁR
Ebben a hónapban több célt is kitűzött a csoportunk maga elé.
Mivel karácsonyra új bútorokat kértünk, amit januárban kaptunk meg, így lehetőségünk volt új terveket szőni a csoportszobánk dekorálására, amibe bevontuk a gyerekeket is.
Farsangi hangulat uralkodott már a hónap utolsó heteiben, így ezt kihasználva, terveket szövögettünk a neves napra, közösen tervezgettük, mivel is töltsük majd el az időnket.
Közösen választottuk ki a játékokat, együtt készítettük el a zsákbamacskákat, és a gyerekek nagyon élvezték a sok feladatot.
A családok bevonását is ehhez kötöttem, mivel minden évben nagy izgalommal várják a farsangot a szülők is, így lesz lehetőségük közösen végezzük a farsangi dekorálást.
A nevezetes napok közül a Pingvin-tudatosság napját dolgoztuk fel, amihez felhasználtam a Pingvin, aki mindent tudni akart c. mesét is, melyet el is játszottunk a gyerekekkel, és mindenki nagyon jó hangulatban tölthette a délelőttöt.
Az Önbizalom programból a Ringasd el magad ! Volt számomra a szimpatikus, gyakran használtam ebben a hónapban, különösen, ha le szerettem volna csendesíteni a gyerekeket.
Bagdy Bella Szeretet dalát is többször hallgattuk, mivel mindenki kedveli, a délutáni pihenő előtti időszakban többször kérték, így ebben a hónapban ez lett a kiválasztott zenénk pihenő időben.
A január mindig arról szól, hogy mi az, amit másképp szeretnénk csinálni az előttünk álló esztendőben.
Pihenten, izgalommal, várakozással érkeztek a gyerekek a hosszú téli szünetről. A családokban is sok szó esett a tervekről, megújulásról, fogadalmakról. Sokan megosztották családjuk jövőbeli elképzeléseit, céljait. Az órákon mi is igyekeztünk megfogalmazni a saját céljainkat. Nagyon sok játékos gyakorlatot valósítottunk meg.
Megírtuk a hónap dalát. A „Ha jó a kedved” című dal dallamára.
„ Jó, ha mindig kitűzöd a célt,
S látod előre az eredményt.
Mert a siker jó és hasznos,
Életünkben nagyon fontos.
Mindenkinek fontos egy jó cél!”
Sokszor elénekeltük a hónap dalával együtt, sőt még egy másik osztálynak is megtanítottuk.
A mindfulness „Szivárványlégzés gyakorlatát” nemcsak a Boldogságórán, hanem minden tanulás előtt alkalmaztuk. Végeztünk légző gyakorlatot törökülésben, egyenes gerinccel a testtartásra, a különböző testrészekre figyelve. Nagyon jól alkalmazható játékok ezek, mert segítik az elcsendesülést, a figyelem irányítását, fejlesztését.
A „Tükörgyakorlat” kicsit nehezen ment. Félénkek voltak kimondani, hogy mi az, ami tetszik magukon. Az osztály azonban segített ebben a társaknak.
Megfejtettük a keresztrejtvényt. Felolvastam az interaktív mesét Ciliről és Cecilről.
Elindultunk az „Önbizalom hegyén”. Mindenki részt vett a „Rajzkalandban”. A hegy tetején a felhőbe valamennyien megfogalmaztak egy célt. Hópelyhekre is ráírták a céljaikat, amit felraktunk a faliújságon található fára. Ha valakinek nehezen ment a cél megtalálása távcső segítségével a jövőbe nézhetett. Elkészültek az „Űrhajók”, amik elröpítenek minket a céljaink eléréséhez.
Az öt napos kihívást is megoldottuk a baráti kapcsolatok elmélyítése érdekében.
A saját címer alkotása tetszett a gyerekeknek. A múlt és a vágyott jövő szépen megjelent a rajzokon.
Előtte eljátszottuk az „Időutazó” játékot.
Sikeres, eredményes hónapot zártunk. A gyerekek imádják a Boldogságórákat! Mesélnek másoknak az élményeikről, így egyre többen érdeklődnek a különböző osztályokból is. Úgy döntöttem, hogy Boldogságklubot indítok délután az alsó tagozatos napköziseknek. Már jó néhány foglalkozást megtartottam.
A felső tagozat sem maradhat ki, így ettől a hónaptól osztályfőnöki óra keretében havi egy Boldogságórát tartok az 5. a osztályban.
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola, Aranyosapáti Tagiskola
Egy önismereti teszt után minden tanuló megfogalmazta mi a legfontosabb a saját céljának eléréséhez. Ebből született a táblakép.
Célok kitűzése és elérése
1. Relaxációs gyakorlat
„Ásítás-fújás” relaxációs gyakorlat
2. Beszélgetés
Mit szerettél volna csinálni gyerekkorodban? Miről álmodoztál? Milyen kitűzött célt értetek már el? Miért fontos, hogy legyenek céljaink? Ki segíthet céljaid elérésében? Miért fontos, hogy legyen egy jó tervünk? Mi fog történni akkor, ha eléred a célod? Mit jelent és mi lehet értelmes cél?
Célok kitűzésének pozitív hatásai Tk. 137. o.
3. Céljaim 2024-ben
Egy rövid gondolkodás után mindenki mondja el, milyen célt tűz ki magának ebben az évben. A tanulók gondolataikat felírják egy lapra és felragasztják a táblára. Néhány példa a tanulóktól:
Jobb jegyeket szerezni, jobb tanulmányi átlag.
Jogosítványt megszerezni.
Sikerüljön az ágazati vizsga.
4. Tanmese
A pillangólárva című történet meghallgatása. A tanulók lehajtják fejüket a padra és behunyt szemmel hallgatják a tanmesét, majd gondolatébresztő kérdések segítségével a történet megbeszélése. (Mi jut eszedbe a történetet hallva?, Mi volt a lárva ill. az ember célja?, Mi a történet tanulsága?…)
5. Mennyit ér az idő?
Rövid kisfilm megnézése, majd beszélgetés az idő értékéről, mert a célmegvalósítás egyik legfontosabb tényezője az idő.
6. Mondatok befejezése
A tanulók párban dolgozva befejezik az alábbi mondatokat, úgy, hogy nem nagyon gondolkodnak rajta, majd megbeszéljük őket. (Életemben az a legfontosabb, hogy…, Tökéletesen boldog lennék, ha…., Ha több pénzem lenne….., Olyan ember szeretnék lenni, aki…, Életem értelme, hogy…., Amit a legjobban szeretnék elérni, az hogy… )
7. Bagdi Bella dalának meghallgatása
Bagdi Bella: Valóra váltom a legnagyobb álmom