A gyermekekkel eljátszottuk a Boldogvár című mesét, nagyon tetszett nekik. Mindenki kiakarta próbálni a király – a lányok pedig királykisasszony szerepét. A cél szóra, jelentésére először rá kellett vezetni sok gyermeket. Utána kedves gondolatokat mondtak a legtöbben. Csoportunkban jellemző, hogy sokan segítenek otthon a szüleiknek, nagyszüleiknek. A mesélő jógakártyákkal játszottunk, ez is segített a különböző célok megfogalmazásában. Egy hatalmas bohóc célbadobó játékkal is megéreztettük, hogy milyen jó érzés a kitűzött célt elérni, még akkor is, ha az néha nem egyszerű.
Célok kitűzése és elérése
Januárban az újév első hónapjában szokás megfogalmazni, hogy mit is szeretnénk ebben az évben elérni, mit várunk tőle. A boldogság megéléséhez kiemelkedően fontosnak látszik olyan célok kitűzése, és az elérésükért tett erőfeszítések, amelyek értelmesek.
A 3. c osztály motiváló, elgondolkodtató képek segítségével beszélgetést folytatott arról, hogy mi is a cél. Mit jelent, hogyan érdemes kitűzni és hogyan kell elérni őket. Fontos, hogy kisebb megvalósítható lépésekben közeledjünk céljaink elérése felé.
A foglalkozás második részében minden tanuló a saját céljait fogalmazta meg, illetve vetette egy lépésnek formált papírra.
Kívánom, hogy ne csak a cél valósuljon meg, de az odavezető út is legyen csodás!
Ebben a hónapban picit kevesebben,de annál nagyobb odaadással foglalkoztunk kicsi szívünknek fontos dolgaival. Ebben a kívánságfánk segítségét kértük.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A bizonyítványosztást követően sok tanulás iránti cél fogalmazódott meg a 4. osztályos gyerekekben, de nem szerettem volna, ha csak egy irányban gondolkodnak, ezért csoportmunkában betűhalmazban szavakat kellett keresgélniük, amik kapcsolódtak a témához.
Majd megkapták kis puzzle darabokból álló elefántjaikat, ahol a kis részekre ráírhatták legfontosabb céljaikat.
A legelső helyen a fejlődés, tanulásban való jobb jegyek elérése, a 2. helyen a jó sportoló végzett, mivel 15 fiú és egy lány van az osztályban, nekik ez fontos érték, sokszor versenyeznek. A 3. helyen az egészség és barátság egyenlő arányban kapott helyett, az 5. helyen vegyes a kép, anyagi javak megszerzése, mint nagy értékű játék, autó, nyaralás, de volt, aki az állataival való törődést emelte ki vagy minél több könyv elolvasása, hogy a szókincse fejlődjön. 😊 A biztonság, béke is szerepet kapott, a tanulókat sokat foglalkoztatja a háború közelsége.
Célok kitűzése és elérése
A foglakozás keretében beszélgettünk vágyainkról, kívánságainkról. Megfogalmaztuk a hozzájuk vezető utat és a lehetséges teendőket a célok eléréséhez.
Felolvastam Az öreg halász és nagyravágyó felesége című mesét, megbeszéltük a tartalmát, tanulságát. A gyerekek kérésére el is játszottuk szereposztásban.
Megfogalmaztuk a közelebbi és távolabbi céljainkat, amihez rajzot is készítettünk.
Rimóci Szent István Általános Iskola
Nyolcadikos ranulóim legfontosabb célja a továbbtanulás. Összegyűjtötték a segítő és hátráltató tényezőket, amelyek befolyásolhatják céljuk elérését.
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
Január- a célok kitűzése elérése
A gyermekek nagyon motiválhatóak egy- egy cél elérésért és belső erő is hajtja őket.
Most azonban nem egy tárgy vagy tevékenység elérése volt a cél. Azt szerettem volna, ha a cél önmagunk szeretete, elfogadása lenne. Ebben az irányban kezdeményeztem játékokat, történeteket. Saját élményeimet szívesen hallgatták a gyermekek. A meséhez kapcsolódó tükörjáték után önbizalom fejlesztő játékokat játszottunk, pozitív megerősítéseket kapva általuk. S, hogy ennek kézzel fogható, látható „ajándéka ” is legyen a gyermekek lerajzolták önmagukat. Nagyon jó hangulat alakult ki, egymást is dicsérték és buzdították közben. A cél célba ért. Önmagunkért 🙂
Az 5. boldog óránk, egy kicsit más volt, mint az eddigiek, ugyanis nyílt nap keretén belül a szülők is részt vehettek rajta. A célom, hogy a szülők is betekintést nyerhessenek egy boldog órába, egy kicsit érezzék át, hogy mi is az a boldogság, milyen érzések szabadulhatnak fel egy ilyen foglalkozáson. A „Boldog vagyok” című dallal kezdtem, minden boldog órát ezzel kezdek, a gyerekek már kívülről tudják a szövegét. Ezután „A kis barátom, hogy vagy?” című játékkal folytattam, ezt is nagyon sokszor játsszuk a gyermekekkel.Felolvastam Boldog Dóra levelét, amiben a gyerekeknek és most a szüleiknek is feladatokat kell teljesíteni, hogy felléphessünk a Boldogság várának 5.lépcsőfokára. Az első feladat, a gyermekeknek egy kirakós darabjait kellett megtalálni a csoportban, amihez kis versikéket is írtam, hogy hol keressék a csoportban pl.: Kipp-kopp kalapács, szól egész nap ez nem vitás, kicsi szegek-nagy tábla, vigyázz, nehogy ujjad bánja (kalapácsos játék). Kesztyű vagyok, de nem bundás, ha felveszel engemet, eljátszom a mesémet (bábos polc) stb…Nagyon ügyesen megtalálták a puzzle darabokat, amiből egy pingvines képet rakhattak ki. Ezután beszélgettünk a pingvinekről, hogyan védik egymást a hidegtől, nekik ez a céljuk, és felhívtam a szülők figyelmét a Pinvintudatosság világnapjára. Egy játékkal folytattam, ahol a kis pingvinek(gyerekek) úszkálnak a jeges vízben, és amikor a zene elhallgat, rá kell állni a jégtáblára. A cél az, hogy úgy húzódjanak össze a jégtáblán, hogy a lehető legtöbben elférjenek rajta, a végén két kislány összeölelkezett, hogy mindketten elférjenek. Majd az „Ezt hideg!” mesével folytattam, ami egy pingvinfiókáról szól, akit az apukája megvéd a hidegtől. Megkértem a gyermekeket, hogy üljenek a szüleik ölébe és együtt hallgassák meg a mesét. Mindenki olyan szépen, csendben figyelt, de a legjobb a lelkemnek, hogy amikor a mese véget ért, megtapsoltak, és a szülők is. Ezután mindenkit egy közös pingvin táncra invitáltam. A következő feladat, ami közelebb visz minket a Boldogság várához hogy, egy előre felragasztott mozgásos pályán egymás kezét fogva kell együtt végighaladni. Cél, hogy a sávokon végighaladva eljussanak a boldogsághoz (szív). Mindenkinek készítettem egy hűtő mágnest, amit emlékbe hazavihettek. Megkértem a szülőket, hogy segítsenek gyermeküknek lerajzolni, hogy mi szeretne lenni, ha nagy lesz. Ezeket egy dobozba beraktuk és nagycsoportos korukban elő fogjuk venni. Megdicsértem a gyerekeket és a szülőket, elmondtam, hogy büszke vagyok rájuk, hogy végig csinálták a feladatokat. Végezetül megkértem a szülőket, hogy fogják meg gyermekük kezét, nézzenek a szemükbe és mondják el nekik, hogy miért büszkék rá. Olyan jó volt látni, ahogy sokan tényleg átéléssel, mosolyogva, szeretettel, ölelésbe burkolózva tesznek eleget a kérésemnek. Annyira megható volt, hogy a szülők közül többen elsírták magukat. A boldog órát a hónap dalával, „Van nekem egy álmom..” zártam, ahol együtt énekeltünk és táncoltunk. Nagyon sok pozitív visszajelzést kaptam a szülőktől, nagyon sokan átértékeltek dolgokat. Úgy érzem,megérte, mert adhattam egy másfajta szemléletet ebben a világban, ahol nem a negatív dolgokat kell erősíteni, hanem az apró, pici pozitív dolgokat kell megragadni!
Januárban a boldogító célok kitűzésével és azok elérésével foglalkoztunk. A témát ismét több irányból közelítettük meg. Testnevelés órán célba dobó és váltó versenyeket játszottunk, a játékok során a Fiatalok végig egymást biztatták és támogatták. Több mesét is feldolgoztunk, amelyben a főhős különböző akadályokkal szembe nézve, kellő kitartással éri el terveit. Megfogalmaztuk közös céljainkat, amelyeket az év során szeretnénk megvalósítani. Ezek mind kedves és pozitív elhatározások, amelyek testi és lelki boldogságunkat egyaránt szolgálják.
A gyerekek négy életterületen belül (család, barátok, iskola, hobbi) határozták meg céljaikat.