Ebben a hónapban céljaink kitűzésével foglalatoskodtunk lelkesen.
Ráhangoló gyakorlatként a „Kezdőbetűk” című játékot játszottuk, ami közel sem bizonyult könnyű feladatnak. Végül a gyerekek ráéreztek az ízére, és igazán különleges fogalmak kerültek elő a beszélgetés során.
Nagy lelkesedés kísérte a „Célok kitűzése” kártyapakli elkészítését, melyhez az ajánlott mondatokat kinyomtattam, készítettem elő számukra vastag lapon egyforma kártyalapokat, és a feladatuk az volt, hogy a mondatokhoz illő illusztrációt készítsenek a kártyák előlapjára. Amikor elkészültünk természetesen játszottunk is néhány kört, amit igen élveztek a gyerkőcök.
A „Hátranézek, előre lépek” játék mondatait beszélgetőkörben dolgoztuk fel, amit azért szeretek, mert olyan gondolatokat tudok kicsalni a diákokból, amelyek elmondására a tanórákon belül és kívül sem jut idő, vagy nincs rá megfelelő alkalom.
A „Titkos vágyak” játék ajánlott kérdéseit bábjátékon keresztül jelenítettük meg. Ez kiváló alkalom nemcsak szókincsük, előadói készségük, de fantáziájuk fejlesztésére is. Nagyon jókat derültünk például egy boszorkány titkos vágyain, hiszen egyik kis srác szerint az ő legfőbb vágya hogy szép lehessen…:)
Összegezve úgy gondolom, hogy foglalkozásaink ismét elérték az általam erre a hónapra kitűzött célt: miszerint a téma játékosan, minél változatosabban, a csoport igényihez igazodva feldolgozásra kerüljön és ezáltal beépüljön a mindennapi tevékenységeikbe az iskolai falain belül és azon túl is.
Köszönjük az ajánlásokat!
Célok kitűzése és elérése
Az új év minden ember számára izgalmas időszak, a legtöbben terveket készítenek és különböző célokat tűznek ki maguk elé, és próbálnak lépéseket tenni a célok elérése érdekében. Nincs ez másként a gyerekek körében sem. Az elsősök a több gyakorlást tűzték ki célul, hogy szebben írjanak, olvassanak vagy számoljanak. Otthon pedig többet szeretnének segíteni a szüleiknek.
A negyedikesek már komolyabb tervekkel álltak elő. Nekik is kiemelt helyen állt a jó év végi bizonyítvány, de ők már az iskolai életen kívül is gondolkodtak, terveztek. Mindenki reméli, hogy az év végére a tanulmányi eredménye sokkal jobb lesz, mint félévkor.
A beszélgetéseink során kiderült, hogy a gyerekek számára fontos, hogy támogassák egymást a terveik elérésében. A napközis gyerekek együtt tanulnak, gyakorolnak majd, és kikérdezik egymást. A negyedikesek segítenek majd az elsősöknek. Aztán hogy ez a lelkesedés, kitartás meddig tart, majd kiderül a tanév folyamán.
Katalin Andrea dr. Balogné Dévai
Első és második osztályos kisdiákjaimmal a januári foglalkozás kezdetén meghallgattuk a hónap dalát és közös tánccal hangolódtunk a foglalkozásra.
A folytatásban egy népmesét olvastam fel, melyben a szegény fiú céljait megvalósítja saját boldogságára és édesanyja örömére.
Következő blokkunkban, körbe ülve megbeszéltük a Boldogságóra e havi témáját. A rövid-, a közép- és a hosszú távú célok jelentőségét, kereteit, tervezhetőségét. Példákat gyűjtöttünk az életünkből. Rövid távú céljaink közt fogalmazódott meg, hogy menjünk el a játszótérre, középtávú célként megszavaztuk, hogy szorgalmasan gyakoroljuk az olvasást, hogy a tanév vége előtt elmehessünk a városi könyvtárba könyvet kölcsönözni. Hosszú távú célok között a felnőttkori hivatások: kőműves, fodrász, műkörmös, rendőr, fogalmazódtak meg.
A megbeszélés után az asztalokhoz ülve mindenki lerajzolhatta az ő legfontosabb célját, vagy céljait.
Az elkészült rajzokat kitűztük a tanteremben.
A foglalkozás végén megvalósítottuk a csoport rövidtávú célját és együtt elmentünk a játszótérre, ami nagyon vidám kikapcsolódásnak bizonyult.
A terveim alapján, a foglalkozást „A kisnyúl” magyar népmese köré formáltam. Ezt a mesét találtam – a célok kitűzése és elérése – témához, és a 3 éves korosztályhoz megfelelő tartalomnak. Bár ez a mese nem csak boldog és pozitív cselekményeket tartalmaz, hanem negatív kicsengésű eseményeket is. Én úgy gondolom, hogy a gyermekeknek is tisztában kell lenni azzal, hogy nem mindig pozitív dolgok történnek az életben, de az optimista szemléletet tanítjuk, követjük és várjuk, hogy a végén minden jóra fordul.
A kisnyúl a csengőjét szerette volna visszakapni, ehhez kapcsolódóan egy célba gurítós játékot terveztem, hogy melyik csapat tudja többször is megszólaltatni a labda gurításával a két szék közé kifeszített csengőt.
Relaxációs gyakorlatként a Bagdi Bella: Van nekem egy álmom… kezdetű dalát használtam, amivel a gyermekeket is megmozgattam, hiszen olyan nagymozgások végzését csináltuk, mint a hegyre mászás, járás – gyaloglás, úszás. Utána következett a mese mondás, amit a mese szereplőivel illusztráltam és az élőszavas meséléssel mondtam el. Így felkeltettem a gyermekek figyelmét és a mesélés folyamán látszott a gyermekek arcán a belső fantázia világ megelevenedése, mert teljes csendben hallgatták végig a történetet. A hét folyamán minden nap elmeséltem nekik ezt a mesét, hogy a többszöri hallással még színesebbé tudják tenni a belső képi világukat. A mesélés végén megkérdeztem őket a hétvége felé, hogy egy 3 éves gyermeknek mi lehet a célja. Én is mondtam nekik néhány lehetőséget, hogy „szívesen megkóstolom azt a gyümölcsöt, amit eddig még nem kóstoltam vagy megtanulok színezni, vagy megtanulok egy új mondókát”. Ők erre a kérdésre ilyen válaszokat adtak, pl.: „szeretnék megtanulni úszni, szeretnék megtanulni orrot fújni, szeretnék felmászni a felhőbe (ez a gyermeki gondolkodás, olyan édes volt, hogy mosolyt csalt az arcomra), szeretnék elmenni az állatkertbe (ezt többen is mondták), szeretnék megtanulni szépen színezni, szeretnék megtanulni kártyázni”.
Ezt követte a célba gurítós játék. Egyik nap csak a célba gurítást gyakoroltuk, hogy a labda betaláljon a célba. Másik napon az volt a cél, hogy a labdával találják el a csengőt. Melyik csapat (a piros vagy a zöld csapat) tudja eltalálni többször a csengőt? Ez a mozgásos játék annyira felkeltette a 3 évesek figyelmét, hogy a csapatoknál voltak olyan gyerekek, akik nem álltak a sor végére, hogy kivárják a sorukat, hanem gyakran előre kerültek és ők akartak lelkesen gurítani. Ezért addig gyakoroltuk ezt a játékot, amíg ki nem játszották magukat benne.
Ezt követte a hónap jelének a kiszínezése és közben szólt a Bagdi Bella zenéje, hogy a többszöri hallás után egyre ismertebb legyen a gyerekeknek.
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
A hónap dala a kedvencünk. Nem csak januárban vesszük elő. Minden tanítványom nagyon szereti.
A hónap témájával kapcsolatban megbeszéltük, hogy fontos hogy legyen célunk. Értelmet adnak életünknek. Kitartóvá nevel.
Rövid és hosszú távú célokat tűztünk ki magunk elé. A rövid távút több kisgyermeknek is sikerült teljesíteni.
Van aki minden napra tűzött ki magának apró célt, amit véghez is vitt.
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
A hónap dala a kedvencünk. Nem csak januárban vesszük elő. Minden tanítványom nagyon szereti.
A hónap témájával kapcsolatban megbeszéltük, hogy fontos hogy legyen célunk. Értelmet adnak életünknek. Kitartóvá nevel.
Rövid és hosszú távú célokat tűztünk ki magunk elé. A rövid távút több kisgyermeknek is sikerült teljesíteni.
Van aki minden napra tűzött ki magának apró célt, amit véghez is vitt.
Ismét elérkeztünk egy újabb hónaphoz. Az osztály átismételte a hónap témájához tartozó elméleti anyagot. Átbeszéltük, milyen célja lehet egy tanulónak. A vállalkozó szelleműek egy táblai rajzzal ki is fejezték vágyaikat. Egyesével elmondta az osztály, kinek milyen gondolatai, vágyai vannak a célokkal kapcsolatban. A múlt és a jövő alaknak tett óhajok bizonyítják azt, hogy már egészen fiatalon megfogalmazódott a tanulókban, mire is vágynak, milyen munkájuk, házuk, családjuk, anyagi javaik legyenek felnőtt korukban. A diákok megfogalmazták azt is, szerintük mi kell ahhoz, hogy mindez valóra váljon. A tanulók elmondása szerint a celefántgép egy elefánt, ami sugallatokat ad a számunkra. Ezek alapján kitartunk, hogy tényleg elérjük, amit szeretnénk, hiszen mindenért meg kell küzdeni az életben.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
7. osztály
A 7. osztállyal már komolyabban el lehet beszélgetni különböző témákról. Megbeszéltük miért is fontos a célkitűzés, valamint, hogy hogyan érjük el céljainkat. Megbeszéltük, milyen az ember hibák, kudarcok esetén, ha céltudatos és ha meghátráló. Közös plakátkészítés, zenehallgatás, keresztrejtvény, jókedv.
A célok kitűzése és elérése fontos téma a mindennapi életben. Célok nélkül lehet élni, de nem érdemes. A csoportommal a januári boldogság órán a relaxáció után eltáncoltuk és elénekeltük a hónap dalát, ezt követően, aki szeretett volna mondhatott egy célt, amit szeretne elérni. Először megbeszéltük, hogy mi is a cél és ezt hogyan értetjük el. Mit tehetünk azért, hogy sikerrel járjunk. Játszottunk egy mozgásos játékot. Szuper hangulat alakult ki. Kiszínezték a hónap jelét, ezt követően lerajzolhatták a céljukat és felragaszthatták a szivecskére, amit készítettünk. Továbbadásként a gyerekek a szüleikkel együtt készítettek alkotást egy közös céljukról.
Tűzz ki te is egy célt, így lesz miért küzdj!
Szokásainknak megfelelően a Boldogságóra tevékenységet a hála zenéjével kezdtük, mely lehetőséget adott a ráhangolódásra. Mesébe hívogató ének után megismerhették a Boldogvár meséjét, melyet közös beszélgetéssel, egymás meghallgatásával dolgoztuk fel. A szívpárna körbeadásával mindenki elmondhatta, hogy mik a közeli és távoli céljaik az életben. Ha kitartóak, hisznek magukban és nem adják fel, akkor bármit elérhetnek, megvalósíthatnak. A gyerekek lerajzolták a céljaikat, majd meghallgattuk a hónap zenéjét, melyre közösen táncoltunk.