Január hónap témája a célok kitűzése és elérése.
Tanítványaimmal egész hónapban nagyon sokat beszélgettünk arról, hogy miért fontos célokat kitűzni az életünkben. Milyen pozitív haszna és hozadéka ven ennek. Heti egy alkalommal foglakoztunk 60 percben ezzel a témával.
Utolsó héten elkészítettük papírból Célefántot.
Papírmosolykák hátsó felére a tanulók ráírták azokat a céjaikat, amelyeket saját magukra vagy családjukra vonatkoznak, illetve az osztályra vonatkozóan is megfogalmazták céljukat.
Miután elkészültek a célokkal teli lapocskák, felkerültek Célefánt testére.
Közösen megosztották gondolataikat egymással, egy jót beszélgettünk a témáról.
Megállapították a diákok, hogy az osztályra vonatkozó közös célt több, mint a tanulók fele írta. Ami így szól: Jobban figyeljünk egymásra az osztályban, sokkal halkabbak legyünk és fegyelmezettebbek.
Egy tanuló ezután lejegyezte azt, hogy mit tudunk ennek érdekében megtenni. Felemelő érzés volt hallgatni tanítványaim pozitív gondolatait, gondolkodásukat.
Tiszta szívből bízom a célok megvalósulásában. Támogatásom maximálisan ott van tanítványaim mögött.
Célok kitűzése és elérése
A célok kitűzése téma feldolgozásával megvártuk a félévi bizonyítvány kiosztását. A gyerekek nagyon várták az órát. Kezdésként rövid ráhangolódást választottunk egy légzésgyakorlat segítségével, majd a Mindfulness tanfolyamról hozott tudatos mozgás gyakorlattal folytattuk. Felismertük, hogy nem is olyan könnyű úgy mozogni, hogy tudatosan figyelünk arra, hogy miként változik talpunk alatt a talaj, ne billenjünk ki az egyensúlyunkból és meg tudjuk tartani, tartásunkat, légzésünket. A ráhangolódás után kártyát húztunk, amivel bevezettük az óra témáját. Megbeszéltük, hogy milyen céljaink lehetnek, hogy tudunk tenni az elérésükért, milyen egyéni és közös céljai lehetnek egy osztálynak. A gyerekek meséltek saját céljaikról, felmerült a félévi értékelés is és nagyon okos gondolatokat fogalmaztak meg azzal kapcsolatban, hogy miként tudnának jobb jegyeket kapni év végére. Célokat fogalmaztunk meg és megbeszéltük, mi lehet az oda vezető út. Kik tudnak nekünk ebben segíteni és hogyan. Egyedül, vagy csapatban szeretnénk elérni a célt. Megbeszéltük, mi lehet a cél, amit el szeretnénk érni év végére, majd ezeket megrajzoltuk és tablót készítettünk a rajzokból, amik kikerültek a terembe. Elolvastuk és feldolgoztuk „Az Öreg halász” c. mesét. Miután többször meghallgattuk a hónap dalát a gyerekek nagy örömmel énekelve, táncolva kapcsolódtak a dalhoz. Az órát meditációval zártuk. Ismét sikerült nagyon értékes időt együtt töltenünk.
A januári boldogságóránkat „Az én hangom” relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd a „Kicsi vagyok én, majd megnövök én, én leszek a legboldogabb a Föld kerekén!” mondókával hangolódtunk a foglalkozásra. Ezután meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát, miközben egy mécsest adogadtunk körbe. Célunk az volt, hogy a gyertya épségben mindenkihez eljusson. Beszélgettünk a mindennapi feladatainkról, céljainkról. A babzsákok célba dobásával öntöttük formába a céljainkat. Igyekeztem minden gyermeknél az ő általa kedvelt elfoglaltsághoz kapcsolódó célt megfogalmazni. Erre az alkalomra A megtölteni a termet című ismeretlen eredetű legendát választottam, ami kapcsolódott ehhez a témához. Ezután az „Óvó néni játéka” következett, amit nagy örömmel játszottak a gyerekek. A foglalkozást egy színezővel zártam, amin a gyerekek segítettek célba érni a téli állatoknak.
A csoportban fele gyermek beteg volt.
A foglalkozáson először célbadobtunk, majd minden gyermek megfogalmazott egy elérendő célt hangosan mondta és úgy dobta a babzsákot. ( kétkeréken biciklizni, olvasni, úszni, nem félni a kutyától.. ..)
Majd a boldogvár puzzle képet rakták ki közösen.
A munka lapon az elérendő céljaikat színezték ki, illetve az autó is a várhoz megtalálta az utat.
A végén egy közös fénykép készült a várral!
A foglalkozások központi témája volt, hogy életünkben nagy szerepe van a célok kitűzésének, mindig tartsuk szem előtt, hogy miket szeretnénk elérni és hogyan tudjuk azokat megvalósítani.
Az öreg halász és a nagyravágyó felesége mese felolvasása után elemeztük a történet mondanivalóját, miszerint tanuljuk meg, hogy kívánságaink, céljaink mindig legyenek reálisak és ne akarjunk túl sokat sem!
Beszélgettünk arról is, hogy: Mi leszek, ha nagy leszek? A tanulók választottak egy szakmát, melyről elmondták, hogy miért tetszik nekik, mi tudnak már erről a foglalkozásról.
A munkafüzet feladatait is megoldották a gyerekek, melyben a halacskákra rákerültek a kívánságaik. Tanulóink Bagdi Bella dalait is hallgatták és énekelték, miközben kiszínezték a fejezet indító képet. A munkákból a hónap végére elkészült a plakátunk is, melyet iskolánk folyosóján a boldogságfalon helyeztünk el.
A foglalkozásokat mindig, így most is zenével, énekléssel zártuk, melyet mozgással, tapssal kísértek a gyerekek.
Titkos kívánság
Az osztályban beszélgettünk a titkokról, azok megtartásáról. Volt, aki elmondta a vágyait, melyeket ebben az évben meg szeretne valósítani. Ezt követően próbáltuk képileg is megjeleníteni, lerajzolni vágyainkat.
A januári hónapban a célokról és azok eléréséről beszélgettünk a gyerekekkel. Elsőként megbeszéltük a ma, tegnap és holnap közötti különbséget, beszéltünk róla, hogy mit jelent a múlt, a jövő és a jelen. Ezt követően gyerekek meghallgatták az ,,A leghasznosabb dolog” című mesét és válaszoltak a kérdésekre. Majd a tanulók mesélték el a jövőbeli céljaikat, amiket rajz formájában meg is örökítettek. Összességében szerintem az óra jól sikerült, a nehéz téma ellenére a gyerekek nagyon aktívak voltak és sok értékes gondolatot osztottak meg a csoporttal.
Az óra elején Faragó Ferenc: Az álmok útján című versét olvastam fel. A vers értelmezése során
felmerült gondolatok az álmokkal, vágyakkal, célokkal kapcsolatosak voltak. Beszélgetőkör
segítségével tisztáztuk, hogy mi a különbség az előbb említett három fogalom között. Majd az „Én
nagy álmom” játékot játszottuk. Beszéltünk arról, fontos, hogy legyenek álmaink, céljaink. „Merj
nagyot álmodni!” Viszont az is lényeges, hogy a realitás érzékünk is megmaradjon. Majd egy cél
létrán lépegettünk föl. Megnéztük, hogy különböző életkori szakaszokban milyen céljai vannak
általában az embereknek. Majd a „Múlt Alaktól tanulok a Jövő Alaknak üzenek!” témát jártuk körbe.
A jövőről és a múltról beszélgettünk, valamint azok kapcsolatáról és összefüggéseiről. A jelen
megélésének fontosságáról, illetve arról, hogy a jelen cselekedetei, alapozzák meg a jövőnket. Majd
elkészítettük a „Jobb veled a Világ bolygó” első iskoláját. Szeretettel várunk! Látogass el iskolánkba!
Az egészséges életmód elérését tűztük ki célul. Ehhez egyénileg ki-ki a füzetében fogalmazott meg fontos elhatározásokat. Készítettünk egy közös virágot is, a feladatokkal.