A terveim alapján, a foglalkozást „A kisnyúl” magyar népmese köré formáltam. Ezt a mesét találtam – a célok kitűzése és elérése – témához, és a 3 éves korosztályhoz megfelelő tartalomnak. Bár ez a mese nem csak boldog és pozitív cselekményeket tartalmaz, hanem negatív kicsengésű eseményeket is. Én úgy gondolom, hogy a gyermekeknek is tisztában kell lenni azzal, hogy nem mindig pozitív dolgok történnek az életben, de az optimista szemléletet tanítjuk, követjük és várjuk, hogy a végén minden jóra fordul.
A kisnyúl a csengőjét szerette volna visszakapni, ehhez kapcsolódóan egy célba gurítós játékot terveztem, hogy melyik csapat tudja többször is megszólaltatni a labda gurításával a két szék közé kifeszített csengőt.
Relaxációs gyakorlatként a Bagdi Bella: Van nekem egy álmom… kezdetű dalát használtam, amivel a gyermekeket is megmozgattam, hiszen olyan nagymozgások végzését csináltuk, mint a hegyre mászás, járás – gyaloglás, úszás. Utána következett a mese mondás, amit a mese szereplőivel illusztráltam és az élőszavas meséléssel mondtam el. Így felkeltettem a gyermekek figyelmét és a mesélés folyamán látszott a gyermekek arcán a belső fantázia világ megelevenedése, mert teljes csendben hallgatták végig a történetet. A hét folyamán minden nap elmeséltem nekik ezt a mesét, hogy a többszöri hallással még színesebbé tudják tenni a belső képi világukat. A mesélés végén megkérdeztem őket a hétvége felé, hogy egy 3 éves gyermeknek mi lehet a célja. Én is mondtam nekik néhány lehetőséget, hogy „szívesen megkóstolom azt a gyümölcsöt, amit eddig még nem kóstoltam vagy megtanulok színezni, vagy megtanulok egy új mondókát”. Ők erre a kérdésre ilyen válaszokat adtak, pl.: „szeretnék megtanulni úszni, szeretnék megtanulni orrot fújni, szeretnék felmászni a felhőbe (ez a gyermeki gondolkodás, olyan édes volt, hogy mosolyt csalt az arcomra), szeretnék elmenni az állatkertbe (ezt többen is mondták), szeretnék megtanulni szépen színezni, szeretnék megtanulni kártyázni”.
Ezt követte a célba gurítós játék. Egyik nap csak a célba gurítást gyakoroltuk, hogy a labda betaláljon a célba. Másik napon az volt a cél, hogy a labdával találják el a csengőt. Melyik csapat (a piros vagy a zöld csapat) tudja eltalálni többször a csengőt? Ez a mozgásos játék annyira felkeltette a 3 évesek figyelmét, hogy a csapatoknál voltak olyan gyerekek, akik nem álltak a sor végére, hogy kivárják a sorukat, hanem gyakran előre kerültek és ők akartak lelkesen gurítani. Ezért addig gyakoroltuk ezt a játékot, amíg ki nem játszották magukat benne.
Ezt követte a hónap jelének a kiszínezése és közben szólt a Bagdi Bella zenéje, hogy a többszöri hallás után egyre ismertebb legyen a gyerekeknek.
Célok kitűzése és elérése
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
A hónap dala a kedvencünk. Nem csak januárban vesszük elő. Minden tanítványom nagyon szereti.
A hónap témájával kapcsolatban megbeszéltük, hogy fontos hogy legyen célunk. Értelmet adnak életünknek. Kitartóvá nevel.
Rövid és hosszú távú célokat tűztünk ki magunk elé. A rövid távút több kisgyermeknek is sikerült teljesíteni.
Van aki minden napra tűzött ki magának apró célt, amit véghez is vitt.
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
A hónap dala a kedvencünk. Nem csak januárban vesszük elő. Minden tanítványom nagyon szereti.
A hónap témájával kapcsolatban megbeszéltük, hogy fontos hogy legyen célunk. Értelmet adnak életünknek. Kitartóvá nevel.
Rövid és hosszú távú célokat tűztünk ki magunk elé. A rövid távút több kisgyermeknek is sikerült teljesíteni.
Van aki minden napra tűzött ki magának apró célt, amit véghez is vitt.
Ismét elérkeztünk egy újabb hónaphoz. Az osztály átismételte a hónap témájához tartozó elméleti anyagot. Átbeszéltük, milyen célja lehet egy tanulónak. A vállalkozó szelleműek egy táblai rajzzal ki is fejezték vágyaikat. Egyesével elmondta az osztály, kinek milyen gondolatai, vágyai vannak a célokkal kapcsolatban. A múlt és a jövő alaknak tett óhajok bizonyítják azt, hogy már egészen fiatalon megfogalmazódott a tanulókban, mire is vágynak, milyen munkájuk, házuk, családjuk, anyagi javaik legyenek felnőtt korukban. A diákok megfogalmazták azt is, szerintük mi kell ahhoz, hogy mindez valóra váljon. A tanulók elmondása szerint a celefántgép egy elefánt, ami sugallatokat ad a számunkra. Ezek alapján kitartunk, hogy tényleg elérjük, amit szeretnénk, hiszen mindenért meg kell küzdeni az életben.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
7. osztály
A 7. osztállyal már komolyabban el lehet beszélgetni különböző témákról. Megbeszéltük miért is fontos a célkitűzés, valamint, hogy hogyan érjük el céljainkat. Megbeszéltük, milyen az ember hibák, kudarcok esetén, ha céltudatos és ha meghátráló. Közös plakátkészítés, zenehallgatás, keresztrejtvény, jókedv.
A célok kitűzése és elérése fontos téma a mindennapi életben. Célok nélkül lehet élni, de nem érdemes. A csoportommal a januári boldogság órán a relaxáció után eltáncoltuk és elénekeltük a hónap dalát, ezt követően, aki szeretett volna mondhatott egy célt, amit szeretne elérni. Először megbeszéltük, hogy mi is a cél és ezt hogyan értetjük el. Mit tehetünk azért, hogy sikerrel járjunk. Játszottunk egy mozgásos játékot. Szuper hangulat alakult ki. Kiszínezték a hónap jelét, ezt követően lerajzolhatták a céljukat és felragaszthatták a szivecskére, amit készítettünk. Továbbadásként a gyerekek a szüleikkel együtt készítettek alkotást egy közös céljukról.
Tűzz ki te is egy célt, így lesz miért küzdj!
Szokásainknak megfelelően a Boldogságóra tevékenységet a hála zenéjével kezdtük, mely lehetőséget adott a ráhangolódásra. Mesébe hívogató ének után megismerhették a Boldogvár meséjét, melyet közös beszélgetéssel, egymás meghallgatásával dolgoztuk fel. A szívpárna körbeadásával mindenki elmondhatta, hogy mik a közeli és távoli céljaik az életben. Ha kitartóak, hisznek magukban és nem adják fel, akkor bármit elérhetnek, megvalósíthatnak. A gyerekek lerajzolták a céljaikat, majd meghallgattuk a hónap zenéjét, melyre közösen táncoltunk.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
Jobb Veled a Világ bolygó
A Jobb Veled a Világ bolygó iskolájában a gyerekek nem a négy fal között tanulnak. Süt rájuk a nap, nem kell mindig a padban ülniük. Ha készen vannak a kötelező feladatokkal, játszhatnak és elfoglalják magukat azzal, amivel jól érzik magukat!
Az iskolában sok gyerek mellett saját segítője van, segítenek neki abban, hogy figyelni tudjon a saját feladataira.
A bolygón sok diák magának találja ki, hogyan szeretne tanulni. Vannak, akik a szabadban, a vízparton, az erdő szélén, kedves barátaikkal csoportosulva tanulnak. Egyéni segítőjük távolból, ha szeretnék, a közelből segítik a gyerekeket.
Sokat pihennek, sok gyümölcsöt esznek, fára másznak, úsznak. Megkaják a feladatokat, de az idejüket maguknak osztják be. Ezért, mindig tudnak figyelni.
Ezután szabadon választott feladatokat választottak a gyerekek, mintha nem az osztályteremben, hanem a bolygón lennének.
Bolygónk kicsi, könnyen bejárható. Napsütéses, mindenki mindig mosolyog, boldog, itt minden megoldódik, nincs probléma. Ha valami nem sikerül, a jelszó lép életbe: gyakorlás. Az élőképeket a fotókon láthatjátok.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
6. osztály, Vagányok
Óra elején komolyan el tudtunk beszélgetni arról, hogy miért is fontos a célkitűzés, valamint, hogy hogyan érjük el céljainkat. Nagyon jó volt látni, hogy miután az egyik osztálytársuk elmesélte nekik, hogy milyen célt tűzött ki erre az évre, többen segítő hozzászólásokat mondtak neki. Illetve akadt egy fiú, aki még levelet is írt neki, hogy tartson ki a célja mellett, és ő miben tud neki ebben segíteni. A levelet órán fel is olvasta neki. Megható jelenet volt!
Közösen elkészítettek egy plakátot, melyre minden tanuló felírta a saját célját. Kirakták az osztályukba, hogy ha akadályokba ütköznének, akkor se felejtsék el a kitűzött célokat.
Januárban a célok kitűzése volt a témánk.
Beszélgettünk terveinkről, vágyainkról, elérendő céljainkról. Az újévben gyakran határozzuk el, hogy majd többet sportolunk, egészségesebben élünk, többet törődünk családunkkal, barátainkkal.. Szeretnénk jobban érezni magunkat a bőrünkben. És a fogadalmak mellett gyakran nem tartunk ki. Könnyebb változtatni, ha reális célokat tűzünk magunk elé, ha konkrétan és lépésenként meghatározzuk céljainkat és azokat milyen módon szeretnénk elérni.
Az iskola után a diákok közül többen szeretnének dolgozni, társat találni és boldogan élni. Rájöttek arra, hogy saját erősségeikre kell hagyatkozniuk, de szükségük van segítségre – családjukra, támogatóikra. A kudarc lehetőségét elvetették, nagyon bizakodva tekintenek a jövőbe!
Elmeséltem Az öreg halász és a tenger című mesét. Nagyon nem tetszett a diákoknak az öregasszony telhetetlensége.
Elmeséltem Az égigérő paszuly című mesét. A hős legyőzi az akadályokat, segítséget is felhasznál közben és végül siker koronázza tetteit. Babot csíráztattunk a mese olvasása után.
Tornaórán célbadobtak a diákok.
A tankonyhán fánkot sütöttünk és falatkákat készítettünk.
A Positivity játékkal is játszottunk.
Rájöttünk, hogy nagyon fontos a foglalkozások elején meghatározni, hogy mik a terveink, mit szeretnénk elérni. Így irányítjuk a cselekedeteinket. Mindenki a saját feladatával foglalkozik, az időt is beosztjuk. A foglalkozások eredményesebbek, mi meg elégedetebbek vagyunk!