1. Ráhangolódó játék : mutogasd el, hogy mi szeretnél lenni, ha nagy leszel!
2. Beszélgetés az elmúlt félév eseményeiről, tanulásról. Mi a célod a következő félévben? Milyen programokra szeretnél járni? Délutáni szakkörökre?
3. Milyen tulajdonságokra van szükséged, hogy végig csináld, amit elterveztél?
4. Készíts egy rajzot a jövőbeni tervedről, célodról, titkos kívánságodról!
5. Mit éreztél a rajzolás közben? Milyen gondolatokat osztanál meg velünk a témával kapcsolatosan?
Célok kitűzése és elérése
A havi téma feldolgozása során a gyerekeknek egy levelet küldött Boldog Pingvin, melyben leírta, hogy meghívja őket egy játékra. Az első feladat volt, hogy rakják ki a Boldogságvár puzzlet. A darabokat eldugtam a csoportszobában öltözőben és a ha kitalálták a találós kérdést, ami a családtagokhoz kapcsolódott, akkor mehettek megkeresni. Mikor megtalálták az összeset, kirakták, majd elmentünk képzeletben a Boldogságvárba, ahol először egy célbadobás játék volt, ahol a cél az volt, hogy a 3 labdából minimum kettőt bedobjanak. Utána következett az akadálypálya, hol a gyerekek szintén teljesítették a célt, mert mindenki végig csinálta a lehető legrövidebb idő alatt és a lehető legbiztonságosabban. Nagyon élvezték ezt a délelőttöt, minden kisgyermek kapott jutalmat, mert elérte célját.
A célok kitűzése és elérése témát Boldog Dóri, és Vidám Vili megérkezése motiválta. A foglalkozás kezdetén bekopogtak a csoportba, és elmesélték, hogy arról beszélgettek egymással, mik szeretnének lenni, ha felnőttek lesznek. Dóri elmondta, hogy neki mi a vágya, álma: állatorvos szeretne lenni. Ahhoz vajon mit kell tenni, hogy majd az lehessen? A gyerekekkel megbeszéltük, hogy nagycsoportos a Dóri, jövőre megy iskolába, ott majd megtanul írni, olvasni, számolni, majd elvégzi az iskolát, aztán a többit, és akkor lehet majd állatorvos. Vili pedig tűzoltó szeretne lenni. Ahhoz is megbeszéltük, hogy milyen fontos dolgokat kell megtenni, hogy végül elérjük a célunkat. Végig kérdezte Dóri és Vili a gyerekeket, hogy ki milyen foglalkozást választ, ha felnőtt lesz, és, hogy mit kell érte tenniük. Nagyon érdekes dolgok kerekedtek a beszélgetésből, a konkrét foglalkozásoktól egészen az Elza hercegnőig, királylányig.
A könyvből választottam az ebéd utáni altató mesét, szívesen hallgatják a gyerekek ezeket a meséket, van, hogy újra kérik.
Mivel a hetünk témája a Mackó- hét, így szintén a könyvből választottam egy dramatikus játékot, az eltévedt maci kislány etűdjét. A gyerekek meglepődve fogadtak, mint macit, szívesen segítettek a négy feladat megoldásában, hogy kinyíljon a térkép, aminek a segítségével haza tudok jutni Mackó mamához. A következő feladat az volt, hogy különböző akadályokon kellett keresztül jutni ahhoz, hogy mindenki bejusson a mackó- barlangba, és megtalálja a maga mackóját. A legkisebbek is lelkesen mentek végig az akadályokon. Nagyon élvezetes pillanatokat töltöttünk együtt.
Megbeszéltük a közeli, távoli célokat, majd kis 15*15-ös papírra lerajzoltuk és a kis méhecskékkel megpróbáltuk elérni őket. Megbeszéltük ki mit tenne az álmáért, céljáért. Esetleg ki tett is már érte. Miért fontos, hogy mindig legyen célunk az életben? kérdésre kerestük a választ.
Megbeszéltük a közeli, távoli célokat, majd kis 15*15-ös papírra lerajzoltuk és a kis méhecskékkel megpróbáltuk elérni őket. Megbeszéltük ki mit tenne az álmáért, céljáért. Esetleg ki tett is már érte. Miért fontos, hogy mindig legyen célunk az életben? kérdésre kerestük a választ.
Boldogságóra január—A hónap témája: Célok kitűzése és elérése
A téli szünet után januárban újra elkezdődött az iskola. Beszélgettünk arról a gyerekcsoportunkkal, hogy ki mit vár az új évtől? Tett-e valaki valamilyen újévi fogadalmat? Kitűzött-e valaki közülünk olyan célokat, amelyeket ebben az új évben szeretne elérni. Beszélgettünk arról, fontos-e, és ha igen, miért, hogy legyenek elérendő céljaink, vágyaink, aminek az eléréséhez tervet kell készítenünk. Minél többet beszélgettünk róla, annál több ötlet rajzolódott ki arra nézve, mennyire boldoggá tud tenni, fel tud lelkesíteni bennünket, ha egy kisebb vagy nagyobb elérendő célt tűzünk ki magunk elé.
Először is elolvastuk szokás szerint a motiváló idézeteket. Amelyiket nem értették a tanulók egyértelműen, azokat átbeszéltük. Mindenki választott magának egy kedvenc idézetet. Meghallgattuk és megtanultuk a hónap dalát.
Beszélgettünk vágyainkról, céljainkról. Csoportosítottuk az elérendő vágyakat. Kisebb, nagyobb cél. Az egész közösségünkre vonatkozó, vagy személyes célok elkülönítése.
PL. Ebben az évben a mi évfolyamunk fogja bemutatni március 15-én az ünnepi műsorát az egész tanuló közösségnek és a városi ünnepségen megjelenteknek. Fontos célként jelöltük meg, hogy együtt, egységesen, egymásért dolgozva, teljesítve szeretnénk a lehető legjobb műsort bemutatni. Elkezdtük a próbákat, és már látjuk, hogy mekkora örömet okoz a közösen átélt munkafolyamat. Mindenki megemlítette, hogy fontos vágy számára az év folyamán, hogy boldogságnak élje meg a névnapját, születésnapját. Fontosnak tartották a gyerekek, hogy karácsonykor ne csak ők kapjanak ajándékot, hanem szeretnének szeretteiknek saját kézzel készített ajándékot adni. Szeretnének örömöt okozni. Mert ez is boldoggá teszik őket. Természetesen szinte minden gyerek elmondta, hogy az év során fontos cél számára a tanulmányi eredményének javítása, jobbítása. Sokan indulnak különböző versenyeken, ahol szeretnének sikereket elérni.
A hónap során úgy döntöttünk, hogy tervet készítünk arra nézve, hogy milyen célokat szeretnénk magunk elé kitűzni. Készítettünk egy havi beosztású naptárt, és hónapról hónapra megrajzoltuk, melyik hónapban milyen cél elérését tartjuk magunk számára a legfontosabbnak.
A tanulóim nagyon élvezték a rajzok készítését. A feladat megoldásának címéül „Az én nagy álmom”-at adtuk. Nem egy nagy célt, álmot, vágyat rajzoltunk meg, hanem 12-t.
Remélem, az év során minél több kívánság, cél megvalósul. Szeretném, ha minden tanulóm önszeretete fejlődne a beszélgetéseink, feladatmegoldásaink során.
Boldogságóra január—A hónap témája: Célok kitűzése és elérése
A téli szünet után januárban újra elkezdődött az iskola. Beszélgettünk arról a gyerekcsoportunkkal, hogy ki mit vár az új évtől? Tett-e valaki valamilyen újévi fogadalmat? Kitűzött-e valaki közülünk olyan célokat, amelyeket ebben az új évben szeretne elérni. Beszélgettünk arról, fontos-e, és ha igen, miért, hogy legyenek elérendő céljaink, vágyaink, aminek az eléréséhez tervet kell készítenünk. Minél többet beszélgettünk róla, annál több ötlet rajzolódott ki arra nézve, mennyire boldoggá tud tenni, fel tud lelkesíteni bennünket, ha egy kisebb vagy nagyobb elérendő célt tűzünk ki magunk elé.
Először is elolvastuk szokás szerint a motiváló idézeteket. Amelyiket nem értették a tanulók egyértelműen, azokat átbeszéltük. Mindenki választott magának egy kedvenc idézetet. Meghallgattuk és megtanultuk a hónap dalát.
Beszélgettünk vágyainkról, céljainkról. Csoportosítottuk az elérendő vágyakat. Kisebb, nagyobb cél. Az egész közösségünkre vonatkozó, vagy személyes célok elkülönítése.
PL. Ebben az évben a mi évfolyamunk fogja bemutatni március 15-én az ünnepi műsorát az egész tanuló közösségnek és a városi ünnepségen megjelenteknek. Fontos célként jelöltük meg, hogy együtt, egységesen, egymásért dolgozva, teljesítve szeretnénk a lehető legjobb műsort bemutatni. Elkezdtük a próbákat, és már látjuk, hogy mekkora örömet okoz a közösen átélt munkafolyamat. Mindenki megemlítette, hogy fontos vágy számára az év folyamán, hogy boldogságnak élje meg a névnapját, születésnapját. Fontosnak tartották a gyerekek, hogy karácsonykor ne csak ők kapjanak ajándékot, hanem szeretnének szeretteiknek saját kézzel készített ajándékot adni. Szeretnének örömöt okozni. Mert ez is boldoggá teszik őket. Természetesen szinte minden gyerek elmondta, hogy az év során fontos cél számára a tanulmányi eredményének javítása, jobbítása. Sokan indulnak különböző versenyeken, ahol szeretnének sikereket elérni.
A hónap során úgy döntöttünk, hogy tervet készítünk arra nézve, hogy milyen célokat szeretnénk magunk elé kitűzni. Készítettünk egy havi beosztású naptárt, és hónapról hónapra megrajzoltuk, melyik hónapban milyen cél elérését tartjuk magunk számára a legfontosabbnak.
A tanulóim nagyon élvezték a rajzok készítését. A feladat megoldásának címéül „Az én nagy álmom”-at adtuk. Nem egy nagy célt, álmot, vágyat rajzoltunk meg, hanem 12-t.
Remélem, az év során minél több kívánság, cél megvalósul. Szeretném, ha minden tanulóm önszeretete fejlődne a beszélgetéseink, feladatmegoldásaink során.
A téma feldolgozása után minden kisdiák elkészítette a saját célefántját. Koruknál fogva nem igazán tudtak elvonatkoztatni, hogy mi lehetne számukra egy hosszabb távú cél. Leszűkítettük a kört, hogy mit szeretnének elérni 1 hónap múlva, a tanév végére és milyen célokat terveznek jövő tanévre, amikor már 3. osztályosok lesznek. Kedves munkák születtek.
Ebben a hónapban céljaink kitűzésével foglalatoskodtunk lelkesen.
Ráhangoló gyakorlatként a „Kezdőbetűk” című játékot játszottuk, ami közel sem bizonyult könnyű feladatnak. Végül a gyerekek ráéreztek az ízére, és igazán különleges fogalmak kerültek elő a beszélgetés során.
Nagy lelkesedés kísérte a „Célok kitűzése” kártyapakli elkészítését, melyhez az ajánlott mondatokat kinyomtattam, készítettem elő számukra vastag lapon egyforma kártyalapokat, és a feladatuk az volt, hogy a mondatokhoz illő illusztrációt készítsenek a kártyák előlapjára. Amikor elkészültünk természetesen játszottunk is néhány kört, amit igen élveztek a gyerkőcök.
A „Hátranézek, előre lépek” játék mondatait beszélgetőkörben dolgoztuk fel, amit azért szeretek, mert olyan gondolatokat tudok kicsalni a diákokból, amelyek elmondására a tanórákon belül és kívül sem jut idő, vagy nincs rá megfelelő alkalom.
A „Titkos vágyak” játék ajánlott kérdéseit bábjátékon keresztül jelenítettük meg. Ez kiváló alkalom nemcsak szókincsük, előadói készségük, de fantáziájuk fejlesztésére is. Nagyon jókat derültünk például egy boszorkány titkos vágyain, hiszen egyik kis srác szerint az ő legfőbb vágya hogy szép lehessen…:)
Összegezve úgy gondolom, hogy foglalkozásaink ismét elérték az általam erre a hónapra kitűzött célt: miszerint a téma játékosan, minél változatosabban, a csoport igényihez igazodva feldolgozásra kerüljön és ezáltal beépüljön a mindennapi tevékenységeikbe az iskolai falain belül és azon túl is.
Köszönjük az ajánlásokat!
Az új év minden ember számára izgalmas időszak, a legtöbben terveket készítenek és különböző célokat tűznek ki maguk elé, és próbálnak lépéseket tenni a célok elérése érdekében. Nincs ez másként a gyerekek körében sem. Az elsősök a több gyakorlást tűzték ki célul, hogy szebben írjanak, olvassanak vagy számoljanak. Otthon pedig többet szeretnének segíteni a szüleiknek.
A negyedikesek már komolyabb tervekkel álltak elő. Nekik is kiemelt helyen állt a jó év végi bizonyítvány, de ők már az iskolai életen kívül is gondolkodtak, terveztek. Mindenki reméli, hogy az év végére a tanulmányi eredménye sokkal jobb lesz, mint félévkor.
A beszélgetéseink során kiderült, hogy a gyerekek számára fontos, hogy támogassák egymást a terveik elérésében. A napközis gyerekek együtt tanulnak, gyakorolnak majd, és kikérdezik egymást. A negyedikesek segítenek majd az elsősöknek. Aztán hogy ez a lelkesedés, kitartás meddig tart, majd kiderül a tanév folyamán.