Célok elérése óvodás korban számomra kis lépések elérésének megtapasztalásával értelmezhető. Hosszú távon nem igazán tudnak gondolkodni, tervezni, mégis fontos, hogy tudják, szerezzenek arról ismeretet, hogy lehetnek terveink, vágyaink, céljaink, melynek eléréséhez erőfeszítést kell tennünk, sokszor sok időbe, energiába telik, sőt segítséget is kell kérnünk. Ennek megtapasztalását tűztem ki célul a hónapban.
Megismerkedtünk a hónap dalával, ami nagyon szórakoztatónak és lényegkiemelőnek tűnt a számomra. A gyerekek is nagyon élvezték. Azokon a napokon, amikor meghallgattuk, még mosdózás közben is énekelték a jól ismert dallamot.
Kihívást jelentett a várkirakó, melyhez be kellett segítenem, mert nem igazán jutottak előre a csapatmunkával. Igazi küzdelmes célelérés volt, melyben szükség volt a kooperációs készségre is többek között.
Mindennapi tevékenységeinkben is azt hangsúlyozzuk, hogy a megkezdett munkát be kell fejezni ki-ki képességei szerint. Legyen az egy ábrázolás, egy akadálypálya, melynek végén valamilyen kitűzött célunk megvalósul.
Meghallgattuk a Pingvin mesét, amit szórakoztatónak találtak a gyerekek, de a végén feltett kérdésekre annál nehezebben sikerült válaszolniuk pl. milyen célt tűzhetett ki magának a kispingvin és azt hogyan, kinek a segítségével tudná elérni?
Célok elérése témánál mindig meg szoktam kérdezni, ki mi szeretne lenni, ha nagy lesz. Idén is születtek frappáns válaszok pl. rajzművész.
Meditáltunk is. Az önmagunk elfogadásáról szó meditációt próbáltam ki. A nagyobbaknak egészen jól sikerült összpontosítaniuk.
Természetesen felkerült a Boldogság várához vezető lépcsőfokra a célok elérése jelkép is.
Célok kitűzése és elérése
Ózdi József Attila Gimnázium, szakgimnázium és Kollégium
Az aktuális Bagdi Bella – dal meghallgatása után a boldogságórás munkafüzet célokról szóló idézeteit értelmeztük. Majd a diákok eddigi célkitűzéseiről beszélgettünk, mi jellemezte ezeket, megvalósultak- e, miért igen vagy nem, hogyan látják ezt most. Csoportos feladatban a tanulók egybevetették a Briang Young Egyetem felmérésével saját célkitűzési módszereiket. Mindenki leírta a számára szóló tanulságot az eddigi sikeres ill. sikertelen célkitűzéseiről. Majd a a célkitűzés legfontosabb módszereit és lépéseit összegeztük együtt (5 módszer, 4 lépés, Tk. segítségével). Gyakorlati feladatok megoldása: legfontosabb céljaim és a megvalósítás módszerei (páros munka), a megerősítések gyakorlása, bakancslista írása. Elkészítették a tanulók a beadandó feladatot: Borítékolt céljaink 2024-25. (Egy év múlva, érettségi előtt felbontjuk, megbeszéljük).
Zárás: részlet a Bakancslista c. filmből
Új év, új tervek, új fogadalmak. Először a biztosan hallottatok már arról, hogy minden év kezdeténél a felnőttek is szoktak fogadalmakat tenni. Saját példám hoztam, a gyerekek a családból hozták a többi példát. Végül végiggondolták, ők mit szeretnének elérni. Papírra írtuk, táblánál mindenki felolvasta a saját célkitűzését. Bár fotón nincs, de készül az űrhajós kép a falra, hogy szeptemberben megnézzük ki hogyan haladt a céljai elérésében.
Kezdtük az évünket a célok kitűzése témakörrel.
Pezsgőztünk az óra elején.
Ráhangolódáskét a Pingvin tánccal kezdtünk most,majd totyyogó libákat is utánoztunk.
Kellőképpen jól éreztük magunkat és megbeszéltük,hogy mit jelent a számotvetünk az előző évről és ,hogy célokat tűzünk ki az előttünk álló évre!
Volt ,aki elmondta ,hogy otthon beszéltek róla.
A boldogságóra füzetünkbe beragasztottuk a Célok kitűzése képet,amit szépen kiszíneztek.
Írtak három vélt,amit év végére szeretne mindenki megvalósítani.
Ezt követően mondenki készített egy kívánság kártyát ,amit az osztálytársainak adta oda.
Nagyon boldog voltam,mert én is kaptam kettő tanulótól.Nagyon jó ,hasznos dolgokat írtak egymásnak.Hihetetlen,hogy mennyire ismerik egymást.Csak pozitív dolgokat írtak.
Befejezésként meghallgattuk Bagdi Bella Van nekem egy álmom című dalt és közösen énekeltük.
A kérdés ,amivel befejezték az órát!Mikor lesz megint boldogságóra?Ismét csodálatos dologgal gazdagodhattak a gyermekeim.Nem tudok elég hálás lenni a Boldogságórás csapatnak,hogy részesei lehetek ennek aprogramnak!:)
Januári téma: CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE
Fontos, hogy olyan célokat tűzzünk ki magunk elé, amelyek jól illeszkednek a realitásokhoz. A céljaink eléréséhez elengedhetetlenek azonban olyan fogózkodók, amelyekkel a megvalósulást segíthetjük.
1. Ne legyen sok célunk egyszerre!
Nincs akadálya annak, hogy egyidejűleg több cél is lebegjen a szemünk előtt. Ami viszont fontos, hogy hosszú távú célok esetében egy vagy kettő ne legyen egyszerre kitűzve. Minél több célunk van annál valószínűbb, hogy a figyelmünk szétesik és nem valósulnak meg a céljaink.
2. Ne dőljünk be a hiedelmeinknek!
Sokszor gátol minket az a tudat, hogy nem vagyunk képesek megvalósítani a céljainkat. Az ilyen hiedelmek legtöbbször gyerekkorunkból, iskolából, régi élethelyzetekből származnak. Ezek leküzdésében tud segíteni egy jó barát, egy lelkes támogató .
3. Találjunk motiváló képet magunknak!
A céljaink eléréséhez szükséges motivációt tudja erősíteni minden olyan kép, amely szorosan kapcsolódik hozzá. Erre a képre gondolva a legnehezebb napokon is garantáltan motiváló lesz.
4. Válasszuk meg jól a kezdés időpontját!
Sokan esnek abba a hiába, hogy év elején kezdenek bele mindenbe. Persze, van akinek így is sikerül, de sokkal bölcsebb dolog felkészülni a kezdésre és olyan napot választanunk, ami fizikailag, érzelmileg és lelkileg is ideális számunkra.
5. Tegyük láthatóvá, amit elértünk!
Nagyon fontos, hogy miközben a céljainkért dolgozunk, folyamatosan figyeljük az elért eredményeket. Ehhez jól jöhet egy napló, egy füzet, de akár a hűtőre kitűzött cetli is, amin kipipálhatjuk a folyamatokat, amelyeket már elvégeztünk.
6. Szerezzünk támogatókat!
Ha közösen vágunk bele nagyobb célok elérésébe és rendszeresen beszámolunk a haladásunkról, motiválni tudjuk egymást és lelket tudunk önteni egymásba. A sikereink, nehézségeink, dilemmáink megosztása másokkal erővel, energiával tölt fel minket.
7. Ne csüggedjünk, ha hibázunk!
Nem fog összedőlni a világ,ha egyszer-egyszer nem úgy alakulnak a dolgok, ahogy elterveztük. Ez teljesen rendben van. A céljainkat átgondolni akkor kell, ha túl gyakran szegjük meg a magunk szabta határokat.
8. Változtassunk nyugodtan!
A kidolgozott cél sosincs kőbe vésve. A világ és vele együtt mi is folyamatosan változunk. Ami ma motivál, lehet,hogy holnap már nem fog. Változtassunk, hiszen a céljaink azért vannak, hogy a fejlődésünket segítsék.
9. Jusson idő önmagunkra!
Nyilván a saját célodon dolgozol, de akkor miért is feledkeznél meg önmagadról? Mindig jusson idő önmagadra.
10. Fejleszd magad önmagadért, a céljaidért és az életedért!
Az ember élete végéig tanul, ami az önfejlesztésre is pontosan ráillik. A legjobb dolog, amit tehetsz, ha önmagadba invesztálsz. Így soha ne hagyd abba az önfejlesztést. Egy jó könyv, egy videó, egy előadás mindig ott lesz neked, mint fejlődési lehetőség. A tudás, amit megszerzel pedig olyas valami, amit senki nem vehet el tőled.
CÉLJAINK , boldogságunk témában sok mindennel foglalkoztunk január hónapban:
1. A téli szünet után nagyon sokat beszélgettünk a szünetről, a családdal, barátokkal eltöltött időről, az ünnepekről. Nagyon sok, szép élményt meséltek el a gyerekek. Örömmel hallgatták egymást. Majd ezeket le is rajzolták.
2. Célok témában nagyon sokat beszélgettünk a céljaikról, az álmaikról, az esélyekről, az oda vezető útról, az örömökről. Ezt szintén le is rajzolták végül.
3. TVfelvétel is készült a boldogságórákról ebben a hónapban.
4. Legfőbb céljaink:-a szép tudatos keresése
-egymás szeretete, segítése, tisztelete
-tanulási célokat is állapítottunk meg (a betűket, számokat ügyesen megtanulni).
Értékeltük első félévi bizonyítványunkat.
-a sportban külön fontos teljesítendő célokat fogalmaztak meg
– ezt KÖZÖS PLAKÁTon rögzítettük ,mint közös céljainkat
-gyakran énekeltük bíztatásképp Bagdi Bella: Repülj velem! című kedvenc dalunkat
5.Nagyon szép képeket alkottak rajzórán a tél örömeiről , a havas tájról, a hóemberről,…
6.Egymásnak kedves szíves rajzot készítettek és boldogan átadták ,hisz a legfontosabb hitünk a SZERETET erejében van.
7. Mindig együtt örülünk egymás sikerének, megtapsoljuk egymást, meghallgatjuk a sikerhez vezető utat és a boldog pillanatokat.
A célokat közösen állapítottuk meg, tűztük ki, összekovácsol minket, sok boldog percet tölthettünk el ismét egymással, mindig közelebb kerülve társainkhoz.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Az új év kezdetén a Boldogságvár meséjének meghallgatását követően, Boldogság Dórával arról beszélgettek a gyerekek, hogy kinek mi lesz a következő esztendőben a legfontosabb célja. Volt aki a karácsonyra kapott kétkerekű bicigliével szeretne egyedül tekerni, volt aki lovagolni szeretne megtanulni vagy épp balettozni tüllös szoknyában, de olyan is, aki kiskutyát szeretne, akinek ő viselné a gondját. Szinte minden kisgyerek megfogalmazott egy- egy apró vagy épp nagyobbacska célt. Megbeszéltük, hogy a céljainkért tenni is kell, mert csak akkor válnak valóra. A csoportunkban is hétről-hétre úabb célokat igyekszünk elérni pl: megtanulni a napokat, évszakokat, gondoskodni az itthon telelő madarakról /egy kisfiú apukája madáretetőt barkácsolt, amit folyamatosan feltöltünk a gyerekek által hozott magokkal/, megtanulni varrni és az egyik legfontosabb célunk, hogy a különböző társasjátékok izgalmát élvezni tudjuk együtt.
Új év, új célok, új álmok a Bagolyvárban…
„Nem lehet olyan álom, amelynek eléréséhez ne lenne elegendő erőd!” – Hangzott a január havi boldogságidézetünk a Bagolyvárban. Hiszek bennük! Hisznek magukban! Így bizton tudom, hogy bármire képesek, hiszen jobb velük a világ! Szárnyakat kaptak, már repülhetnek az álmaik, céljaik felé!
A januári boldogságórákon számba vettük az elmúlt év eseményeit, eredményeit, kudarcait, s újabb célokat tűztünk ki. Ebben segítette őket az új évi bíztató üzenetek ajándék is. Az egyik csillagszóróval elégethették a 2023-as év sikertelenségeit, hibáit, s a második csillagszóró fényt gyújtott az újabb év kihívásaihoz. Az örömtánc, és relaxációs gyakorlatok után álmokat rajzoltunk meg, keresztrejtvényt fejtettünk. Az „Azt szeretem benned, hogy…” játék lett az új kedvencük, hiszen séta közben egymásra figyelve erősítették, bíztatták egymást. A „célzsákos” játék során megcélozták álmaikat, belső vágyaikat. Az ügyességük mellett a kitartásuk is fejlődött, hiszen, ha elsőre nem sikerült bedobni, akkor sem adták fel, hanem újra próbálták! Ebben támogatták is egymást, bíztatták, hogy próbálják meg, SIKERÜLNI fog! Majd ezután kis levelet írtak egymásnak, amelyben leírták, hogy miben tudnának segíteni, hogy az álmaikat megvalósíthassák. Örömmel és csillogó szemmel vették át a kis üzeneteket, amelyet egy-egy öleléssel háláltak meg. Közösen megnéztük ALIKE kisfilmjét, amely úja és újra megérintette szívüket, hiszen látták, hogy szeretet, hit nélkül a remény is meghal, s velük együtt az álmaink is. Lépcsőket rajzoltak fel maguknak, s megtervezték az egyes lépéseket az álmaik eléréséhez, majd az álmukat titkosítva megrajzolták, megírták. Igazi küldetés volt. A magyar kultúra napján játékosan erősítettük a magyarságtudatunkat, s ebben segítségünkre volt a községi könyvtár is. Hála és köszönet nekik! Az utolsó napok lassabban és nehezebben teltek… Búcsú meglepetéssel készültek, s leptek meg a szülőkkel együtt. Nem tudok elég hálás lenni nekik érte. Teljes szívemből hiszem, hogy minden álmunk valóra válhat, ha van bátorságunk a nyomukba eredni.
Büszke vagyok rájuk, hiszen előttük az egész világ, csak hinniük kell magukban!
5.havi boldogságnapjainkról meséljenek a képek…
Januárban a pillangó csoportban a céljaik elérése volt szem előtt! A gyerekek meghallgatták a csodás boldog vár meséjét, ami nagyon tanulságos volt és Boldog Dóra nagyon szívesen mesélte. Boldog Dórával sokat beszélgettünk és sokat mesélt a csoportnak arról, hogy a céljaik elérése érdekében csak a szívükre hallgassanak, soha ne adják fel a céljaikat, hiszen ha elérik amire vágynak akkor lehetnek csak igazán boldogok. A pillangó csoportosok szívesen számoltak be a szívük vágyairól, volt köztük olyan is, ami azt tárja a hallgató elé, hogy ebből a kis pillangóból tudós válik! Minden elképzelést bátorított Boldog Dóra és a csoport felnőttjei. Ebben a hónapban is rengeteget hallgattuk Bagdi Bella dalait. Már kérték a gyerekek a dalokat, hogy kapcsolják be nekik. Nagyon boldogan hallgattuk és mulatoztunk, táncoltunk a dalok hallatán.
A hét folyamán a a célok kitűzését és elérését dolgoztuk fel. Sokat beszélgettünk arról, hogy mit is nevezünk céloknak, hogyan mondhatnánk ezt másképp és mi szükséges ahhoz, hogy mindezeket elérjük. Mindenki elmondta, hogy milyen céljai vannak és ezt egy célbadobós játék során hangosan kimondva tudatosítottam, megerősítettem bennük. Igyekeztem meglévő ismereteiket felidézni és arra támaszkodva adni át a számukra új ismeretanyagot. Mesélésnél arra helyeztem a hangsúlyt, hogy megértsék, bármit el tudnak érni, csak nem szabad feladni céljaikat és ki kell mellette tartani mindvégig. Vizuális tevékenység alkalmával közös munkát tervezve/Boldogvár színezése/, a közösségi érzést és az egymáshoz való pozitív viszonyt, kézügyességüket kívántam erősíteni, fejleszteni. Mindemellett a z alkalmazkodási és együttműködési képességeiket is pozitívan befolyásolta. A téma elmélyítését és ahhoz való személyes kötődést a célok kitűzése jelének kiszínezésével igyekeztem biztosítani. Célul tűztük ki a tevékenység elején, hogy megtanulunk bukfencezni/gurulóátfordulás előre/, mely a tevékenység főgyakorlatát képezte. Volt aki több, volt aki kevés, de olyan is, aki egyáltalán nem igényelt segítséget. Mindenkinek sikerült megcsinálni, mely hatalmas boldogsággal és büszkeséggel töltötte el őket. Az egész hetünket a játékosság és a felhőtlen szórakozás, boldogság érzése hatotta át, mely jól visszatükröződött a gyermekek arcán!
A versenynaptárunk már a nyári szünetben félig betelt. A BÖNGÉSZ országos levelező versenyekre 8 tanuló nevezett különböző tantárgyakból. Négyen több tantárgyból is megmérettetnek párhuzamosan. Egy-egy projektfeladat összeállításában, illusztrálásában csatlakozott hozzájuk néhány osztálytársuk. Ezekhez a sok eszközt, nagy felületet igénylő munkákhoz a könyvtárba kuckóztuk be magunkat. A sikeres részcél elérése után megjutalmaztam a csoportokat. Közösen meghallgattuk a Van nekem egy álmom c. dalt, megrajzoltuk a saját három kívánságunkat.
Egyéb közös célokat is kitűztünk: javítani a magatartásunkon, egészségesebben étkezni, hinni önmagunkban… Ezeket a közös célokat kis rajzokon meg is jelenítettük a közösségi órán.
A szakkörök palettája is gazdag, az osztály tanulói részt vesznek a kézilabda, az énekkar, a szolfézs, a hangszeres órák, a sakk, a cserkészet foglalkozásokon. A kihívásokat magában rejtő délutáni tevékenységek küzdelemre buzdítják őket. Megtanulják beosztani az értékes időt.
Bízom benne, hogy a vissza-visszatérő beszélgetések a célokról, tervekről segítették a gyerekekben a céltudatosság, a magabiztosság, a kitartás magvait elültetni!